Zwaar sturen

RE: Zwaar sturen

Met het uitwijken voor een tegenligger ben ik over een stuk van een vluchtheuveltje heen gereden. Wat best een harde klap was. En sindsdien stuurt de Mini veel zwaarder. En als ik het stuur los laat gaat hij niet meer uit zichzelf terug naar de middelste stand.

Ik heb de stuurkogels los gehaald. Het stuurhuis draait mooi vrij en maakt geen rare geluiden oid. Ook de stuurkogels zijn vrij. Wat wel opvalt is dat de linker naaf zwaarder stuurt dan de rechter. De u-klemmen van het stuurhuis zaten ook nog vast. En het stuur huis is ook niet verschoven.
Ook heb ik de trekstangen en draagarmen gecheckt. Deze zijn nog recht.

Wat zou een oplossing kunnen zijn voor dit probleem? Ik ben al een paar dagen aan het zoeken, maar ik heb nog geen oplossing gevonden!

RE: Zwaar sturen

Wat bedoel je precies met een "zwaar sturende naaf"? Bedoel je dat je het linker wiel moeilijker in zijn fusee-pen kunt draaien?
Het lijkt me overigens wel verstandig het stuurhuis te vervangen als hij zo'n opdonder heeft gehad.

RE: Zwaar sturen

Als ik de stuurkogels van de stuurarmpjes los maak. Dan gaat de linkerkant zwaarder heen en en weer dan de rechterkant. Ik heb geen idee of dat altijd al zo was trouwens.

RE: Zwaar sturen

Je schrijft zelf al dat hij zwaarder stuurt dan voorheen, dan zal het uit het linker wiel moeten komen. Zit niks anders op dan het spul verder te demonteren lijkt mij.

RE: Zwaar sturen

Maar waar moet ik dan naar zoeken? Moet ik de fusee's vervangen?

RE: Zwaar sturen

Die fusees kosten de wereld toch niet. In een garage zullen ze het niet anders aan pakken. Ik denk dat je daar ook het advies krijgt om het stuurhuis te vervangen.

RE: Zwaar sturen

Zijn je spoorstangen of draagarmen niet krom? Dan klopt je uitlijning niet meer en dan krijg je ook van dit soort verschijnselen.

RE: Zwaar sturen

Laat hem idd eerst maar eens uitlijnen!

RE: Zwaar sturen

Ik heb de stand van de wielen gemeten. Het linker voorwiel heeft iets toespoor. Terwijl het rechter voorwiel precies recht staat. Dus daar klopt sowieso iets niet. Zou er een stuurarmpje krom zijn? Ik zal er ook eens een expert naar laten kijken.

Hoe lastig is het om het stuurhuis te vervangen?

RE: Zwaar sturen

Het stuurhuis is een vervelende klus waarbij veel los moet.

Maar niet moeilijk. Je moet het subframe 5 cm onder auto laten zakken.

Je haalt dus het subframe los. (de grote toren bouten, voor en achter de kleine boutjes) Je krikt je carrosserie op en je haalt dan je stuurhuis los.
Eerst binnen in die pin losmaken onder je vloerbedekking.
Dan het stuur van die pin aftrekken als dat lukt.

Dan onder je vloerbedekking de U beugels loshalen.

En het stuurhuis is los.
Wel de fusees van de stuurstangen ff loshalen natuurlijk.

Ik heb het voor mijn vorige APK nog gedaan. 3uur op een avond met 1,5 persoon.

Maar deze hoef je alleen te vervangen als je veel speling op je stuur hebt, zwaar sturen komt door toe/tegen spoor en is op te lossen met uitlijnen.

En denk eraan, er zit geen stuurbekrachtiging op. Dus neit aanstellen :P

RE: Zwaar sturen

Ik zou het ook raar vinden als het stuurhuis vervangen moet worden. En rijden zonder stuurbekrachtiging ben ik wel gewend (oude Triumphs enzo ;) ). Speling in het stuur heb ik nooit gehad en heb ik nu ook niet.

RE: Zwaar sturen

Het probleem is opgelost :) Het stuurhuis was krom. Die heb ik vervangen voor een nieuwe. De rest is gelukkig nog allemaal recht.

RE: Zwaar sturen

Ik persoonlijk zou het oude stuurhuis aan gort slaan voor iemand gaat proberen het te repareren.

RE: Zwaar sturen

Willy1 schreef:
Ik persoonlijk zou het oude stuurhuis aan gort slaan voor iemand gaat proberen het te repareren.



Aan gort is ie toch al :x Maar ik heb hem inderdaad gewoon weg gegooid.