wiel lager?

RE: wiel lager?

Net allebij de schijven vervangen met rem blokken kwam weer goed door de keuring
maar bij het demonteren van de aandrijf flens zag ik dat de geribbelde as veel speling heeft is dit normaal dit is aan beide zijde van de auto maar als ik
de aandrijf flens weer monteer en alles vast draait is er geen speling meer
verder rijd ze gewoon netjes recht zonder handen aan het stuur geen trillingen
onder het rijden en ook niet (meer) tijdens het remmen.
zijn de lagers aan vervanging toe of niet ?
groet Frank.

RE: wiel lager?

Als ik het goed heb, wordt het buitenste lager door de flens gecentreerd en het binnenste lager door de "geribbelde" as met splines.
Het is dus logisch dat de as speling heeft als de flens er af is.
Voorwiellager-speling kan je controleren (als alles vastzit) door de mini omhoog te krikken. Het voorwiel onder en bovenaan vastpakken en op en neer bewegen.
Als je dan speling voelt of hoort, heb je lagerspeling (of fusee's) ;)

RE: wiel lager?

nou jos bedankt voor de uitleg is weer een zorg minder
was weer een leer moment d:)b

RE: wiel lager?

De flens eraf halen is het lager van spanning halen,daardoor heb je zo veel speling.
Maar zorg dat ze ook weer goed vastgezet worden,210 Nm volgens de boeken.
Ik probeer vaak om door te draaien tot het volgende gaatje voor de sleuf komt.

RE: wiel lager?

Hoi hoi.

Een paar weken geleden heb ik alle lagers van de fusee vervangen, en beide homokineten van de voorwielen. Nu alles weer in elkaar zit hebben de voorbanden nog steeds een beetje speling.
Ik mis volgens haynes nog een 2,3 mm dikke ring aan de kant van de homokineet. Maar deze ring bestellen lukt me niet echt, eg er is mij verteld dat de ring niet heel belangrijk is.

Weet iemand of dit ook klopt?. De bout heel hard aandraaien heb ik nog even mee gewacht. Ik heb wel een nieuwe conische ring besteld voor aan de kant van de moer deze was helemaal doorgesleten.
Mijn vraag is ook eigenlijk, of je helemaal 0,0 wielspeling moet hebben...

RE: wiel lager?

Hoi hoi.

Een paar weken geleden heb ik alle lagers van de fusee vervangen, en beide homokineten van de voorwielen. Nu alles weer in elkaar zit hebben de voorbanden nog steeds een beetje speling.
Ik mis volgens haynes nog een 2,3 mm dikke ring aan de kant van de homokineet. Maar deze ring bestellen lukt me niet echt, eg er is mij verteld dat de ring niet heel belangrijk is.

Weet iemand of dit ook klopt?. De bout heel hard aandraaien heb ik nog even mee gewacht. Ik heb wel een nieuwe conische ring besteld voor aan de kant van de moer deze was helemaal doorgesleten.
Mijn vraag is ook eigenlijk, of je helemaal 0,0 wielspeling moet hebben...

RE: wiel lager?

De ring van 2,3 mm. is waarschijnlijk de kunststof ring die dient om overtollig water weg te slingeren, Deze monteer je een paar mm. vanaf de keerring, maar heeft verder geen functie.

Je hebt ws. nog wiellagerspeling omdat er een verkeerde afstandring tussen de lagers zit. Vlg. mij heb je twee dikte's hierin. Elk merk lager heeft een eigen afstandring.
Als je de moer op moment zet, trek je de lagers vast tegen de ring en moet de speling net niet meer voelbaar zijn. :P

RE: wiel lager?

Op de kans dat het de Afstand ring is.
Waarvan de kans groter aan het worden is. Kan ik hem er gewoon tussenuit halen dacht ik.
De lagers zijn conisch en worden immers zoiezo tot de man tegen elkaar gedrukt..?

RE: wiel lager?

Denkfoutje !!
Als je de afstandring verwijdert, trek je de lagers kapot !!

RE: wiel lager?

Bedankt voor de info!

Zal eens gaan zoeken waar ik die tussenring kan vinden

RE: wiel lager?

ik heb ondertussen de wiellagers, buitenste homokineten en fusees vervangen.
Nu probeer ik de waterkeerringen over de homokineten te krijgen, maar deze zitten zo strak dat ik deze er nog niet eens op krijg.
Wie weet hoe je deze keerringen het makkelijkste geplaatst krijgt?


Groet

RE: wiel lager?

De oude hergebruiken als het kan.

De nieuwe meegeleverde zijn veel en veel te klein inderdaad.
Bij de "met geweld" methode breekt ie.

Ik schraap/snij ze wel eens groter met een gloednieuw/scherp Stanley mesje.
Moet best veel vanaf voordat ze alsnog strak eromheen passen.
Maar moet met gemak eromheen gaan. Beetje gulden middenweg zoeken.

RE: wiel lager?

Even warm maken met een fohn of brander. Dan moet hij er wel om willen.

RE: wiel lager?

Bedankt voor het advies.
Ik heb ze in kokend heet water gelegd en daarna gingen ze er vrij makkelijk op.

Groet Bjorn

RE: wiel lager?

vandaag bij de keuring geweest. raad het al afgekeurd op de voorwiellagers links en rechts. En wat laswerkjes op 2 plekken maar verder goed.

dus maar eens het wiellagerland in gedoken van wat ik nodig heb. en merk al heb wat hulp nodig, de prijzen lopen uiteen maar alles zou passen :S (vreemd). Heb Brezan gebeld en die heeft het over 68 euro, het merk vergeten te vragen en of het een set of per kant was. (mijn andere auto heeft ze voor 65 euro p.st er op zitten, hoop dat mini wat minder is haha).

Dingen die ik heb gevonden
SNR ref 161.09 (links en rechts) 53,95
NK art. 751213 (ook links en rechts?) 13,95 :?
GHK1140 (geen idee of het links en rechts apart is) 45,76
op de ene site worden deze per set aangeboden en op een andere site staat er weer bij dat je er 2 moet bestellen en op de site van TLCC staat niet bij of het per set of per stuk is.

wie weet meer?

RE: wiel lager?

Als je lagers koopt is het meestal voor 1 kant. Passing van de verschillende lagers is, voor zover ik weet, goed.
De GHK1140 komen van Spares af. Dat zijn zeker goede lagers.