zuipen dat ie doet!!!!

default

RE: zuipen dat ie doet!!!!

mijn mini 1000 uit 86 heeft lijkt ineens last te hebben van een hevige behoefte aan overtollig benzine gebruik. :9 Zo reed ie voorheen behoorlijk zuinig, nu rijdt ie zowat 1:7 !!! Weet iemand waar dat aan kan liggen? ( de carburateur staat zuinig afgesteld)

Rienus

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Daar is m'n XM zuinig tegenover.

lekkage ergens aan de leiding??
benzine pomp?

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Mijn mini liegt over zijn benzinetankje.

Ik heb al 4 keer getankt terwijl darkmini "geen bezine" meer had.

Bij de tankstation gaat er niet meer in dan 8 liter... weird he.....

Weet je wel cker of de tank leeg is?

RE: zuipen dat ie doet!!!!

@Darkmini
Tank bijna leeg rijden, flotter buigen todat hij op de meter bijna leeg aangeeft, en tada hij liegt niet meer over de tankinhoud. bij mij ook gedaan werkt perfect als hij nu echt dik in het rood staat heb ik nog 8 liter om een tank station te vinden. :)

default

RE: zuipen dat ie doet!!!!

als de benzine meter rood staat, dan gaat er ongeveer 25 liter benzine in, dus het klopt wel dat ie leeg gereden is :+) . Als er geen sprake is van lekkage, kan het dan ook te maken hebben met de filters die vervangen moeten worden??? Of misschien het juist afstellen van de ontsteking? :? :? :?

Rienus

default

RE: zuipen dat ie doet!!!!

hebben vrienden er nie stiekem een v8 ingebouwd :D :D :D

RE: zuipen dat ie doet!!!!

De Cooper die ik had zoop ook al zo erg :( Maar als je dan het verbruik naar beneden afstelde stotterde hij :| Ik hoop dat er bij jou wel iets aan te doen is.

RE: zuipen dat ie doet!!!!

The Little Mad Mini zegt:

Dit kan aan van alles liggen. Om te beginnen moet je je ontsteking eens nakijken, afstellen en desnoods contactpunten, rotor, kabels en bougies vervangen. Wanneer is het luchtfilter vervangen? Als het vuil is gewoon vervangen. Daarna rijden en kijken of ie nog veel verbruikt. Als dat het geval is, de carburateur nakijken. Loopt ie ook toevallig stationair onregelmatig? Kijk dan eens of er speling tussen de as van de gas klep en het huis zit. Kijk eens of de naald nog gaaf is, of de zuigerdemper nog goed werkt en kijk de werking van je choke na. Een versleten naald is goed voor een flinke toename van gebruik, vervangen kost rond de 25 €uro. 1:7 is wel heel erg veel voor een duizendje, ook als alles wat hierboven genoemd is inderdaad slecht is, behalve….. als de brandstof slang of brandstofpomp (ja dat kan ook) lekt. Controleer die toch nog maar eens en vervang gewoon als voorzorg de beide stukken brandstofslang. Dat moet je namelijk toch eens in de zoveel tijd doen.


Greetz TLR

PS, een lekkende leiding spoor je het makkelijkste op met lopende motor.

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Wij hebben het een keer gehad dat er benzine via de overloop van de carburateur weggegooid werd. Bleek de vlotter stuk te zijn. Het verbruik ging dus omhoog.

default

RE: zuipen dat ie doet!!!!

ja maar dan zie je bezine onder de auto liggen als hij stil staat en stationair draait en dan ruik je ook bezine

default

RE: zuipen dat ie doet!!!!

bedankt voor alle reacties!!! :) :) :D
Ik ga de tips allemaal even na.

R.

RE: zuipen dat ie doet!!!!

sinds kort drinkt de mini van mij ook ineens veel meer als normaal.... uitgerekend rijdt ik nu al een paar weken 1:7, terwijl ik niks raars gedaan heb...

Ook zie ik geen plasjes benzine in of onder mijn auto liggen.. Dus lijkt mij dat hij dan niet echt lekt. Ik heb het tankontluchtingsslangetje achter op de benzinetank nog niet aangesloten. Kan het hier aan liggen?? Dat de benzine gewoon verdampt ofzo?

Ook houdt ik een benzine lucht in mijn mini.. ik schrik er niet van, maar normaal lijkt me dat niet echt.. Ik zal de benzineleidingen eens bijlangsgaan, maar volgens mij moet er dan wel ergens benzine liggen, toch? en dat zie ik verder niet..

Kan het zo verdampen?

