Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

ik heb een groot en levensgevaarlijk probleem aan mijn Mini. |:(

Als ik door bochten ga en ik neem hem iets strakker als normaal, dan begint mijn Mini ineens vanuit het niets ontzettend te zwalken en te glijden. Dit is volgens mij niet normaal en ik vind het ook erg gevaarlijk. Nu heb ik straks wat onderdelen gehaald bij een auto materialenzaak, en die man vond dat mijn mini nogal naar links hing. en dan vooral de achterkant. ik beaamde en vertelde hem het verhaal van de bochten. hij vreesde dan dat waarschijnlijk mijn achtersubframe kapot was. en hij zei dat dit nogal een behoorlijke klus is om dit te vervangen en dat het aardig wat gaat kosten.
Nu is mijn vraag aan jullie: Denken jullie ook dat het het subframe is? Zoja, kan ik dit zelf vervangen? Is dit veel werk en kost het ook veel?
En nog een klein vraagje erbij: Kan ik zo nog blijven rijden, of zit ik straks met m'n reet op de grond? :'(

Alvast bedankt voor jullie reacties, en ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Frederik

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Het enige echte moeilijke van een subframe vervangen is volgens mij zorgen dat bouten niet afbreken... Alles is te doen met basis gereedschap, als je de middelen maar hebt zoals een fatsoenlijke krik, doppenset, schroevendraaiers, assteunen enzovoort.

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Lijkt me verstandig om te kijken wat er aan de hand is en ja, je zal in het gunstigste geval met je kont op de weg zitten en in het ergste geval rij je tegen iets of iemand aan met alle gevolgen van dien !!.....

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Ik zou zeggen:

Opkrikken en kijken wat er mis is. Goed schudden aan de wielen om te voelen of dat er speling is of iets dergelijks.

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Stubby McKing schreef:

En nog een klein vraagje erbij: Kan ik zo nog blijven rijden, of zit ik straks met m'n reet op de grond? :'(





Stubby McKing":1v4za2f1]ik heb een groot en levensgevaarlijk probleem aan mijn Mini. |:( [/quote:1v4za2f1]

makkelijker kan ik het niet maken voor je, je hebt zelf het antwoord al gegeven nog voordat je de vraag gesteld had :P ;)

krik je achterwielen eens op en trek eens in alle richtingen aan het wiel, misschien voel je al de nodige speling.

daarna, zet steunen onder je achtersubframe en steek een lamp in je mond, kruip onder de mien en kijk eens wat er allemaal verroest is aan het achterframe...

succes!!!

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Heb ook een keer iets soortgelijks gehad. Als ik een wat langere bocht instuurde leek het alsof de auto zelf ineens meer stuurde.

Dit was toen speling op de achterste draagarmen.

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Dus een wat overstuurde auto.

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Zoja, kan ik dit zelf vervangen? Is dit veel werk en kost het ook veel?



weet iemand misschien of dit klusje veel gaat kosten, en kan ik het makkelijk

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

met de nodige ervaring en vooral mazzel dat er niets afbreekt is het in een goede werkdag te smurven...

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Nou vandaag maar eens even mijn bromtol opgekrikt.

Naast roest, was er toch zo niet iets te zien wat kapot was. Totdat ik mijn wiel eraf haalde. :'(
Ik probeerde deze eerst wat omhoog en omlaag te bewegen, en het viel mij op, dat hij niet vergenoeg naar beneden zakte(in opgekrikte toestand). ik dacht eerst aan de schokdemper. Maar toen ik mijn wiel eraf haalde toen zag ik dus het volgende:
(op de foto's is alles trouwens naar beneden.)











Ik zag dus ruimte de bolveer en het chassis.
Nu weet ik niet of dit hoort, maar ik kon het aan de andere kant niet.
Ook kon ik de stang flink heen en weer bewegen. En ook dat kon aan de andere kant niet. Terwijl die ook net zo hoog was opgekrikt.

Wat betekent dit??

Help help.

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Die ruimte tussen de veerbol en subframe hoort. Als je hem laat zakken, dan sluit het allemaal weer op elkaar aan en veert ie weer normaal.

Echter als ik iets verder kijk op jouw foto, dan zie ik een levensgroot gat in je binnen wielkast en een deel van je banaan (binnenzijde). Weet je wel zeker dat je subframe aan de achterzijde niet gewoon krokant is? Of aan een velletje bladerdeeg (lees; roest) hangt? En dus heen en weer beweegd in de bochten?

Groet ron

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Oke die ruimte hoort dus.

Maar als ik de ?draagarm? naar boven druk, dan komt ie niet ver genoeg meer naar beneden. Ik heb het idee dat het daar aan ligt. Zou het dan toch misschien mijn schokbreker kunnen zijn?
Het subframe is niet heel erg best meer, maar echt heel erg is het ook niet.

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Als je hem naar boven drukt komt ie niet meer naar beneden?? Dat moet je eens uitleggen.

Echter ik bedoel dat de achterste bevestiging van je subframe aan de plaat zit die nu al flink weggerot is. Kan zijn dat ie gewoon hier ruimte heeft.
FF in de kofferbak kijken/foto maken bij de 2 bevestigingsbouten.

Groet ron

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Het kan zijn dat het even duurt voor de schokbreker weer ingezakt is tot normale hoogte, ook kan de veerbol niet goed op de rand gevallen zijn.

Ayla doelt echter op deze plek volgens mij;

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Ik snap dat hij die plek bedoeld, Maar daar zit mijn frame toch niet aan?
En ik zei net dat het subframe in redelijke staat is.

