[1300 tunen] wat zouden jullie doen?

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Ik ben dus bezig om mijn 1300cc te strippen. Ben ook al aan het kijken welke aanpassingen er mogelijk zijn om iets sneller te gaan. Ik wil bijvoorbeeld best graag een 286 nokkenas want dan klinkt de moter onregelmatig als ie stationair loopt. Dan lijkt ie net zwaar getuned.
Waar ik in ieder geval aan zit te denken:
verlicht vliegwiel
Kop vlakken
andere nokkenas

Wat zouden jullie doen als je opnieuw mocht beginnen met een blokje?

[Edit: titel toegevoegd - Eelke]

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Hm, jouw motivatie om een 286 nokkenas te monteren is weer eens een andere kijk op tuning.. :P .

Ik heb zelf ook een 1300 Metro blok in mijn groene Mini hangen, die momenteel ook is voorzien van een 286 nokkenas. Mijn ervaring is dat het op zich best een fijne nokkenas is, maar dat het rendement beperkt blijft vanwege de beperkte flow van de standaard cylinderkop. Waar je met een A-series motor veel resultaat mee haalt is een andere, bewerkte cylinderkop (Stage 3 bijvoorbeeld).

Mijn groene Mini gaat ook helemaal uit elkaar inclusief het blok (als ik er tenminste ooit eens aan toe kom), en wordt dan eveneens weer voorzien van een nieuwe 286 nokkenas, verlicht vliegwiel inclusief balanceren van het draaiend gedeelte, Cooper S cylinderkop (schijnt een Works kop te zijn..), Maniflow LCB met RVS RC40 uitlaatsysteem, HIF44 carb op Mini spares spruitstuk, alles wat mogelijk is wordt zoveel mogelijk geflowed, en wie weet wat voor leuks ik allemaal nog tegenkom.

Zo heb ik nog een dubbele HS2 carburateurset liggen, maar ik ben een beetje huiverig voor de afstelling en synchronisatie daarvan. De HIF44 is op zich een prima carb, zeker als deze nog een beetje geflowed wordt volgens de David Vizard methode ;)

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

het stellen van een dubbelle hs2 carb valt best mee hoor, and looks are important. Ik zou ze zeker monteren op een 1300, en ga voor een goede cilinderkop dat scheelt errug veel...

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

als je het gelijk goed wilt doen dan zou ik er..

andere rocker rollers in zetten..

andere cillinder kop, of idd vlakken en grotere kleppen?

ander diff 3.1 of 3.2 of 3.44 what ever u want..

that's it voorzover ik kan bedenken

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Ik zou een andere cilinderkop kopen, een ander uitlaatsysteem, een ander inlaatspruitstuk, eventueel een andere nokkenas, en ik zou de hele boel laten uitbalanceren.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Lemon8 schreef:
andere rocker rollers in zetten..


Er zitten waarschijnlijk geen [i:hyigtvj6]roller rockers[/i:hyigtvj6] in, maar gewoon standaard zonder rolletje... Gewone standaard rockers dus, zonder roller [i:hyigtvj6]ervoor[/i:hyigtvj6] ;)

Tja, lees Vizard erop na... Andere cilinderkop, nokkenas, evt. nog tuimelaars (rockers) met hogere verhouding, al dan niet met rolletje, LCB, etc. Je moet vooral ook nagaan wat je van de auto wil, hoe wilder de onderdelen en hoe meer PK's je er volgens de boekjes uithaalt, hoe minder "rijdbaar" je auto wordt.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Wim schreef:
andere cilinderkop, uitlaatsysteem, inlaatspruitstuk, nokkenas


De combinatie andere kop en nokkenas/hilift tuimelaars doet al heel veel, is de ervaring die ik heb met niet-standaard 1300's.
Ik ga voor m'n nieuwe project het standaard pad bewandelen: een 1275 voorzien van Swiftune SW5 nokkenas, 1,5:1 tuimelaars en misschien een andere kop (welke weet ik nog niet) en natuurlijk een andere in- en uitlaat en K&N filter. Misschien later meer (verlicht vliegwiel etc.) aangezien het een Mini 'voor de fun erbij' wordt en er wat te wensen en sleutelen over moet blijven :)

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

.. vergeet niet te denken aan een 'centre main strap' en een dubbele (al of niet vernier) nokkenasketting. Niet zozeer voor de pk's maar voor de betrouwbaarheid. Die wil ik er zeker op hebben.

(zie ook het tabelletje op http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/bolton.htm
"most bang for your buck" ; nokkenas word hier niet genoemd omdat het geen "bolt-on" is.)

andere/bewerkte kop en nokkenas zijn volgens mij het meest bepalend voor de output, investeer ook in een rollenbanksessie om het geheel af te (laten) stellen.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Hey Frog off;

wat jij wilt, ben ik bijna aan het afronden. Ik zal hopelijk dit weekend eens flink wat foto's online zetten.

Wat heb ik gedaan?

Poorten en kamers van de kop bewerkt met een dremel voor betere flow
20 topcut, dan 45 graden zetels en verder 70 graden
45 graden laten slijpen op de kleppen
zie
link

Vleigwiel af laten draaien, zie link

Daarna krukas met vliegwiel en poelie laten balanceren.
SW5 swiftune nokkenas erin en (noodgedwongen) het blok laten opboren tot een 1310 cc.

