Wielbout

RE: Wielbout

Nou ik zit weer met een probleem en dat is dat ik morgen mijn mini voor de APK weg moet sturen. Opzich is dat geen probleem, maar met het controleren van de mini is het probleem ontstaan.

Aangezien ik van de week wat vet had liggen op mijn velg wilde ik even kijken waar het vandaan kwam. Dit bleek gewoon wat overtollig vet zijn geweest wat langzaam uit mijn homokinetisch koppeling was gelopen (was laatst ook vervangen) en was dus geen probleem. Het probleem kwam pas toen ik mijn band er terug op wilde zetten en 1 van mijn wielbouten afbrak.

Nu was mijn vraag waar ik eigenlijk zo snel mogelijk een nieuwe wielbout vandaan kan halen of dat misschien iemand er nog 1 heeft liggen. Het is voor een mini 1000 uit 1986.

Bellen mag altijd op het volgende nummer:
06-19021017

default

RE: Wielbout

Eppo schreef:

Nu was mijn vraag waar ik eigenlijk zo snel mogelijk een nieuwe wielbout vandaan kan halen



## of dat lukt??

lijm hem anders gewoon vast (draaddeel in het gat) **alleen** voor de keuring morgen en **niet** om mee te rijden...
ik heb pas 1x meegemaakt dat ze bij de apk een wiel eraf haalden, in dat geval heb je 25% kans op pech..

alternatief: apk afzeggen.

RE: Wielbout

dat zou nog als alternatief kunnen, maar heb morgen tot 1 uur dus als er niks anders op zit, dan dat maar. (gelukkig is de APK nog geen 5 min (langzaam)rijden...)

RE: Wielbout

Als we weten waar je woont kan iemand mss nog een schijf kan brengen waar je wielbouten op zitten

Groeten maikel

RE: Wielbout

Woon in Hoogerheide (bij bergen op zoom in de buurt). Nieuwste redding in de zaak is Pieter, die heeft een nieuwe bout mee genomen. Nu alleen nog maar hopen dat het de goede is.

[size=75:2mmowa9b][Bedrijfsnaam verwijdert, zie forumregels - Demelza][/size:2mmowa9b]

RE: Wielbout

Even een laatste berichtje van mij voor dit topic (sorry dat ik dubbel post, maar hierna mag hij van mij dicht).

Ik heb dus een nieuwe wielbout, er in gezet en het zit weer top. Wil ik toch graag mijn 2 helden van vandaag bedanken. De eerste dat is Pieter die er voor gezorgd heeft dat er een wielbout van Den Bosch naar Hoogerheide kwam. De 2de is de die de wielbout gratis beschikbaar stelde (en natuurlijk het feit dat hij op zondag open was.)

Nu op weg naar de APK keuring.

[size=75:34ntpxfe][Nogmaals bedrijfsnaam verwijdert - Demelza][/size:34ntpxfe]

default

RE: Wielbout

Eppo schreef:

Nu op weg naar de APK keuring.



## en, is ie geslaagd??

[size=75:g6p5iw7a][Nogmaals bedrijfsnaam verwijdert - Demelza][/size:g6p5iw7a]


## aan de Verliefde Moderatrice: [size=75:g6p5iw7a]mag ook met een ' d '[/size:g6p5iw7a] :P

RE: Wielbout

en?????????

RE: Wielbout

Nope, niet gehaald. Afgekeurd op de fuseekogel en op mijn wiellagers...

Nieuwe wiellagers heb ik nu al liggen, fuseekogel met schroefdraad was wat moeilijker te vinden, maar daar ga ik morgen naar op zoek...

RE: Wielbout

Je fuseekogel is als het goed is opgevuld. Je kan ff kijken of je en shim ertussenuit kan halen.

Groet ron

default

RE: Wielbout

ayla schreef:
Je fuseekogel is als het goed is opgevuld. Je kan ff kijken of je en shim ertussenuit kan halen.





## ik ken de constructie niet, maar wordt de speling kleiner door er een shim *uit* te halen??

RE: Wielbout

Jep, de shim zit tussen de 'moer' en het fuseestuk.

