Kruimelpad
wielmoeren probleem
RE: wielmoeren probleem
Ingediend door Spaiky op di, 17-07-2007 20:29
Langere draadstangen? Ik heb even wat foto's geschoten om één en ander even duidelijk te maken:
Meer foto's hier
Dit is hoe de situatie nu bij mij is.. Kunnen jullie hier iets mee? Help me uit de brand, want ik wil binnenkort, en vooral veilig, richting Frankrijk vertrekken
- Login of registreer om te reageren
ik zou langere wielbouten monteren.
Want d.m.v. die spacers gaat de kracht helemaal op het einde van de draadstang zitten. En misschien dat het daardoor stuk gaat?
grtz
- Login of registreer om te reageren
Hoeveel slagen draai je de moeren rond, als je de wielen en spacers erop hebt zitten?
dit moeten er minimaal 6 zijn...
- Login of registreer om te reageren
de velgen maakt niet zo veel uit lijkt me. Maar het zijn de combi van die velgen met die spacer ertussen.
En ja je moet gewoon langere wielbouten hebben denk ik zo.
Je methode van vastzetten zou ik ook beetje aanpassen, Ik zet mijn bouten namelijk niet gewoon handvast en dan op de grond en vaster draaien, ik zet mijn bouten dan eerst van de grond vast tot het niet meer gaat, dan op de grond en dan nog is ff natrekke.
grtz
- Login of registreer om te reageren
misschien dat het daardoor stuk gaat?
wel zeker, als je moeren maar een paar slagen op de bout zitten trek je de schroefdraad uit de moer
je hebt zeker langere wielbouten nodig, of wielen waarbij je de spacer niet nodig hebt (dat laatste is zelfs te prefereren).
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Zonder wiel of spacers erop draai ik de moer ongeveer 17 slagen voor hij helemaal vast is.
Met wiel erop, incl spacers, of zonder wiel en met spacers kan ik hem ongeveer 10 slagen ronddraaien
Dus die 6 haal ik wel, ook wel met spacers, maar aangezien de moer veel langer is...
Wat raden jullie me aan? Alleen nieuwe bouten halen? en zo ja, hoelang?
Kan het niet ook alleen eraan liggen dat ik hem door mijn methode kapot draai? dus doordat ik hem handvastdraai in de lucht en dan nog even wat strakker, zegt 45 graden terwijl hij op de grond staat?
- Login of registreer om te reageren
RE: wielmoeren probleem
Ingediend door metrodriver op di, 17-07-2007 23:01
ik mag toch hopen dat OP in staat is het verschil tussen 'wielmoeren' en 'wielbouten' te zien?
en dat OP weet dat een wielmoer (want daar gaat het volgens zijn plaatjes om: moeren die op een draadeind geschroefd worden) over de *volle* lengte van de moer op het draadeind horen te zitten...?
'dure moeren': raar hoor, die non-standard wielen waren ook niet gratis, die (verboden) spacers idem...
zet er anders de standaard wielen maar op en tuf daarmee naar frankenland.
en laat ze er daarna maar op zitten, dat is veiliger voor de andere weggebruikers
btw: wielmoeren of wielbouten aandraaien met een momentsleutel met het juiste (Haynes) draaimoment
- Login of registreer om te reageren
RE: wielmoeren probleem
Ingediend door MiniHeld op di, 17-07-2007 23:19
zo te zien heb je wielmoeren nodig die de ruimte tussen de wielbout en de velg opvullen. Zoals de GB-moeren voor de 10" velgen.
Dit scheelt kracht op het schroefdraad. Met de juiste moer worden de krachte verdeeld over ongeveer (gb-velgen) 13 gangen schoefdraad.En in jou geval met een 13" velg heb je dit hard nodig.
Dus snel op jacht naar betere moeren!!!
- Login of registreer om te reageren
Zo te zien heb je dezelfde wielmoeren als ik, ik had er 1 met een inferieure (moeilijk woord) kwaliteit schroefdraad.
