Wielkast gelast

RE: Wielkast gelast

Ik ben als 16 jarige op zoek naar een mini, nu heb ik eentje gevonden. Maar het viel mij op dat er een stuk op de wiel kast gelast was. Om dat er waarschijnlijk een roest plek zat. Het gelaste stuk zit aan de kant waar het wiel zit, en ziet dus een blanke plaat metaal.

mijn vraag is nou: Is dit wettelijk toegestaan, en word hij hier door niet afgekeurd bij de APK.

Zodra ik de foto op de pc heb plaats ik een link.

RE: Wielkast gelast

het is volgens mij geen dragend deel, dus mag het gelast worden... alleen vind ik een blank plaatje een b-tje vaag, het zal toch wel behandeld zijn??

en wat zit er onder dit plaatje, is de roest weggehaald over rot het vrolijk verder onder het plaatje...

RE: Wielkast gelast

Ik heb er geen roest gezien aan de binnenkant, maar michien zit er wel roest aan de kant van het wiel.
Het plaatje is rondom wel met menie bewerkt.

RE: Wielkast gelast

Zo vroeg al aan de Mini, Great. Ook de jongste generatie weet een karakter product te waarderen.

Een gat op het spatscherm gelast? mag wel en is inderdaad niet dragend. maar er mogen geen scherpe randen aanzitten anders wordt ie daarop nog afgekeurd. als de rest dan ook maar goed is.

Je hebt nog twee jaar voordat je mag rijden, misschien kan je beter even doorsparen voor een beter exemplaar. Ik weet het, maar geduld is een schone zaak.

Ik zelf ben, tegen wil en dank, met een barrel van een auto begonnen (geen Mini hoor, hoewel 't wel mijn grootste wens was) Ik heb echter zo wel sleutelen geleerd want 't ding was elke week wel een keer defect. Ik kan er een heel verhaal over schrijven hoe dat zat, en misschien doe ik dat ook wel eens.

Kijk goed uit met wat je koopt, probeer de exemplaren van "Keep your Mini alive" (Miniworld) eens te kopen. Bij een goede boekhandel kun je die vast wel bestellen en de laatste ligt nu nog wel in de winkel. Er staan veel tips in over het kopen van "second hand Mini's". Het is wel handig als je de Engelse taal dan een beetje machtig bent.

Greetz TLR-Mini

RE: Wielkast gelast

Hey Wiebe, ook al aan een Mini? Cool!

Bedenk je wel wat voor project het gaat worden: full resto of een klein opknapbeurtje. Bij mij loopt op dit moment echt uit de klauwen, gezien de hoeveelheden plaatwerkdelen die vervangen moeten worden, dus doe jezelfde een plezier en koop niet de eerste de beste mini die je ziet. Neem een expert mee (voor zover je dat zelf nog niet bent natuurlijk) en weer vooral wat je wilt gaan (laten) doen met em.

Nog iets belangerijks: kun je de garage van je pa jatten voor 2 jaar? Erg lullig als ie na een half jaartje zegt: huur maar een garagebox...

Nog voor dat je de/een mini koopt is het misschien handig om je eerst in te lezen in Haynes' boeken, vooral de restorationmanual is aan te raden.

Als je eenmaal een mini hebt, is het handig om een goed plan uitzetten over je mogelijkheden en je wensen over hoe ie moet worden als de Mini klaar is, zo heb je in ieder geval een soort guideline en als je het helemaal niet meer ziet zitten: gewoon weer ff op internet of naar de boekhandel om een Minimag te halen, en dan al kwijlend plaatjes kijken. (helpt! :D )

RE: Wielkast gelast

Mijn pa is het er nog niet mee eens dat ik een mini ga kopen. En een garage van 10 meter diep is genoeg. Maar mijn pa wil geen mini in de garage hebben want dan is er geen plaats voor zijn motor fiets en de rest van alle troep.

Mijn pa zei dat het veel verstandiger was om een nieuwe bodyshell te kopen, en deze langzamer hand op tebouwen van nieuwe onderdelen. Maar aangezien ik dit berekend heb naar aanleiding van de advertenties uit miniworld, werd mij dit iets te gortig.

De mini die ik op het oog heb is een mini 1000 uit 1984, en heeft APK tot juni-julli.
voor foto's zie www.mini-cooper.tk

RE: Wielkast gelast

Wiebe schreef:
Mijn pa zei dat het veel verstandiger was om een nieuwe bodyshell te kopen, en deze langzamer hand op tebouwen van nieuwe onderdelen.



