Zingend versnellingsbak lager

RE: Zingend versnellingsbak lager

Na de Swetterhage run klonk er ineens een zingend geluid van een kapot lager in m'n bak. Hij is echter alleen duidelijk te horen in de 4e versnelling.
Aangezien de Mini tegenwoordig mijn dagelijkse auto is ben ik van plan om een bak van een 1000 met een 3.1 diff te gaan reviseren om deze dan in een weekend eronder te gaan hangen.
Is het wijs om dit snel te gaan doen of kan ik er nog heel even(zeg een maandje) mee blijven rijden...

Wat kost een complete revisie-set voor een bak bestaande uit lagers en synchomeshringen???

RE: Zingend versnellingsbak lager

Hoor je n'm ook in z'n vrij ?
Hoor n'm ook met de koppeling in en/of uit ?
Hoor je n'm ook als je juist gas geeft of gas los laat ??
Pakking-set met 4 synchro-ringen bij rover kost 103 euri , heb ik 3 weken geleden nog gekocht.
Lagerspeling moet je eerst meten voordat je aan nieuwe gaat denken want je moet dan ook je shims waarschijnlijk vervangen.
Groetjes hoor , Jeroen2 :D

RE: Zingend versnellingsbak lager

jeroen2 schreef:
Hoor je n'm ook in z'n vrij? Hoor n'm ook met de koppeling in en/of uit ?



Nee alleen tijdens het rijden, na overschakelen van 3 naar 4. Bij constant rijden of gasloslaten is hij weg maar zodra je maar een tikje gasgeeft hoor je hem weer...


jeroen2":gw9h5rxs]
Lagerspeling moet je eerst meten voordat je aan nieuwe gaat denken want je moet dan ook je shims waarschijnlijk vervangen.[/quote:gw9h5rxs]


Dat maakt toch niet uit dan kan dat ook gelijk gebeuren of is dat een meerwerk van heb ik jouw daar :'(

RE: Zingend versnellingsbak lager

In z'n 4 duidt het vaak op een kapot hoofdlager (gebroken kogelkooi, kogels van het dubbelrijig lager los in de lagerschalen), een kwaal die vooral bij Mini's van '83-'85 voorkomt (is mijn ervaring).
Ik zou er niet te lang mee doorrijden, want er is nu of er ontstaat heel snel speling op de hoofdas, waardoor ook de tandwielen en het diff zullen inslijten.
Als je een 3,1-bak gaat gebruiken, controleer dan even of die ook zo'n hoofdlager heeft (de kogels steken uit en er zit een kogel minder in dan in het type met de brede lagerschaal). Als de 'nieuwe' bak van ca. '89-'90 is, moet je ook het achteruitrijtandwiel inspecteren op losse (evt. verschoen) lagerbussen (2 losse i.p.v. 1 grote), anders kun je het probleem hebben dat 'ie moeilijk gaat schakelen (de zijdelingse beweging van de pook wordt daardoor belemmerd).

RE: Zingend versnellingsbak lager

Het is nu een 1275 uit ca '86 met een 3.44....
Kan je er een beetje redlijk bij bij zo'n hoofdlager...?
Anders ga ik het toch maar gewoon vervangen, bak schakelt verder gewoon goed. Nog meer dingen waar je dan op moet letten(lees: vervangen omdat je de bak dan toch los hebt liggen)??

RE: Zingend versnellingsbak lager

Als je verder niet te moeilijk wilt doen en de bak goed schakelt en niet kraakt bij op- en terugschakelen, kun je alleen het hoofdlager vervangen. Is aardig goed te doen met het oude Haynes erbij.
Het probleem met een bak reviseren is dat als je het goed wilt doen, je eigenlijk gewoon alle lagers (ook de naaldlagertjes) en de synchromeshringen moet vervangen. Dat kost veel (ik heb dat twee keer gedaan en kwam toen wel op iets van 700 gulden aan onderdelen (incl. pakkingen en keerringen enzo)), dus misschien wat over the top als je toch een andere bak hebt staan die je in de toekomst kunt gebruiken als 'ie misschien weer stuk gaat.

