10 of 12????

RE: 10 of 12????

Ik heb een vraagje over banden: Ik heb het idee dat ik van 12'' wil downgraden naar 10'' Nu vroeg ik me alelen af of de rijeigenschappen er dan voor of achteruit gaan. Met optrekken zal het iets sneller zijn, omdat zowel de omtrek iets kleiner is als dat de velgen+ banden lichter zijn. Maar daar gaat he me niet om. Hoe zit het met de grip? En de rol van de banden? Ik kan me namelijk voorstellen dat dit er op achteruit gaat aangezien de band hoger is en de want du veel buigzamer is. Het gaat mij dan puur om het vergelijk tussen de 165 banden van 10 en 12 inch. Ervanuit gaande dat ze op 5 J brede velg zitten. En ik hoef dus ook geen antwoorden van mensen die in 1 van de 2 hebben gereden, maar van mensen die beide hebben geprobeerd. Ik rij namelijk nu zelf met 12''/5J met 165/60/R12 en bevalt op zich prima, maar vind de look van de oude velgen mooier. Maar bij mij gaan rijeigenschappen nog steeds voor looks....

RE: 10 of 12????

RE: 10 of 12????

Heb het doorgelezen net zoals de stukjes van calver, maar dan nog: Welke combi geeft de beste grip? 165/70/R10 of 165/60/R12????

RE: 10 of 12????

Bij de 10 inch heb je minder "unsprung weight" waardoor je schokbrekers beter hun werk kunnen doen om contact met de weg te houden, dus ook meer grip.

RE: 10 of 12????

Ja ok, maar je mag ook verwachten door de hoogte van de band dat ie meer vervormt. Je gaat namelijk van een 165/60/12 naar een 165/70/10. dat houdt dus in dat de 12'' band 165x0,6=95mm hoog en de hoogte van de 10'' band 165x0,7=116,5mm hoog. Dus je zou ook mogen verwachten dat die banden meer vervormen in de bochten....

Dus ja, wat is wijsheid????

RE: 10 of 12????

Wat je zegt klopt wel, maar naar mijn mening weegt dat niet op tegen het voordeel van het eerder genoemde.

RE: 10 of 12????

Nee dat idee heb ik ook wel. Gelijk maar een vervolgvraag dan: Weet je of dat er standaard stalen velgen in 10'' zijn geleverd die 5J breed zijn????

RE: 10 of 12????

Bedoel je met standaard vanaf de fabriek geleverd? Dat weet ik niet. De meeste waren dacht ik 3.5x10 en 4.5x10 reverse split rims. Volgens mij heeft Weller bijvoorbeeld stalen velgen in 5J.

link

RE: 10 of 12????

Ja i Know, maar daar passen die wieldoppen van vroeger weer niet op. gaat dus om standaard velgen die ze tegenwoordig maken....

RE: 10 of 12????

Zie toevallig net deze te koop staan, maar dat is denk ik niet wat je zoekt.

Stalen inno velgen 10 inch,5j
[hier]

RE: 10 of 12????

Ik had ze al gezien ja. Is inderdaad niet wat ik zoek. Ben eigenlijk op zoek naar die velgen met gepolijste dop erop, maar dat duurt nog wel ff....

RE: 10 of 12????

Heb eigenlijk nog nooit (echt niet!) in een Mini met óf 12 inch dan wel 13 inch wielen gereden.

Weird eigenlijk, maar goed. Wat betreft die 165 Falkens die er nu onderzitten.
Ze verzorgen een leuk deel van de vering aangezien je nogal een dikke wang hebt, als je hard instuurt heb je wel snel kans echter dat je behoorlijk onderstuurt.

Misschien is de wegligging met een andere inch-maat wel beter maar ja; 10-inch appreciation society ;)

Is je karretje origineel 10-inch dan moet je dat zo houden!

Off topic; maximum respect van de GTI-boys in mijn straat voor de sound uit de Minex BigB0re.
Ze kijken nog een beetje wazig als je dan vertelt dat je 90 pk hebt...

tegen 600 kg..

en dan grote ogen

:o

RE: 10 of 12????