Wat hebben vaders toch met nieuwe bodyshells kopen? mijn vader had het er ook al over, naar aanleiding van de staat van de carrosserie van de mijne?? :? Maarjah, als je dan vertelt: 'eeuh ja pa, die dingen kosten 2600 pond oid......'
Btw, die nieuwe shell moet toch ook in de garage; je laat zo'n ding toch ook niet buiten staan ;)

Bovendien: een mini restaureren is het ideale leerproject over algemene autotechniek d8 ik zo, simpeler dan Mini kun je het bijna niet krijgen (in vergelijking met nieuwere auto's)

Nog iets: kijk eens naar de foto van de zijkant: waarom zitten er standaard velgen onder terwijl er Mayfair oid. spatbordverbreders op zitten? horen deze velgen er wel origineel op/bij?

RE: Wielkast gelast

Dat is geen blank metaal maar zinkspray zo te zien. Het laswerk is niet het mooiste wat ik ooit gezien heb, het is verder helemaal niet afgewerkt. Zo te zien is de mini ook ooit een keer rood geweest. Ik vind het een beetje een verdacht ding.

Op de mini zitten stalen 10 inch velgen die zijn waarschijnlijk wel origineel, 1984 is het overgangsjaar naar 12 inch en schijfremmen dus het kan goed kloppen. Ooit zal de auto een keer "opgeknapt" zijn opnieuw gespoten, cooper look, en spatbordverbreders erop geschroefd.

RE: Wielkast gelast

Ik sluit me aan bij de vorige spreker. 't ziet er verdacht uit. Zie je die naad die vanaf de helft van het spatbordje schuin omhoog loopt en dan ineens met een trapje de hoek in duikt. Dit soort naden hoort daar niet te zitten. Daar is dus een stuk ingelast.
dan refereer ik aan de spreker uit het voor mij nabije Eindhoven.

[color=blue:r7cji5ih][i:r7cji5ih]en wat zit er onder dit plaatje, is de roest weggehaald of rot het vrolijk verder onder het plaatje...[/i:r7cji5ih][/color:r7cji5ih]


Als je dan toch persé een project mini wil, neem er dan een waar tenmiste niet aan gelast is, dan heb je meer overzicht en loop je niet het risico dat je na een jaar weer moet gaan lassen.

Bovendien moet je niet meteen beginnen aan een project waar je de deurlijsten met enige waarschijnlijkheid zal moeten vervangen.

Een Mini is zeer goed en redelijk goedkoop te restaureren, een nieuwe body shell is voor mensen die of alleen maar kunnen sleutelen of lui zijn, maar in elk geval over de nodige €urie beschikken.
Je hebt veel meer bevrediging, ja echt waar! als je 't allemaal zelf doet, of met je vrienden.

groeten, TLR Mini

RE: Wielkast gelast

er staan wel eens mini-shells te koop voor 200/250 euro's

maargoed, ik ben het ermee eens dat dit een rare reparatie is, het lijkt mij dat dit een schadereparatie is geweest en vermoeddelijk is ook aan je kofferbakbodum gelast/uitgedeukt...

ik zou rustig erder kijken naar een ander projectje, als er iets krom is heb je grote kans op meerdere problemen...

of je moet ervoor kiezen om en de wielkast en de bodem te vervangen en goed te kijken of dat alles goed uitgelijnt is.

RE: Wielkast gelast

henkmarius schreef:

Op de mini zitten stalen 10 inch velgen die zijn waarschijnlijk wel origineel, 1984 is het overgangsjaar naar 12 inch en schijfremmen dus het kan goed kloppen. Ooit zal de auto een keer "opgeknapt" zijn opnieuw gespoten, cooper look, en spatbordverbreders erop geschroefd.



De 1275GT had al eerder 12" velgen met 8.4 schijven...

RE: Wielkast gelast

red flame schreef:
maargoed, ik ben het ermee eens dat dit een rare reparatie is, het lijkt mij dat dit een schadereparatie is geweest en vermoeddelijk is ook aan je kofferbakbodum gelast/uitgedeukt...



Wel een hele brute schade dan, op het plaatje staat de wielkast van een voorwiel.

