Fusee zal los moeten. Eerst de central moer van de naaf losdraaien. Geef met kunsstof hamer de homokineet alvast een tik naar binnen, zodat alles een beetje los zit. De stuurkogel en de twee fuseekogels zitten met een conische bevestiging vast. Dat is altijd gedoe om los te krijgen. Met een trekker kom je een heel eind of met een flinke hamer een klap tegen de zijkant van de bevestiging geven (terwijl je aan je schoonmoeder denkt...echt! het helpt!)Verwijder het fuseelichaam van de homokineet.
Als je de homokineet recht op de aandrijfas houdt, kan je met een goede tik met de kunststof hamer de homokineet eraf slaan. Soms is het makkeljk daarbij eerste de resten van de oude stofhoes weg te snijden.. lekker tot je oksels in het vet!
Als de as los is van de homokineet is de nieuwe hoes monteren kinderspel. Let goed op dat aan homokineetzijde de klemband niet veel uitsteekt, want dan zal deze aanlopen in het fuseeblok.
De lagers vervangen is ook niet zoveel werk.
Verwijder de binnenste keerring uit het fuseeblok (schroevendraaier) en tik dan de wielnaaf naar buiten. Nu kan de buitenste keerring verwijderd worden. De buitenringen van de conische lagers kan je met een drevel uit het fuseeblok tikken. Er zitten uitsparingen in het gietstuk die je precies ruimte geven voor de drevel.
Nieuwe lagerringen na reinigen van fuseeblok monteren. Vergeet daarbij niet de nieuwe afstandring. Deze is speciefiek bij de twee lagers geselecteerd. Alles lekker met lagervet insmeren, keerringen erin en de rest terug monteren. Zodra de centrale moer van de homokineet aangedraaid moet worden, deze met het juiste moment (veel!) aandraaien.
- Login of registreer om te reageren
RE: Wiellager + as-hoes vervangen
Ingediend door Joey op za, 01-02-2014 13:00
Gisteren APK keuring gehad en helaas een kluslijstje meegekregen voordat die goed gekeurd wordt.
De rubbers bij het linker en rechter voorwiel zijn lek en moeten dus vervangen worden en ook zit er speling op het linker voorwiel. (als ik hem opkrik kan ik hem stukje bewegen).
Is die speling sowieso het wiellager of kan het ook de homokineet zijn?
Ik las in Haynes dat de aandrijfas eruit moet om het rubber te vervangen, is dit echt noodzakelijk en zoja, iemand een duidelijke uitleg (liefst met wat foto's).
Is het makkelijk om zelf het wiellager te vervangen en hoe zou dit moeten?