wielnaafbout afgebroken, wat nu?

RE: wielnaafbout afgebroken, wat nu?

Ik heb vrijdag mijn aller eerste mini gekocht! Dus zaterdag meteen even naar de garage van een vriend want hij lekte wat olie. Daar aangekomen bleken de bouten van de wielen niet goed aangedraaid. Dus die vriend van mij draaid alles even aan met een moment sleuten (110Nm). En toen opeens, krak. En daar brak rechtsachter de wielnaafbout af. Die zit dus aan de trommelrem vast :'( ..Wat nu? Kan ik die bout nog vastlassen, of moet er nu een hele nieuwe trommelrem op?of heeft iemand een andere oplossing?Ik ben zelf een leek op het gebied van autotechniek, maar natuurlijk helemaal mini gek..

Wie kan me helpen mijn mini weer beter te maken? Ik rij nu met 3 bouten (die heel goed vast zitten) heel rustig nog door...:?

Alvast bedankt!

mvg

Max

RE: wielnaafbout afgebroken, wat nu?

Wielnaafbout???
Ik ken wel een naafMOER, maar die zorgt alleen dat je
naaf en wiellager op zijn plek blijven zitten!

Wat jij bedoeld is een tapeind uit de naaf waar je trommel
overheen zit.. die tapeinden zitten nl niet aan je
trommel vast maar aan de naaf achter de trommel.
Deze tapeinden kun je met een hamer uit de naaf tikken
en een nieuwe er weer in! Soms hoef je de naaf er niet
af te halen om het tapeind eruit te tikken, maar zou
het wel doen anders krijgt je lager te veel klappen op
zijn donder! Klem hem tussen een bankschroef ofzo..
Oja.. je linker naaf draai je tegen de keer in los! ;)

RE: wielnaafbout afgebroken, wat nu?

110 Nm is ook wel erg veel hoor, volgens de boeken zou het dit moeten zijn:
Wheel nuts:
Alloy wheels 50 Nm
Steel wheels 60 Nm

De bout zit niet aan de trommel maar in de flens waar de trommel op zijn beurt weer op zit. Dus, trommel eraf halen, flens loshalen (centrale moer), wielbout eruit tikken en een nieuwe erin slaan, flens weer monteren met een nieuwe splitpen voor de kroonmoer. Kan alleen ff niet vinden met welk moment de centrale moer vast moet