Zwarte rook

RE: Zwarte rook

Zoals de bezoekers van de clubdag vandaag hebben mogen ervaren braakte onze Kensington zwarte rook uit. Niet zomaar een beetje, nee bij gasgeven leek het eerder op een complete zonsverduistering.

Ik heb op het forum via de zoekfunctie al het een en ander gevonden.
De motor is een 1.3i SPI. Luchtfilter, bougies, verdelerkap zijn in orde. Tja en aan de ECU valt niets te regelen.
Waar de motor wel op reageerde is de MAP ofwel manifold absolute pressure sensor fuel trap (Haynes 4b-7) Dat wil zeggen als ik het slangetje dat van de MAP naar de ECU loopt bewoog ging de motor op een ander toerental draaien en sloeg ie zelfs een aantal keren af.
En bij nadere bestudering bleek er een lek in het slangetje te zitten.
Ik ga een nieuw slangetje halen en eventueel een andere MAP (weet nog niet wat zoiets kost). Ook heb ik de accu losgemaakt zodat de ECU zich bij aansluiten en starten weer opnieuw instelt.


Zou dit inderdaad de oplossing van het probleem kunnen zijn? Heeft iemand nog andere ideëen?

RE: Zwarte rook

Ik heb met jullie start buiten achter het rechter dranghekje gestaan. Je mooie Kensington viel op en helaas ook de rook ontwikkeling. De rook was zwart en dat zou volgens bartjes een te rijk mengsel moeten zijn. Nou heb ik een 998 caburateur versie dus vraag me niks over een MPi. Aan een interne olie lekkage heb ik niet gedacht omdat de rook niet blauw was en niet naar verbrande olie riekte. Toch maar verder zoeken wat het is.

Erwin. 8)

RE: Zwarte rook

Inderdaad, een leuk rookgordijn. Ik denk aan 2 mogelijk probleempjes, naast de gebruikelijke check van alle slangen en koppelingen:
1) MIsschien lekt je injector / is'tie lam. Dan blijft'ie te lang open staan en voila, zwarte rook.
2) Volgens mij heeft de SPi al een lambda sonde. Als die kapot is denkt de ECU dat de motor veel te arm staat.
Het zijn maar 2 gokjes, maar het zou kunnen.
Succes met zoeken,

RE: Zwarte rook

Zoals je zelf al aangaf was er een slangetje kapot naar de MAP sensor daardoor krijgt hij dus geforceerd meer lucht en zal dus meer brandstof inspuiten= zwarte rook. De MAP sensor zal dus volgens mij nog wel werken anders zou hij de ECU geen seintje geven om meer brandstof in te spuiten en er dus ook geen zwarte rook ontstaan.

RE: Zwarte rook

Twee posts van medelevenbetuigingen weggehaald. Zoals ook in de forumregels staat, graag in de techniek-forums niet posten als het niet een bijdrage levert aan de oplossing van het probleem (met uitzondering van zeurende moderators :P).

RE: Zwarte rook

Ben net terug van een proefritje :x

Zoals gezegd was het slangetje van de MAP naar de ECU
lek. Ik heb het ingekort et voila. Rijdt als een t...
Sterker nog, het is een openbaring. Ik heb me al vaak afgevraagd waarom ik toch zo'n moeite moest doen om die 1000 tjes bij te houden. Vanaf nu niet meer (alstieutblijftdoen). In zijn 2 tot over de 80, in zijn 3 tot 110/120 en op zijn top 160 (op de teller). En de zwarte rook is bijna weg.
Nou zal het wel een combinatie zijn van het slangetje en het opnieuw inregelen van de ECU, maar toch :D :D

Nu nog een RC40 en we zijn weer helemaal bij de tijd.

Bedankt voor de tips.

RE: Zwarte rook

Kensingtonnie schreef:
Zoals gezegd was het slangetje van de MAP naar de ECU
lek. Ik heb het ingekort et voila.

Nu nog een RC40 en we zijn weer helemaal bij de tijd.





Ik kan je DCM trading in Hadinxveld Giessendam aanraden voor een RC-40. Heb die van mij daar ook vandaan voor een spotprijs.
Iets dichterbij Remko van Dongen in Molenschot(nabij Breda)

RE: Zwarte rook

Ik heb wel begrepen dat het pas een echte RC40 is als er "RC40" in de pot gestanst is. Die heb ik op de clubdag geen gezien.

Nou ja, het heeft geen prioriteit. Vooralsnog ben ik al heel content dat het probleem met de rook, zoals het er nu uitziet, is opgelost.
Leggen we bij de komende Kersenrit tenminste geen rookgordijn :)

RE: Zwarte rook

Toch nog even een vraag.

