Wiellagers afstellen

RE: Wiellagers afstellen

Beste mensen

Betreft mijn Cooper uit 2000
Nadat ik steeds een bonkend geluid hoor heb ik geconstateerd dat mijn voorwiellagers speling hebben (als ik de wielen aan de bovenkant van links naar rechts trek dan hoor ik hetzelfde bonkende geluid)
Nu zit er een kanteelmoer met splitpen om de lagers te stellen, doch als ik de moer een positie verder draai zit het wel erg klem en dat lijkt mij niet echt goed.

Reactie Birdy:
Het ligt geloof ik een beetje aan het type maar volgens mij zijn die lagers niet af te stellen. Tussen het binnenste en buitenste deel van het lager zit een "pas-ring". Je moet die moer zo vast mogelijk draaien en dan zit het goed. (Tenminste, dat was het geval toen ik mijn 1000-je uit 1991 een paar maanden geleden van nieuwe lagers voorzag.) Ik ben er dus bang voor dat je je lagers moet vervangen...
Ik heb altijd geleerd wiellagers zo af te stellen door de moer vast te draaien en dan een klein stukje terug. Wat is wijsheid?

Reactie van Demelza:
Even voor je gezocht: Kijk hier eens:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 7883#67883
Zo te zien zijn er dus vulringen voor.
Misschien even in dat topic verder vragen.
Dus zijn er opvulringen om een tussenpositie te verkrijgen.
Waar kan ik die krijgen?
Suggesties?

RE: Wiellagers afstellen

Hoi,

Wiellagers moet je volgens mij alleen maar goed vastdraaien.

Dat van die vulringen, die zijn ervoor om je fusees mee te stellen.
Van die ringen zitten er 2 a 3 van verschillende dikte tussen en naar aanleiding van de hoeveelheid speling verwijder je een ring.
Als er geen ringen meer tussen zitten en je hebt nog speling moet de fusee vervangen worden.

Als daar de speling zit, kun je dat controleren door de mini omhoog te krikken en het wiel onder en boven vast te pakken en dan een kantelende beweging te maken.( onder trekken/boven duwen en omgekeert )

Succes met verder onderzoek.

RE: Wiellagers afstellen

Wiellagermoer gewoon supervast draaien. Staat ook een enorm aandraaimoment voor in de verschillende literatuur. Zo krijg je de zijwaartse speling eruit. Mocht dit niet helpen, dan is je wiellager al zover heen dat een nieuwe de enige oplossing is.

Succes!

RE: Wiellagers afstellen

Of een garage truukje.Je haalt een van de 2 lagers eruit.Ring die tussen de lagers zit 2 tellen tegen de slijpsteen, en dan alles weer in elkaar zetten.Idd zo vast als het kan.

Groeten stephan

RE: Wiellagers afstellen

Maarre? Dan rij je dus door met een versleten lager?
Lijkt me toch niet de beste oplossing?
Of heb ik het mis :?

Birdy

RE: Wiellagers afstellen

Volgens mij is er iets misgegaan :? Ik snap niet 100% waar die reacties vandaan komen, maar ik heb zo mijn vermoedens ;) JanB, was het misschien de bedoeling dat je eerste post als reactie in een bestaand topic terecht kwam?

[Edit: OK, ik heb hem door :) Dit is het oorspronkelijke topic van JanB:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=10488

Daarin heeft Demelza dus gesuggereerd om in een bestaand topic door te vragen, maar JanB heeft dat kennelijk opgevat als een suggestie om zijn topic nog eens te openen in het forum Techniek Algemeen.

Twee dingen:
- als je zoiets doet, plaats dan even wat uitleg in je nieuwe topic. Iets van, ik had dit al gevraagd, maar op de verkeerde plek, dus hier nog een poging. Maar eigenlijk is het handiger als je in je bestaande topic even een verzoekje zet voor de mods om het te verplaatsen, want anders zitten we zometeen met twee topics.
- het is handig om, als er al een topic over een bepaald probleem is, eerst dat topic goed door te lezen, en daarna, als nog niet alles duidelijk is in dat topic opheldering te vragen.

