Zwetende Bobine

RE: Zwetende Bobine

Hoi hoi allemaal,

Ik heb vandaag maar even de 4core radiateur ingebouwd, en wilde ik het systeem ontluchten, dus ik heb hem maar even een tijdje laten lopen, maar nu valt mij op dat er uit de bobine een olieachtige substantie komt, en hij wordt ook bloedheet, is dat normaal, of ik mijn bobine het aan het begeven.

Het betreft nog een antieke ontsteking met contactpunten.

Een andere vraag (die denk ik al wel vaker gesteld is) wat is het verschil tussen de bobine van een ontsteking met contactpunten en die van een electrische ontsteking, hebben die aan het uiterlijk nog verschil? van welk merk/type auto zou ik eventueel een bobine gebruiken

RE: Zwetende Bobine

snarfvz schreef:
Een andere vraag (die denk ik al wel vaker gesteld is) wat is het verschil tussen de bobine van een ontsteking met contactpunten en die van een electrische ontsteking, hebben die aan het uiterlijk nog verschil? van welk merk/type auto zou ik eventueel een bobine gebruiken



Het enige dat ik weet is dat volgens mij electrische onsteking een 12volt bobine nodig heeft, ik weet niet wat voor bobine je nu hebt want dat kan goed een 9volt bobine zijn.

Als je een 12volt bobine nodig hebt, kan je die volgens mij uit een mini metro halen.

Mja ik zelf heb een electrische onsteking van pertonix en die werkt ook perfect op een 9volt bobine.

RE: Zwetende Bobine

Ik heb nog een complete electrische ontsteking liggen van een metro.

Is zoiets moeilijk erop te zetten?

RE: Zwetende Bobine

op een 1275 zit origineel altijd een 12V bobine
volgens mij moet die metro ontsteking wel passen

RE: Zwetende Bobine

En hoe zit het met het plaatsen van de ontsteking zelf, is dat ingewikkeld om over te bouwen

RE: Zwetende Bobine

valt mee, en enige probleem is dat je dan de ontsteking opnieuw moet afstellen.

Als je dat kan hoef je alleen de bout die je normaal voor het afstellen iets losdraait er helemaal uit draaien, die beugel weg halen, en dan kun je hem er zo uit pakken.

RE: Zwetende Bobine

easy2 schreef:
valt mee, en enige probleem is dat je dan de ontsteking opnieuw moet afstellen.

Als je dat kan hoef je alleen de bout die je normaal voor het afstellen iets losdraait er helemaal uit draaien, die beugel weg halen, en dan kun je hem er zo uit pakken.



En de ontsteking past er maar op 1 manier in?

RE: Zwetende Bobine

Volgens mij op twee manieren. kan ook 180 graden gedraaid. Maar dan doet ie het dus niet.
Wat betreft je bobine, die olieachtige substantie zorgt ervoor dat de bobine koel blijft. als dat er dus uit loopt dan kunnen de spoelen hun warmte niet goed meer kwijt. en zal ie dus lekker warm worden

RE: Zwetende Bobine

Aan de bovenkant van je ontsteking zit de vacuum vervroeger, als je deze bij monteren weer naar boven laat wijzen zit je goed. hij zit er iets scheef bovenop, maar het idee is hetzelfde.
Ik neem aan dat je ook een andere verdelerkap monteert, hou die er even voor en plug de kabels op de zelfde plekker er in. Wel goed opletten dat je de kap goed om houd!

mocht dit mis gaan, de ontsteking volgorde is 1342, dwz dat eerst cil 1, dan 3, dan 4, en dan 2 een vonk moet krijgen. Je telt de cilinders vanaf de radiateur.

de kabel van cil 1 moet op het meest rechtse contakt worden aangesloten.
Dan moet je de kabels tegen de klok in op de ontstekings volgorde inpluggen.

RE: Zwetende Bobine

Slayer schreef:
Volgens mij op twee manieren. kan ook 180 graden gedraaid. Maar dan doet ie het dus niet.
Wat betreft je bobine, die olieachtige substantie zorgt ervoor dat de bobine koel blijft. als dat er dus uit loopt dan kunnen de spoelen hun warmte niet goed meer kwijt. en zal ie dus lekker warm worden



Lekker warm worden?? hij wordt bloedheet, ik kan hem niet eens meer beetpakken dan.

@easy2: Maar het is hiet zo dat als ik de ontsteking eruit trek er een tandwiel mee komt ofzo?

RE: Zwetende Bobine

Nou ik heb zojuist geprobeerd de electrische ontsteking erop te zetten, maar het lukt niet.

Ik krijg die beugel er niet op, ik heb het electronische kastje eral afgehaald, en nog kan ik hem niet monteren, die bout zit in de weg

default

RE: Zwetende Bobine

je bobine is nagenoeg overleden als deze lekt.
En anders gebeurd dit in enkele dagen wel.

Wat betreft het monteren van de el.ontsteking zou deze moeten passen, maar op wat voor een blok zet je hem?

RE: Zwetende Bobine

Mini Martin schreef:
je bobine is nagenoeg overleden als deze lekt.
En anders gebeurd dit in enkele dagen wel.

Wat betreft het monteren van de el.ontsteking zou deze moeten passen, maar op wat voor een blok zet je hem?



Op een motorblok van een Metro uit 1982 1300 autmaat

RE: Zwetende Bobine

Zo mijn mini loopt weer met een andere bobine.

De bobine die er origineel op zat (dus de ex-metro) was denk ik al een beetje gaar, want ik heb nu de bobine die ik op mijn 1000 motor had erop gezet (deze is trouwens dikker dan de van de metro) en het was tak boem lopen, en hij loopt nu ook een stuk stabieler.

Ik denk dat ik voorlopig wel gewoon met de ontsteking met contactpunten ga rijden, en misschien in de toekomst zo'n vervangend setje, ik weet alleen niet of er zo'n set bestaat voor een ducellier ontsteking

RE: Zwetende Bobine

Ik heb van de week toch maar even de zwetende bobine vervangen, dit heb ik denk ik net op tijd gedaan, want anders was die ontploft (want hij begon al bol te staan)



De groene is de zwetende bobine, de onderkant staat bol