Grote kans dat de drijfstanglagers/hoofdlagers/nokkenaslagers kapot zijn. Komt de ratel onder uit het blok of zit het bovenin? Hoe dan ook, het is ernstig.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Grote kans dat de drijfstanglagers/hoofdlagers/nokkenaslagers kapot zijn. Komt de ratel onder uit het blok of zit het bovenin? Hoe dan ook, het is ernstig.
Dennis
Met een plaatselijke reparatie kom je er nu niet vanaf. Je zult het motorblokje uit je auto moeten halen en alle lagers van de draaiende delen moeten gecontroleerd worden op over verhitting. Als je alleen het eerste lager vervangt waar je schade aan bemerkt, heb je grote kans dat er andere lagers in zitten die -weliswaar minder, maar- toch ook beschadigd zijn. En die gaan dan alsnog kapot. De kans is ook groot dat de klep geleiders geleden hebben en de nokken volgers kunnen er ook slecht tegen wanneer ze even zonder olie moeten.
Een duur slordigheidje.
Je kunt er mee doorrijden tot je genoeg geld gespaard hebt voor een revisie. Maar je zult steeds geplaagd worden door het ratelen. En, doordat er nu tenminste op één plek in het oliecircuit een grotere opening ontstaan is, is de oliedruk in het hele motorblok een stuk lager. Daardoor worden alle te smeren delen dus slechter of heel slecht gesmeerd. Je rijdt zo je blokje 'op'.
Een goede revisie kost al gauw een paar duizend Euro. Je kunt dus kijken in de rubriek 'aangeboden' of je daar voor minder geld een gebruikt blok kunt verkrijgen. Dat zal aanmerkelijk minder hoeven kosten. Ik heb even gekeken; onder de titel 'Ritz' biedt iemand in Noord Holland een compleet (denk ik) aggregaat aan en de tekst suggereert 'voor (heel) weinig geld'.
Woon jij in die buurt?
Ingediend door colorado op di, 28-10-2014 15:40
nee ik kom uit alphen aan den rijn . wordt dus andere blok erin . pffffffffff ach goede les ... thanks
Controleer ook je versnellings bak die heeft ook zonder olie gezeten
Zoals aangegeven. De versnellingsbak, daar kan je ook een vraagteken bij zetten. De aanzuig zeef van de oliepomp zit helemaal onderin het carter. Dus, als die 'boven water' komt zuigt hij niet meer aan. Dan draaien de baktandwielen ook boven de oppervlakte. Vandaar mijn suggestie een totaal aggregaat te zoeken, zodat je de hele zaak in een keer kunt overzetten.
Tap eerst een je olie af en kijk of er metaaldeeltjes in zweven. Het is maar 5 minuten werk en het geeft je een goede indicatie of de boel flink naar de kl*ten is.
RE: zonder olie gereden . nu ratel in blok
Ingediend door colorado op di, 28-10-2014 00:17
ja echt dom , zonder olie gereden .. weer gauw blij gevult . maar nu zit er een ratel in de motor ..... kunnen de kleppen zijn verbrand of ...
bij voorbaat dank
harry