Laat het nu verder zo maar, anders wordt het helemaal een grote wirwar :)]

RE: Wiellagers afstellen

als je wiellager versleten is: vervangen en geen trucjes toepassen. (ben blij dat ik mijn auto nooit naar een garage breng)

trouwens, als je te lang met een versleten wiellager doorrijdt, heb je kans dat de homokineet inslijt en dan ben je nog verder van huis.

Weet je trouwens zeker dat de speling van het lager vandaan komt?

aanhaalmoment van de naafmoer voor een schrijfremmini is 205 Nm, dan doordraaien tot je de splitpen door een gaatje kan krijgen.

Wouter

default

RE: Wiellagers afstellen

Beste JanB.

Een wiellager dat een bonkend geluid geeft met rijden!?? Zo ja.....!????? Een wiellager wat versleten is hoor je gieren/gillen bij een snelheid van ong 50 a 80 Km/u als je een flauwe bocht maakt. Maar een bonkend geluid!? constant of met het nemen van een bult of drempel?? Ik neem aan dat het met het nemen van een bult of drempel is. Dan zal ik maar is kijken naar de fuseekogel of naar de schokbreker en kijk dan ook gelijk naar de kruiskoppeling van de as naar je wiel. BTW het wiellager mag je nooit strakvast draaien!!! Wat ik net hier wel op de nieuwsgroep las. Afstellen van een wiellager: Je draait de moer dusdanig vast dat je die ring achter de moer nog net met een schroevendraaier heen en weer kan bewegen. En dan niet vergeten de borging (splitpen). Draai het wiel er is af.....dan zie je al veel meer. Veel succes met het opsporen van je gebonk.
Groetjes Animaniac

RE: Wiellagers afstellen

Hallo birdy en wouter

Wat is de definitie van een versleten lager? Je kunt dit truukje ook toepassen bij bv fusees.Eigenlijk doe je hetzelfde met die stelringen,alleen kun je zo nog een stapje verder.Lagers zijn vaak nog niet versleten op dat moment.Zeker niet als je niet te lang met de speling doorgereden hebt.Ik heb idd in een garage gewerkt en daar werd dit vaak toegepast mede omdat het vaak goedkoop gemaakt moest worden.(studenten)Er kon dan nog een jaar of 2 met diezelfde lagers gereden worden.Je moet dit soort truukjes niet steeds blijven herhalen natuurlijk.Maar 1 keer kan echt geen kwaad.Mijn stelregel is wel: Als je het goed gedaan wil hebben ,doe het dan zelf.In een garage wordt veel meer afgeprutst dan wie dan ook kan vermoeden.Kortom , ik heb wel gekkere dingen gezien.Het was van mijn kant ook maar gewoon een ideetje en zeker geen bevel.Doe ermee wat je zelf wil.

Groetjes stephan

RE: Wiellagers afstellen

@Animaniac: sorry, ik weet niet waar je die wijsheid over afstellen van een wiellager vandaan hebt, maar het is echt onzin wat je schrijft.

De vraagbaak zegt:
"Zet de naafmoer vast met 20,7m*kg (~205Nm) en controleer of de naaf vrij en zonder overmatige speling draait"

In Haynes wordt er niet specifiek ingegaan op welke manier je vast moet draaien, maar wel de aanhaalmoment:
"discbrake models
with multiple split pin holes in drive shaft: 207Nm
with single split pin hole in drive shaft: 255-270 Nm"

Voor het achterwiellager doet Haynes het wel:
"[..] then refit the securing nut and tighten it to the specified torque (=aanhaalmoment). Align the next split pin hole and fit a new split pin."

Wouter

RE: Wiellagers afstellen

Heej Stephan,

no hard feelings :)
De lager ballen en schalen slijten niet op elk punt het van vlak even hard in. Als er een heel klein beetje speling op zit, zou je kunnen proberen om de boel los te halen, schoon te maken, opnieuw invetten en weer op moment aandraaien.

Bij een fusee is het inderdaad andere koek, dat is gewoon te verstellen, maar de beweging daarbij is heel anders dan bij een lager.

Mijn definitie van een versleten lager is, als het echt geluid maakt bij ronddraaien, bij wijze van spreke dat je hem voelt hobbelen bij het draaien, net als een fietsdynamo, die steeds een tandje verder hobbelt.

