Zware motorschade ?! [foto update!]

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

Nou heb je net de avond ervoor de benzinepomp vervangen, gebeurt er dit...

Ik rij naar huis en ineens een portie lawaai! Ik dacht dat mn uitlaatspruitstuk compleet afgebroken was of zoiets en de uitlaat finaal over de grond klapperde.....direct gestopt en mini afgezet.
Gekeken, niks bijzonders te zien, dag ervoor olie en water nog gecheckt, dus....

Dus weer ff gestart en het geluid deed me kippevel krijgen...een zwaar, hard onregelmatig, klapperend metalig geluid alsof er een gammele tractor liep....

Gelijk stopgezet en mini naar de schuur gesleept. Morgen begint de zoektocht naar de oorzaak...

Kan dit lawaai wel ergens uit de kop komen of zou het in het onderblok moeten zitten? Kan dit ook komen door een geblazen koppakking?

Ik hou julie op de hoogte maar zijn er al aanwijzingen op basis van dit verhaal?

Tis een 1000,gelode kop. Verder geen olielekkage of iets

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

Balen!
Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt ( maar ja, ik heb m`n mini dan ook nog niet zo lang), maar ik denk dat je het beste morgen eerst je olie af kunt tappen.
Als er witte smurrie in zit, dan kan het je koppakking zijn,maar ik zou me meer richten op de magneet in de aftapplug.
Als je daar niks kunt vinden zou ik van bovenaf aan beginnen met je blok uit elkaar te gooien.
Misschien was het een in- of uitlaatklep, zuigerveer die gebroken is, etc., etc.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

Ik zou je cilinderkop los halen en kijken of er iets met je kleppen aan de hand is. Misschien zie je het al als je je kleppendeksel los haalt. Klinkt in ieder geval niet best.

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

begin eerst met de benzinepomp te verwijderen .daar is nl het laatst aan gesleuteld.laat dan kort de moter draaien (er zit nog benzine in de carburateur)maakt hij dan nog deze herrie dan wordt het problematis en vermoedelijk ook duur.haal de dijnamo los en probeer nog eens desnoods zonder dat de bobijnekabel is aangesloten en niet aan kan slaan.haal het kleppendeksel er af en controleer daar of alles in orde is. de tuimelaars en de tiumelaaras de klepveren en de kleppen zover je daar langs boven iets aan is te zien.is hier alles in orde dan kan je de kop er nog afhalen en nog eens proberen. heb je dan nog steeds de herrie dan het blok uitbouwen en van de bak halen dan kan er schade aan de zuigers - drijfstangen of krukas zijn ik hoop dat het meeval maar heb daar een zwaar hoofd in.laat je nog weten wat het was vgr jan als je het blok draait het de hand moeten er 2 zuigers omhoog en 2 zuigers naar beneden gaan blijven er 3 boven dan is er een drijfstang aan gort

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

Heb je die dikke kunststof pakking tussen je benzinepomp en je blok gezet?? Anders is nu je benzinepomp naar zijn grootje!!

suc-6-

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

EB schreef:
Heb je die dikke kunststof pakking tussen je benzinepomp en je blok gezet?? Anders is nu je benzinepomp naar zijn grootje!!




Zekers dat zit wel goed heb er daarna ook nog een hele dag mee gereden dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Ik vermoed niet dat het iets te maken heeft met het vervangen van de benzinepomp...maar goed dat zullen we zien...

Ga inderdaad beginnen met olie aftappen en de kop lichten en ik hoop het daar te vinden, kan de rest blijven zitten :)

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

Nou hier ff een update. Eergister de compressie gemeten op de cilinders, geen grote verschillen. Olie eraf en was ook niets bijzonders aan te zien. Kopje eraf, ik dacht nu moet er wel iets fatsoenlijk stuk zijn maar nee hoor!

Zuigers goed, cilinderwanden goed, bij ronddraaien van de wielen geen probleem, ook de stoterstangen gaan netjes op en neer....grrr :x

Gister het hele blok eruit gehaald om zaterdag verder te kijken....

Het enige dat me opviel was het volgende. Bij het meten van de compressie, met de meter in cilinder 2 en een bougie in cilinder 3 was er bij starten een licht gebonk te horen. Ook bij omwisselen (2 bougie, 3 meten) was dit het geval. In alle andere gevallen hoorde ik dit niet.

Nog suggesties? In ieder geval gaat het blok zaterdag uit mekaar... :P

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

Nou hier dan de beloofde update! Na het blok uit elkaar te hebben gehaald viel me mond open van verbazing. Kijk hier maar eens wat er opvalt:



Als je het nog niet snapt ;)



Gewoon de hele krukas doormidden gereden!! Best knap toch :P

Maar goed, zware motorschade dus.....

Inmiddels ander onderblok gescoort ,het verwisselen van een krukas uit een ander blok gaf ook niet echt een mooi resultaat...

