Hierbij wat ik op mijn comp vond:
Grote / Kleine beurt
==============================
Kleine Beurt:
Hier is het officiele lijstje van bmw
verlichting controleren.
claxon, lichtsignaal, waarschuwingsknipperlichten controleren.
veiligheidsgordels controleren en testen.
accu controleren.
verwarming/airco controleren, microfilter vervangen(extra kosten)
carrosseriecontrole
computer diagnose.
motorolie/filter vervangen
koelvloeisof controleren.
service-interval melding terugstellen.
ruitensproeiers controleren en bijvullen.
stuurbekrachtiging controleren/bijvullen.
hydraulische systemen controleren/bijvullen.
remvloeistof controleren/bijvullen.
remblokken controleren/vervangen.
onderzijde auto controleren.
remleidingen controleren.
handrem controleren/bijstellen.
bandspanning controleren/aanpassen
stuurinrichting controleren.
luchtfilter en brandstof filter vervangen(bij elke tweede grote beurt.
eindcontrole en proefrit.
ik denk dat je hier ( met minimaal verstand van auto's) toch zeker
wel 70% zelf van kan doen.. scheelt een hoop geld, en hoe vaker je
het doet.. des te sneller het gaat.. en je leert er ook nog wat van (
tenminste dat is mijn ervaring) doe altijd alles zelf aan mn eigen
auto, en als ik zie hoeveel ellende ik altijd heb met mn lease auto
als ie bij de garage is.. hele dag auto kwijt. wachten op onderdelen
etc etc.. maarja heb ook wel het voordeel dat ik een goede
leermeester heb ( mn pa is 20 jaar automonteur geweest ) maar toch
blijf ik erbij dat je ontzettend veel zelf kan doen.
====================================
Grote Beurt:
Bij mijn oude golfje (benzine) bestaat een grote beurt (om de 15.000
km) uit:
- Koppelingsspeling checken
- Remkrachtregelaar controleren
- Accu bijvullen (evt.)
- Koelmiddel checken/bijvullen
- Klepspeling checken/afstellen
- V-riem checken, evt. spannen
- Bougies vernieuwen
- Contactpunten vernieuwen en timing afstellen
- CO waarde afstellen
- stat. toerental stellen
- Aanzuiglucht verwarming in zomer- of winterstand zetten
- Motor op lekkage controleren (olie, koelmiddel en brandstof)
- Remleidingen/slangen en aansluitingen checken op lekkage en
beschadigingen
- Motorolie verversen
- Oliefilter vervangen
- Uitlaat controleren
- Spoorstangeinden controleren op speling en bevestiging, tevens
stofkappen checken
- Geleidekogels stofkappen controleren
- Stuurhuis: balgen op lekkage en beschadigingen controleren
- Remblokjes op dikte controleren
- Remvoeringen op dikte controleren
- Banden controleren op loopvlak en diepte
- Manchetten tussenassen: op lekkage en beschadigingen controleren
- Versnellingsbak/diff op lekakage controleren, zonodig bijvullen
- Remvloeistof bijvullen
- Motorkapslot onder en boven smreen
- Undercoating op beschadiging controleren
- Koplampen afstellen
- Proefrit
- voet- en handrem: vrije slag en werking controleren
- rembekrachtiger, koppeling, stuurinrichting: werking controleren
- cilinderkopdeksel op lekkage controleren
Maar dat was vroeger, toen de auto's nog van staal waren, en niet
van plastic. Als er dan onderdelen vervangen moeten worden, moet je
daar natuurlijk extra voor betalen. Remmen vervangen doen ze
natuurlijk niet, maar remblokjes misschien wel, als het nodig is.
Moet je dan extra voor betalen.
Als je banden op zijn, zetten ze er waarschijnlijk nieuwe banden
onder, die krijg je natuurlijk ook niet gratis.
Dit allemaal in overleg met de klant uiteraard.
Uitlijnen is een van de weinige dingen die je niet zomaar zelf doet
volgens mij. Verder zou je alles zelf kunnen doen, met wat tijd en
wat tools.
=====================================
- Login of registreer om te reageren
RE: zelf onderhouden: grote beurt
Ingediend door cassie_cooper op za, 12-07-2008 21:12
hallo mensen,
ben de laatste keren nogal geschrokken van de rekeningen van de garage. dus kwam met het idee om de grote beurt waar mijn minitje inmiddels wel weer aan toe is zelf uit te voeren met een paar vrienden van me
zijn allemaal redelijk technisch en we hebben natuurlijk de haynes maar mijn vraag was waar bestaat een grote beurt precies uit?
ik heb net al even lopen zoeken op het forum maar kwam niet veel verder
uiteraard begonnen met het verversen van de olie...maar dan ....
hoop dat jullie me verder kunnen helpen
groeten, Cas
Ps. misschien een id om een sticky topic te maken met de onderhouds beurten en alles erin
[edit]: kwam al wat tegen op google
maar anyway misschien nog aanvullingen/tips
Bij een grote beurt word de olie ververst en de vloeistoffen bijgevuld. De remmen worden gereinigd.
Distributieriem * V-Snaren * Banden * Verlichting * Ruitenwissers * Uitlaat * Koppeling
Remmen worden gecrontroleerd
Oliefilter * Luchtfilter * Brandstoffilter en Bougie's worden vervangen.
Wat is een kleine beurt?
Bij een kleine beurt word de olie ververst en de vloeistoffen bijgevuld. Banden * Distributieriem * V-Snaren en Remmen worden gecrontroleerd.