Ik weet dat er in garages veel wordt afgeprutst, helaas.

Cheers,
Wouter

RE: Wiellagers afstellen

No No No Hard feelings :)

Nee hoor.Ik wilde toch gewoon even mijn visie geven.(Ben zeker niet boos) :D Het is gewoon zo dat het moeilijk is om een goede afstelmogelijkheid te creeren bij het lager.Tussenringen werkt niet echt.Dit is gewoon een makkelijke (goedkope) oplossing voor als je een KLEIN BEETJE spelling hebt en het met aandraaien NET NIET weg krijgt.Natuurlijk moet je een zwaar brommend en of gonzend lager gewoon vervangen.Bij fusees wordt het meer gedaan omdat de afstelling langer goed blijft dan bij volledig nieuwe die nog helemaal op elkaar in moeten slijten.Je kunt met dit soort beunpraktijken toch nog vaak 2 jaartjes extra vooruit :P je bent hollander of niet O:)

Groeten stephan

RE: Wiellagers afstellen

De moderne wiellagers (van de schijfrem-set-up) moet je inderdaad hard aandraaien, zoals Wouter beschrijft. Maar de lagers van de trommelrem-set-up zijn anders. Er zit geen pasbus tussen, en je moet daar de kroonmoer voorzichtig vastdraaien en niet stevig natrekken. Die oude lagers kan je dus nog een beetje nastellen. Dat kan een paar keer, totdat het lager zover versleten is dat de geharde laag van de lagerschalen af gesleten is. Daarna kan je nog steeds stellen, maar dan wordt het een dagelijks ritueel.

RE: Wiellagers afstellen

De conische lagers van een Mini zijn niet zoals bij andere auto's gemaakt om af te stellen. De lagers zijn 'vormgesloten', daarom moeten ze met het voorgeschreven moment worden aangedraaid.
Bij andere auto's kun je het vaak wel stellen, dan moet de moer op moment worden aangedraaid en dan terug tot de splitpen past.
Bij een Mini heeft het geen zin om de lagers harder aan te draaien: dan klem je alleen de ringen maar vaster en dat doet niet veel tegen de speling.
Helaas is ook het materiaal van de homokineten niet van denderende kwaliteit/passing, dus die slijten vrij snel in en dan heb je ook met nieuwe lagers nog speling.

RE: Wiellagers afstellen

Ik heb ook eens aan een auto gewerkt waar het wiellager zo versleten was dat er een remblok uitgevallen was! De zuiger van de remklauw kan er dan ook uit vallen... :x

RE: Wiellagers afstellen

Mini Power schreef:
Ik heb ook eens aan een auto gewerkt waar het wiellager zo versleten was dat er een remblok uitgevallen was! De zuiger van de remklauw kan er dan ook uit vallen... :x



:?

voor het eruit vallen van de remblokken moeten de splitpennen weg zijn geweest of het remblokje was helemaal weg tot of het ijzer en de remschijf was heel erg dun.

En wil de zuiger eruit vallen dan moet volgens mij ook eerst de remschijf weg zijn :?

Frans

RE: Wiellagers afstellen

De splitpen gaat niet door de remblok heen dus kan er achteruit door! Er zat zo veel speling op dat was echt niet normaal. De blokken waren vrij dun, maar de schijven viel best mee. De zuiger was er scheef ik komen zitten! Ik heb het met mijn eigen ogen gezien op t werk ;)

default

RE: Wiellagers afstellen

hellaas was mijn wiellager ook zo versleten dat er zo veel speling in zat dat mijn remschijf tegen de remklauw aankwam en deze er een stuk heeft uit gesleten ook was de as zover versleten dat deze 1 a 2 milemeter was in gesleten en de ring die achter de kroon moer zat was in tweeen gebroken
dus kortom als je lagers aan vervanging toe zijn doe dat dan gewoon het is niet goedkoop maar de elende die het kan opleveren is gewoon te groot en heeft mijn al zo'n 300 euro aan onderdelen gekost