Ik zou zeggen, kijk ff met welke moer je het draad verrot hebt gedraaid en bekijk deze eens van binnen. Probeer ook eens de moeren op de bouten te draaien zonder de wielen ertussen. Dit moet met de hand gaan.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
Ik ben vandaag naar een minicenter gegaan, en volgens deze vrouw en man had ik deze moeren nodig op mijn type velg. Dus dan ga ik er uiteraard vanuit dat ik de goede moeren heb meegekregen.
@metrodriver: je hoeft niet zo geprikkeld te reageren. Deze mini had, toen ik hem kocht, deze banden/velgen erop zitten. Dat ze duur zijn prima, maar heb geen andere banden en als de vorige eigenaar bij de restauratie en overgang naar deze velg niet de draadeinden (zoals jij het noemt) oftewel wielbouten vervangen heeft voor langere ivm een overstap naar een andere velg- / bandbreedte, dan betekend dat niet dat ik dan nu maar niet moet zeuren.
Ik wil veiligheid op de weg en dat het liefst goed, zoals iedere minigebruiker. Maar ik moet toch erachter komen welke lengte een wielbout zou moeten hebben in mijn geval. Dat is niet iets wat ik 1 2 3 weet, en dus moet navragen/zoeken, iets waar dit forum uitermate geschikt voor is.
Kortom, als je met goede tips kunt komen, reageer dan even, kom je frustratie uiten, zeg dan niks. sorry als ik je reactie verkeerd opvat, maar hier heb ik nu echt ff niks aan..
Als ik die bouten duur vindt, dan mag ik dat vinden. €68,- betalen en een minuut later alle bouten weer kapot is toch zonde van het geld lijkt me
Verder alle tips uiteraard welkom. Vooral die over hoelang mijn bouten zouden moeten zijn, welke ik nu zou moeten aanschaffen
- Login of registreer om te reageren
En Ron, de draad op de bout is niet kapot, de draad in de moer gaat telkens kapot. Zonder wiel draai ik hem er handvast prima op, ongeveer 17 slagen.
Met wiel en spacers, of zonder wiel met spacers draai ik hem er ongeveer 7 tot 10 slagen op.
Wel een groot verschil toch?
En zoals je op een foto kan zien, zijn de moeren wel ff iets langer dan de bouten zijn. Net alsof de bout maar tot de helft van de moer komt..
- Login of registreer om te reageren
He Spaiky, ik zeg niet dat je de verkeerde hebt, echter ik zeg dat ik enkele moeren had van slechte kwaliteit, je moet dus even de schroefdraad in de moeren (alle 16) controleren! Dit doe je gewoon door de moeren op de draadeinden te draaien, dit moet met de hand gaan (eventueel bouten ff schoonmaken en kruipolie)!
Als advies voor langere bouten kan ik zeggen; meet ff met de schuifmaat hoeveel millimeter 7 slagen is (je zegt dat je de moer zonder velg 17 slagen kan geven ipv 10 met velg) dit kan je meten dmv de 'ringen' op de draadeind te meten. Zoveel langer kan de wielbout zijn.
Wel ff checken of dat achter en voor hetzelfde is!!
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
RE: wielmoeren probleem
Ingediend door metrodriver op wo, 18-07-2007 07:45
Spaiky schreef:
@metrodriver: je hoeft niet zo geprikkeld te reageren.
## ik dacht nog hele andere dingen toen ik dat schreef
Kortom, als je met goede tips kunt komen, reageer dan even,
Vooral die over hoelang mijn bouten zouden moeten zijn,
## heb ik *net* geschreven: de moer moet helemaal op het draadeind gaan, dus het draadeinde moet er net aan de andere kant uit beginnen te piepen na het aandraaien.
dus dan kun je een heel plat moertje gebruiken (lijkt me niet slim) of een langer draadeind/wielbout/tapeind (zoek maar uit) gebruiken.
de noodzakelijke lengte van het stuk dat het draadeind uit de naafflens moet steken is uit te rekenen door met de schuifmaat de dikte van de spacer, de dikte van de velg en de dikte (hoogte!) van de moer te bepalen en deze bij elkaar op te tellen.
