Kruimelpad
'Zoemend/ratelend' geluid bij koppeling intrappen
RE: 'Zoemend/ratelend' geluid bij koppeling intrappen
Ingediend door Tincu op wo, 25-02-2004 12:04
Ok.. ik heb gezocht en volgens mij past t hier t beste in..
Sinds een tijdje (weekje ofzo) heb ik gemerkt dat mijn koppeling piept (alsof degene achter je met versleten remblokken rijdt).
't Geluid is alleen te horen als ik de koppeling intrapt. Het maakt niet uit of ik stil sta of rijd (bij hard rijden weet ik t niet, teveel herrie). Als ik de koppeling helemaal tot aan de bodem intrap is t weg (dacht ik, ga ik zo nog ff testen).
Een echte rammel hoor ik niet, allen t (zachte) piepen/zoemen.
Nou ben ik bang (door t zoekenop't forum) dat mijn
drukgroep naar z'n grootje is, maar zeker weten doe ik t niet (njente verstand van koppelingen). Hoe kom ik daar achter dat het idd de drukgroep is (of iets anders)?
- Login of registreer om te reageren
Te merken aan wat je verteld duidt dit op een slippende koppeling. Je vermeld Tincu schreef:
Als ik de koppeling helemaal tot aan de bodem intrap is t weg
Een koppeling moet je helemaal intrappen, doe je dit niet dan rijd je met een slippende koppeling.
- Login of registreer om te reageren
Het antwoord is al gegeven, maar hier iets meer in detail;
als je de koppeling intrapt duw je de "plunger" in het vliegwielhuis (kijk maar eens als je iemand de koppeling in laat trappen)
Dit is de "as" die in het midden van de vliegwielkap (de wok ) zit. Op het einde van die as zit een druklager. Dit druklager duwt tegen de drukgroep, waarmee je ontkoppelt.
Dit druklager is versleten, vandaar dus het gepiep.
Even terzijde; van stilstaan voor bijv een stoplicht met de versnelling in de 1 en dus de koppeling ingetrapt slijt dit lager extra snel. Ik snap dus ook niet waarom bijna alle rijschoolhouders je leren met ingeschakelde versnelling te wachten tot het groen wordt. Ik schakel pas in de 1 als het groen wordt, is beter...
Afijn, hoe verhelp je het probleem? Vliegwielkap demonteren, de plunger uit de kap halen, lager vervangen en de hele boel weer monteren.
Om het lager van de plunger te krijgen kan je beste een hydraulische pers gebruiken (ff naar dichtsbijzijnde revisiebedrijf)
Het nieuwe lager erop zetten? Plunger in het vriesvak en het lager een half uurtje in de oven op 75 graden. Ovenhandschoentjes bij de hand, en je mept het nieuwe lager er zo op.
Succes!
- Login of registreer om te reageren
Kan het ook zijn dat het zo ineens weer weg is??
Hoelang kan je met zoiets door blijven rijden? Ik wil aankomend weekend 600 km rijden, is dat vertrouwd (wat gebeurt er als ik telang door rij hiermee?)
Is het verschil tussen een slippende koppeling en een versleten druklager goed te merken (of bedoelen jullie nu hetzelfde?)
- Login of registreer om te reageren
Dat het ineens weg is als je de koppeling diep intrapt kan gewoon toeval zijn.
Je moet het als volgt zien; de buitenste ring van het druklager draait mee met de drukgroep als je de koppeling intrapt, het binnenste deel van het druk lager zit op de plunger. Als je de koppeling half intrapt staat er minder druk op het lager dan bij geheel ingetrapt. Geheel intrappen kan het gepiep doen verdwijnen.
Die 600 km kan je waarschijnljk gewoon nog rijden zonder problemen. Het ergste dat kan gebeuren is dat de buitenste ring van het druklager vastslaat op het binnenste deel. Wat dat voor een gevolgen heeft weet ik niet; druklager kan dan inslijten op de drukgroep of zoiets. Afijn, geen zorgen die rit kan wel, maar druklager vervangen is wel raadzaam.
Is een klusje van laten we zeggen een uurtje of 2? (inclusief alle voorbereidingen enzo)
Waar ligt Nortepé City?
- Login of registreer om te reageren
Bedankt voor je uitleg.
Ik laat er nog even iemand naar kijken (luisteren) voor het geval dat..
Met jouw uitleg en de ondersteuning van Haynes gaat het denk ik wel lukken om dit te vervangen..
Thx..
Nortepé (Noordwolde) ligt in t zuidelijkste puntje van Friesland..
- Login of registreer om te reageren
RE: 'Zoemend/ratelend' geluid bij koppeling intrappen
Ingediend door Petorie op do, 21-08-2003 12:40
Ik heb afgelopen weekend m'n mini aardig op de staart getrapt tijdens het British Car Festival en sindsdien doet m'n koppeling enigszins vreemd. Wanneer ik deze intrap maakt hij een zoemend/ratelend achtig geluid, in stationair, en ook in de versnellingen, maar dus alleen bij intrappen. Verder koppelt hij prima. Wat kan dit zijn?