RE: Wiellagers afstellen

Evern een ander vraagje, ik heb net mijn hub eraf gehaald (linksvoor) en beide lagers eruit gevist.
Aan de buitenkant (de kant waar die hoofdmoer wordt opgedraaid) kreeg ik de rubberen stofring er met gemak af.
De binnenkant (de kant van de aandrijfas)krijg ik er niet af.( ik was lekker aan het slaan op m`n dop om die wiellager eruit te halen; die kwam er goed uit, maar de ring bleef zitten)
Als ik h`m nu met "passend geweld" eraf haal, kan ik zo`n ring dan los kopen?
Moet je altijd alle twee de lagers tegelijk verwisselen?
Hoe kun je nou zien dat zo`n ding versleten is?
Bij mij maakte ze geen lawaai.(hub moest eraf voor de fussekogel te vervangen)

RE: Wiellagers afstellen

Misschien heb je een iets wat je er op kan zetten zodat er makkelijker op te slaan is. Volgens mij hebben wij (Tincu en ik) m ook met passend geweld er uit weten te krijgen. Maar die dingen zitten goed vast idd :x

default

RE: Wiellagers afstellen

Met geweld kan je deze er uit rammen, maar de hub moest eraf voor de fussekogel te vervangen?
Heb ik nooit zo gedaan, maar daar is het nu te laat voor.

grtzz Martin

RE: Wiellagers afstellen

De lagers moeten er iig elk naar de kortste weg uit. In de midden zit een vaste rand...

RE: Wiellagers afstellen

Als ik h`m nu met "passend geweld" eraf haal, kan ik zo`n ring dan los kopen?



Ja, maar ze zitten ook bij een wiellager-set.

Moet je altijd alle twee de lagers tegelijk verwisselen?



Nee, maar grote kans dat als de een versleten is, de ander ook snel aan de beurt is. Hoewel, er zijn verhalen dat de linker sneller slijt, omdat daar de warme lucht van de radiator langs komt, wat het vet verdroogd. Als je in een buurt komt met veel drempels, aan welke kant neem je dan de drempel (van die heuvels midden in de weg). Allemaal factoren die bepalen welke het eerste stuk gaat. Of gewoon andere fabrieks-batch...

Hoe kun je nou zien dat zo`n ding versleten is?



* speling
* lawaai (ook op te lossen door schoonmaken en nieuw vet
* uitgesleten lagerschalen, vaak gepaard met speling

Wouter

RE: Wiellagers afstellen

Gisteren de lagers aan mijn linkerwiel alle twee vervangen; De hub was er toch af om de bovenste fuseekogel te vervangen, dus ik gelijk die wiellagers ook maar aangepakt.
Om de hoeveel kilometer moet je nou zo`n nieuwe fusee gaan stellen?

default

RE: Wiellagers afstellen

Halleekes,

Fazerray schreef:
Moet je altijd alle twee de lagers tegelijk verwisselen?


Wouter":20s1v4dy]
Moet je altijd alle twee de lagers tegelijk verwisselen?




Nee, maar grote kans dat als de een versleten is, de ander ook snel aan de beurt is. Hoewel, er zijn verhalen dat de linker sneller slijt, omdat daar de warme lucht van de radiator langs komt,....[/quote:20s1v4dy]
Nu ben ik even de weg kwijt :? , hebben Fazerray & Wouter het nu over het zelfde? Of heeft Fazerray het over de lagers in één fuseestuk en Wouter over de lagers in het linker- en rechterfuseestuk?

Ergens staat me nog bij dat je de lagers altijd als paar moet vevangen. In een revisie setjes zitten toch twee lagers.
Waarschijnlijk is dit omdat er anders een verschil in diameter(lees: snelheids verschil) ontstaat tussen de twee lagers (binnen- & buitenringen). Dit heeft dan als gevolg dat je lagers nog sneller slijten.

Fazerray":20s1v4dy]Om de hoeveel kilometer moet je nou zo`n nieuwe fusee gaan stellen?[/quote:20s1v4dy]

Als ik het goed heb hoef deze niet meer te stellen. Je hebt deze nl. al uitgevuld met vulplaatjes en de moer geborgd met de bij behorende borgring.
Tip: je zou misschien de sporing kunnen/laten conroleren omdat je het spoorstangeind ook los hebt gehad.

default

RE: Wiellagers afstellen

[size=75:2i81jnsi][Topics samengevoegd - Crispy][/size:2i81jnsi]
Ik heb mijn draagarm gereviseert omdat deze speling had.
Direct even de wiellagers eruit gehaalt schoongemaakt opnieuw ingevet alleen moet ik de lagers afstellen of gewoon de kroonmoer goed vast zetten???

