Kun je wat specifieker zijn met "schuin"?
Welke kant schuin staat hij op?
Op de foto lijkt het alsof ze /--\\ staan
met uitlijnen kunnen ze de wielen weer |--| zetten...
- Login of registreer om te reageren
Kun je wat specifieker zijn met "schuin"?
Welke kant schuin staat hij op?
Op de foto lijkt het alsof ze /--\\ staan
met uitlijnen kunnen ze de wielen weer |--| zetten...
als je toet toet klaar is even laten uitlijnen en klaar.
je kan nu wel vanalles gaan vervangen maar 1x uitlijnen en je weet zeker wat je moet vervangen.
misschien is er niks aan de hand.
suc6 ermee
Jeb uitlijnen, ook ik heb dat gedaan, ookal is die oud en vies en nja etc, maar wel cool haha
Even uitlijnen en hij doet het weer super!
Ingediend door bateel op vr, 01-06-2007 18:28
Ja, ze staan precies onder aan de band meer naar buiten dan de bovenkant...
Maar dat dit op te lossen is door uit te lijnen klinkt wel raar vind ik...
De mini is toch maar op 1 manier uit te lijnen en dat is aan de stuurstang he? maar dan kan je dus alleen maar de banden afstellen zodat ze (verticaal) recht staan he?
Of ben ik hier vekeerd in?
Greetz tom
nope,
Je kan je achteras uitlijnen ( weet niet of dit bij mini toevallig is )
En je voorwielen, toespoor, uitspoor, wielvlucht etc... Je kan het allemaal wel afstellen hoor, Zou alleen wel even de waardes opzoeken voordat je er aan begint!
Bij een standaard mini kan je volgens mij alleen toe- en uitspoor instellen aan de voorzijde dmv het verstellen van de stuurkogels.
Met verstelbare trekstangen kun je camber verstellen aan de voorzijde. (heeft misschien ook een kleine invloed op caster)
Aan de achterzijde kun je alleen camber verstellen als je speciale brackets monteert.
weet het niet hoor; maar valt dit niet op te lossen door nieuwe veerbollen te steken?
Ingediend door metrodriver op za, 02-06-2007 11:02
weet het ook niet hoor, maar als ik op de kop van de topic afga, zou ik willen zeggen: een krom wiel (staal) kan soms rechtgedrukt worden (velgen-reparatie-bedrijf); het snelst is een nieuwe velg
de 'stand' van een wiel is te ontleden in castor, (toe)spoor en camber (fuseehelling).
het toespoor kan meestal (continue) gesteld worden door een draadeind in- of uit te schroeven (stuurarm),
het camber soms door onderlegplaatjes of andere wieldraagarmen.
suggestie: lees op http://en.wikipedia.org/wiki/Camber_angle
en:
http://en.wikipedia.org/wiki/Caster_angle
Wats schreef:
Je kan je achteras uitlijnen ( weet niet of dit bij mini toevallig is )
En je voorwielen, toespoor, uitspoor, wielvlucht etc... Je kan het allemaal wel afstellen hoor,
Kan wel merken dat je (nog) geen verstand van Mini''s hebt.
Bij een standaard Mini zijn dit, afgezien van de sporing, allemaal vaste waarden.
Een achteras ook.
Er vallen alleen veranderingen aan te brengen door bepaalde onderdelen te monteren.
ze staan precies onder aan de band meer naar buiten dan de bovenkant...
Maar dat dit op te lossen is door uit te lijnen klinkt wel raar vind ik...
Verstelbare trekstangen naar achter gedraaid? Dat vraagt om uitleg. Want nu heb je nagenoeg geen na spoor meer waardoor het stuur (bijna) niet meer terug komt na een bocht.
Je draagarm onder staat iets naar voor. Door het naar achter draaien van de trekstang is de draagarm tov de bovenste draagarm relatief langer geworden waardoor dit verschil goed te zien is.
Voordeel van zo'n schuin staand wiel is dat je lekker hard door een bocht kan, nadeel is dat ze iets harder slijten
Maar ik zou graag de reden horen om je wiel 2 cm naar achter te brengen....?
@Metro driver: eerst ff lezen voordat je reageert :)" title="Evil" />
Ingediend door bateel op za, 02-06-2007 18:19
Alvast bedankt voor de vele reacties,
Ik heb mijn wiel 2 cm naar achter moeten plaatsen omdat er een verschil van 3cm zat tussen de linker en rechter wiel (afstand tot achterste wiel) er werd mij door een bekend minishop aangeraden verstelbare trekstangen te plaatsen, deze zijn vele sterker dan de originele.