Stationair draait mijn mini ook een dikke 1100 toeren. Kan het daar misschien door komen? Dat hij gewoon teveel zuipt? Zo'n groot verschil ineens? Met choke rijdt hij ok bagger (alsof hij verzuipt) maar 3 mm choke kan 'net', maar liefst de choke volledig dicht direct na het starten, dan rijdt hij weer prima...

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Blijft je choke-klep niet ergens halverwege hangen?

RE: zuipen dat ie doet!!!!

ja net even gekeken, en idd wil hij dat nog wel eens doen ja... Maar staat hij dan niet te rijk afgesteld wanneer hij met de choke gaat sputteren en tekenen geeft van verzuiping? Met de luchtfilter eraf draait hij prima met de choke vol open, maar met de luchtfilter erop draait dat voor geen meter... Verkeerd afgesteld misschien?

Maar kan dat een reden zijn voor 1:7 rijden? Lijkt mij niet direct....

RE: zuipen dat ie doet!!!!

ik rij +/- 1-9 met me 1300 stage1 en dan weetik de rechtervoet altijd goed in te drukke :P

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Mijn verbruik werd ook steeds hoger en in de auto rook het steeds meer naar benzine. Uiteindelijk bleek toch de leiding gaar te zijn. Deze wordt naar mate er meer benzine door lekt steeds minder sterk met een steeds hoger wordend verbruik tot gevolg.

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Spaiky, heb je alles uit de post van TLR mini al gedaan?

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Nee, maar bougies, rotor en kapje zijn na de zomer vervangen. Luchtfilter wilde ik ook nog eens doen, maar ik heb geen idee wat een 'viese' en een 'schone' filter zijn. Toevallig een plaatje van? Want ik geloof best dat je ook op een 'schone' geen broodje pindakaas moet smeren :9

Verder die leidingen, tja zoals ik al aangaf zie ik geen zichtbare lekkage. Tuurlijk zitten er wel barstjes in sommige rubberen slangetjes, maar echt barsten en gaten zie ik niet zitten... Verder is alles rondom, maar vooral onder mijn dashpot wel wat aan de vochtige kant.. Kan zijn door lekkage van olie, of kan dit juist ook de benzine zijn? En waar zou die dan vandaan komen?

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Dan moet je het in je luchtfilter gaan zoeken.
Misschien is je filter vol, moet je een nieuw filter plaatsen. Misschien zit er een verstopping in de aanzuiging van het filterhuis, iets van bladafval oid.

default

RE: zuipen dat ie doet!!!!

toen ik mijn mini kocht zoop hij ook als een gek :+)

echt niet normaal -> 1:4 geloof ik :)

dat wauw ik dus maar gemaakt hebben voor ik mijn rijbewijs had. ik heb toen de carberateur erafgehaalt. en toen bleek dat er benzine in mijn votter stond, deze was daardoor zwaarder geworden, en stond dus verder open ;)
mischien dat het dat bij jou ook is, omdat je ook vertelde dat het langzaam gekomen was, vlotter staat ook niet meteen vol natuurlijk :)

veel succes

mvg bart boonman

RE: zuipen dat ie doet!!!!

hoi ik heb een stage 2 1275cc
en zit gemiddeld op 1 op 6
maar nu moet ik wel zeggen dat ik best vaak een
zwaar voetje heb bij de stoplichten

gr manuel

RE: zuipen dat ie doet!!!!

ik heb ook een zware voet bij de lichten.
Ik heb een 1000cc met stage 1 spullen erop, de afstellen is totaal niet juist (foute naald) en toch verbuikt hij maar 8,5 liter op 100Km

dus dat is eum 1 op 11 ?

is wel veel voor een 1000tje. Zou dat door de naald komen en de korte afstanden?

RE: zuipen dat ie doet!!!!

ik heb een standaard 1000cc, niet raar of extra's erop. Verder wil ik best ff doortrappen bij de stoplichten, maar snelweg rijdt ik toch echt maar 100 km/u.
En dan nog 1:7? Kan hij ook meer zuipen door een slechtere luchtfilter of door het ontbreken van dat ontluchtingsslangetje?

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Als je luchtfilter "vol" zit, dan krijgt je motor minder lucht: minder lucht is minder vermogen. Dit ga je vervolgens "oplossen" door meer gas te geven, zodat je toch de zelfde prestaties krijgt. Doordat je meer gas geeft gebruik je ook meer benzine.
Hetzelfde voor een vacuumslangetje. Je motor loopt schraal omdat er na de carb meer lucht in je megsel komt. Je motor gaat slechter lopen, en dit ga je oplossen door meer gas te geven.
Loopt je motor ook warmer dan hiervoor?
Draai eens (een van) je bougies eruit als je een stuk gereden hebt.
Welke kleur hebben ze? als ze (spier)wit zijn krijgt je motor te weinig benzine, zijn ze pikzwart en vettig dan te veel...

