wie weet de acceleratie van een 1.3i uit 1997?

RE: wie weet de acceleratie van een 1.3i uit 1997?

zoals de titel al duidelijk maakt ben ik benieuwd naar de acceleratie van een mini cooper 1.3i uit 1997 ( 0-100 ).
wie kan me helpen?

carspotting, gewoon je kenteken smsen naar dat nummer!
makkelijk zat ;)

volgens de gegevens/specificatie via autotrader:
Acceleratie 0-100 km/h 13,8 s

FWIW,
Theo van den Bogaard

carspotten zegt dat mijn 1.3 cooper uit '91 in 11.2 seconde op de 100 zit.

da's dus een voordelig verschil met die van '97 van de OP 8)

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/cooperspritespec.jpg
gegevens van 1993
12.5 voor de cooper en 13.8 voor de sprite,
fabrieksopgaves kunnen natuurlijk afwijken van de wagen in huidige staat :)" title="Evil" />

FWIW,
Theo van den Bogaard

bedankt :D, weet iemand wat een redelijke goedkope manier is om de mini sneller te laten optrekken? topsnelheid hoeft niet persé omhoog ;)

al het gewicht er uit halen, kost niets!
maar ik denk niet dat je dat bedoelt;)

LimitedSjoerd schreef:
al het gewicht er uit halen, kost niets!
maar ik denk niet dat je dat bedoelt;)

Het kan nog zonder enig moeite. Stuk touw vastknopen op de sleephaak van bijv. E60 M5 V10 en gaan met die banaan.

Overigens is een accerlatietijd van 11.2 seconden bullshit. Dat heet marketing. Je mag blij zijn als-ie zo'n 16 á 17 seconden over doet om naar 100 km/h te vlammen.

Ik heb begrepen dat een lichter vliegwiel een snelle manier is om je blok feller te maken. Lichter vliegwiel, dus minder kracht nodig om het rond te laten draaien, dus je komt sneller op toeren. Is trouwens geen eenvoudige manier, er zal nogal wat gedemonteert moeten worden...

@ Brutesound, het leek mij ook al sterk. momenteel staat die van mij stil, eerst restaureren en dan komen de prestaties wel aan het daglicht ;)

Juice schreef:
Ik heb begrepen dat een lichter vliegwiel een snelle manier is om je blok feller te maken. Lichter vliegwiel, dus minder kracht nodig om het rond te laten draaien, dus je komt sneller op toeren. Is trouwens geen eenvoudige manier, er zal nogal wat gedemonteert moeten worden...

Klopt ja, maar je weet ook waarom een vliegwiel is neem ik aan ? Je kunt je vliegwiel dus verlichten maar niet te veel dan blijft de motor te veel hangen op zijn dood punt.

Nu weet ik niet precies wat er allemaal in de omloop is, maar wellicht als je echt een max. verlicht alu vliegwiel wilt een andere krukas noodzakelijk ( met iets zwaardere contragewichten).
Even mijn visie op het sneller maken, als je het goedkoop wilt houden wellicht een open luchtfilter en andere spruitstukken een optie ?
Een race nokkenas ? (tot hoeveel graden je kunt gaan zonder te veel andere dingen te veranderen )zou je moeten navragen. Als je meer vermogen (dus in de hoge toeren ) wilt halen is dit een optie. Resultaat :
Maximaal vermogen ligt nu hoger en op een een hoger toerental, dus je kunt langer doortrekken omdat je dan volop vermogen hebt.

Waarom ?

De cilindervulling wordt aanzienelijk verbeterd. Als je met je std. motor op een hoog toerental zit duurt de tijdt voor kleppen openen en sluiten korter waardoor niet alles optimaal naar binnen kan geraken. Extreme gevallen zwevende kleppen.
Als je een scherpere nokkenas monteert zal de klep sneller open en dicht gaan , waardoor er dus meer tijdt is om alles erin en vervolgens eruit te krijgen. Ook niet vergeten dan (dubbele)klepveren te monteren ( kleppen moeten ook wel weer snel terug kunnen sluiten namelijk ).

Kijk ik let wel een beetje op in de les :P

Of gewoon een andere versnellingsbak al komt hier waarschijnijk meer bij kijken voor jou.

Mijn 1300 met hiff 44, big bore in en uitlaat en pipercross openluchtfilter doet het in 13,6 seconden. Ik heb een functie op m'n telefoon om dmv gps en een gyrometer(?) dit te meten. gaat dus om 100 echte KM's

GR

een '97 mini is een Mpi en die hebben een belabberde diff-verhouding; als je die aanpast heb je heel makkelijk een stuk meer acceleratie (alleen moet dan het hele blok er 'even' uit :)" title="Evil" /> )

groetjes,
Theo van den Bogaard