zelf Radiator maken

RE: zelf Radiator maken

hey,

sinds een paar dagen lekt mijn Radiator,
vooral als hij warm is, Overal stoom als ik stil sta bij het stoplicht,
en er komt zelfs koelvloeistof op de voorruit :(


is het mogelijk om een gaatje zelf te maken?
door middel van solderen? (radiator is toch van koper?)

of is dit echt niet te doen?



Gr
Bram

RE: zelf Radiator maken

Radiator is idd van koper, maar is het niet beter om uit te zoekeen waarom je koelvloeistof kookt ?

Jaapio

RE: zelf Radiator maken

stoom is toch normaal als de radiator lek is?

in ieder geval de meter blijft in het midden,(zakt soms naar maten er minder vloeistof in zit)
maar heb dan ook geen idee waar het meet punt zit.

RE: zelf Radiator maken

solderen kan alleen als je bij het lek kunt komen.
als het tussen de zgn lamellen zit kun je er niet bij
(dus niet goed schoon schuren voor de hechting)
je kunt een busje lek stop proberen van de automaterialen zaak
( als het lek niet te groot is )
als je geluk hebt
kun je weer een tijd rijden maar over het algemeen is goedkoop duurkoop en kun je het beste meteen de knoop doorhakken en een andere /nieuwe radiator monteren
ondertussen wel het vloeistofpeil in de gaten houden
succes

RE: zelf Radiator maken

tenzij je een spi of mpi hebt zit de temp-sensor in je blok, ik heb met mijn Spi een keer de hele rad leeggereden (lek zat overigens in de pomp) en de meter bleef op normaal staan tot ik van de snelweg afdraaide :)" title="Evil" />

koper solderen heet hardsolderen en da's wel wat anders dan een beetje tin smelten AFAIK

lokaliseer eerst het lek (ofwel zorg dat je zeker weet dat het niet de waterpomp is) .. een klein lek en een draaiende fan zorgen dat het overal heen geslingerd wordt

succes,
Theo van den Bogaard

RE: zelf Radiator maken

oké bedankt voor de info :)

Theo van den Bogaard schreef:
tenzij je een spi of mpi hebt zit de temp-sensor in je blok

lokaliseer eerst het lek (ofwel zorg dat je zeker weet dat het niet de waterpomp is) .. een klein lek en een draaiende fan zorgen dat het overal heen geslingerd wordt



Heb een gewoon 1000E cab. blok.

ik had Gisteravond gekeken waar hij lekte, zag wel dat de radiator nat was, maar zag geen straaltje vloeistof of iets wat daar op lijkt.

ook viel me op dat de bovenkant van de radiator zeik nat was, maar leek dat het daar niet vandaan kwam.

RE: zelf Radiator maken

controleer ook de slangen (of ze poreus zijn) en draai de klemmen eens aan ...
Overdruk kan ook langs de dop/overloopslang afgevoerd worden

een gewone garage zou ook de boel een keer onder druk kunnen zetten, als je radiator dan lek is zou je dat moeten kunnen zien ...

schoonmaken/doorspoelen kan ook helpen om de temperatuur wat omlaag te krijgen (betere doorstroming) en zoals gezegd: zoek de oorzaak van de hoge temperatuur

succes,
Theo van den Bogaard

RE: zelf Radiator maken

Thermostaat huis misschien lek?

RE: zelf Radiator maken

Theo van den Bogaard schreef:
zoek de oorzaak van de hoge temperatuur



Maar waarom zou de Temp te hoog zijn?

RE: zelf Radiator maken

je kan ff een bedrijfje opzoeken die de radiateur onder druk kan zetten, dan weet je waar het lekt.

plus dat eenzelfde bedrijf meestal ook bekwaam is in het repareren van het ding.

in eindhoven zit de radiateurenfabriek, die maken alles op maat als je wilt en repareren waar het nog redbaar is. niet om het bedrijf te pluggen, de naam zal wel verwijdert worden, maar er zullen vast wel meer bedrijven zijn die dit kunnen en willen doen...

RE: zelf Radiator maken

waarom zou de Temp te hoog zijn?



is niet noodzakelijk zo ... post van Jaapio deed dat vermoeden :P

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: zelf Radiator maken

Radiator is goed te solderen,
gewoon goed schoonmaken en vervolgens afbijten met van dat zuur en gewoon solderen met tin en gasbrander.

Als je er niet goed bij kan moet je wel wat lamellen verbuigen of verwijderen. en anders moet je het waterkanaal doorknippen, en naar buiten buigen om bijde kanten dicht te solderen.
Hardsolderen is volgensmij solderen met Zilver.

Het komt het koelen niet ten goeden, en als je toch al temperatuurproblemen hebt kan je beter een nieuwe radiator kopen. Dan ben je meteen van al de aanslag af.

RE: zelf Radiator maken

Ik zal eens gaan kijken wat en waar het lekt


om even terug te komen op het kookent water..
Ik las net in de "heynes":
"the engine coolant ....... , and is pressurised. Pressurisation is necessary to allow the engine to operate at temperatures higher than the boiling point of the coolant"

dus als de druk weg is blijft de motor temp even hoog maar kookt het water al bij de 100 grade..
Vandaar de stoom

RE: zelf Radiator maken

ik hoop niet voor je dat je alleen water erin hebt zitten maar wel koelvloeistof!

RE: zelf Radiator maken

Er bestaan ook soort spuitbussen dat je in jouw radiator moet doen en dat de gaten dicht.

RE: zelf Radiator maken

Ja maar dat is net zo tijdelijk als er een ei in doen. Leuk voor een noodgeval, maar je zal daarna toch echt serieus het gat moeten dichten.

RE: zelf Radiator maken

Mijn radiator gaat nu toch al een half jaar mee met zo'n busje

RE: zelf Radiator maken

Mijn radiator gaat nu toch al een half jaar mee met zo'n busje



En met een beetje geluk (lees pech) dicht die gelijk ook je kachel radiateur. Voor nood is het prima, maar je kunt beter de oorzaak aan pakken.

RE: zelf Radiator maken

zo busje van da stop spul had ik er ook al ingegooid, maar werkte niet.


had de radiator er uit gehaald, om te kijken of het überhaupt wel te maken is.
maar dat was onbegonnen werk.

dus toch maar het verstandige gedaan, en een nieuwe radiator gekocht.

RE: zelf Radiator maken

Over dat koelwater,

Wanneer je een vloeistof op druk brengt stijgt het kookpunt. Dit is ook in je radiator zijn.

Daarom is het ook zeer gevaarlijk om bij een oververhitte motor de dop van de radiator af te halen. Je verliest dan in eens de druk, Kookpunt daalt, en stoom vliegt je om de oren.