wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

default

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

Hallo ik heb op mijn werk (renault garage) mijn mini laten keuren door een monteur die veel verstand heeft van oudere auto's het enige wat er nu aan mis is, is dat het linker voor wiel volgens hem teveel speling heeft.. dat komt omdat onderdeel 23 op de foto teveel speling heeft..

heeft iemand dit weleens meegemaakt, en hoe kan ik dit oplossen (heb de moeren al maximaal aangedraaid maar dat helpt niet..)


wie kan mij helpen!!??
link

default

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

Waarschijnlijk een verkeerd nummertje.
Speling op je wiel wordt veroorzaakt door wiellager of fuseekogels.
Misschien heeft die monteur dan toch iets minder verstand van oude auto's. ;)

grtzz Martin

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

misschien nr 3 op plaatje:
http://www.minimotorsport.de/etk.asp?MO ... vornnabe84

aandraaien .. anders met setje 7 reviseren O:)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

de monteur zal best wel weten wat hij doet .maar nr 23 lijkt op de foto ook op de fusee kogel .ik denk dat je het setje nr 5 bedoel. de fusee kogels slijten wel meer uit. door er een ringetje onderuit te halen kun je ze soms bijstellen .let er wel op dat de kogel en de (cup)moer niet ovaal zijn uitgesleten .vervangen is het beste ze kosten niet veel en dan weet je zeker dat het goed is.de kogel nr 22 is van de veering en al was die versleten dan krijg je nog geen speling op de wielen.nr 23 is het rubbertje.

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

In welke richting heeft je wiel speling?

Als je de onderkant pakt en naar binnen duwt en de bovenkant naar buiten trekt en andersom dan zijn het je fusees. Heb je alleen boven of alleen onder waarschijnlijk alleen die betreffende fusee. Door plaatjes te verwijderen kan je de speling verminderen, zoek maar op het forum voor uitleg, is genoeg over geschreven.

Zit er speling in de stuurrichting dan is zijn de stuurkogels verdacht, hopelijk de buitenste die kan je gemakkelijk vervangen. De binnenste stuurkogel kan je alleen bij oudere types stellen, anders een nieuw stuurhuis.

Zit er speling alle kanten op dan je lager eens bekijken. Opnieuw invetten en goed strak vastzetten, 200nm, dat is meer dan je met de gemiddelde ratel kan doen.

Nummers noemen heeft geen zin, het plaatje wijzigt om de zoveel tijd...

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

henkmarius schreef:
Zit er speling alle kanten op dan je lager eens bekijken. Opnieuw invetten en goed strak vastzetten, 200nm, dat is meer dan je met de gemiddelde ratel kan doen.




Niet bij trommelremmen! Helpt niet! Wel opnieuw invetten bij schijfremmen als de moer niet vast gezeten heeft.

default

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

vlak lager kan, conisch is auw!

grtzz Martin

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

henkmarius schreef:

Zit er speling alle kanten op dan je lager eens bekijken. Opnieuw invetten en goed strak vastzetten, 200nm, dat is meer dan je met de gemiddelde ratel kan doen.



kun je dit zonder speciaal gereedschap doen? (behave de moment sleutel natuurlijk)

in mijn linker voorwiel zin in alle richtingen ongeveer een halve cm speling...

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

Een halve cm is te veel dat red je niet met aandraaien.
Wat beweegt er allemaal mee? als nr 43 meebeweegt zijn het de fusee- en of stuurkogels
als 43 niet meebeweegt de wiellagers

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

nr 43 beweegt niet mee, en dat de wielagers kapot waren had ik mij ook al wel bedacht, maar als je ze er uit kan krijgen zonder speciaal gereedschap, kun je er ook nieuwe in krijgen ;)

thnx!

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

Nee met zoveel speling moet je je lagers helemaal vervangen en de buistenste lagerschalen moet je eruit halen met een pers of trekker.
Dan moet je ook je fusee demonteren en daar heb je een fuseetrekker voor nodig.

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

ok, bedankt voor de hulp!

edit,
bedoel je met fusee trekker dit:


of dit:


En moeten de lagers van de as of uit de fusee worden getrokken? is wel handig om de weten welke trekker ik moet hebben!

Als de lagers uit de fusee moeten, wat voor trekker heb ik dan nodig? daar kon ik niks over vinden.
Is dat niet op te lossen met een dikke ring die precies in de fusee past, plus een stuk draadeind en wat bouten?