RE: Wielkast gelast

nu zie ik het henkmarius...

ik had beter moeten kijken |:(

blijft staan dat het lijkt alsof er schade is geweest die niet door roest veroorzaakt werd

RE: Wielkast gelast

Naar de mini grondig te hebben geinspecteerd, met de punten waar je op moet letten, ben ik maar gouw weer weggegaan. Naar het los trekken van alle beklede delen, zag ik overal menie en zinkspray. Ook in de dak rand waren een aantal door geroeste gaten, zet hiervan ook wel een plaatje op mijn site. Ook zat er een best wel grote roest plek bij het voorste knipper licht, onder de linkerkoplamp. Deze plek was ongeveer een plek van zo'n 5x3 cm, en aardig verroest.

Toch maar door zoeken naar een betere mini, michien een kale body.

RE: Wielkast gelast

Hier heb ik een foto van de dak rand.

RE: Wielkast gelast

Bij mijn 1100 special hebben ze de opstaande rand op sommige plekken weg geslepen en een randje overheen gezet... :(

Je zag er nix van, maar ja...

Herstellen is een heel werk!

RE: Wielkast gelast

Nu ben ik op Internet gaan zoeken naar vervangend plaatwerk. Maar nu zie ik dat zo'n beetje al het plaatwerk vervangbaar is, behalve de voor spatborden binnen in de auto.
Klopt dit, zo nee wat moeten deze dan kosten?

RE: Wielkast gelast

Mini Power schreef:
De 1275GT had al eerder 12" velgen met 8.4 schijven...



Ik ben 1275GT uit 1975 aan het restaureren... Vreemd genoeg werden pas in 1984 schijven op de standaard mini's gemonteerd.

@ Wiebe: Geen idee wat voor mini je precies zoekt of wat je budget is maar ik ga mijn Jet Black verkopen. Voor zover ik kan zien is die een stuk beter dan de mini waar jij naar gekeken hebt. Kijk voor meer info op www.classic-mini.tk

RE: Wielkast gelast

Nee, die Jet Black is een beetje te duur. Ik zat zelf aan een budget te denken van 1000-1250 euro.

Die mini, die ik beschrijf in dit topic, heb ik tot een prijs van €500,- kunnen afdingen. Maar ja zo te zien heeft ie nog wel veel werk nodig.
Wat ik wel heb gehoord is dat de zo'n beetje allen elektrische onderdelen in het motorruim zijn vervangen.

RE: Wielkast gelast

Wiebe schreef:
de voor spatborden binnen in de auto.
(...)zo nee wat moeten deze dan kosten?


De wielkasten waar je in de auto tegenaan kijkt, maken deel uit van de binnenschermen (die tot vooraan doorlopen). Die zijn te vervangen, al is dat een hele klus, waar je toch wel een beetje ervaring in plaatwerken en lasvaardigheid voor moet hebben. Een rechter binnenscherm kost bij Minispares 80 pond excl. de Engelse btw, een linker binnenscherm 72 pond.
Als voornamelijk de randen (bij de a-panelen) slecht zijn, kun je ook volstaan met reparatieplaatwerk.

RE: Wielkast gelast

Oke, dus omgerekend €120. En als ik dan dat plaat werk ga aanschaffen, wat heb je dan allemaal vernieuwd (plaatje zal veel duidelijkheid geven).

Kijk voor nog meer trieste foto's www.mini-cooper.tk .

RE: Wielkast gelast

RE: Wielkast gelast

Voor mijn Clubman heb ik ook zo'n scherm gekocht. Stom genoeg verkopen ze wel de voorkant los, maar niet het deel wat je aan de binnenkant ziet, dat deel is altijd rot natuurlijk. Koste bij BvL inderdaad 120 EUR...niet fijn, maar ik wil het een echt net autootje maken.

Overigens is er helemaal niks mis met plaatjes inlassen, je moet het alleen wel netjes doen. Met rechte hoeken het veroeste deel er ruim uitslijpen. Plaatje passend maken en en netjes inlassen, beetje strakslijpen, schuren, goede primer (bijv. roeststop) erop, schuren,spuitplamuur, schuren, lakken en je ziet er niks meer van.

Zo'n heel scherm vervangen is echt een pokke werk. 10-tallen puntlasjes losboren, dashboard loshakken, de hele boel weer passend maken, lassen, laswerk netjes bijslijpen, schuren etc.

Overigens als je weinig of zelfs geen ervaring met lassen heb kan je dit soort dingen beter uit je hoofd zetten. Probeer eerst maar eens een dorpel te vervangen, ook een kutwerkje maar relatief makkelijk.