Hoe groter de velg en platter de band , des te minder roll van de band je hebt , dit zorgt direct voor een betere wegligging (zie onze winnaar jaar in en uit in Utrecht b.v.).
Wat helemaal goed helpt (heb ik samen met een nascar programma uitgerekend) zijn je schokbrekers en uitlijning goed maken.
Hierdoor ben ik van dezelfe test-bocht van 85KM/uur naar bijna 115KM/uur gegaan.
Ik heb kunstof "rubbers" (teflon) in de voorwielophanging gezet (zeker je spoorstang) en het subframe hard gezet.
Daarna de uitlijning , nieuwe stijl.
Eerst alle HILO's op 63mm van de rand spatbord gezet.
Voor : nul toe/uitspoor , nul chamber (met -2 graden bottomarms) , 6 graden caster (ik moest wel m'n kast wat uitzagen) , HILO en gaz adjustables , met de oudste (hardste) bollen die ik had liggen.
Achter : 1.5 graden toespoor (std) en -2 graden chamber , HILO en G-max , en ook de oudste bollen , en 20mm wielspacers om de banden cosmetisch gelijk te maken met voor.
Ik hoop dat je er wat aan hebt .......
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: 10 of 12????

jeroen2 schreef:
Hoe groter de velg en platter de band......




Hoe groter de velg, hoe hoger het gewicht (unsprung weight) hoe slechter contact met het asfalt (en ik heb het over de mini). Daarom zijn de rijeigenschappen van een mini met 13 inch velgen ook een stuk beroerder.

(PS ik rijd zelf met 13 inch.)

RE: 10 of 12????

Hoewel ik altijd het idee heb gehad dat het geen Marc26 wel mee viel blijkt dit in werkelijkheid toch inderdaad een behoorlijk verschil. Ik heb jaren lang op 165/60/12 gereden en sta nu op 165/70/10 beiden op 5J velgen en de laatste volgen het asfalt inderdaad veel beter vooral als het wegdek een beetje hobbelig is. Wel is het zeker zo dat de 10" banden meer rollen het moment dat je hard instuurt. Je merk even een kleine vertraging ten op zichte van de 12" varriant hoewel dit wel weer helemaal weg is als je van 5 naar 6J gaat. Dan staat je band veel strakker op de velg en krijgt die minder de kans om te gaan rollen over de velg.

Verder zijn voor zover ik weet stalen velgen in 10" standaard geleverd tot 4.5J en hier heb ik ook wel eens mee gereden op 165/60/10 banden maar dit is naar mijn mening echt net even een half inch te weinig. De auto rolt dan echt hinderlijk over de banden heen en je krijgt een vrij vaag gevoel in het stuur. Waarom laat je niet een oud setje 3.5J stalen velgjes verbreden naar 5J? Volgen's mij vallen de kosten hiervan reuze mee en je behoudt dan de leuke classic looks.

RE: 10 of 12????

wbt 10" banden zijn er ook nog wel verschillen...
Ik reed op Mabor Internationals 165/70 R10 en die waren echt slecht (maar goed, ze waren ook al best oud) Bij een aantal kwikfit achtigen zijn deze nog steeds te krijgen maar na enig zoeken ben ik aan bridgestones gekomen. Die bevallen erg goed. Het enige is dat ze op mijn 10" ATS velgen niet strak genoeg op de velgen zaten waardoor ze langs de velgrand lekten (binnenkant voorzijde)
De bandenservice heeft er nu een soort kit tussen gedaan (met banden gedemonteerd). Dit heb ik nog niet kunnen testen omdat mijn auto intussen in restauratie is.

Dat voorstel van Richard-T om standaard velgen te verbreden wordt vaker gedaan. Vind ik persoonlijk ook best mooi omdat die chromen deksels wat dieper liggen. Schijnt nog wel lastig te zijn omdat ze natuurlijk wel gasdicht gelast moeten worden (wat nog wel meevalt) maar ook recht en een beetje in balans moeten zijn. (anders krijg je zo'n pak met loodjes op je velg...)

(unsprung weight = onafgeveerd gewicht)

RE: 10 of 12????