Groet ron

RE: Wielbout

Yes. De shims verhinderen dat je de fusee strakker aan kan draaien. Wanneer je een shim verwijdert lukt dit wel en verminder je dus de speling.

RE: Wielbout

Idd eppo, even kijken hoe veel van die shims (of ringetjes) er nog tussen zitten! Met een beetje geluk kan je er nog even mee door.

Enne, geen dank, ik was er toch :P Gelukkig was het de goede bout, en we hebben nog ff lekker kunnen lullen :P

RE: Wielbout

Heb volgens mij vorig jaar al die ringetjes er uit gehaald, dus hij is nu gewoon echt aan vervanging toe...

RE: Wielbout

Een illegale truc voor de fuseekogels.

Uit elkaar halen, en onder het 'dopje' waar de kogel indraait, een rubber plaatje leggen O:) .

Je kan hem dan niet meer doorsmeren, maar ja voor de zondagavond als alle winkels of leveranciers dicht zijn.

Groet ron

RE: Wielbout

komt tie nu mee... (had anders niet veel uitgemaakt, was nog afgekeurd op de wiellager...)

RE: Wielbout

Als ze aan vervanging toe zijn, vervangen dan eppo, het rijgedrag wordt hierdoor ook weer beter :)

RE: Wielbout

ja was het idee ook. Vind hier in de buurt maar eens een bedrijf wat niet met een geperste wiellager aankomt, maar gewoon met een wiellager met schroefdraad...

RE: Wielbout

Wat ik ff niet snap, is dat ze bij brezan bijvoorbeeld de boel gewoon konden bestellen voor mijn mini....

Overigens is die zaak waar je bout vandaan komt ook weer open he, ik zou zeggen: bel ff :P

RE: Wielbout

heb ik gedaan en ze sturen hem op (als het goed is).

RE: Wielbout

Na lang zwoegen op het vervangen van wiellagers en homokinteten breekt de laatste wielbout af |:( Super balen.

Mijn vraag is hoe kan ik het beste de bout vervangen? Het is de remschijf voor, precies zoals de foto van dit artikel.

Moet ik de gehele remschef eraf halen? Als die eraf moet, moet dan de schijf gesplits worden van het voorstel gedeelte waar de tapeinden in zitten.

En de laatste vraag. Als een bout gebroken is, moeten dan alle bouten vervangen worden? Alvast bedankt!!

RE: Wielbout

Je hoeft niet perse de schijf te verwijderen, maar is wel makkelijk. Je hoeft ook de schijf niet op te delen.
Het is wel moeilijker als de schijf niet gescheiden is. Dan komt de bout er wat moeilijker in.

Je moet er goed druk op zetten wil je de nieuwe bout om hem in het gat te krijgen.

RE: Wielbout

Oke dan ga ik het eerst zonder de schijf eraf te halen proberen. Zijn wielbouten bij een gemiddelde automaterialzaak te bestellen of moet het via een minicenter. Scheelt weer rijden...

RE: Wielbout

Ik heb er toen gewoon meerdere bij een minicenter gehaald. Ik gok dat ik er nog een stuk of 7 heb liggen, gewoon voor de zekerheid.

RE: Wielbout

Ik heb gelukkig vandaag een wielbout in Amsterdam kunnen krijgen. Eruit tikken op de auto ging niet aangezien ik niet hadr genoeg kon slaan. Tevens bleek de flens van de remschijf gesplitst te worden. Mijn vriendin richting de K....F.... gestuurd om de bouten los te laten halen. (door de regen op de scooter :)" title="Evil" /> )

Nu zit alles weer goed en kan die na dik twee weken rijden. bedankt voor jullie advies!

RE: Wielbout

[size=85:8olqjw8d][topics samengevoegd - Crispy][/size:8olqjw8d]
Na wat gezocht te hebben op t forum ben ik er achter gekomen dat ik mijn afgeknapte wielbout gewoon kan vervangen.. Je hoeft de bout niet uit te boren ofzo. Ik begrijp dat ik dit achter gebleven stuk je er met een hamer uit kan slaan.