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

Een fuseekogelsplitter heb je inderdaad nodig. Pers of trekker is niet noodzakelijk. De buitenste schaal van de lagers zitten in het fuseehuis geklemd. In het fuseehuis zit een rand waartegen ze vanaf beide kanten geklemd zitten. Als deze rand nu helemaal rond was dan had je inderdaad een trekker of pers nodig. Echter ze zijn zo slim geweest om er een deel tussen uit te laten. Daar kan je dus een slagpen oid op zetten en ze er voorzichtig uittikken. De nieuwe schalen kan je er weer voorzichtig intikken door de oude er tegen aan te houden en hier op te slaan. Altijd na een paar 100 km de naafmoer nadraaien.

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

Je was me net voor ;)

ik weet genoeg, binnenkort even zo'n splitter halen of maken, scheelt weer 15 euro (de bovenste foto is het toch?)

gelukkig zit er hier vlakbij een lagercentrum, die bijna alles op voorraad heeft :)

Bedankt!

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

die bovenste foto is volgens mij om je homokineten uit het diff te krijgen... heb ik zelf nog nooit gedaan
Ik heb zoiets als die onderste voor mijn fusees

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

beide zijn fusee-splitters.

de wiellagers kun je met een drevel uit de fusee tikken (van het midden naar buiten) als de buitenste lagerschalen er zo uit te halen zijn heb je ook een ander fuseestuk nodig (BTDT).

succes,
Theo van den Bogaard

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

naja, ik denk dat ik volgende week maar eens in de avond uurtjes begin. moet nu tijdelijk buiten sleutel, dus is op presies het goede moment kapot gegaan :(

en die centrale wielmoer waar iedereen problemen mee heeft, kan ik die met een metrische dop loskrijgen of is het nodig om een engelse dop te halen? Zijn die eigenlijk duur? anders bak ik er meteen 2 meter pijp aan vast... heb namelijk geen zin om mijn nieuwe ratel te gaan afbeulen...

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

de bijde "splitters"kan je gebruiken om de fugeekogel en de spoorstangen los te maken.mijn voorkeur gaat uit naar de onderste omdat de andere heel dikwijls de rubber afdichting beschadigt. ik heb hem ook maar gebruik hem nooit meer .met de onderste druk je rechtstreeks op de bout en als je hem er goed op zet beschadigt deze niet.er zijn 2 verschillende maten dus als je er een ga kopen let dan op of je de goeie hebt(de klienste van de 2)

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

Ik ben al 2 dagen bezig met de speling van mijn wielen voor af te krijgen en het lukt maar niet.
Ik heb alleen maar speling in de beweging links-rechts.
Wat ik al heb gedaan:
Nieuwe wiellagers
Fusee kogels goed gezet
nieuwe stuur kogels
nieuw stuurstang (alles wat onder de auto zit en bevestigd zit met het stuur huis)
En als nog voel ik wat speling.
Mag er echt helemaal geen speling op zitten tijdens APk of maar een beetje?
Heb wel het idee dat het wat minder is maar wordt er nog gek van!
Iemand een idee? Het is ook zeer moeilijk te zien WAAR de speling zit aangezien het maar weinig beweegt. (wiellager zit met 210nm vast)

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

mogelijk speling in de/een draagarm ??

succes met zoeken,
Theo van den Bogaard

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

boven op de fusee, zitten beugeltjes waar je stuurkogel vastzit aan het fuseehuis. deze kan ook speling geven, ben ikzelf ook eens heel lang naar op zoek geweest...

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

Red Flame schreef:
boven op de fusee, zitten beugeltjes waar je stuurkogel vastzit aan het fuseehuis. deze kan ook speling geven, ben ikzelf ook eens heel lang naar op zoek geweest...



Ook al gecheckt dat is het niet

Theo van den Bogaard":uq4uqx6a]mogelijk speling in de/een draagarm ??

succes met zoeken,
Theo van den Bogaard[/quote:uq4uqx6a]

Helaas ook daar niet. Zit er kei strak in.

beetje ten einde raad nu

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

Op het wiellager (mits deze niet verrot is), de fusee kogel (niet meer dan 1mm) en de binnenste stuurkogel mag een beetje speling zitten.

Het makkelijkste is om 1 iemand de speling slag te laten doen en een ander onder de auto te laten kijken/voelen wat er nou precies beweegd.

RE: wiel linksvoor teveel speling (apk afkeur)

Misschien een stomme opmerking......

Maar heb je alles goed ingevet??? ( ingeperst totdat het aan alle kanten eruit komt? )

Groetjes,

Maus