RE: Wiellagers afstellen

Ja dat is een kwestie van gevoel, "handvast" draaien en dan nog iets met de steutel na trekken.
Voelen of je geen speling op het wiel heb.
Als je het spul te vast aandraait heb je binnen de kortste keren het lager weer kapot.

default

RE: Wiellagers afstellen

Oh oke.
Ik ben die conische lagers gewendt met die tonnetjes erin.
Deze kende ik nog niet bedank voor je reactie kan ik er weer mee verder :D

RE: Wiellagers afstellen

mini@apeldoorn ik heb je topic aan een bestaand topic gehangen, lees het even door. Je moet de moer namelijk wel met het juiste moment aandraaien (ik dacht 60Nm voor de achterwielen)

Graag eerst even zoeken op het forum voor je wat vraagt, ik vond dit topic door je titel in de zoekfunctie in te voeren, en ik vind een topic met dezelfde titel...

default

RE: Wiellagers afstellen

Oke ik had al gezocht waarschijnlijk niet goed genoeg |:(

RE: Wiellagers afstellen

Heb afgelopen weekend de achterwiellagers van onze 92-er SPI vervangen. (conisch)
Vgl haynes moeten ze met 81 Nm aangedraaid worden maar dat is wel zo'n hoog moment dat ik dat niet aandurfde en heb ze dus op gevoel een stuk losser gezet. Zijn er mensen met andere ervaringen ?

RE: Wiellagers afstellen

Volgens mij worden de lagers helemaal niet belast als je ze strakker aandraait. Dus de kogels worden niet harder in de ringen gedrukt ofzo.

Voor de voorwielen met schijremmen staat 205Nm, dus achterwielen 81Nm klinkt best logisch, niet extreem hoog. Zijn ook best grote moeren, toch?

RE: Wiellagers afstellen

@Crispy...toch draaien de wielen moeilijker rond als ik de lagers op 81Nm wil aandraaien en de schalen zitten er toch echt tegen de aanslag in.
Wellicht komt het door het vet dat zich nog allemaal moet "zetten"
Denk dat wanneer de rest klaar is, ik eerst maar us wat ga rije en dan nog us natrek maar hoop dat er mensen zijn die ervaringen kunnen delen hier...

default

RE: Wiellagers afstellen

Crispy schreef:
Volgens mij worden de lagers helemaal niet belast als je ze strakker aandraait. Dus de kogels worden niet harder in de ringen gedrukt ofzo.



## weet je dat wel heeeeeel zeker?

'tuurlijk worden de kogels of rollen [i:1d4dt02l]wel[/i:1d4dt02l] harder tegen de ringen (als ze *in* de ringen gedrukt worden kun je gelijk het lager weer vervangen) gedrukt.
met dezelfde druk waarmee jij met je stelmoer tegen de kogels/rollen drukt, drukken die dan tegen de lagerschaal.

(wet van behoud van energie?)

edit: mening gerevideerd: dit geldt voor instelbare conische lagers.

RE: Wiellagers afstellen

zoals je hier kunt zien, drukt de flens tegen de binnenring van het lager, die drukt tegen de binnenring van het binnenste lager, en die drukt op zin beurt op de homokineet. (plaatje is van de voorwielen)
Als de lagers dus meer belast worden bij strakker aandraaien, zou dat alleen kunnen als het materiaal meer vervormt OF als je evt een tussenring vergeten bent. De afmetingen van de onderdelen bepalen de voorspanning op je lager voor het grootste gedeelte.

Misschien is het anders bij de achterwielen?

