ik roep lagers kapot, maar die heb je net nieuw...
conische ring gemonteerd??
- Login of registreer om te reageren
ik roep lagers kapot, maar die heb je net nieuw...
conische ring gemonteerd??
Ok ik ben ne leek dus ni te moeilijke termen, welke conische ring???
Is die er ook bij trommels?
Grtz Davy
Dit kan eigenlijk niets anders zijn dan de lagers volgens mij, mischien de homokineet die wat afgesleten is? of misschien idd de konische ring.
Dat is deze ring:
Die moet achter de moer die je op de homokineet draait.
Of deze er bij trommels is weet ik niet zeker, ik denk het wel.
Lagers zijn juist vervangen, dus die kunnen het normaal niet zijn. Die conische ring moet dus achter de kasteelmoer? Of hoe heet die grote moer waar de splitpen doorga? Want die conische ring ben ik niet tegengekomen hoor.
Grtz Davy
nope op trommelremmen zit die conische ring niet wel een gewone dikke ring...
zit die er wel tussen??
Die zit er inderdaad tussen, de dikke ring, er is toch maar 1 ring he?
Grtz Davy
LimitedSjoerd schreef:
mischien de homokineet die wat afgesleten is?
Die was nog mooi en niet ingelopen, of hij moet in het geheel wat gekrompen zijn, kan het probleem bij de flens liggen?
Grtz Davy
Ingediend door GeoffreyVanZ op ma, 24-01-2011 01:26
Ik weet niet hoe jij die wielspeling meet, maar zijn het niet je fusees? of je stuurkogel? of je stuurhuis? dan heb je alles gehad wat maar speling kan hebben.
Ik heb dus precies hetzelfde probleem, maar bij mij is dus alles nieuw: lagers, fuseekogels, homokineten, stuurhuis en stuurkogels. Taeke kwam met het idee dat wellicht de tussenring tussen de twee conische lagers te dik is. Dat schijnt wel eens voor te komen bij goedkopere lagers.
Dennis
Op het filmpje ziet het er gewoon uit dat de lagers niet helemaal goed zijn.
Waarschijnlijk dus het zelfde als Dennis.
Heeft het niet met de binnenste ring te maken van je lager. Ik kan me niet voorstellen dat de tussenbus ineens te groot is geworden.
Ik zie het eerder voor me dat bij goedkopen lagers de tollerantie groter is waardoor de binnenste ring 'dieper' in het lager ligt. Hierdoor lijkt het alsof de bus te groot is. En zal je dus bij het aanhalen van de moer geen voorspanning op de lagers zetten en daardoor speling op de naaf.
De moer is trouwens een Kroonmoer
Tjah maar dennis had het over goedkope lager maar de mijn komen van anglo en zijn alles behalve goedkoop, het kan altijd hoor maar kzou het raar vinden.
Grtz Davy
Probleem opgelost, ik zal straks eens een foto trekken van het probleem, het zat hem in de rondel
Grtz Davy
waar het vandaan komt en wat je betaald daar zegt niets over de kwaliteit... vaak worden slechte onderdelen duur aangeboden en is het argument dat als het duur is, dat het goed is...
Daar heb je volledig gelijk in maar ik ga er wel van uit dat ze bij anglo kwaliteits spullen verkopen, wat ik mee bedoelde was voor wat ze mij gekost hebben hoop ik dat ze goed zijn .
Het is opgelost , ik heb juist 30 km gereden en het wiel hangt er nog aan.
Thx voor de hulp
Grtz Davy
volgens mij ging je nog uitleggen waar het probleem zat, dan zijn anderen er ook mee geholpen...
davyd schreef:
wa
Wat heeft jou verzekering er nu weer mee te maken
Wat ik eigenlijk bedoel, probeer een beetje begrijpbaar nederlands te typen aub.
Leest een stuk makkelijker...
davyd":dt4orr2i] da ze goe [/quote:dt4orr2i]davyd":dt4orr2i]straks is ne foto [/quote:dt4orr2i]
Bedoel het niet verkeerd, en weet ook dat je belg bent .
Maar dat is geen excuus Jullie winnen namelijk altijd bij Tien voor Taal
Ja sorry, dat is puur uit gewoonte , ik zal er op proberen te letten. (heb het ook aangepast )
Foto kan ik nog niet maken, vind de camera niet. Maar ik ga het (in verstaanbaar nederlands )proberen uit te leggen
Het probleem zat hem dus in de rondel. Ik had vorige maand mijn trommels vervangen en mijn wielbouten. Toen was het mij opgevallen dat ik ineens 2 rondellen had, een kleine en een grote. Die grote daar vond ik niets van terug in de haynes dus die had ik eruit gesmeten.
Blijkbaar was de grote rondel nodig om afstand te maken zodat er genoeg draad was om aan te spannen.
Is dit de homokineet?
Want die komt een beetje te ver bij het aanspannen waardoor de kleine rondel er tegen gespannen wordt en er zoveel speling is. Maar nu heb ik een extra rondel met een groter gat die rond de homokineet gaat.
Hoop dat jullie het snappen , foto volgt nog.
Dit is trouwens eigenlijk maar een noodoplossing denk ik, want normaal is dit toch niet?
Grtz Davy
Goed te volgen, alleen heb ik geen idee wat een rondel is
[i:3c0892t2]Een ring, sluitring of oog (informeel ook wel rondel van het Franse rondelle)
is een vlak voorwerp met een gat in het midden dat over een schroef of draadeind past
en dat onder een schroef, bout of moer wordt geplaatst.[/i:3c0892t2]
Ingediend door GeoffreyVanZ op ma, 24-01-2011 21:14
Als ik het goed begrijp, heb jij die tussenring(grote rondel) weggegooid.