RE: Zingend versnellingsbak lager

CMC schreef:
Het probleem met een bak reviseren is dat als je het goed wilt doen, je eigenlijk gewoon alle lagers (ook de naaldlagertjes) en de synchromeshringen moet vervangen.



Helemaal mee eens! Alle lagers zijn evenoud, dus als je alleen de kapotte vervangt kan je erop wachten dat de andere lagers ook kuren gaan vertonen. En René; je mag dan wel rap zijn met je compressor-tools maar elke keer je blok uit elkaar halen voor 1 lagertje gaat gauw vervelen!

CMC":1i8vlw9d]Dat kost veel (ik heb dat twee keer gedaan en kwam toen wel op iets van 700 gulden aan onderdelen (incl. pakkingen en keerringen enzo[/quote:1i8vlw9d]

Da's wel errug prijzig Christiaan! Ik heb net nog even gekeken op de rekening van Minispares; gearbox-rebuildkit = 100 pond ex BTW.

Laat maar weten wat je gaat doen René dan help ik je wel.

RE: Zingend versnellingsbak lager

Rene schreef:
Kan je er een beetje redlijk bij bij zo'n hoofdlager...?



Nee natuurlijk niet, het is een Mini remember?

Rene":2ufmsown]Nog meer dingen waar je dan op moet letten(lees: vervangen omdat je de bak dan toch los hebt liggen)??[/quote:2ufmsown]

Central oil pickup pipe? Diff-revisie kitje incl hardened diff pin?

RE: Zingend versnellingsbak lager

Jullie zeggen dat het dat hoofdlager is , wel vreemd (is het beste lager in je bak) maar mogelijk.
Waar ik aan dacht is het tussenlager (naaldlager).
In 1/2/3 rust de kracht ook hier op , maar als je naar z'n 4 gaat niet , dan vangt je 4de synchro in princiepe alles op.
Als de 4de synchro 'versleten' is (vaak zo) dan beweegt je as in je naaldlagertje (tussenlager).
De dichtsbijzijnde lager en kleinste is dan het lager van de inkomende as (input gear).
Maar het blijft natuurlijk gokken.
Groetjes , Jeroen2 :D

RE: Zingend versnellingsbak lager

Paul schreef:

Da's wel errug prijzig Christiaan! Ik heb net nog even gekeken op de rekening van Minispares; gearbox-rebuildkit = 100 pond ex BTW.




En wat zat daar allemaal bij??? Je hebt het volgens mij wel verteld maar ben het ff kwijt...

Anders is het misschien handig om dat gelijk bij die 1000 bak te doen zodat die in top staat is...

Hoe staat de pond vandaag de dag? Om om te rekenen.. :)

RE: Zingend versnellingsbak lager

Ik vond het ook veel geld voor een klein tasje onderdelen (zoals zo vaak). Gelukkig was het één keer voor de Mini van m'n zus die wegens een schade genoeg geld kreeg voor schadereparatie + bakrevisie :)
(en de eerste keer is alweer 7 jaar geleden, heb toen alles in NL gekocht, maar nu zou ik het in UK bestellen)
Ik heb toen ook de layshaft vervangen en een central pickup pipe gemonteerd. Die zullen niet in het revisiekitje zitten.

@jeroen2:
Het hoofdlager zou het sterkste lager moeten zijn, maar helaas laat de kwaliteit van sommige bouwjaren te wensen over. Zoals ik schreef is er één kogel minder per rij en steekt de kogelkooi buiten de lagerschaal (kwetsbaar). De kooi breekt en de kogels gaan los in de lagerschalen draaien. Het oude (en waarschijnlijk later weer toegepaste ?) type lager is veel beter.

RE: Zingend versnellingsbak lager

Er zijn maar 14 verschillende bakken.
Daarvoor is ook de DAM2886 (1 na laatste) ontwikkeld , daar zit je hoofdlager mooier vast met 4 bouten.
De laatste weer met 3 bouten (rover moest weer n's wat besparen volgens mij).
Groetjes , Jeroen2 :D

RE: Zingend versnellingsbak lager

Pakking-set met 4 synchro-ringen bij rover kost 103 euri , heb ik 3 weken geleden nog gekocht.



