Kruimelpad
Zelf koppen bewerken
RE: Zelf koppen bewerken
Ingediend door Dr.Who op di, 05-03-2013 00:07
Hoi,
Ik was eens benieuwd naar welke hardmetalen frees je nu gebruikt in je Dremel(kloon) bij het bewerken van je kop. D'r zijn allerhande aluminiumoxide (rode) en siliciumcarbide (blauwgrijze) steentjes te koop waarin wel een passende vorm te vinden is, maar qua frezen ben je gauw klaar. Je komt dan bij iets als een Dremel 9901 of 9903 uit of RUKO 116048, 116050, 116052 o.i.d. Wat gebruiken jullie?
In het 6mm segment is de keuze een heel stuk groter en de machines een stuk zwaarder. Ik zag dat SirYun overgestapt is naar een überdremel, maar ik denk dat dat net even te ver gaat voor mijn eenmalig porting avontuur.
Ik had nog wel een interessante hangmotor (soort dremel-met-flexibele-as) met voetpedaal voor net geld gevonden; navragen bij de leverancier leerde dat daar inderdaad 6mm in paste, maar hij zei direct er achteraan "is niet echt geschikt om cilinderkoppen te bewerken". Hoe weet hij dat nou, ik vroeg dat niet eens .. Zal wel vaker naar gevraagd worden voor dit doel , maar het kwam er op neer dat voor dagelijks dat werk de machine het niet aan kon. Het lukte wel eens om de as te breken.
Even weer een link naar een pagina van AC Dodd met mooie foto's onder het kopje 'How to modify heads':
link
Stond volgens mij al op het forum (onder ander domein), maar werkte niet meer.
- Login of registreer om te reageren
Ik denk dat ik bij mijn volgende bestelling dit er bij doe:
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... orting-kit
Zal misschien wel goedkoper te krijgen zijn.
- Login of registreer om te reageren
Onlangs een paar van die Ruko freesjes besteld, maar dat is het toch niet. Niet zoals op de foto's met een echte freeskop, maar net zoals Dremel een stokje met vertanding (wel kruislings, overigens).
Ongebruikt retour gedaan en dan nu maar voor een 6mm oplossing met een hangmotor.
- Login of registreer om te reageren
RE: Zelf koppen bewerken
Ingediend door SirYun op di, 25-11-2003 14:10
hoihoi.
aangezien een hele hoop mensen een gele bijbel hebben gekocht en wellicht zelf aan de slag willen.
een paar practische tips:
goed gereedschap is het halve werk..maarr
Best aardige man die Vizard maar de Suhner rechte slijpers (p234-235)die hij aanhaalt kosten rond 500 eurie. Hoewel een machine met 6mm stift ideaal is, omdat je daar echt op kan gaan hangen is dit allemaal profi spul en eigelijk voor de hobby onbetaalbaar.
wat je zeker wel nodig hebt :
een 3mm stift afwerkfrees in Wolfraam Carbide (aka HM of Hardmetaal).een verzameling slijpsteentjes (blauw. bolletje of smal schijfje),en een Dremel(of kloon).
Klepveer compressor (lijmklem gadget)
Edding stift
Veiligheidsbril !!!!!! heb een een week met metaal in mijn oog gelopen , niet gaaf(en ik heb al een bril op)
Oordoppen
Stofzuiger
Geduld
schuifmaat
Lees en herlees het hele hoofdstuk over koppen.
[u:ilk6sfkc]twee keer meten een keer slijpen[/u:ilk6sfkc] je kan alleen metaal er af halen, erbij is moeilijker
reken op de volgende kosten
8 geleiders (gietijzer)
kleppen slijpen op 30 garden en 45 graden
vlakken (bij revisie bedrijf)
geleiders eruit halen (revisie bedrijf)
geleiders er in zetten.(revisie bedrijf)
zitting opnieuw laten snijden (moet [u:ilk6sfkc]altijd[/u:ilk6sfkc] bij nieuwe geleiders omdat die heel iets anders zitten ten opzichte van het midden van de klepzitting (lees iets uit het oude midden).
voor zittingen kan je me PM'en ,maar stel je woont in Groningen ofzo dan is een revisie tent toch wel handiger.
je krijgt over het algemeen waar je om vraagt dus het belangrijk dat je weet wat je moet vragen.
menig revisie tent gaat nu sputteren
je wilt de kleppen 30 graden terug geslepen hebben tot 1.5 a 1.65mm (inlaat) en 1.8mm (uitlaat)zitting gemeten van de buitenrand van het 45 graden zitting vlak van de klep.
laat dit eerst doen en laat de nieuwe geleider er al inzetten.
de zitting in de kop is meters breed (nou zeker 4mm), deze moet dus versmald worden tot 1.65mm (IN) en 1.8mm (UIT)
(iets bredere zittingen dan Vizard voorsteld op de uitlaat..blijft hij langer heel)
het randje op de klep moet nu exact komen te rusten op de versmalde zitting.(hij mag heel iets lager 'zitten' want als de klep opwarmt zet hij uit ,en komt dan wel exact op zijn plek
als je de viltstift pakt en de zitting zwart maakt, kan je door de klep rond te draaien op de zitting exact zien waar het zittingvlak op de klep de zitting in de kop raakt, omdat hij het zwart er af slijpt op dat punt.
De zitting kan dan worden 'geopend' tot deze lijn.
als het even kan wil je alle zittingen exact even diep in de kop hebben ten opzichte van de bovenkant. dit zorgt ervoor dat je de tuimelaars veel makkelijker kan afstellen.
hoop dat dit een beetje duidelijk is