Wielmoer los

RE: Wielmoer los

Kreeg laatst de schrik van mijn leven toen ik aan mijn wiel eraf haalde (van de cabrio) om even naar de remcilinder te kijken. ZIT DE WIELMOER LOS!!!!

De splitpen zat er niet meer in?? Dat is toch wel minder. Ik wiebel nu regelmatig even aan de wielen, maar professioneel is dat niet echt.

Heeft iemand wel eens hetzelfde meegemaakt (hopelijk ontdekt voordat je wiel eraf vliegt) en hoe voorkom je het permanent??

M

RE: Wielmoer los

Ik neem aan dat je niet een wielmoer bedoelt maar de moer op je aandrijfas. Ik kan me niet voorstellen dat die los kan gaan bij goed gebruik van de splitpen enzo. Als de mini gewoon zijn normale beurten krijgt gaan de wielen er om de ongeveer 5000 km vanaf en dan zie je meteen of de splitpen er nog inzit of niet. Doe je zelf het onderhoud of laat je dit door een garage doen? Is bij de laatste beurt niet gewoon vergeten de splitpen erin te doen?

RE: Wielmoer los

En nooit je splitpennen hergebruiken. Dan willen ze nog wel eens door vermoeiing (metaal :) ) gaan breken en vliegen ze er makkelijker uit....

RE: Wielmoer los

Volgens mij komt er maar een kleine kracht op je splitpen, als je moer al gaat draaien.

Tevens moet je de splitpen wel iets openbuigen bij bevestigen, geen idee hoe ie er dan nog uit kan komen, vast vergeten de laatste keer.

Tevens als je hier van metaalmoeheid spreekt, dat zie je toch als je hem monteert, hij buigt echt niet tijdens het rijden. En als er een kant van de slitpen afbreekt, kan je altijd nog de andere pen gebruiken, als je maar zorgt dat de pen er aan beide kanten niet uit kan vallen.

Dus mini-r, waar ik me zorgen om zou maken is het feit dat ie de vorige keer niet gemonteerd is!

Groet ron

PS je hebt er toch weer een in gedaan voordat je het wiel weer monteerde?

RE: Wielmoer los

ayla schreef:
Tevens als je hier van metaalmoeheid spreekt, dat zie je toch als je hem monteert, hij buigt echt niet tijdens het rijden. En als er een kant van de slitpen afbreekt, kan je altijd nog de andere pen gebruiken, als je maar zorgt dat de pen er aan beide kanten niet uit kan vallen.


Als hij 'moe' is en nog net blijft zitten kan ik me voorstellen dattie door trillen, wat toch wel gaat gebeuren als je 120 rijdt, af kan breken....
En het was meer een 'voor alle zekerheid' opmerking... :)

Heb namelijk wel eens wat gehoord van verloren hergebruikte splitpennen en dus wielmoeren...

RE: Wielmoer los

Je hoeft ze ook niet helemaal dubbel te vouwen, alleen als ze te lang zijn.
Om hem in het gat te houden is een klein beetje openbuigen al genoeg.

Groet ron

RE: Wielmoer los

Volgens mij komt er maar een kleine kracht op je splitpen, als je moer al gaat draaien.



duhhh ..
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/split.jpg

als je lang genoeg met speling op je lagers doorrijdt *kan* je zoiets gebeuren (Metro, bij aanschaf zo aangetroffen)

voorkomen: regelmatig controleren (zoals mini7 al aangeeft in principe bij beurten en (zeker bij) apk hoort dit gecontroleerd te worden)

als je splitpen weg is, toch even de moer op het goede koppel aantrekken en van een nieuwe pen voorzien.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Wielmoer los

HMMMMM, zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt.

Ben wel blij dat je zegt "als je maar lang genoeg doorrijdt met rotte lagers", dat maakt de kans al weer kleiner dat het kan gebeuren.

Maar ja, als je doorrijdt met problemen of je onderhoud niet op tijd doet kunnen er zowiezo rare dingen gebeuren (gisteravond nog een voorbeeld gezien, radiateur lek, vloeistof weg, motor warm, af laten koelen en verder rijden, bij inhouden bij opnieuw warm worden gewoon meer gas geven, eindresultaat; de brokken zuiger zitten in de cylinderwand geplakt, dus weer een toyota afgeschreven).

Groet ron

RE: Wielmoer los

komt wel meer voor.ik kocht mijn mini25 met de mededeling dat de tandwielen tussen de krukas en de bak er uit lagen .maar als je de motor liet draaien en hem in de versnelling zette dan gaf dit een gigantische herrie en kwam niet vooruit .wel ging de km teller omhoog.wat bleek de rechter wiellagers lagen er uit en men was er lang mee door blijven rijden.de aandrijfas komt dan los in de flens van het wiel te zitten en gaat daar heen en weer jutteren .het gevolg was dat de spiebanen in de wielflens waren uitgesleten en de as hierin ronddraaide.heb je ook een losse aandrijfasmoer gehad kontroleer dan of de as niet teveel speling heeft in de flens.anders kun je splitpennen en lagers blijven sreken .bij optrekken en afremmen op de motor komen er tegengestelde krachten vrij.deze zorgen bij teveel speling voor het losdraaien van de moer zoals op de foto van Theo van den Bogaard

RE: Wielmoer los

De pen zat er niet meer in. Ik denk dat de pen te vaak was herbruikt en afgebroken is. Kan ook te maken hebben met het feit dat mijn wielen niet goed te ballanceren zijn. Gaat een tijdje goed en hup trillen bij 80 en 120 kmh (+). Misschien dat de pen er uit gewiebeld is. Ik check nu regelmatig door de doppen ff te verwijderen. Kan je de moer mooi zien.