Dit wilde ik even met jullie delen.... :+) :+)

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

das niet niks. gebeurt dat vaker bij mini's? ik heb er nog nooit van gehoord, gelukkig benje zelf handig en kunnen de kosten wat gedrukt worden. succes ermee

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

Woepsie.. :o

Ik heb het vaker gezien op foto's, maar nog nooit werkelijk gezien...

En dat voor een 1000tje A+?

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

Nou, dat wordt veel duct-tape en ty-wraps, dat zie ik al weer... Ik denk dat de boring van het blok, waar de krukaslagers in zitten, niet goed op lijn geboord zijn. Ik denk dat de buitenste aan de kant van de breuk niet in lijn is met de overige 2. Daardoor flext de as bij iedere omwenteling een heel klein beetje en op een keer is'tie dan moe. Zo ziet de breuk er ook uit. Het deel het dichtst bij het middenlager is moe, de laatste rand is echt gescheurd toen de vermoeidheid te groot werd. Mocht je dit blok herbouwen, eerst laten lijnboren.
Succes,

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

Dat heb ik ook al gemerkt bij het plaatsen van een krukas uit een ander blok. Compleet met lagerschalen overgezet, maar bij het aandraaien van het buitenste lager aan de vliegwielzijde begon het te schranken. Alleen daar, dus dat doet me ook al vermoeden dat er iets uit het lood lag.

Maar goed, het blok wordt niet herbouwd heb al een ander onderblok gescoord en deze gaat gewoon naar de sloop. Ik heb nog wel de hoop gehad deze te kunnnen herbouwen, maar een ander blok is goedkoper ;)

Het was trouwens een gewoon 1000tje, de meest standaard die ik heb gehad, compleet met gelode kop en origineel luchtfilter :)

Hij is trouwens ook gebroken aan de zijde waar hij waarschijnlijk uit lijn ligt.

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

Heftig...

Hoop niet dat mij dit ooit gebeurd. Succes met de motorswap.

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

zeer nare zaak |:(

en idd dat met een 1000tje :(
je zou zeggen dat die minder kracht voor ze kiezen krijgt dan een 1300...

succes met je andere motorblok..

ps hoeveel km had dat blok er nu op zitten??

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

De km stand weet ik niet exact, de teller heb ik eens vervangen, maar het zit dicht rond de 115.000 km...dus dat kan m ook niet echt zijn....

En als de timing nou ongelofeloos verkeerd stond dat de zuigers op hun sodemieter krijgen...ook niet het geval..

Maar vooral het moment dat ie breekt...das best heftig ;) Nog nooit zo`n kippevel geluid uit een mini gehoord :P

Maar goed, vanavond alles klaarstomen voor de inbouw.
Ander blok heeft ook zn voordelen...minder vieze handen :9

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

sow, dat is een knap staaltje werk :| dat dat nog wou lopen met zo'n krukas, bewijst toch maar dat het geen slechte blokjes zijn... :P

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

De oorzaak van de breuk ligt in het feit dat die lagerboringen niet in een lijn liggen. De kracht die de breuk veroorzaakte komt dus door het aandraaien van de krukaslagers. Daardoor staat de as onder spanning. Het zal dus niet echt veel uitmaken of het een 1000 of een 1275 is denk ik... Hij knapt gewoon als 'ie moe is net als Hugo al zei...

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

Crispy schreef:
De kracht die de breuk veroorzaakte komt dus door het aandraaien van de krukaslagers.



Gezien de staat van het blok is dit nog niet eerder uit elkaar geweest dus dat zou betekenen dat het af fabriek uit lijn erin heeft gezeten. En dat het dan 22 jaar duurt voor ie knapt :? Het zou uiteraard kunnen maar dat vind ik wel een heeeeeelllll langzame vermoeingscurve :)

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

Denk je dan dat het onderblok kromgetrokken is? Zou ook kunnen maar dan nog maakt het niet uit of het een 1000 of een 1275 is denk ik.

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

misschien dat er nu wat voorbarige conclusies worden getrokken ?? gezien de staat (foto 2) van het middelste hoofdlager, zou ik niet direct willen beweren dat dit blok al langere tijd met 1 hoofdlager uit lijn heeft gedraaid.
Hoe ziet het lager aan de vliegwielkant er uit (en het vliegwiel zelf) ?
als daar ongeregeldheden in gekomen zijn, kan dat niet net zo goed 'flexen' van de krukas (en uiteindelijk de breuk) veroorzaken ?

in ieder geval succes gewenst met je andere blok 8)

Theo van den Bogaard

RE: Zware motorschade ?! [foto update!]

Theo van den Bogaard schreef:
....
als daar ongeregeldheden in gekomen zijn, kan dat niet net zo goed 'flexen' van de krukas (en uiteindelijk de breuk) veroorzaken ?....




En daarom heb ik een center main strap gemonteerd, vooral omdat Jaap van Speedcenter Geldermalsen em maar blijft doortrappen tot tegen de 7000 rpm ;)