Groetjes
Verstelbare zijn idd sterker...
Verschil in afstand is niet zomaar... is er niet iets krom dan?
Ingediend door bateel op zo, 03-06-2007 17:50
Waarschijnlijk is het subframe een beetje krom maar zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Ingediend door metrodriver op zo, 03-06-2007 20:15
bateel schreef:
Waarschijnlijk is het subframe een beetje krom maar zou dit de oorzaak kunnen zijn?
## nieuw subframe niet beter dan ipv. de rest ook scheef en krom in te stellen??
beetje tegen een muur gereden met die mini dan?
Ingediend door bateel op zo, 03-06-2007 23:12
nee, ik heb er geen ongeval mee gehad (ik heb er nog niet mee gereden ) Ik heb deze mini in augustus gekocht met schade om op te maken
groetjes
welke schade had hij. als je een wiel 2 cm achteruit stel en het andere niet dan gaat de mini gegarandeerd trekken en de banden zijn niet aan te slepen.zou eerst eens uit zien te vinden waarom de handel 2 cm krom staat.subframes ?? carosserie??
Ingediend door metrodriver op wo, 06-06-2007 00:57
knutsel schreef:
waarom de handel 2 cm krom staat.subframes ?? carosserie??
## als ik dit zo lees ('schade-mini'), dan denk ik dat de mini gewoon in een carrosseriebedrijf op de richtbank moet om hem -na opmeten- weer in het gelid te laten trekken. (als de problemen niet voortkomen uit een krom(?) subframe en de ophangpunten voor dat subframe nog op de goede plaats zitten).
Ingediend door bateel op wo, 06-06-2007 08:55
Hij had linksvoor schade, de hoek tussen het voorfront en het spatbord was eigelijk opeen...
Maar ik heb van een mini expers vernomen dat elke mini een afwijking heeft van +/- 1-2 cm tussen beide zijde van de auto. Maar ik denk dat het beste is dat ik mijn mini afwerk en voordat ik die laat keuren laat ik die even uitlijnen, dan weet ik zeker of er iets mechanisch/technisch vervangen moet worden.
Greetz tom
Ingediend door metrodriver op wo, 06-06-2007 09:52
bateel schreef:
mini expers vernomen dat elke mini een afwijking heeft van +/- 1-2 cm tussen beide zijde van de auto.
## er zijn wel auto's die links en rechts een verschillende wielbasis (afstand tussen voor- en achterwiel) hebben, b.v. de renault 4. (daar had het te maken met de achterwielophanging dmv. dwarsliggende torsiestaven).
of het bij mini's ook 'af fabriek' zo is'??
moet zeggen dat ik wel eens achter een mini heb gereden die helemaal scheef over de weg ging (en wel dacht rechtuit te rijden).
persoonlijk geloof ik niet dat het zo hoort..
ik zou de carrosserie *eerst* laten richten en *dan* pas opbouwen, maar 'wie ben ik?'..
'Sir Issegonis is zij met u' :)" title="Evil" />
metrodriver schreef:
moet zeggen dat ik wel eens achter een mini heb gereden die helemaal scheef over de weg ging
Kan gezichts bedrog zijn hoor, spoorbreedte van een Mini voor en achter is verschillend... waardoor als je erachter rijd en langs de Mini kijkt je het voorwiel minder van ziet dan het achterwiel..
@Bateel: idd wat Metrodriver zegt, eerst meten en daarna pas opbouwen en uitlijnen.
Anders heb je het opbouwen misschien voor niks gedaan...
Ingediend door metrodriver op wo, 06-06-2007 16:46
Rene schreef:
Kan gezichts bedrog zijn hoor, spoorbreedte van een Mini voor en achter is verschillend...
@rene,
ja, aan die mogelijkheid zat ik dan ook te denken..
ik ben er meestal niet echt uitgekomen.
@bateel:
'richtbank' is iets anders dan 'wielen uitlijnen' (bij bandenmontage of bij een scheefstaand stuur na een hevig genomen stoeprandje b.v.)
RE: Wiel staat krom
Ingediend door bateel op do, 31-05-2007 20:13
Hey,
Mijn mini is pas aant bollen maar nu zit ik met het probleem dat mijn voorste wiel (alleen aan de passagierskant) schuin staat,Ik heb zopas verstelbare trekstangen geplaatst om mijn wiel 2 cm naar achter te plaatsen. Weet iemand of dit de oorzaak is of iets anders en kan dit kwaad?
Groetjes tom