M

RE: Wielmoer los

Gebruik iig altijd de originele splitpennen van de juiste dikte.

Dat was bij mij de fout buiten het niet volledig aandraaien tot 252 Nm (Cooper S 7,5 inch schijven)

Na een vakantie in Schotland (moet je echt eens heengaan met de Mini!) kon ik op bepaalde momenten het rempedaal veel dieper intrappen dan normaal;

splitpen volledig gecrushed door de moer en de flens zat al gevaarlijk los...

Zal mij niet meer gebeuren....

RE: Wielmoer los

Ik ben er 2 weken geweest, met de cabrio. De kap was waterdicht, na Schotland niet meer..

Ik denk dat het bij mij een combinatie van zaken was. Gelukkig (toevallig) was ik er op tijd bij.
Dat juiste aanhaalmoment is ook wel belangrijk. Ik heb het idee dat de meeste mensen maar denken van "vast is vast".


M

RE: Wielmoer los

Ik heb altijd geleerd, vastzetten dan tikkie terug tot splitpen erin kan.

Groet ron

RE: Wielmoer los

he mensen, die bout met die splitpen moet met 200 newton vast .is engelsedraad ,anders loopt die er van af ik heb het een keer gehad .de garage die had hem los gehaalt ,en vast. maar hand vast en hij liep er af .en ik kan je garandeere dat wil je niet ,als je de snel weg afkomt en hij remt niet .gr pieter

RE: Wielmoer los

ik d8 zelf 175nM, ik zoek het eens op in de mini bijbel. Meestal is het tot ie vast zit en dan juist een tikkie verder tot de pen er in valt. Vind ik dus niets, aanhaalmoment is belangrijk. Een voorbeeld:

Die MR2 die ik gesloopt heb was van 1986 (topic type-R). NIET EEN (en dan bedoel ik echt niet 1!!) bout of moer ging met moeite los. Ze zaten allemaal precies met het juiste moment vastgedraaid, fabriek af. Dat werkt nog eens lekker (hoef je ook niet te vloeken mini sprite ;) ). Moet bij een mini ook kunnen, als je het maar zorgvuldig doet denk ik.

RE: Wielmoer los

ayla op de juiste spanning aantrekken en dan doordraaien tot eerstvolgend gat waar de splitpen in kan en NIET terug draaien!!!!!

RE: Wielmoer los

Heey Knutsel...hoe wil je dat voor elkaar krijgen als een nok precies over het gat heen zit....
Dan mag je wel met een steigerpijp aan de gang anders haal je dat nooit van z'n lang zal zn levensdagen niet...dus jouw verhaal gaat niet helemaal op hoor(been there, had it earlyer...)

RE: Wielmoer los

toch is het zo!!!!!!!!! in het grote ROVER boek staat:aandrijfasnaaf moer(uitrichten op volgende splitpengat)260 nm; zij zullen het toch wel weten neem ik aan .volgens mij hebben zij de mini gebouwd!!!!momentsleutel van een metertje helpt daar bij

RE: Wielmoer los

Wat ik al zei, ik heb het eerder ook al eens gehad, zat de nok voor het splitpengat...terwijl ik hem al op 250Nm had aangedraaid...
Heb uiteraard ook geprobeerd of ik hem door kon draaien maar zelfs met een beetje lange pijp erop lukte dat helaas niet.
Heb toen de moer losgedraaid en over een straat tegel aan het schuren geweest net zo lang dat na een aantal keer proberen , ik WEL in de buurt van een gat zat waar ik met wat doordraaien (dus meer dan 250 Nm) de splitpen in kwijt kon...
Soms moet je dit soort trucjes toe gaan passen ondanks wat het werkplaatshandboek zegt...

Ff terzijde...Rover heeft de Mini toch niet gebouwd...
Dat was toch Austin...of Brittish Leyland..??

RE: Wielmoer los

beunen kan iedereen of het ook goed is , is wat anders. Rover geen mini,s gebouwd????van wie waren de laatste dan austin ? morris? b.l.? volgens mij al langer ter ziele kan het verkeerd hebben???

RE: Wielmoer los

Die van mij('74 ) is volgens het kentekenbewijs een Austin en daarvoor waren het B.L. die Mini's maakte(dacht ik)
Dat het later Rover is geworden die Mini's maakte ja...dat klopt ...

En wat betreft die asmoer...dat noem ik geen beunen...dat is creatief zijn... :P
Heb geen zin dat mn lager binnen de kortste keren weer over de huizen is omdat hij te strak heeft gezeten....

RE: Wielmoer los

ieder zijn mening als jij er maar gelukkig mee bent

RE: Wielmoer los

Je moet hem inderdaad tot het voorgeschreven moment draaien en dan naar het volgende gat draaien. Maar te strak is ook weer niet goed ivm. lagers. Meestal zit het gat wel aardig in de buurt. De moer ietsiepietsie afvlakken kan helpen als je echt pech hebt en de nok precies over een gat valt.

RE: Wielmoer los

he rene ik lees net dat jou mini van 74 is.dit hou in dat je remtrommels heb. dan is je aantrekkoppel 81 nm. als het een cooper is ,dus met remschijven, dan is je aantrekkoppel 203 nm.nl;naafmoer-aandrijfas( in lijn zetten met volgende splitpengat): behalve 1275 GT-81 nm. de 1275GT-203 nm . nl. volgens hetAustin-Morris werkplaatshandboek

RE: Wielmoer los

Ik had idd trommels maar vanwege de inbouw van een 1275 vrij snel daarna overgegaan op schijven...