Ik heb eigenlijk precies dezelfde situatie als dit plaatje (gejat uit en ander topic)


Maar om er een nieuwe wielmoer terug in te slaan zou ik van achteren moeten slaan (is dit te doen ivm weinig ruimte???).

of kan ik de nieuwe wiemoer erin trekken door er een moer op te zetten en die aan te draaien totdat de wielmoer er volledig in zit.. vervolgens de moer eraf draaien en de velg er weer op?

ik zou dit alles het liefst doen zonder die flens helemaal los te moeten halen, ik ben nl bang dat ik hier al helemaal niet mee klaar kom..

wat is volgens jullie de beste methode ????

bedankt !!!!

RE: Wielbout

Yordi,

ik heb hetzelfde gehad als jij ( en met ons nog duizenden anderen, denk ik ), maar het losmaken van de flens is niet zoveel werk, hoor.

Je moet trouwens wel, want de wielbout is te lang om tussen de remschijf en de flens door te komen.

Succes in ieder geval!

Groeten,

Kiekerjan

RE: Wielbout

Wat moet er dan allemaal los? De grote bout in het midden en/of ook die 4 bouten er om heen,kan dit niet in haynes vinden.

Groeten Jasper

RE: Wielbout

beide moeten los, de 4 kleine boutjes eruit en de grote kroonmoer...

RE: Wielbout

oke bedankt!

iemand mss een tip om de schrijf te blokkeren zodat ik kracht kan zetten?

RE: Wielbout

Even iemand vragen om op het rempedaal te drukken... dan eerst de centrale moer en vervolgens de andere 4.

RE: Wielbout

Hoi,

Ik heb het pas geleden ook gehad het is heel simpel:
*Eerste de 4 bouten los maken.
*Vervolgens de ijzeren pen rechtbuigen en dan eruit tikken
*Daarna kan je met een grote tang de grote bout los maken.
*Daarna heb je alles los, je legt het dan op een doek
*Met een hamer tik je ze een voor een los.

Ik heb nog paar voor je liggen.
Mocht je naar de clubdag komen kan je eentje van mij krijgen :)\\_

RE: Wielbout

het makkelijkste is om een 12" stalen velg te gebruiken. Nu kun je je auto van de krik halen en leunt de auto op het wiel. Niemand hoeft op de rem de duwen zo en je kunt je dop door de velg steken. Wel eerst die 4 boutjes een slag los draaien omdat die echt vast kunnen zitten.

RE: Wielbout

En wel je splitpen vervangen, kost een beetje kan een hoop schelen.

RE: Wielbout

Peyman schreef:
*Daarna kan je met een grote tang de grote bout los maken.



eeen beetje sleutelaar gebruikt dopje 1,5 inch hiervoor.
ook wel nodig omdat ie met 220 Nm is vastgedraaid.

als je klaar weer op datzelfde moment aanhalen!

RE: Wielbout

eeen beetje sleutelaar gebruikt dopje 1,5 inch hiervoor.
ook wel nodig omdat ie met 220 Nm is vastgedraaid.

als je klaar weer op datzelfde moment aanhalen![/quote]

Ja je hebt gelijk, maar dan moet je wel een momentsleutel hebben :D
Aangezien die erg duur zijn (tenminste als je een goeie wilt hebben).
Bedankt voor je tip, ik heb pas een momentsleutel gekocht dan zal ik het even los halen en met 220NM vast draaien.

RE: Wielbout

Volgens mij zitten in deze flenzen de normale lengte wielbouten, maatje kort dus.
Deze zijn te vervangen met de flens op de auto. Je moet dan idd de bout erin trekken met de wielmoer en een stapel ringen.
Je zal dan ZER goed moeten controleren of de bout volledig aan zit!!!

Echter raad ik je aan om het te doen zoals hierboven beschreven. Dus; flens van de as en schijf loshalen.

Groet ron

RE: Wielbout

Yordy, als je al een topic gevonden had snap ik niet helemaal waarom je een nieuwe opent? :?

Ik heb je vraag aan het topic toegevoegd zodat de informatie bijelkaar blijft.