Witte rook duidt op verbrande olie. Waarschijnlijk lekt er olie langs de klepstelen op de zuigers. Als dit een klein beetje gebeurt tijdens het rijden zie je het waarschijnlijk niet, maar als het een tijdje heeft staan lekken (motor is koud, dus die heeft even stilgestaan) geeft dit een leuke pluim.
Je kan de klepsteelrubbers vervangen zonder de kop te lichten, als je het juiste gereedschap hebt.
1) Klepdeksel en tuimelaar-as verwijderen (kopbouten vast laten)
2) Krukas op 0 graden draaien, nu zitten zuigers 1 en 4 bovenin het blok en kan je de veren van de kleppen verwijderen zonder dat de kleppen in de cilinder vallen. Sealtjes vernieuwen, veertjes terugzetten.
3) Zelfde truuk met de krukas op 180 graden, dan staan 2 en 3 bovenin.
Check voor de zekerheid met een schroevendraaier door de bougiegaten of de zuigers inderdaad bovenin staan.
Succes,
Hugo
- Login of registreer om te reageren
RE: witte rook bij starten
Ingediend door Mouse op wo, 25-06-2003 11:55
Hallo mensen,
mijn 1300 injectie Cooper stoot een ongelooflijke witte rookpluim uit als ik hem (koud) start. Tijdens het rijden is er niets aan de hand.
Is dit een indicatie voor een groter probleem of is er niets aan de hand?