Ik bedoel dus als ik dit(zie foto) omhoog duw, hij gewoonweg niet zo ver naar beneden komt als aan de andere kant. En ook niet na een tijdje. Volgens mij hangt mijn mini daarom ook naar links. en kan het zwalken daar ook niet mee te maken hebben? Ik weet me eigenlijk geen raad meer.

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Het subframe zit daar wel degelijk vast aan de carosserie met 2 bouten, en inderdaad ziet dat er slecht uit.

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Nee, daar hangt je frame niet aan!! Maar het is wel een anderdeel van de plaat waar je frame WEL aan hangt. Kijk gewoon eens aan de binnenkant.

En dat ie niet zo ver zakt, is gewoon je schokbreker die iets minder ver uitzakt als de andere zijde. Zou ik geen verband tussen leggen.

Maar goed, als je ondanks de adviezen toch zelf weet wat het wel en niet is; succes.

Groet ron

Edit; 8609 was mij net voor.

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Inderdaad niet exakt op die plek maar als het daar zo rot is wat denk je dan van die hoek onder de tank?

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

ayla schreef:


Maar goed, als je ondanks de adviezen toch zelf weet wat het wel en niet is; succes



Ik wil niet zeggen dat ik het weet. Want ik weet het helemaal niet. Maar ik weet wel wat ik onder die auto gezien heb, en dat kan jij toch niet zien vanachter je pc?
En het klopt dat het daar allemaal erg roestig is. Maar ik heb gewoon het idee, dat dat niet het probleem is.

want kan iemand mij vertellen wat het verband is tussen het subframe, en het naar links hangen van mijn mini? Ook tijdens stilstand? Mijn band komt tegen de wielkast aan.

Is er misschien iemand uit de omgeving van Arnhem, die eens wil komen kijken naar mijn mini om te zien wat nou echt het probleem is? Ik kom er eigenlijk niet uit

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Het scheef staan van je Mini kan komen door verschil in de staat van de veerbollen. Ik verwacht echter dat gezien de staat van roest van je Mini dat de draagarmen ook al enige tijd geen vet gezien hebben. De vetnippel bij het scharnierpunt aan de voorzijde van je foto heeft toch echt regelmatig een beetje vet nodig. Met regelmatig bedoel ik toch minimaal 1 X per jaar. Het ongelijk naar beneden komen zoals jij het noemt komt waarschijnlijk door versleten of vastgeroeste scharnierpunten van je draagarmen. Enige oplossing is toch echt die dingen er eens onder vandaan te schroeven. Ik zou zelf het hele subframe er maar onder vandaan halen, dat sleutelt makkelijker, kun je die gelijk roestvrij maken.
De kosten voor nieuwe draagarmen zijn niet echt een koopje, je kunt ze ook zelf reviseren of een paar goede gebruikte kopen.

Succes 8)

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Doorhangen kan hier aan liggen:
Lagers draagarm versleten,
cup van de trompet versleten, (De uiteinde aluminium stang aan je rubber bol)
Rubber bol door gezakken,
Rubbers van subframe,

Kan dus van alles wezen.

Maar probeer eens een ronde te doen met een schroevendraaier, Dus gewoon overal steken, en kijken waar er een gat ontstaat.
Want het frame ziet er op het eerste gezicht niet enorm doorgerot uit(op foto dan), Maar je carroserie is toch wel wat rot, ondanks dat het op de foto geen dragend deel is, is er misschien wel meer.

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Zoals Ton al zegt:
"Ik verwacht echter dat gezien de staat van roest van je Mini dat de draagarmen ook al enige tijd geen vet gezien hebben. De vetnippel bij het scharnierpunt aan de voorzijde van je foto heeft toch echt regelmatig een beetje vet nodig. Met regelmatig bedoel ik toch minimaal 1 X per jaar. Het ongelijk naar beneden komen zoals jij het noemt komt waarschijnlijk door versleten of vastgeroeste scharnierpunten van je draagarmen"

uitgehard vet en rotte lagers kunnen er ook voor zorgen dat je draagarm niet meer 'vrij' beweegt zoals het hoort. Gezien het gebrek aan onderhoud zal de cup ook wel weg zijn 8)

draagarmen zijn misschien wel om te ruilen voor gereviseerde (met bijbetaling)

tzt (binnen afzienbare tijd) zal je dat subframe ook moeten vervangen ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Als het subframe op de bevestigingplaats aan de auto ( onder de tank in de koffer ) helemaal is doorgeroest en dat het subframe in de koffer omhoog komt zal elke MINI scheef hangen al zijn de draagarmen en veerbollen helemaal nieuw !! Kijk hier nu eens goed naar, een foto zegt zoms meer dan dat op een forum als tekst geschreven kan worden.

RE: Zwalken van Mini, Misschien Subframe?

Die plaatjes op de eerste pagina geven wel aan dat aan de linkerkant meer ruimte is op de scharnierinrichting van de draagarm overbrenging naar de veerbol. Dus ik zou in eerste instantie inderdaad denken aan scharnierkogel/cup en evt het draagarm lager zelf.
Wat betreft zwalken zou ik ook eens denken aan de schokbrekers. Nieuwe monteren kan een wereld van verschil maken.

Maar inderdaad als het er echt slecht voor staat kan ook de body rot zijn of het subframe waardoor de hele boel er scheef onder zit. Maar dan zou je op de kritische punten (bevestiging frame aan body, of bevestigingspunten draagarm aan subframe) met een schroevendraaier zo dwars door het metaal heen kunnen prikken.