RE: Wiellagers afstellen

Bij het achterwiellager heb je geen tussenring.
Het enige dat ik niet snap is het lipje waar men het over heeft mbt de keerring die bij de 1275 andersom schijnt te moeten zitten dan bij de andere modellen.
Kan me niet voorstellen dat de keerring andersom moet zitten en een lipje zat er niet aan.
In de conische lagers zit al een soort van bus waardoor ze vgl mij tegen het eind vd as worden gedrukt en het aanhaalmoment dus vgl mij idd niet uit zou moeten maken.
Nogmaals...zou graag ook meningen van mensen willen horen die wel het voorgeschreven aanhaalmoment hebben gebruikt...

default

RE: Wiellagers afstellen

## na het bekijken van een haynes plaatje van de achterwielophanging:

de twee wiellagers (binnenste en buitenste) zitten op het aseinde met de binnenring.
met de buitenring zitten ze klem in de naaf.
tussen de twee lagers zit een spacer (afstandsbus).
het buitenste lager wordt vastgezet met een washer en een kroonmoer/splitpen.
het vastzetmoment is 81 Nm
de washer ligt alleen tegen de binnenste lagerring aan.

ik kan me voorstellen dat wanneer de binnenste ringen van de beide lagers iets te smal zijn (of smaller dan de originele lagers) de ruimte tussen de twee binnenste ringen (binnenste<>buitenste lager) net [i:2paqzrjp]iets te groot[/i:2paqzrjp] is om hem door de afstandsbus volledig te laten opvullen, zodat je bij het aandraaien van de moer de binnenring iets te diep drukt waardoor het wiel zwaar gaat lopen.
(je drukt de buitenste binnenring a.h.w. totdat ie tegen de afstandsbus aankomt, en het lager wordt daardoor een beetje 'scheef')

je zou de nieuwe lagers heel nauwkeurig met de oude lagers kunnen vergelijken.
en de ruimten in de naaf waar de lagers in komen te klemmen moeten brandschoon zijn voordat het lager erin gaat (anders komen ze niet 100% op hun plaats)

hth

RE: Wiellagers afstellen

Damned....als ik het plaatje zo bekijk zie ik idd die spacer zitten (no=5) die zat en zit er bij mij niet bij maar de binnenlagers hebben een bus die zover uitsteekt naar binnen dat ik dacht dat die wellicht de spacers vervangen......
dus het ontbreken vd spacers zou mijn probleem kunnen verklaren ....nog steeds geen ervaringsdeskundigen ???

default

RE: Wiellagers afstellen

miniché schreef:
.nog steeds geen ervaringsdeskundigen ???



## waarom ervaringsdeskundigen (zitten blijkbaar allemaal bij mecburger..).

de essentie is dat door het aandraaien van de kroonmoer de binnenste lagerringen [i:151stq80]niet dichter bij elkaar[/i:151stq80] mogen komen dan de buitenste lagerringen.
de buitenste lagerringen worden op afstand van elkaar gehouden door de 'borstjes' (de heren staan nu op tilt) in de naaf.
je kunt dus e.e.a. met de schuifmaat zo nameten (als je de boel uit elkaar hebt liggen tenminste)

RE: Wiellagers afstellen

Heb inmiddels van mijn lager leverancier begrepen dat de "bus" waar ik het over heb vh binnenlager die naar binnen steekt de vervanger is vd spacer...maw spacer zit verwerkt in het lager. Heb al het spul er al op zitten maar ga het idd maar weer us eraf halen om de schuifmaat te hanteren naar voorbeeld van Metrodriver nadat ik de krukaskeerring vervangen heb....ook geen leuk werk om die verrekte krukaspoelie los te krijgen als de motor nog in de auto zit...

default

RE: Wiellagers afstellen

miniché schreef:
het idd maar weer us eraf halen om de schuifmaat te hanteren



## kijk er dan ook goed naar dat de buitenringen helemaal goed tegen de borstjes in de naaf kunnen komen..
vuil of beschadigingen kunnen ervoor zorgen dat de twee buitenringen (loopringen van buitenste en van binnenste lager) verder van elkaar komen te zitten dan de bedoeling is, en dus ook verder dan de spacer (extensie) weet..
met bij aandraaien van de moer het eerder beschreven 'scheefdruk effect'.

RE: Wiellagers afstellen

Dat de buitenringen tegen de borsten zitten weet ik 100% zeker want daar heb ik extra goed op gelet en ook superschoon gemaakt !!!