Als je de auto opkrikt, zodat het betreffende wiel vrij is, moet je met je vlakke hand op de band het wiel ronddraaien en goed voelen. Als je wiellager naar de vaantje is zal het wiel 'ruig' draaien.
Wat je ook kunt doen is het wiel boven en onder vastpakken en er mee wiebelen. Als er speling voelbaar is dan is dat er vaak nog wel uit te krijgen, maar beter is om het lager zelf maar te vervangen. Let dan wel even op dat de speling in het wiellager zit en niet elders, door bijvoorbeeld iemand op de rem te laten trappen.
Zorg wel dat bij de laatste methode de auto goed stevig omhoogstaat, want als ie naar beneden komt als je net het wiel boven en onder vasthebt dan wordt je daar niet vrolijk van.
Biedt bovenstaande geen soelaas, smeer dan even alle smeerpunten van de voorwielophanging goed door en kijk of het piepen dan over is. Is het dan nog niet over, rij dan in een zo klein mogelijke cirkel over een parkeerterrein (maximale stuuruitslag) en luister met het raam open of je iets regelmatig hoort tikken. Zo ja, dan zijn je homokineten stuk.
Als het dan nog piept dan moet het haast wel het wiellager zijn!
- Login of registreer om te reageren
RE: Wiellager kapot?
Ingediend door Dennis_P op di, 08-10-2002 22:17
Hoi Mini mailing vrienden,
Weet iemand hoe ik kan testen of mijn wiellager nog wel in orde is.
Ik hoor namelijk rare piepgeluiden aan mijn rechter voorwiel en ik vraag me af of dit aan de lager ligt want als ik er wat olie inspuit is het tijdelijk weer weg.
Alvast bedankt,
Groeten Dennis P