witte rook bij starten

RE: witte rook bij starten

Hallo mensen,

mijn 1300 injectie Cooper stoot een ongelooflijke witte rookpluim uit als ik hem (koud) start. Tijdens het rijden is er niets aan de hand.

Is dit een indicatie voor een groter probleem of is er niets aan de hand?

RE: witte rook bij starten

Witte rook duidt op verbrande olie. Waarschijnlijk lekt er olie langs de klepstelen op de zuigers. Als dit een klein beetje gebeurt tijdens het rijden zie je het waarschijnlijk niet, maar als het een tijdje heeft staan lekken (motor is koud, dus die heeft even stilgestaan) geeft dit een leuke pluim.
Je kan de klepsteelrubbers vervangen zonder de kop te lichten, als je het juiste gereedschap hebt.
1) Klepdeksel en tuimelaar-as verwijderen (kopbouten vast laten)
2) Krukas op 0 graden draaien, nu zitten zuigers 1 en 4 bovenin het blok en kan je de veren van de kleppen verwijderen zonder dat de kleppen in de cilinder vallen. Sealtjes vernieuwen, veertjes terugzetten.
3) Zelfde truuk met de krukas op 180 graden, dan staan 2 en 3 bovenin.
Check voor de zekerheid met een schroevendraaier door de bougiegaten of de zuigers inderdaad bovenin staan.
Succes,
Hugo

RE: witte rook bij starten

Krijg je geen blauwe rook als je olie verbrandt?

RE: witte rook bij starten

Witte rook is waarschijnlijk een lekke koppakking. Blauwe rook is verbrande olie, wanneer dat alleen bij het starten gebeurd, zijn waarschijnlijk de klepgeleiders versleten of zoals Hugo zegt de klepseals sluiten niet goed meer. Blauwe rook tijdens het rijden....zuigerveren.

Dennis

RE: witte rook bij starten

Klein beetje olie kan ook wit lijken bij verbranding. Maar lekke koppakking kan ook: verbrandingsgassen lekken in koelsysteem tijdens het rijden (dus geen rook); koelvloeistof lekt na het rijden (als er nog restdruk is in het koelsysteem) op de zuigers. Starten en voila, witte rook.
Zit er mayonaise onderop je olievuldop?
Wordt de motor erg heet tijdens het rijden?
Bubbelt je radiateur, als je de motor laat draaien met de radiateurdop eraf (niet verwijderen als'tie heet is, met koude motor proberen!)
Die drie zaken zouden op de kapotte koppakking wijzen.
Succes,
Hugo

RE: witte rook bij starten

Een beetje achtergrond kan toch geen kwaad, denk ik. Witte rook is waterdamp (en inderdaad geen olie, voor zover ik weet). In de winter is dit vaak condens, maar in de zomer is het wel verdacht. De andere bron van water, naast het beetje water dat ontstaat bij verbranding van benzine en condens kan vormen in de motor, is namelijk koelvloeistof. En dat kan in principe niet op een andere manier in je motor komen dan via een lek in de koppakking.

RE: witte rook bij starten

Bedankt voor jullie reacties!

Even een kleine toelichting:
- er zit geen rommel onder de oliedop. Die is mooi schoon.
- motor wordt zelden heter dan het middelste witte streepje op de temp. meter (90 graden?). Alleen als ik langer dan een half uur (met warm weer) 130/140 km per uur rijdt stijgt de temp een aantal graden. Deze zakt weer zeer snel als ik iets rustiger ga rijden.
- Of de radiateur bubbelt weet ik niet.

Hij rookt alleen als ik koud start.

Hij lekt ergens olie. Er liggen kleine plekjes olie in de garage en de kop? is nogal vettig.

default

RE: witte rook bij starten

Je kan de klepsteelrubbers vervangen zonder de kop te lichten, als je het juiste gereedschap hebt.
2) Krukas op 0 graden draaien, nu zitten zuigers 1 en 4 bovenin het blok en kan je de veren van de kleppen verwijderen zonder dat de kleppen in de cilinder vallen. Sealtjes vernieuwen, veertjes terugzetten.

Een vraagje wat is het juiste gereedschap en hoe verwijder je de veren, volgens mij zit er behoorlijk wat kracht in deze veren. en zakken de kleppen plusminus 2 cm naar beneden.ik wil deze rubbers ook vervangen van een 1.3I van '95. grtz Brand

RE: witte rook bij starten

:?
Hoe kan je met het "juiste gereedschap" de klep aan de onderkant (via het bougie-gat) tegen houden, als je de klepveer weer wilt aanbrengen?
Zou iemand mij dat kunnen uitleggen?

Gr. de Meester

RE: witte rook bij starten

In de garage draaien we een nippel in het bougiegat en sluiten daar de drukleiding van ons luchtgereedschap op aan (geloof een Bar of 10). Door de luchtdruk kan de klep niet naar beneden vallen.

