Je kunt overwegen om van die instelbare bevestigingsplaten van bijvoorbeeld MiniSport te kopen. Daarmee kun je het helemaal instellen. Hoef je niet bang te zijn dat je er niks meer bij kunt frezen
- Login of registreer om te reageren
Je kunt overwegen om van die instelbare bevestigingsplaten van bijvoorbeeld MiniSport te kopen. Daarmee kun je het helemaal instellen. Hoef je niet bang te zijn dat je er niks meer bij kunt frezen
Ingediend door Mini Mart op do, 16-03-2006 11:37
Rene, ben je hier al iets wijzer mee geworden. Of heb je het advies van Eelke gebruikt en verstelbare aangeschaft?
Ik heb wielstandwaarden doorgekregen van Jeroen@ van dit forum.
De voorwielen heb ik inmiddels al op deze manier uit kunnen lijnen, achter moet nog gebeuren maar ga ik pas doen op het moment dat ik het achtersubframe ga vervangen.
Bochten worden steeds leuker met alleen de voorwielen al op deze manier uitgelijnd... :)" title="Evil" /> nu achter nog...
Kun je die waarden hier ook ff neerzetten, ben wel benieuwd namelijk!
Voor je begint alle speling uit de rubbers halen van je ophanging en frames
Dan je 4 wielen 63mm van top band tot rand van je spatbord afstellen met je hilo's (gelijklastig).
En dan pas laten uitlijnen.
Let erop dat ze het voor precies zetten zoals onder , en pas daarna de centerlijn corigeren met de achterwielen (anders rij je weer scheef).
Voor :
2 graad langere bottom arm.
Caster staat nu bij mij op 6 graden (echt wild).
Chamber = 0.
Toe in/out = 0.
Achter :
20mm wheelspacers.
Toe in 1.5-2 graden.
Chamber = -1.5 (anders breekt hij uit).
Wat heeft dit als voordeel :
Hij loopt rechtdoor dus volledig vlak (grip).
Als je instuurd heb je niet alleen bij de buitenste band grip maar ook bij de binnenste en vlieg je de bocht om.
Chamber werkt grip dus eigenlijk tegen bij het insturen.
Stel je hebt 3 graden caster en -1.5 chamber (normaal).
Dan staat je binnenste band VLAK (0) als je ongeveer al 1.5 graad hebt gestuurd maar slijten ze als je recht rijd.
De meeste auto's gaan hangen als je over hun chamber + caster heen komt.
Maar 6 graden bij een mini is echt wild en hoe meer je stuurt de meer grip je krijgt......totdat de yoko's niet meer willen.
Oh ja , je moet waarschijnlijk nog ff wat van je voorspatborden weghalen want ze komen zo'n 13-16mm naar voren.
Is het wel slim om je spatbordranden als referentie te nemen? Bij veel mini's zullen (vooral aan de voorkant) de spatbordranden niet symetrisch zijn.
Dit is ook wel een aardig artikel
Je gebruikt ze idd als referentie, naderhand bij het uitlijnen kan je, als de camber niet helemaal goed staat, daar nog iets aan wijzigen(camber wijzigd bij het hoger/lager zetten van je Mini, evenals je schuurstraal ed.)
Ingediend door Mini Mart op vr, 14-04-2006 23:55
Nog even terugkomend op de wielstand achter zonder adjustable brackets (die er later wel op komen maar nu even niet). Hoever moeten deze uitgefreest/gevijld worden om een tikje positief camber te krijgen. Zegmaar wat Rene in eerste instantie wilde.
Mini Mart schreef:
Hoever moeten deze uitgefreest/gevijld worden om een tikje positief camber te krijgen.
Wat ik begreep uit een eerder topic was dat de achterwielen met 6mm uitfrezen omhoog de wielen recht stonden en hoe meer je uitfreest, hoe schuiner de wielen komen te staan.
NIet te veel doen anders gaan ze tegen de schokdemper aanlopen gok ik...
Ingediend door Mini Mart op ma, 17-04-2006 22:14
Ik heb zan het weekend Hi-Lo´s gemonteert en ze van bovenkant band tot rand wielkast op 63 mm gezet. Hierdoor stonden ze al rechter. Wacht dus nog wel even tot ik de adjustable brackets heb.
Het gebruik van HiLo's heeft niks met de camber te maken, die veranderd niet zonder het gebruik van adjustable brackets al dan niet zelf gefabriceerd.
Ingediend door Mini Mart op wo, 19-04-2006 14:24
Toch lijkt van achteren gezien dat ze minder \\-/ staan.
RE: Wielstanden achter
Ingediend door Rene op wo, 09-04-2003 15:32
Ik wil de sporing van mijn achterwielen minimalizeren om zo de scheve slijtage van de banden te voorkomen en de camber veranderen van positief naar negatief. De totaal toespoor achter is volgens de Haynes 3.17 mm . Op welke waarde zal ik die zetten wat betreft goed weggedrag?
Camber zou volgens Tiekje positief worden als ik de bevestigingsplaatjes ca 6mm omhoog uitfrees...toch?