Wieluitlijning niet door Belgische keuring

RE: Wieluitlijning niet door Belgische keuring

Vorig jaar in juli heb ik een ongeval gehad met mijn mini uit 1992. Er is iemand op mij ingereden aan het rechtervoorwiel. Er was geen carrosserie schade maar de mini kon niet meer rechtdoor rijden. De mini werd getakeld en gemaakt door een garage. Na een week was hij gemaakt en kon ik terug met de mini rijden zoals vroeger.

Een maand later krijg ik een brief om de mini te laten keuren na ongeval. Dit is een gewone keuring + een controle van de wielgeometrie en het chassis. Na vele maanden en bezoeken aan de keuring is hij er nog steeds niet door.

Het probleem zit hem in de wieluitlijning, hij heeft te veel negatieve camber. De garagist zijn eerste gedacht was dat er ooit andere onderste draagarmen zijn geplaatst geweest om zo een beter wegligging te krijgen. Hij heeft de maten gecontroleerd maar het blijken de originele te zijn. Het subframe is ook opgemeten en heeft ook nog de originele maten en is niet verwrongen. Volgens de garagist heeft de mini waarschijnlijk altijd deze uitlijning gehad want de negatieve camber is groter aan het linker wiel (niet geaccidenteerd).

Weet er iemand of er kortere onderste draagarmen te krijgen zijn? Op een website voor mini onderdelen heb ik gezien dat er variabele onderste draagarmen bestaan. Mijn vraag hier bij is: zijn deze legaal (voor de Belgische keuring) en kunnen ze korter gemaakt worden dan standaard onderste draagarmen?

Ik ben stilaan ten einde raad, daarom reken ik op jullie kennis en expertise! :)

Alvast bedankt,
Maarten

RE: Wieluitlijning niet door Belgische keuring

Hoi Maarten
Hoe is de hoogteafstelling van de mini? Als ik mij niet vergis neemt de negatieve camber toe als de mini lager staat. Het maakt dan niet uit of dit komt door het bewust verlagen of het inzakken van de veerbollen over de jaren.

Groeten Daniel

RE: Wieluitlijning niet door Belgische keuring

Bedankt voor je reactie. Hij staat op de gewone trompetten, geen hi-lo's ofzo. De veerbollen zijn nog altijd de originele vermoed ik. Dus jij zou de veerbollen vervangen?

RE: Wieluitlijning niet door Belgische keuring

Ik weet niet of het voldoende zal helpen, maar het zou de oorzaak kunnen zijn. Hilo's zijn in Belgie zeker niet toegestaan? Anders zou ik daar mee beginnen. En zeker even afwachten of er nog andere reacties komen met, wellicht betere, tips

Groeten Daniel

RE: Wieluitlijning niet door Belgische keuring

Rechtsvoor schade gehad.
Is het negatief camber aan beide zijden hetzelfde of alleen rechts erger?
Welke delen zijn vervangen? Is de hub vervangen en misschien verwisseld voor eentje van een metro? die heeft een andere hoek als ik me dat zo kan herinneren.

En anders: is de onderste as, waar de draagarm mee in het subframe zit, nog in de juiste positie? Deze heeft een kronkel.

RE: Wieluitlijning niet door Belgische keuring

De negatieve camber is aan beide voorwielen maar iets meer aan de linkerkant, terwijl het ongeval rechts was. De rest moet ik eens vragen aan de garagist, hij zij dat alles standaard staat.

RE: Wieluitlijning niet door Belgische keuring

Vandaag ben ik nog eens langs geweest bij de garage waar de mini staat. Hij vertelde me dat een mini volgens de fabrieksinstellingen een positieve wielvlucht (camber) moet hebben van tussen de 1 en de 3 graden. Momenteel heeft hij een positieve wielvlucht van 0°21' rechts en 0°16' links. Ik was dus fout in mijn vorige post waar ik zij dat hij een negatieve wielvlucht had. Omdat de wielvlucht niet regelbaar is mag er nog een bijkomende afwijking zijn van 30 minuten. Het streefdoel is dus 0°30'.

Omdat er geen kleinere onderste draagarmen te verkrijgen zijn dan de standaard maat stelde de garagist het volgende voor: 2 nieuwe onderste draagarmen kopen, er een stuk uitsnijden, opnieuw aan elkaar lassen. Dit zo laten keuren en dan opnieuw mijn originele plaatsen. Hierna ga ik er nooit nog last van hebben want op de gewone jaarlijkse keuring wordt de wieluitlijning niet gecontroleerd.

Het enige dat vervangen is zijn de gewrichten van de draagarmen aan de wielzijde. De rest is standaard.

RE: Wieluitlijning niet door Belgische keuring

Beetje vreemde suggestie

Zeker als het dezelfde garage is die de keuring doet en vervolgens de draagarm omwisselt. Knijp dan gelijk een oogje toe.

Is de rijhoogte links en rechts gelijk? Misschien is een knuckle joint te ver heen. Anders kan je ook nog de tie-rod vervangen.

RE: Wieluitlijning niet door Belgische keuring

Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in België moet je naar een onafhankelijk keuringscentrum. Garages kunnen/mogen geen keuring doen. Bedankt voor de suggestie maar de rijhoogte is aan beide kanten gelijk.

RE: Wieluitlijning niet door Belgische keuring

hilo's zijn in belgie niet verboden , komen gewoon door de keuring
het probleem is dat velen de hilo's zodanig laag stellen dat de minimlae hoogte niet gehaald wordt de mini moet een overall clearance hebben van 9 cm
je uitlaat die iest te ver doorhangt en je wordt afgekeurd

in sommige stations moet de mini over een "smeerput" rijden en de rand is 9 cm als hij daarop contact maakt = afgekeurd