Dan kom je erachter wanneer je de moer met de kleine rondel aandraaid, hij niet verder kan en je behoud nog een hoop speling. Je draait de moer met rondel dus tegen de splines aan. Oorzaak, geen tussenring.
Dan vindt je een rondel met een groter gat. Ik neem aan een gat die over de splines heenschuift. Deze schuif je door tegen de drukzijde van de homokineet.
Begrijp ik dit goed. Inplaats van een tussenring gebruik je een "achterring"
die de 2 lagers tegen elkaar aandrukt? Of heb je die weer als tussenring gebruikt.
Nou, ben benieuwd naar de foto.
Op de foto is trouwens goed te zien, dat er behoorlijk wat slijtage op de drukzijde van de homokineet zit.
Sorry maar ik begrijp er helemaal niks van, hoewel het verder goed Nederlands/Vlaams is.
Dennis
Ingediend door GeoffreyVanZ op ma, 24-01-2011 21:57
Volgens mij heeft hij die lagers zonder tussenring gemonteerd.
Omdat die niet in "Haynes" stond heeft hij hem weggegooid.
Zonder tussenring kan je die lagers niet opspannen.
Ben heeeel benieuwd naar de foto.
Ingediend door GeoffreyVanZ op ma, 24-01-2011 22:06
@ Dennis, ik lees dat jij conische lagers hebt. Onze Vlaamse vriend heeft kogellagers in een trommelrem.
Heb jij schijfremmen? Die hebben een afstandsring in het lagerhuis zitten.
Zijn de lagers goed gemonteerd. i.e. de conische zijde naar binnen toe wijzend.
(De kleine diameters wijzen naar de afstandsring).
Anders zijn ze niet op te spannen.
Ik denk dat Geoffrey het begrepen heeft.
Ik heb nu dus dit, als je goed kijkt kan je zien dat er 2 rondellen (hoe noemt dit in nederland :p ) achter de kroonmoer zitten,
de eerste is de standaard, maar daarmee kwam ik niet ver genoeg. Dan had ik te weinig draad. Dus nu heb ik er nog 1 achter gestoken met een groter gat in, deze heeft er al ooit eens tussen gestoken. Maar heb onlangs mijn trommels en bouten vervangen en kon in de haynes niet vinden waarom deze erop moest. Dus ertussen uitgelaten.
Het gat dat hier inzit is groter waardoor deze over de homokineet gaat, lagers zitten goed hoor, die tussenring waar jullie het over hebben zit deze niet vast in het midden? Kan deze er dan uit?
Domme fout van een beginner maar je kan niet alles weten, ik wou het volgens het boekje doen en daar stond die extra ring niet in. Bij de overige 3 wielen is deze extra rondel trouwens niet nodig alleen bij dit wiel.
Ben trouwens ook zonder ring door de APK/keuring geraakt met de speling :p
Hoop dat alles duidelijk is en dat ik niet teveel vlaams heb gebruikt.
Grtz en thanks voor de reacties Davy
ps: ik weet dat de splitpen niet juist zit, maar had voor de moment geen kleinere.
Ingediend door GeoffreyVanZ op ma, 24-01-2011 22:57
@davyd, nou het valt me nog mee.
Als je hier vanaf wil, pak dan een andere homokineet, deze is op het drukvlak teveel afgesleten, daarom "schuift" het hele zaakje op.
In wezen heb je het "probleem" dus zelf opgelost. AAH MEIE !
PS. Wat heb jij enge korte wielbouten !!
Andere homokineten komen nog wel , maar enige winkel dichtbij is alles zo duur, dus bestellen in engeland maar dat gaat niet op een dag .
En idd ik vind de bouten ook kort maar zolang ze tenminste gelijk komen ben ik tevreden
Heb hier juist een ring tegengekomen op minisport voor drumbrakes
http://www.minisport.com/mini-spare-par ... A4295.html
waar hoort deze dan te zitten?
Grtz Davy
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fr ... plhubs.gif
nr 4
groetjes,
Theo van den Bogaard
ok die had ik gemist theo , raar want in mijn trommels aan de rechtse zijde is die niet aanwezig
Grtz Davy
Die wielmoeren zijn dat de orginele moeren? vind het links onder een beetje vreemd er uitzien,net of er ijzerschraapsel zit van normale moeren zo niet sorry heb ik het verkeerd gezien.
Nee dit is er niet en het zijn er originele, zit blijkbaar wel nog verschil op, want heb er gekocht bij anglo en ook besteld bij minisport en daar zit toch nog een klein beetje verschil op.
Grtz Davy
Vorige week hetzelfde probleem. Veel speling in het wiel en de kroonmoer zat goed vast. Na het losmaken bleek dat de opvulring tussen lager en flens er niet tussen zat.
Ik had wel gezien dat er in de ring onder de kroonmoer een afdruk zat van de steekas.
Uiteindlijk bleek dat de flens ook vervangen moets worden daar het lager de rand van de flens had opgestuikt zie foto.
groet Leon
Dat is toch al iets erger dan bij mij, ik had geen afdruk of opstuiking. Maar gelukkig voor jou heb je het ook gezien en is het dat maar
Grtz Davy
Ik heb inderdaad schijfremmen en alles zit echt op de juiste wijze gemonteerd, maar toch veel te veel speling op het lager. Ik ga eens kijken of een andere tussenring tussen de conische lagers helpt.
Dennis
RE: Wielspeling (veel)
Ingediend door davyd op zo, 23-01-2011 22:22
Een filmpje voor het duidelijk te maken.
Ik heb speling op mijn wiel, redelijk veel, heb juist mijn lagers vervangen maar heeft niet geholpen, alles is op moment aangedraaid en staat vast.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?????
Grtz Davy