(ik ga er dan wel vanuit dat alles 'zonder lucht ertussen' strak tegen elkaar komt te liggen *dit is noodzakelijk trouwens* (tip!)
verder was mijn goede tip een momentsleutel met het juiste draaimoment te gebruiken.
twee gouden tips in 1 posting dus. :)" title="Evil" />
volgende tip: de moer moet **bij de velg** passen!
dwz: daar waar de moer tegen de velg komt moet die over het hele vlak contact met de velg maken.
dus als het velggat conisch afgeschuind is moet de moer conisch (met dezelfde coniciteit) 'aangepunt' zijn
€68,- betalen en een minuut later alle bouten weer kapot is toch zonde van het geld lijkt me
## vind ik ook duur hoor (20 stuks neem ik aan)
als ze stuk zijn door een 'materiaalzwakte' zul je er wel garantie op hebben en ze gratis kunnen omruilen?
ik ga er wel vanuit dat de verkoper vraagt met welk koppel je die moeren hebt aangedraaid..
- Login of registreer om te reageren
wielbouten (geen tapeinden en zeker geen draadeind )
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=33477
gezien de foto:
http://niek.aikema.nl/images/fotoalbum/ ... G_0009.jpg
heb je veel te weinig draad die in je moer 'pakt'
Met wiel en spacers, of zonder wiel met spacers draai ik hem er ongeveer 7 tot 10 slagen op.
zijn dat slagen van 360 graden ? (gezien de foto - met wiel *en* spacer lijkt me dat onwaarschijnlijk)
investeren in een momentsleutel is geen slecht idee ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Bedankt voor al deze tips! Super, want hier kan ik wel wat mee..
m.b.t. die momentsleutel, die heb ik al, zdraai mijn moeren vast, volgens minicenter, op 75 nM.
@Ron: de moeren doen het goed, want ik kan ze wel allemaal op de bouten draaien, dus denk dat ze wel goed zijn.
@metrodriver: de moeren zijn conisch, heb de velg laten zien die ik heb en daar horen deze moeren bij, volgens hen. allebei inderdaad conisch, sluit goed af.
Nu zaak om, zoals metrodriver schrijft, de spacers op te meten, plus de dikte van de velg en de dikte van de moer. Kijken hoeveel ik tekort kom.
@theo: volgens mij waren het absoluut slagen van 360 graden. Als ik de foto zo zie betwijfel ik dat ook ten zeerste, dus dat check ik ook nog even vandaag!
Jullie horen meer, als ik alles opgemeten heb
- Login of registreer om te reageren
discussie over wielbouten, draadeinden, tapeinden, studs etc, gesplist naar dit topic
- Login of registreer om te reageren
Vandaag nieuwe wielbouten opgehaald bij minicenter. zij snel rekenen, het was etenspauze, en dus stond ik binnen 3 minuten weer op straat met 16 nieuwe bouten, 2x 8 zeg maar.
Thuis gekomen gelijk weer begonnen, centrale moer eraf, naaf eruit etc, achter de bouten omgewisseld, lukte prima en het wiel zit weer op zn plaats, voelt gelijk ook weer stukken vaster
Voor meer probleempjes, blijken de nieuwe moeren juist weer te lang te zijn. Het stuk tussenin, zonder draad is te groot, waardoor de moer niet vast genoeg op het wiel kan komen Ik heb dus echt geen zin om voor de 4e keer deze week 45 minuten te rijden in een leenauto richting het minicenter, dus ik dacht, zou ik deze draad niet verder kunnen tappen? Is dit mogelijk, of is er geen beginnen aan en moet ik echt nieuwe, kortere, bouten halen??
Mij lijkt tappen een prima optie, gewoon een flink aantal extra draden op dat kale stuk.
Wat denken jullie hiervan?
Mn rechtervoorwiel (waar ook mijn gekraak vandaan kwam (lijkend op een versleten lager) ) had een wielmoer die met het grootste gemak loskwam, zonder extreme krachten.. Zou dit ook een oorzaak kunnen zijn dat er iets lijkt aan te lopen op/rondom dit wiel?
