Zelf repareren of wat meer betalen?

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

Hallo

Ik sta voor een moeilijke keuze.

Ik weet een Mini Leyland 1300 uit 1993 staan met een carrosserie die perfect in orde is en met slechts 70.000 km op de teller maar het hele remsysteem moet vernieuwd worden inclusief handrem. En de motor verbruikt wat olie.
En ik weet een mooie Mini Cooper 1000 uit 1991 staan met een gereviseerd blokje dat volledig in orde zal zijn maar met hier en daar een klein roestplekje. (net onder de dakgoot en onderaan de deur wat bobels in de lak, al bij al enkele vierkante centimeter groot)

Nu sta ik voor de keuze tss de twee. De eerste is €400 goedkoper en ik kan er nog wat van af krijgen maar de tweede lijkt me perfect in orde op wat roest na.

Weet iemand wat ik ongeveer zal betalen om die eerste perfect in orde te zetten en of ik dat evt zelf kan doen (in open lucht zonder voorkennis)

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

de eerste, sleutelwerk is veel goedkoper dan plaatwerk...

maar hele remsysteem vernieuwen??? hoezo?? hebben we het alleen over de remblokken met schijven en cilinders achter met voeringen??? of moet ook de hrc eruit en eventueel leidingen??

als je leidingen eruit moeten heb je wel een probleem, kom maar eens bij de overgangen van koper naar rubber leidingen onder het motorblok...

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

Ik zou zelf waarschijnlijk voor de eerste optie gaan,
maar ik vindt remmen absoluut iets voor doorgewinterde sleutelaars en niet voor leken.

Ik zou eerst eens door een kenner laten beoordelen hoe erg het nu echt is met de remmen. De materiaalkosten vallen vaak best mee.

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

Nee, de remmen zelf zijn in orde maar het circuit (alles tss de rempedaal en de remblokken/trommels) lekt als een vergiet :(
Zou volgens mn vader ook kunne dat er ergens een kabeltje niet goed vast hangt ;) Maar k heb helaas de mogelijkheid niet om te (laten) kijken wat juist het probleem is, en ik koop geen kat in een zak

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

Ik sluit me toch aan bij Red Flame : sleutelwerk is veel goedkoper dan plaatwerk


Als de koets van de eerste mooi gaaf is ging ik daar toch voor en gooi dan die 400 euro verschil tegen de remmen aan , weet je zeker dat dat er weer een poosje tegen kan.
En wat betreft de motor ; een beetje olie nemen ze allemaal wel , zolang het geen olietanken en benzine bijvullen wordt valt het vaak nog wel mee.

Succes met je keuze.

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

Nu nog mijn vader overtuigen :(

Kan iemand me ondertussen al zeggen welk boek dat is van Haynes? Heb net zitten zoeken maar t zijn er nogal veel :+) Een ISBN (ofzo) nummer zou erg handig zijn ;)

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

Remsysteem moeilijk? Valt best mee. Kwestie van goed vastdraaien en ontluchten.

Lijkt mij dat de rubberen slangen lek zijn. Kosten max 15 euro per stuk bij de onderdelendiscounters. Oude losdraaien, nieuwe opdraaien, systeem bijvullen, ontluchten, klaar.

Het lijkt me bijna onmogelijk dat alle leidingen tegelijk zijn gaan lekken. Mocht dat toch het geval zijn dan kan je voor ongeveer 75 euro in Engeland compleet nieuwe koperen leidingen inclusief alle aansluitingen kopen.

default

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

Schobbejak Design schreef:
Heb net zitten zoeken maar t zijn er nogal veel :+) Een ISBN (ofzo) nummer zou erg handig zijn ;)



## als je weet welke auto je hebt (model, bouwjaar) moet het mogelijk zijn te zien of het type binnen de categorie -die de cover van de haynes noemt- valt.

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

Ahn, ok ik dacht dat er eentje was die alle versies van de mini behandeld...
Dan zal ik ze wel vinden :D

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

Dit is er 1 die bijna alle modellen behandeld. Je kunt ook informeren bij de sponsoren aan de rechterzijde. Die hebben meestal wel een paar exemplaren liggen.

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

K heb net nog wat meer info gekregen van die verkoper.
Het probleem met de remmen ligt aan de rempomp (dat zijn niet die dingen die op de schijfjes zitten neem ik aan).
De handrem werkt links veel minder dan rechts, ligt wss ook aan die rempomp (of niet)
En de lambda waarde van de uitlaatgassen is te hoog, wtf is dat en zal dat veel geld kosten :?
Fusee kogels heb ik al gevonden op het net ;)

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

kijk, nu komen we ergens, dus de hoofdremcilinder is kapot, zoek een nette 2e handse en je bent klaar.

de achterrem is een simpel gevalletje, afstellen!

de lambda waarde is wel iets lastiges als het een spi is. heb je een carburateur dan wordt het weer een heel stuk simpeler...

nog altijd roep ik, keuze 1

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

Het zal vermoedelijk de hoofdremcylinder zijn.
Daar zij revisiesetjes voor of een gebruikte.
Let wel even op wat voor model het precies is.
De handrem heeft hier niets mee te maken en is waarschijnlijk een kwestie van afstellen/gangbaar maken of je remschoenen achter vervangen.
Fuseekogels koop je voor ong. 17 euro per set incl. stelplaatjes , maar misschien kun je ze nog wel een keer opstellen.(stelplaatjes verwijderen.)
C.o. te hoog is een kwestie van afstellen.

Het lijstje met gebreken wordt wel steeds langer.. :9

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

K wou eigenlijk weten wat zo'n pompje kost... En de info blijft binnen stromen. Er zitten vooraan schijfjes op en achteraan de std trommels. Ook nieuwe remklauwen zegt ie. Kan mss daar lekken? (ik blijf hopen op een slangetje vast steken :x )

Het is een Rover Mini Leyland 1275 met carburator.


@ Martijn: ik heb m gevraagd of ik eens langs mag komen met een mecanicien (hoe heet dat in AN)

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

Reken maar op een 75 euro.(voor een gebruikte)
(maar dan moet ie er nog wel op en ontluchten kan een lastig klusje zijn.) O:)

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

Lijkt me in jouw geval niet onverstandig om iemand mee te nemen met verstand van zaken. :D
Maar voorlopig klinkt de eerste auto nog erg leuk.
Alleen gaan de meeste mensen op het forum alleen van materiaalkosten uit terwijl jij waarschijnlijk van een garage afhankelijk bent en dan loopt de rekening al gauw op.
Dit geld natuurlijk ook voor optie 2 , want dat zou je dan ook moeten uitbesteden en is waarschijnlijk duurder.
Het mooiste zou iemand bij je in de buurt zijn die je er mee wil helpen maarja....

RE: Zelf repareren of wat meer betalen?

Nu wordt het plots heel intressant, hij heeft de stukken al besteld en zal ze naar eigen zeggen dus moeten monteren :D
Hopelijk verkoopt ie m nog :P