Hoi Maarten
Hoe is de hoogteafstelling van de mini? Als ik mij niet vergis neemt de negatieve camber toe als de mini lager staat. Het maakt dan niet uit of dit komt door het bewust verlagen of het inzakken van de veerbollen over de jaren.
Groeten Daniel
- Login of registreer om te reageren
RE: Wieluitlijning niet door Belgische keuring
Ingediend door maarten13 op do, 10-04-2014 12:39
Vorig jaar in juli heb ik een ongeval gehad met mijn mini uit 1992. Er is iemand op mij ingereden aan het rechtervoorwiel. Er was geen carrosserie schade maar de mini kon niet meer rechtdoor rijden. De mini werd getakeld en gemaakt door een garage. Na een week was hij gemaakt en kon ik terug met de mini rijden zoals vroeger.
Een maand later krijg ik een brief om de mini te laten keuren na ongeval. Dit is een gewone keuring + een controle van de wielgeometrie en het chassis. Na vele maanden en bezoeken aan de keuring is hij er nog steeds niet door.
Het probleem zit hem in de wieluitlijning, hij heeft te veel negatieve camber. De garagist zijn eerste gedacht was dat er ooit andere onderste draagarmen zijn geplaatst geweest om zo een beter wegligging te krijgen. Hij heeft de maten gecontroleerd maar het blijken de originele te zijn. Het subframe is ook opgemeten en heeft ook nog de originele maten en is niet verwrongen. Volgens de garagist heeft de mini waarschijnlijk altijd deze uitlijning gehad want de negatieve camber is groter aan het linker wiel (niet geaccidenteerd).
Weet er iemand of er kortere onderste draagarmen te krijgen zijn? Op een website voor mini onderdelen heb ik gezien dat er variabele onderste draagarmen bestaan. Mijn vraag hier bij is: zijn deze legaal (voor de Belgische keuring) en kunnen ze korter gemaakt worden dan standaard onderste draagarmen?
Ik ben stilaan ten einde raad, daarom reken ik op jullie kennis en expertise!
Alvast bedankt,
Maarten