- Login of registreer om te reageren
ik denk niet dat draad tappen een goed idee is. De draad is volgens mij gerold op die bouten, niet getapt. Dus als je de draad verder zou tappen, verzwak je de bout op dat punt (door "kerfwerking" als dat je wat zegt)
- Login of registreer om te reageren
Mmm, zelf denk ik dat het wel kan, omdat je op onderstaand plaatje kunt zien dat het 'kale stuk' dikke is als de draad.. net alsof daar het draad tappen gestop is zeg maar..
En dan denk ik niet aan het hele draad tappen, maar gewoon een stuk of 5 of 6 draden erbij zeg maar..
- Login of registreer om te reageren
RE: wielmoeren probleem
Ingediend door metrodriver op wo, 18-07-2007 21:43
Crispy schreef:
ik denk niet dat draad tappen een goed idee is.
## ik denk ook dat het geen goed idee is.
het vestandigste is dat S. eerst telefonisch informeert of er wel 'studs' beschikbaar zijn met de gewenste lengte aan schroefdraad (=moer+velg+spacer-dikte)
ik verwed er iets onder dat die helemaal niet te koop zijn.
btw: IMHO moet het niet 'draad tappen' maar 'draad snijden' zijn.
- Login of registreer om te reageren
Dan weet ik wie ik heb zien staan, rekenen hoeveel mm hij nodig had voor een set bouten. Was het nou voor en achter of beide?? Was het nu 26mm extra??
Ik was 1 van de heren die daar ook binnen stond. Wij kwamen twee blokken ophalen.
Het is wat makkelijker als je een keertje goed meet hoe dik alles is. Dus velg, spacer, schijf en hoeveel mm je alles nog zeker vast wilt draaien. Ze waren een beetje van slag door je rekenwerk.
- Login of registreer om te reageren
Huh? Weet je zeker dat ik dat dan was?
Ik kwam namelijk binnen terwijl er eigenlijk etenspauze was. De deur had op slot moeten zijn, zeiden ze..
Maar mn rekenwerk was wel goed hoor, maar goed, misschien onduidelijk. Had inderdaad alles op papier staan, de spacer dikte, de velg dikte en de moer dikte.. Maar ze rekenden zelf juist ff snel alles uit, omdat het eigenlijk etenspauze was.. Had meer het idee dat het daarom fout gegaan is, dan dat mijn rekenwerk niet goed was Ze namen het vrij snel over, 25 mm extra op de bout, maar ja, dan is het kale stuk ook gelijk groter, en dat hoefde juist niet, want dan heb je teveel ruimte ertussen dat je moet opvullen met een dikkere spacer
Maar nadeel is nu dat ik een te grote lengte heb met kale bout. Net alsof mn spacer + velg samen niet dik genoeg zijn om dit op te vullen.. Achter is dit wel goed geregeld..
Maar op zich is het niet veel, ongeveer maar 2 a 3 draden denk ik..
Maar ik heb ook een andere optie, namelijk dikkere spacer kopen. Dan los ik het probleem ook op.. Deze 8 bouten kan ik echter niet ruilen nu, want ik heb ze erin geslagen met een hamer..
- Login of registreer om te reageren
Wij waren namelijk ook 10 minuten te vroeg en zijn netjes binnengelaten. Wij zaten in de koffiehoek toen jij aan het steggelen was over de lengte. En jij bent de enige die binnengekomen is terwijl het eigenlijk lunchpauze was.
Jij was trouwens nog vrij snel weg. Binnen een minuut of 10. Wij zijn, met 2 nieuwe motorblokken, pas rond 4 uur vertrokken.
Ik weet wel dat er bouten zijn waar wat meer draad op zit. Je kunt eventueel altijd nog teruggaan. Ze zijn meestal wel bereid om je verder te helpen, mocht het nodig zijn.
- Login of registreer om te reageren
Zoals de rest ook zegt, draadsnijden is geen optie!!
Ik heb het weleens geprobeerd bij andere bouten, gevolg breken!!