De motor zal door al die onverbrande benzine wel vervuild zijn. Is het zinvol om een keer een additief bij de benzine en/of olie te doen wat de motor "schoonmaakt"? En zo ja, heeft er iemand ervaringen hiermee?

RE: Zwarte rook

Dit topic komt als geroepen, ik had een paar dagen geleden ook al een post gedaan met het probleem dat de motor uitviel bij stationair draaien (tevens gepaard met zwarte rook)
Nu er dus achter gekomen dat het knietje van het slangetje wat de ECU in gaat een paar scheurtjes heeft. Deze moet ik dus maar gaan vervangen 8)

RE: Zwarte rook

Ton: als ik het goed begrijp was het niet zo heel erg lang, dat de auto met een te rijk mengsel heeft gereden. Ik verwacht dan niet dat er aanslag of iets dergelijks achter is gebleven. Als er een overschot aan koolstof in de motor is terechtgekomen verbrand dat ook wel op de normale manier, ik zou me daar verder geen zorgen over maken.

RE: Zwarte rook

inderdaad gewoon een keertje je mini goed uitlaten en dan zal de troep vanzelf verbrandden...

veel van die zogenaamde additieven helpen niet en zorgen juist voor een extra slechte verbranding.

RE: Zwarte rook

Kensingtonnie schreef:
Ik heb wel begrepen dat het pas een echte RC40 is als er "RC40" in de pot gestanst is. Die heb ik op de clubdag geen gezien.





Heb vanmiddag gekeken maar op de uitlaat die Erick voor me meegenomen heeft staat toch ercht RC 40 gestanst....

RE: Zwarte rook

Dan zal ik wel weer niet goed gekeken hebben :)

Allen bedankt voor de tips. Zondag wordt het volgende uitje voor de Mini waarbij weer een behoorlijk aantal kilometers wordt gemaakt.
Ik ben benieuwd of dat net zo goed gaat als de testritjes :D

RE: Zwarte rook

Kensingtonnie schreef:
Ben net terug van een proefritje :x

..........In zijn 2 tot over de 80, in zijn 3 tot 110/120 en op zijn top 160 (op de teller). En de zwarte rook is bijna weg.
Nou zal het wel een combinatie zijn van het slangetje en het opnieuw inregelen van de ECU, maar toch :D :D
........

Bedankt voor de tips.



Dat motortje is nu wel weer schoon 8) ,
160 op de teller!!!!! :D

RE: Zwarte rook

Inderdaad, op de teller. Dus de echte snelheid zal wel behoorlijk lager zijn geweest. Maar toch was dit het hardste wat ik ook met onze Mini gereden heb.
Topsnelheid volgens het boekje ligt dacht ik ergens rond de 140.

Echt comfortabel was het trouwens niet. Ik had telkens het gevoel dat ons canvasdak eraf zou gaan vliegen of dat ik ging opstijgen :D
Rond de 110-120 rijdt ie toch wel het lekkerste

Kortom, een aparte ervaring voor iemand die altijd rustig rijdt met de Mini en er ook redelijk zuinig op is :P

RE: Zwarte rook

Ton,
Ik als mede Kensington rijder, ik heb een afwijking van 10 km na de 80. dus bij mij is 160 ongeveer 150.
Inderdaad je dakje gaat wat bol staan en inderdaad je kan naar buiten kijken :P . Maar als ik 150 rij rijdt hij het lekkerst. ik kan zelfs naar de radio luisteren :D. Dat wil bij 120 niet.

Heb gelijk nadat jij deze topic hebt geopend gekeken naar die slangetjes van mij maar kon niets zien. vindt het knap dat jij er achter bent gekomen dat het slangetje gescheurd was. hoe???.
gr. dirk

RE: Zwarte rook

Je kan de verbranding stimuleren door superplus te tanken (voorzover je het niet deed.) Maar schoonrijden lukt wel met de afstanden die jullie rijden. Wil je de motor in een dag schoonrijden wordt wel eens geadviseerd om even naar Parijs op en neer te rijden. ;)

RE: Zwarte rook

je hebt daar ook reinigers voor. injectie reiniger, zuiger reiniger, kleppenreiniger etc etc. hup alles door de benzine en de boel glimt weer :D.

Ik moet zeggen dat ik injectie reiniger eens per jaar doe. En je merkt dat heel goed. Ook doe ik bij elke grote beurt een potje met een soort spul dat een keramisch laagje achterlaat in je motor blok door de olie heen. sinds die tijd verbruikt hij nauwelijks olie. en lekken doet hij al helemaal niet.