Dat is best duur voor alleen een setje pakkingen en synchroringen...

Hier de link naar minispares, 119,60 pond ex VAT:
http://www.minispares.com/web/Item/MSG21/InvDetail.cfm

THIS IS A FULL SET OF BALL BEARING.BAULK RINGS GASKETS AND SEALS FOR REBUILDING YOUR GEARBOX PROPERLY INCLUDING DIFFPIN AND COMPONENTS

Cheers,
Wouter

RE: Zingend versnellingsbak lager

En dat is een set (daardoor goedkoper dan alles los, incl. diff pin) voor pre-A+ motoren.
Ik heb zo gauw even niet gevonden of er ook zo'n set voor A+ is.

RE: Zingend versnellingsbak lager

Ja die is er , alleen alle lagers GRBMS4016 van minisport 110 pond incl.
En lagers en pakkingen GRBMS4017 , 180 pond incl.
Dus eigenlijk kosten de pakkingen en ringen dus 70 pond !!
Da's wel 105 euri , en dan heb ik het niet meteen en er komen nog verzendkosten bij.
Rover in boxtel is het grootste distributiecentrum voor engelse auto onderdelen in Nederland , da's voor mij maar 15 min rijden.
En zij hebben ook officieel WPsport/minispares/johncooper/newton/kad/draper/mocalen nog veel meer , vooral veel werkplaatsboeken e.d.
Groetjes , Jeroen2 :D

default

RE: Zingend versnellingsbak lager

jeroen2 schreef:
, vooral veel werkplaatsboeken



heeft dit bedrijf ook een website??

RE: Zingend versnellingsbak lager

Wel mail , damenenkroes@hotmail.com volgens mij,
Tja , ik ga gewoon langs , ken de storekeeper al zo'n dikke 5 jaar.
Groetjes , Jeroen2 d:)b

RE: Zingend versnellingsbak lager

Ik heb zo gauw even niet gevonden of er ook zo'n set voor A+ is.



Die heb ik een jaar of 2 geleden bij Huissen gekocht voor 240 euro, voor de bak onder mijn metroblok...lijkt aardig op 180 pond met jaarlijkse prijsstijgingen...

cheers,
Wouter

RE: Zingend versnellingsbak lager

Rene schreef:
En wat zat daar allemaal bij???



Gewoon alle lagers die in je bak zitten, synchromesh-ringen, pakkingen. Ik miste alleen een idle-gear lager (waar je er 2 van nodig hebt; 1 voor de bak, 1 voor het vliegwielhuis, misschien dat ik er daarom 1 miste?)

CMC":13oj3t3p]Ik heb toen ook de layshaft vervangen en een central pickup pipe gemonteerd. Die zullen niet in het revisiekitje zitten.[/quote:13oj3t3p]

COPUP zat er niet bij nee, maar een nieuwe layshaft wel! De diff-pin daarentegen zat er niet bij.

En dit alles is dus een revisie-set voor een A-plus bak.

RE: Zingend versnellingsbak lager

Wouter schreef:

Die heb ik een jaar of 2 geleden bij Huissen gekocht voor 240 euro, voor de bak onder mijn metroblok...lijkt aardig op 180 pond met jaarlijkse prijsstijgingen...


Ik heb gisteren een bak opengetrokken en ga die ook maar reviseren. Heb bij Minispares gezocht en kwam voor de lagers, synchroringen, layshaft + thrust washers, div. borgplaatjes, diff-tandwielmoer (moest destructief verwijderd worden :x ) los op ca. 181 pond. Da's dus zonder pakkingen/keerringen en diff pin, want die had ik al.

RE: Zingend versnellingsbak lager

los op ca. 181 pond



was je dan niet goedkoper uitgeweest met een complete kit? Daar zit het volgens mij ook allemaal in, behalve die moer.

WOuter