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
haha, inderdaad zaten er twee mensen in de koffiehoek ja :)" title="Evil" />
He maar begrijp me niet verkeerd, ik blame hun nu niet hoor, kan me goed voorstellen, want mijn pauzes zijn ook heilig Wist alleen niet dat ze pauze hadden, had prima ff buiten in het zonnetje willen gaan zitten.
En dat binnen 10 minuten weg, tja het was de 4e keer dat ik er was in één week, plus dat ik vond dat ik in de weg stond vanwege hun pauze, dus maar ff snel gedaan. Anders wa shet waarschijnlijk niet verkeerd gegaan denk ik
Maar ik ga morgen eerst kijken of ik bijvoorbeeld bij de brezan een andere spacer kan krijgen die een paar mm dikker is, zodat hij wel precies past.
Wordt vervolgd....
- Login of registreer om te reageren
Let wel op dat je met een spacer waarschijnlijk niet door de APK komt.
Ik merk het vanzelf wel morgen, of over een week ofzo, na het IMM.
- Login of registreer om te reageren
Spaiky schreef:
Mmm, zelf denk ik dat het wel kan, omdat je op onderstaand plaatje kunt zien dat het 'kale stuk' dikke is als de draad.. net alsof daar het draad tappen gestop is zeg maar..
Die draad is dus niet getapt (ook niet gesneden zoals het inderdaad eigenlijk heet bij buitendraad) maar machinaal gerold zoals bij veruit meeste bouten. Daardoor wordt het materiaal ter plaatse van de draad niet gesneden maar ingedrukt. Dus geen verspanende bewerking, maar vervormend. Dit is veel sterker. Als je nu verder draad gaat snijden verzwak je de bout.
- Login of registreer om te reageren
RE: wielmoeren probleem
Ingediend door metrodriver op wo, 18-07-2007 23:07
Spaiky schreef:
terwijl er eigenlijk etenspauze was. De deur had op slot moeten zijn, zeiden ze..
## misschien kregen ze acuut honger toen ze jou aan zagen komen??
- Login of registreer om te reageren
RE: wielmoeren probleem
Ingediend door metrodriver op wo, 18-07-2007 23:15
(b)engeltje schreef:
Let wel op dat je met een spacer waarschijnlijk niet door de APK komt.
## ja maar uuhh, *zonder* spacers zijn z'n 'studs' te lang!! :)" title="Evil" />
- Login of registreer om te reageren
Mmm, dan toch maar niet tappen nee, lijkt me... verzwakte wielbouten wil ik niet hebben
Maar met spacers kom je niet door de APK? belachelijk zeg, maar goed als dat zou is, zorg ik tegen die tijd wel weer voor andere opties.. nu wil ik eerst veilig op vakantie
- Login of registreer om te reageren
RE: wielmoeren probleem
Ingediend door metrodriver op wo, 18-07-2007 23:24
Spaiky schreef:
Maar met spacers kom je niet door de APK?
## wel als je ze aan de naaf vastlast !
(dan vormen ze een geheel met de naaf)
nu wil ik eerst veilig op vakantie
## kijk je in F. uit voor plotseling overstekende honden??
- Login of registreer om te reageren
Spaiky:
link
Hier zie je dat het draad tot de flens loopt, je moet dus ook ff opmeten hoeveel draad je dan op je nieuwe bouten nodig hebt, de volgende keer...
Ff een schetsje van de doorsnede maken met oude bouten, en daarnaast met nieuwe bouten en wat maatjes...
Scheelt rekenen... En verwarring...
Succes
[edit: als je wat kopervet op de oude bout doet en je draaid de moer erop als je velg er ook op zit, zie je als je de boel weer loshaalt precies waar de rand van je moer uitkomt, en hoeveel draad je dus nodig hebt )
[size=75:gh8ksks0][Edit: img tags verwijderd. Foto niet een beetje, maar veel te groot voor directe plaatsing op het forum - Crispy][/size:gh8ksks0]
- Login of registreer om te reageren
Absoluut mee eens Birdy. Voor de duidelijkheid mijn berekening die ik meehad:
- Op zowel voor als achter had ik 21 mm draad zitten wat ik kon gebruiken.