Nauw, ik zal jullie het 1 en ander vertellen: Als ik velgen wil koop ik ze nieuw (staal) en laat ze verbreden. Verder de oude doppen erop maar dan van RVS. Zit te denken aan 5 of 6J. Heb namelijk in Canada banden gezien voor 10'' van 205/50/R10, volgens mij van Titan. Kwam omtrek is het een stuk kleiner als 165/60/R12, dus volgens mij moet het zelfs uitkomen met sturen:

165x0,6=95mm x2=190mm+12x25,6=497,2mm
205x0,5=102,5mm x2=205mm+10x25,6=461mm
497,2-461=36,2mm:2=18,1mm

18,1 mm is dus het verschil aan de kant van je binnenscherm waar die aan zou moeten lopen, dus uitgaan de van een steek die de band corrigeerd zodat de band evenredig uit zou komen als mijn band+wiel (165/70/R12 Falken met 5J GB velg) zou dat net moeten passen. Ik ben altijd al gek geweest op amerikanen, met name uit de jaren 50 en daarvoor in hotrod style en daar zaten ook dat soort banden onder. Familie in Canada dus als de velgen lukken ga ik het aan. Moet ik alleen wel 6J velgen hebben. Anders wordt het gewoon Falken 165/70/R10....

RE: 10 of 12????

Crispy schreef:
(unsprung weight = onafgeveerd gewicht)




Kijk, dat woord zocht ik. Ik lees zoveel in het Engels dat ik vaak niet op de Nederlandse betekenis kan komen.

RE: 10 of 12????

Leuke berekening maar je zit op een kleinere diameter dus je hebt wsch nog wat meer ruimte.

Mocht het een probleem zijn kun je ook nog je velg aan een kant meer laten verbreden dan aan de andere. Je hebt wel kans dat dat invloed heeft op je besturing en lagerbelasting.

Nieuwe 10" stalen velgen zullen wel niet meer te krijgen zijn dus je zult op zoek moeten naar tweedehandsjes

Is er niet iets van een typegoedkeuring voor banden? Mag je zomaar banden uit Canada halen en daar hier op rond gaan rijden?

RE: 10 of 12????

Ja die typegoedkeuring is er. IS DOT (net zoals onder andere de remvloeistof en dergelijke). En die is over de hele wereld hetzelfde voor banden, dus geen probleem wt dat betreft. Maar metde kleire diameter heb ik al rekening gehouden. kijk maar goed naar de berekening....

default

RE: 10 of 12????

Die 10 duims velgen met 205 breedte zijn wel voor golfwagentjes (meestal grasparkoers) ...
Zou ik niet direct op een mini monteren.

RE: 10 of 12????

Deze niet, is een soort van semi slick net zoals de A032R. Niet het type balonband waar jij aan denkt. om een beetje een gevoel t krijgen hoe ze eruit zien moet je maar eens kijken naar hoe de banden eruit zien onder een 300C (nieuwe dan wel he?)....

RE: 10 of 12????

De banden gaan niet door! Het blijken banden te zijn voor onder een aanhangwagen, dus een wegligging van een hondedrol. Beetje jammer wel. Dan wordthet toch 165 breed....

default

RE: 10 of 12????

even off topic...
Ik denk dat slappe hondendrol wel een goed grip heeft... lol :D

RE: 10 of 12????

Nog ff offtopic dan: Ik denk van niet, want elke keer als je erin stapt glijd je voet een stuk door :x

RE: 10 of 12????

Ik heb hier een setje Revolites liggen 6j met daarop Cheng-Shin 195-50-10. Zien eruit als wegbanden en er schijnt mee gereden te zijn. Banden zijn bijna 10 cm lager dan een 165-70-10 band. Persoonlijk vind ik het er niet uit zien (hele lege wielkast) en heb besloten voor de 165-70-10 Bridgestones te gaan. Heb ik toch meer vertrouwen in.

Dennis

RE: 10 of 12????

Dat zijn dus dezelfde soort banden als die ik bedoel. maar de banden zijn wel degelijk hoger:

195x0,50=97,5mm
165x0,70=95mm

Das dat breder is iets wat je je verbeeld omdat ze breder zijn. Kwestie van Hi-Lo's kopen en het is opgelost. Maar die chinese banden zijn helemaal Keihard en hebben echt geen grip. En denk ook dat als je naar de snelheidsaanduiding kijkt dat het nog gevaarlijk is ook....

