Winterslaap & brandstof
Ingediend door JvS opIk lees hier en daar dat het goed is om voordat de Mini in winterstalling gaat deze (af) te tanken met speciale oldtimer brandstof. Is dit de moeite waard? Iemand ervaring mee?
Ik lees hier en daar dat het goed is om voordat de Mini in winterstalling gaat deze (af) te tanken met speciale oldtimer brandstof. Is dit de moeite waard? Iemand ervaring mee?
Ingediend door JvS op za, 03-10-2020 18:49
Dank Wim. Ik rijd max 500 km per jaar met mijn Mini dus de prijs per liter maakt mij weinig uit. Is deze 'winter benzine' (bijv Oldtimer brandstof) aan te raden boven bijvoorbeeld V-Power of Euro XL 98 die ik nu tank? Daar zou namelijk ook geen bio-ethanol in zitten. In de buurt kan ik ook nog Super 100 Plus tanken. Is dat nog een goed alternatief?
Ingediend door Marcos op zo, 04-10-2020 14:50
Hi,
Als je de Mini aftankt met E5 en een fles brandstofsysteemreinger van Forté er bij doet, kun je hem gerust wegzetten. Geen probleem.
Mvg.
Marco
Uiteindelijk kies je voor dat wat jou het makkelijkste uitkomt. De alternatieven die je opnoemt zijn elk het overwegen waard. Als je 100 plus gaat tanken, zou ik daarmee dan toch naar een rollenbank gaan om de meest effectieve afstelling van carb en ontsteking op te zoeken, zodat je ook echt profijt hebt van de meerkosten.
Ingediend door JvS op ma, 05-10-2020 19:04
Dus de 100-plus is een goed alternatief voor Oldtimer brandstof of brandstofsysteemreiniger? Ik weet niet wat die 100-plus benzine per liter meer kost dan '98', maar met de paar kilometer die ik per jaar rijd loopt het niet snel in de papieren. Dus als dat een vergelijkbaar resultaat oplevert dan lijkt me dat de eenvoudigste oplossing.
Ongetwijfeld een bizar stomme vraag... wat voor benzine moet er in een ‘83-er 1000 ?😊
RE: Winterslaap & brandstof
Ingediend door wim fournier op zo, 27-09-2020 17:32
De benzine die jij bedoelt wordt al enige jaren "verplicht" gebruikt door bedrijven die -bijvoorbeeld- werken in het 'openbaar groen'. Van overheidswege wordt het opdrachtgevers opgelegd bij de aanbesteding van dergelijk werk dat de aannemer benzine gebruikt die zo weinig mogelijk schadelijke uitstoot oplevert. Dit betreft het gebruik van kettingzagen en bladblazers, bijvoorbeeld. Inmiddels wordt dergelijke brandstof ook aangeboden voor het gebruik door oldtimer liefhebbers, die met de hedendaagse benzine met bijmenging (E5 en E10) problemen vrezen met vertering van rubberdelen in het brandstof systeem en dergelijke ongemakken. Ervaring is ook, dat deze benzines eigenlijk niet 'verouderen'. Bij het eerste starten na de waterstalling slaat de motor vrijwel direct aan. Deze benzine heeft zowat de dubbele kostprijs van wat je nu aan het tankstation betaalt. Maar, wanneer je de tank leegrijdt aan et eind van het gebruiksseizoen en je kiepert een bus van deze benzine in de tank en rijdt dan nog een minuut of tien tot een kwartier met de auto met deze benzine erin en zet hem dan weg, dan zal je komend voorjaar geen moeite hebben. Er is een periode geweest waarin autofabrikanten meenden er goed aan te doen om de benzinetanks van auto's die ze leverden vanbinnen te coaten. Daar heb je met de huidige benzines de ellende mee dat die coating langzamerhand verweekt en naar beneden zakt en zich op het diepste punt van de tank verzamelt, waar fabrikanten vaak een intern zeefje hebben aangebracht. Dat komt er dan 'onder' te zitten. En maar klagen dat de benzinepomp zo lang werk heeft om de leeglopen vlotterkamer te vullen als de auto wat lang heeft stilgestaan.