Wiellager + as-hoes vervangen

RE: Wiellager + as-hoes vervangen

Gisteren APK keuring gehad en helaas een kluslijstje meegekregen voordat die goed gekeurd wordt.
De rubbers bij het linker en rechter voorwiel zijn lek en moeten dus vervangen worden en ook zit er speling op het linker voorwiel. (als ik hem opkrik kan ik hem stukje bewegen).
Is die speling sowieso het wiellager of kan het ook de homokineet zijn?

Ik las in Haynes dat de aandrijfas eruit moet om het rubber te vervangen, is dit echt noodzakelijk en zoja, iemand een duidelijke uitleg (liefst met wat foto's).

Is het makkelijk om zelf het wiellager te vervangen en hoe zou dit moeten?

RE: Wiellager + as-hoes vervangen

Fusee zal los moeten. Eerst de central moer van de naaf losdraaien. Geef met kunsstof hamer de homokineet alvast een tik naar binnen, zodat alles een beetje los zit. De stuurkogel en de twee fuseekogels zitten met een conische bevestiging vast. Dat is altijd gedoe om los te krijgen. Met een trekker kom je een heel eind of met een flinke hamer een klap tegen de zijkant van de bevestiging geven (terwijl je aan je schoonmoeder denkt...echt! het helpt!)Verwijder het fuseelichaam van de homokineet.
Als je de homokineet recht op de aandrijfas houdt, kan je met een goede tik met de kunststof hamer de homokineet eraf slaan. Soms is het makkeljk daarbij eerste de resten van de oude stofhoes weg te snijden.. lekker tot je oksels in het vet!
Als de as los is van de homokineet is de nieuwe hoes monteren kinderspel. Let goed op dat aan homokineetzijde de klemband niet veel uitsteekt, want dan zal deze aanlopen in het fuseeblok.
De lagers vervangen is ook niet zoveel werk.
Verwijder de binnenste keerring uit het fuseeblok (schroevendraaier) en tik dan de wielnaaf naar buiten. Nu kan de buitenste keerring verwijderd worden. De buitenringen van de conische lagers kan je met een drevel uit het fuseeblok tikken. Er zitten uitsparingen in het gietstuk die je precies ruimte geven voor de drevel.
Nieuwe lagerringen na reinigen van fuseeblok monteren. Vergeet daarbij niet de nieuwe afstandring. Deze is speciefiek bij de twee lagers geselecteerd. Alles lekker met lagervet insmeren, keerringen erin en de rest terug monteren. Zodra de centrale moer van de homokineet aangedraaid moet worden, deze met het juiste moment (veel!) aandraaien.

RE: Wiellager + as-hoes vervangen

Thnx voor de duidelijke uitleg! d:)b
Zometeen even wat onderdelen bestellen en als ze binnen zijn ga ik ermee aan de slag.

RE: Wiellager + as-hoes vervangen

Je heb ook universele hoezen en dan hoef jeje homokoneet er niet helemaal af te halen.
die kan je er met een konische koker overheen schuiven.
Heb ik ook gedaan werkt top!!!

minigroet stefan

RE: Wiellager + as-hoes vervangen

o ja dat is waar ook! scheelt je 1 klap met een hamer.
Je moet wel mazzel hebben met de pasvorm. En de koker is niet gratis.
Beknibbel niet op dit soort delen en zet er origineel op om er zo lang mogelijk niet naar om te hoeven kijken.

RE: Wiellager + as-hoes vervangen

Joey schreef:

Is die speling sowieso het wiellager of kan het ook de homokineet zijn?

Ik las in Haynes dat de aandrijfas eruit moet om het rubber te vervangen, is dit echt noodzakelijk en zoja, iemand een duidelijke uitleg (liefst met wat foto's).

Is het makkelijk om zelf het wiellager te vervangen en hoe zou dit moeten?



Je las in haynes ,schrijf je...... Lees je dan? Of kijk je plaatjes en ben je dan uiteindelijk teleurgesteld dat er niet genoeg plaatjes in staan?
Er staat dus dat de as eruit moet.. Dat heb je dus wel gelezen..en dan vragen of het wel moet?
Toevallig is er maar een mini op de hele wereld waarbij dat niet hoeft... En jawel 1 x raden.. Die is toevallig in jouw bezit!

Eerlijk advies.. Laat het door de garage doen als je dit soort vragen moet stellen.
Misschien beetje bot antwoord, maar voor je eigen veiligheid, en de veiligheid van je medeweggebruiker..
En scheelt weer een beetje fileprobleem. Zullen vast wel een hoop kijker op de andere rijbaan afremmen om te kijken naar die ouwe mi i op 3 Wielen..

default

RE: Wiellager + as-hoes vervangen

clubbie, een bot antwoord was het wel tegen een lid van de club , een beetje
vriendelijkheid was wel op zijn plaats !! afz; clublid f.muller.

RE: Wiellager + as-hoes vervangen

Zo, slechte dag gehad Clubbie? ;)

Het is niet dat het teveel werk is om de aandrijf as eruit te halen, maar meer dat het voor mij niet compleet duidelijk is.
In Haynes lees ik dat wanneer je de rubbers moet vervangen je de hele as eruit moet halen, maar als je de lagers moet vervangen dit niet hoeft. Omdat dit niet heel duidelijk was ben ik op het forum gaan zoeken maar daar werd het ook niet duidelijker op, vandaar mijn vraag.
Ik zou graag van tevoren duidelijk willen weten waar ik aan ga beginnen en niet zoals Beun de Haas aan de slag gaan en zien waar het schip strand.
De keuze om naar een garage te gaan is wel een erg makkelijke en zeker niet waarom ik aan deze hobby ben begonnen. Jammer om te lezen dat je er anders in staat en geen ruimte aan de (beginnende) hobbyist overlaat om er ook wat van te leren.

V.w.b. de overige reacties: Bedankt voor de nuttige info! d:)b

RE: Wiellager + as-hoes vervangen

Gisterenavond eventjes aan het klussen geweest en de aandrijfassen liggen eruit hoor d:)b
Had een fusee splitter aangeschaft en dit werkt toch wel echt ideaal. Als het goed is komen vandaag de nieuwe onderdelen binnen en kan ik het wiellager en de rubbers gaan vervangen.

Wordt ook nog een klusje om de homokineet van de as af te "slaan" :|

RE: Wiellager + as-hoes vervangen

Sorry,maar clubbie heeft zeker een punt.. begin niet aan een klus voordat je het kan overzien, het gaat om je eigen veligheid en die van medeweggebruikers..

Nu is het goed gegaan wat helemaal top is, maar hoeveel kerengaat het halverwege de klus mis en kom je veel duurder uit dan ooit de bedoeling was??

Niet negatief bedoeld naar personen, absoluut niet, maar nogmaals op tijd besluiten wat haalbaar is en wat niet als zelf-klusser

RE: Wiellager + as-hoes vervangen

Daar heb je inderdaad wel gelijk in. In deze was het meer het ontbreken van kennis over de inhoud van de klus als het niet kunnen uitvoeren hiervan.

Bij werkzaamheden wat ik zelf niet aandurf ga ik echt niet lopen pielen en maar hopen dat het goedkomt, dan gaat mijn Mini'tje toch echt lekker naar de garage toe. :9