RE: 10 of 12????

Ik heb die banden op velg met de maat 195-50-10 naast een velg met band met de maat 165-70-10 gezet en daar is wel degelijk een aanzienlijk hoogteverschil. Dat is niet simpel met een HiLo op te lossen want dan ligt mijn carter bijna op de straat. Afgezien van het feit dat ik een hydrolastic Mini heb.

Dennis

PS Kan jammer genoeg geen foto posten dan kan je het verschil zien.

RE: 10 of 12????

ik heb ook nog eens wat gelezen .. en whatayaknow.

bij racers gebruiken ze juist vaak een band die [u:d24a1gj0]smaller[/u:d24a1gj0]ongeveer een inch smaller is dan de velg.
Paul had vroeger ook 145 op 5J ATS zitten en dat zag er verdacht veel uit als 165.

oom keith heeft in een van de artikelen ook een aardige verhandeling over velgen ophanging en banden . KPO/ KPI en waarom je geen velgen wilt die erg veel buiten je naaf steken.

Qua banden (allen 165) kan ook even kijken naar Colway.. die hebben een nogal ouderwets uitziende raceband met E keur in het programma in 10´

AVON en Dunlop maken ook race banden met E keur.

yokohama´s zijn ook niet goedkoop dus welicht een optie

RE: 10 of 12????

SirYun schreef:

Paul had vroeger ook 145 op 5J ATS zitten en dat zag er verdacht veel uit als 165.




Klopt! De 145-ers hadden ook een beetje het dikke-wang effect alleen een stukje smaller. Persoonlijk vind ik de 165-ers echt goed staan maar je hebt wel sneller het gevoel(?) dat je band van de velg loopt als je te hard een bocht ingaat.

Maar echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet want bij de overstap naar de 165-ers heb ik ook Hi-Lo's en volledig instelbare ophanging gemonteerd.

Vandaag bij de Profile-boys geweest om te laten uitlijnen, ik had de goodies namelijk natte vingerwerk gemonteerd (en de STV er mee gereden) maar toen SirYun en ik wegreden en ik iets te hard een scherpe bocht nam brak de hele boel enorm uit.
Wel controleerbaar maar dat had ik nog niet eerder meegemaakt >:)

Helaas heb ik geen tijd gehad om voor de uitlijning de Mini ook te verlagen, maar dat komt nog wel een keer.

Ben benieuwd hoe ie gaat as zondag...

Enne, ik heb nog 4 10-inch velgen met goeie Bridgestones erop, die gaan de volgende keer mee naar de clubag 19 juli, voor als het weer een vochtig circuit is ;)

RE: 10 of 12????

Paul schreef:
Vandaag bij de Profile-boys geweest om te laten uitlijnen[knipperknip]
Helaas heb ik geen tijd gehad om voor de uitlijning de Mini ook te verlagen, maar dat komt nog wel een keer.




Je had er wijzer aan gedaan om ze ook eerst te verlagen met de Hilo's voordat je 'the yellow one' liet uitlijnen...
Na het laten zakken van je Mini veranderen de wielstanden ook weer waardoor je hem WEER uit moet laten lijnen... 8)

RE: 10 of 12????

Vind je dat echt? GB's zijn als ik me niet vergis 5J. Dus dat wat ik nu. Maar als ik daar die 145/70R12 band onder zag zitten leek het toch echt ook gewoon een 145 band....

RE: 10 of 12????

Weet ik Rene *zucht*

Maar de afstelling was nu niet echt dat ik daar hard de bocht mee door durf op Zandvoort en nu staat de boel iig semi-optimaal.

Heb geen zin om de Mini te crashen dus vandaar maar ff die doekoe neergelegd. Denk dat ik wel een deal met die Profile-dude kan maken dat bij de 2e afstelling een gunstiger tarief geldt, hij vond t wel een leuk klusje..

Tot hij de onderste verstelbare draagarmen zag en hoe je die moet verstellen (=demonteren om te verstellen ipv on car adjustable)

Afijn, weer een item erbij op de wishlist..