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Ik heb ook een duuzendje met stage spul erop,maar echt zuipen doet ze niet hoor.
En ik mag toch van mezelf wel zeggen dat er stevig gereden word.

Ik behaal een respectabele 1 op 13,5 ongeveer.
Heb zelfs de 1 op 16 al een x gehaald,maar dat was slechts die eene x,nooit meer gehaald daarna.

Ik vind dat alles wat onder de 1 op 10 gaat dat er dan toch echt iets aan de hand is.

RE: zuipen dat ie doet!!!!

In het kader van het zuinige rijden heb ik met mijn domme hoofd de choke een klein stukje vergeten terug te doen, de motor was zowat verzopen en plaatselijk gaten in de ozonlaag. Verbruik steeg naar 1 op 4! |:(

Volgende rit, weer volgegooit, was vrij veel snelweg maar toch met een zware rechtervoet op de weg en bij stoplichten gereden, na warm draaien lekker toertjes maken. Ik volgende keer tanken: ik haalde zowaar 1 op 15! Als ik dat hier zo lees is dat toch vrij netjes! :D

Of er zat nog zoveel bezine in de carburatuer dat ik er de helft van die 80km mee kon doen? :+) Het gaat trouwens om een 1300tje met stage 1 spul.

RE: zuipen dat ie doet!!!!

[size=75:32kdrjia][topics samengevoegd - Crispy][/size:32kdrjia]
Ik heb op het forum gelezen dat een 1.0 toch zo ongeveer rond de 1/10 moet rijden.
Ik heb er nu 1 en ik kan er ong. 80 km mee rijden.
Ik heb hem door een mini specialist laten afstellen.
Wat kan er fout zijn :?

RE: zuipen dat ie doet!!!!

:?
is je tank na 80 km leeg en sta je stil langs de weg? Of geeft je teller dat aan?
en als je na 80km gaat tanken, hoeveel liter moet je er dan bij gooien?
De benzinemeter van de mini is slechts een (grove) indicatie ;)

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Beertje, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, over hetzelfde onderwerp. Lees het eens door.

Je zegt dat je hem door een mini specialist hebt laten afstellen, wat is er dan precies afgesteld, en wat zegt deze specialist over dit probleem?

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Sinds ik mijn flip tankdop geplaats heb, ruikt mijn mini ook ontzettend naar benzine. Normaal hoor je iemand aan komen met z'n wagen maar mij ruik je aan komen :P . Ik heb een 1.3 en rijd 1 op 10 ongeveer. Wat kan ik aan die benzine lucht doen, er lekt helemaal niks, de achterbak is nog droog. En het ruikt nog sterker , als ik sneller door de bocht ga. Maar benzine verdampt toch niet :? . Weet iemand hier een oplossing voor. Al vast bedankt voor een reactie :)

Met vriendelijke gr

Freek J

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Volgens mij verdampt benzine wel ;)

maar zo veel ken ik er niet van :+)

default

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Freek J schreef:
Weet iemand hier een oplossing voor.


## probleem lost zichzelf op: met een steekvlam en een flinke knal..
daarna kun je op de fiets brandzalf halen. :+)

default

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Kijk eens naar het luchtfilter.
Veel stof of vochtigheid kan dit veroorzaken.

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Het staat echt in het topic waar Spaiky op gereageerd had hoor ;). Alleen op pagina 3. Heb je andere 3 reacties verwijdert.

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Freek J schreef:
Sinds ik mijn flip tankdop geplaats heb, ruikt mijn mini ook ontzettend naar benzine.



Kan dit aan het type dop liggen? Je hebt namelijk vented en non-vented. Zeker omdat het na het vervangen van de dop is ontstaan...
Komt de lucht vanuit je kofferruimte/achterkant?

RE: zuipen dat ie doet!!!!

in het onderschrift staat 'mpi' en die hebben een non-vented tankdop nodig dacht ik, dus als je nu een andere hebt die dat niet is, bestaat de mogelijkheid zeker dat er in de bocht (naar rechts) benzine uit/door je dop komt ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: zuipen dat ie doet!!!!

MPi is idd "non-vented"

default

RE: zuipen dat ie doet!!!!

Demelza schreef:
MPi is idd


## kwestie van een dikke kurk in de invulopening en [i:18q64txe]testen[/i:18q64txe] maar.