Hm, jouw motivatie om een 286 nokkenas te monteren is weer eens een andere kijk op tuning.. .
Ik heb zelf ook een 1300 Metro blok in mijn groene Mini hangen, die momenteel ook is voorzien van een 286 nokkenas. Mijn ervaring is dat het op zich best een fijne nokkenas is, maar dat het rendement beperkt blijft vanwege de beperkte flow van de standaard cylinderkop. Waar je met een A-series motor veel resultaat mee haalt is een andere, bewerkte cylinderkop (Stage 3 bijvoorbeeld).
Mijn groene Mini gaat ook helemaal uit elkaar inclusief het blok (als ik er tenminste ooit eens aan toe kom), en wordt dan eveneens weer voorzien van een nieuwe 286 nokkenas, verlicht vliegwiel inclusief balanceren van het draaiend gedeelte, Cooper S cylinderkop (schijnt een Works kop te zijn..), Maniflow LCB met RVS RC40 uitlaatsysteem, HIF44 carb op Mini spares spruitstuk, alles wat mogelijk is wordt zoveel mogelijk geflowed, en wie weet wat voor leuks ik allemaal nog tegenkom.
Zo heb ik nog een dubbele HS2 carburateurset liggen, maar ik ben een beetje huiverig voor de afstelling en synchronisatie daarvan. De HIF44 is op zich een prima carb, zeker als deze nog een beetje geflowed wordt volgens de David Vizard methode
- Login of registreer om te reageren
RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?
Ingediend door Frog off op ma, 23-02-2004 18:18
Ik ben dus bezig om mijn 1300cc te strippen. Ben ook al aan het kijken welke aanpassingen er mogelijk zijn om iets sneller te gaan. Ik wil bijvoorbeeld best graag een 286 nokkenas want dan klinkt de moter onregelmatig als ie stationair loopt. Dan lijkt ie net zwaar getuned.
Waar ik in ieder geval aan zit te denken:
verlicht vliegwiel
Kop vlakken
andere nokkenas
Wat zouden jullie doen als je opnieuw mocht beginnen met een blokje?
[Edit: titel toegevoegd - Eelke]