Dennis

RE: witte rook bij starten

als hij alleen witte rook laat zien bij de koude start zou ik mij niet echt druk maken. zal wel waterdamp zijn. mocht het echt zo zijn dat het zicht in heel de straat tot 0 word gebracht als jij wegrijd zou ik toch eens naar je koppakking kijken(compressietest?)

default

RE: witte rook bij starten

ik denk toch dat de klepveerrubbers zijn versleten.
dus moet toch een keer de kop er af om dat tevervangen want ik heb niet zo'n zware compressor en niet dat soort speciale gereedschappen.

RE: witte rook bij starten

Ik weet toevallig dat mouse een andere cilinderkop heefd laten monteren die zo nog niet zoveel kilometer gedraaid heefd, was een stage3 kop van minisport geloof ik :) .
dus ik denk niet dat het de kleprubbers zijn(tis een mini, je weet natuurlijk maar nooit ;)). Bovendien zou je dan ook zwarte spetters rond de uitlaat moeten zien zitten.
witte rook duid idd. op waterdamp. kan natuurlijk de koppakking zijn, maar die is natuurlijk ook nieuw :? .

Als ie verder gewoon goed loopt zou ik het eerst maar es even aankijken!

default

RE: witte rook bij starten

bij mij is het een beetje een blauwige rook.

RE: witte rook bij starten

Ik had bij mijn MPI ook een beetje witte rook bij de koude start, later werd dat ietsje meer :(

Na een sessie kleppen stellen is e.a. geheel verdwenen :D

Ik heb overigens ook een nieuwe stage 3 kop van Minispares die er nu ongeveer 15.000 km op heeft zitten

RE: witte rook bij starten

:r
Nog even terug te komen op het loshalen van de klepveren zonder de kop te lichten...
Met luchtdruk in de verbrandingsruimte is me duidelijk;
MAAR hoe krijg je de veren weer ingedrukt? |:(
Je moet nogal een kracht overwinnen, voordat je de halve maantjes (vergrendeling) weer kunt terugplaatsen.

Gr. de Meester...

RE: witte rook bij starten

Lekker he zo'n 3tje.
Veegt t'ie veel beter het stof van de straat dan standaard.
Geen probleem gehad met de APK uitlaatgassentest??
Groetjes , Jeroen2 :D

RE: witte rook bij starten

Okee, er staat bijzonder veel beschreven over witte rook, lekke koppakingen enz enz, maar toch is weer geen situatie het zelfde en pik ik de post om toch jullie mening te vragen over het volgende.

Ik rij een 1000cc uit 1991, een mayfair als ik me niet vergis en die had altijd wat kleine druppeltjes verlies van olie achtige substantie.
Niet noemens waardig, maar ben toch gaan zoeken op het forum.
Gemiddeld gezien zou 15w50 vol miniraal het beste zijn en bij mij zat er 10w40 in, dus ik de olie ververversen en inclusief filter uiteraard.

Goeie olie gekocht en alles vervangen, ik ben alleen vergeten het olie filter vergeten met nieuwe olie te vullen en heb het nieuwe filter dus leeg opgehangen.
Nou kwam er met de koude start altijd wel wat witte rook uit, maar nu is dit extreem en dit gaat niet weg ook niet na 75km snelweg.
Bij het gas loslaten komt de witte rook weer terug.

Onder me olie dop zat geen smeurie en de afgetapte olie was vrij van slijpsel.
Als ik met draaiende motor in me radiator kijk zie ik geen belletjes naar boven komen.
Wel gooit de motor al gauw zijn koelvloeistof via het slangetje bij de radiator dop naar buiten.
Hij loopt niet heet en het geeft verder ook gen problemen, maar ik ben nou wel benieuwd wat die witte rook te betekenen heeft.

De rook heeft wel de geur van verbrand olie, maar het is wel degelijk dichte witte rook.

Alvast bedankt voor tips en trucs! d:)b

RE: witte rook bij starten

Dennis schreef:
Blauwe rook is verbrande olie, wanneer dat alleen bij het starten gebeurd, zijn waarschijnlijk de klepgeleiders versleten of zoals Hugo zegt de klepseals sluiten niet goed meer.

Dennis



Hier heb ik ook last van. Bij het starten blauwe rook, voor de rest bij het rijden nergens last van, geen rook of wat dan ook. Het blokje moet nog wel regelmatig olie bij vullen maar volgens mij verbruikt hij het niet tijdens het rijden.

Wat ik wel vreemd vond was laatst; ik had eens stukje gereden en toen haalde ik de kleppendeksel eraf om de kleppen te stellen. Toen leek het net of de olie rookte (er kwam zegmaar een soort van rook van de kop af toen de kleppendeksel er af was). Duidt dit op een versleten kop?

Blok is een 998cc (standaard kop etc.) met 64xxx km. Wel heeft het blok een aantal jaar stil gestaan voordat het in mijn Mini kwam. Zou dit uit kunnen maken?