- mijn wielmoer had ongeveer 31 mm draad nodig
- mijn spacers waren voor 5 en achter 6 mm dik
- mijn velg had een dikte van 9 mm
- vanaf de kop waren mijn bouten voor 35 mm en achter 61 mm
Dat betekende dus dat ik ongeveer 45-46 mm draad nodig had, veel te weinig dus.
Met die berekening ben ik naar het minicenter gegaan en heb ik om nieuwe bouten gevraagd. Omdat ik niet wist welke maten je allemaal had heb ik dit hen voorgelegd :)" title="Evil" />
- Login of registreer om te reageren
Zo eindelijk, de mini staat weer op zijn wielen.
Net even een stuk gereden en ook het aanlopende geluid is tot dusver niet meer te horen. Dit blijkt achteraf waarschijnlijk door de aandrijfasmoer te komen, die enkel handvast was aangedraaid.. Waarschijnlijk dat daar door wat speling te horen was.
Wat hebben we nu veranderd:
- 16 nieuwe langere wielbouten
- 16 nieuwe wielmoeren
- voor 2 extra spacers erbij, beiden 5 mm
Alles bij elkaar heeft het me 3 1/2 dag gekost om achter dit probleem te komen en alles weer te fixen..
Ach hebben we weer wat geleerd :)" title="Evil" />
Bedankt voor alle tips / hulp!!
- Login of registreer om te reageren
beter dat je het nu hebt opgelost dan wanneer je op vakantie bent en dan tegen zoiets aanloopt ...
veel plezier,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
RE: wielmoeren probleem
Ingediend door Spaiky op di, 17-07-2007 19:33
Ik ben irritante problemen...
Sinds kort heb ik last van een meedraaiend gepiep rechtsvoor. Dus onderbroken, elke keer als mn een keer ronddraaid.. Dus lijkt er iets aan te lopen, eerste waar ik aan denk is een lager, dus auto opkrikken en lager controleren. Hier zit mijns inziens geen speling op, dus de lager sluit ik uit.
Nu kwam ik een wielmoer tegen die ik kon doordraaien, die dus nooit strak vast zat. Dus ik dacht dat daar misschien het probleem zat. Dus naar de winkel, nieuwe bouten halen, blijken mijn bouten hele oude te zijn, voor 10 inch wielen uit de jaren 70. Verroest tot en met en volgens minicenter niet bepaald geschikt voor mijn situatie. Prima, ik nieuwe moeren halen, dure rotzooi voor zo'n stomme bout. Maar nu ik deze er weer opgezet heb was mn probleem nog niet weg. Er loopt nog steeds iets aan.
Maar buiten dat, ging ik net weer ff controleren of mn bouten nog wel vastzaten, blijkt er alweer eentje lam gedraaid te zijn. De eerst 0,5-1,0 cm van de bout bezit alweer geen draad meer. Gewoon eraf gedraaid... What the f*ck do ik verkeerd?
Mijn handeling is gewoon wiel eraf, bouten schoonmaken, vuil eruit, wiel erop, nieuwe moeren erop, hadvastdraaien, auto laten zakken tot wielen op de grond staan en dan nog even aandraaien tot het juiste moment (75 nM volgens minicenter).. Dan doe ik toch niks verkeert lijkt me???
Ik heb normale 13 inch velgen, 175 breed. Er zitten wel wielspacers op, maar niet heel breed ofzo. maximaal 1,0 cm ofzo.
Hoe kan het nou dat ik alweer een moer kapot draai en de draad eraf draai? De bouten waar ze op moeten zien er nog goed uit. Beetje bruin, maar niet beschadigd ofzo. En deze tweede bout ging kapot op mn achterwiel terwijl die eerste op mn voorwiel zat..
Please help me, want mn vakantie komt eraan en de dame wordt boos omdat ik het probleem nog niet opgelost heb na 16 nieuwe dure wielmoeren