Nu nog de boel in elkaar zetten (duh..) en dan moet het gaan als de brandweer...

Ik heb de foto's gezien van jouw blok en ik kan je maar 1 ding adviseren; go all the way, helemaal reviseren dat ding. Je blok haal je niet voor de lol uit elkaar dus als je er eenmaal mee begint moet je het ook goed doen.
Zowiezo veel artikeltjes lezen op internet en David Vizard is verplichte kost.

Ow jah, ik heb ook nog de versnellingsbak gereviseerd (als je toch bezig bent :))

Afijn, hou het forum maar in de gaten, ik zal snel een verslag posten.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Hoi,

Ik heb nog een 1275 metroblok liggen dat eerst in mijn witte mini heefd gezeten. Nu heb ik het idee om uit dit blokje wat meer pk's te halen en vervolgens in mijn zwarte mini te doen.

Om te beginnen wil ik er ongeveer 400-500 euro aan uitgeven. ik heb al liggen:
-inlaatspruitstuk (mg metro)
-gereveseerde hif44 + k&n filter

voor de rest zat ik te denken aan:
-maniflow LCB
-rc40 uitlaat enkele demper aan de zijkant
-dubbele distributie ketting
-andere nokkenas?
-kompressie iets verhogen

Ik ben benieuwd wat jullie vinden!

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

lijkt me een goed startpunt.

een andere nokkenas zou ik in combi met een bewerkte kop doen.

zeker als je niet voor hele wilde nokkeassen gaat (MD 256/266 of sw5) zou je best aleen een setje grotere inlaat kleppen er in kunnen zetten en hier en daar een modificatie doen.dit zodat je maximale winst hebt per uitgegeven E's

wat ik zou doen is alles kopen wat je hebt genoemd en hem dan netjes op een rollenbank laten afstellen.

dan zijn je 500 E's er wel doorheen

voor lange nokkenassen die het vooral moeten hebben van meer vermogen op hoge toeren (276/286 SW10) moet je een kop hebben die echt aangepast is met een compressie verhouding die er bij past.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Omdat mijn blokje aan het sterven is, wou ik deze vervangen door een 1380, maar dan hoort er ook een andere cylinderkop op, en dan kan ik evengoed ineens wat voortdoen en de rollers en nokkenas ook vervangen.
Maar eerst sparen, en hopen dat hij het nog even volhoud...

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

SirYun schreef:

zeker als je niet voor hele wilde nokkeassen gaat (MD 256/266 of sw5) zou je best aleen een setje grotere inlaat kleppen er in kunnen zetten en hier en daar een modificatie doen.dit zodat je maximale winst hebt per uitgegeven E's


Dit klinkt heel leuk :), maar aangezien ik dat zelf niet kan zou ik dat dus moeten laten doen. de vraag is dan ook wat dat gaat kosten, een set grotere kleppen er inzetten. En waarschijnlijk ook nieuwe klepgeleiders ed.


wat ik zou doen is alles kopen wat je hebt genoemd en hem dan netjes op een rollenbank laten afstellen.


Inclusief nokkenas?

Ik zat zowiezo te denken aan een milde nokkenas, iets in de trend van een md266 of een sw5. Al vraag ik me af waar je de swiftune sw5 ergens kunt kopen.

Ik ga eerst eens kijken of dat metroblok nog de moeite waard is :x.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

mini_mouse schreef:
Ik zat zowiezo te denken aan een milde nokkenas, iets in de trend van een md266 of een sw5. Al vraag ik me af waar je de swiftune sw5 ergens kunt kopen.




Bij Swiftune natuurlijk!

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Paul schreef:

Bij Swiftune natuurlijk!



Ik bedoelde eigenlijk of die nokkenas ergens bij een minicentre oid. te koop is. Want ik zie hem nergens op een prijslijst staan.
Dat rechtstreeks bestellen bij swiftune, is dat makkelijk? Ik heb namelijk geen credit card :x.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Zonder credit card wordt het altijd lastig. Misschien kun je het met Swiftune afspreken om het geld per bank over te maken zodat zij de spullen kunnen opsturen.
Zelf heb ik overigens hun duplex-kit (SW5, nokvolgers, nokkenasopsluitplaat, oliepomp, dubbele db-kettingset) en die is relatief voordelig.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

ja ik vind swiftune echt niet duur voor wat ze bieden, ik kan een full roller rocker setje kopen daar waar je hier in NL maar roller rockersetje voor hebt, en dan nog een stuk duurder!!

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Lemon8 schreef:
ja ik vind swiftune echt niet duur voor wat ze bieden, ik kan een full roller rocker setje kopen daar waar je hier in NL maar roller rockersetje voor hebt, en dan nog een stuk duurder!!


Maar shoppen in UK is meestal goedkoper dan bij de 'grote' Minicentra in NL, dus verkijk je niet.
Full roller rockers zijn trouwens wat overdreven voor een straatauto. Roller tip is genoeg.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Laat je 1275 gewoon 1275! Inlaat en uitlaatsysteem optimaliseren, snellere kop erop (stage 3), geen dubbele carb!!, rij bij laten maken op je radiateur, open luchtfiltertje erop, eventueel sneller nokkenasje, goeie bougies erin, nieuwe olie, en zeker laten afstellen op rollerbank. Gassen maar!!

Groenten

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

EB schreef:
geen dubbele carb!!



En wat is jou motivering hiervoor?

Frans

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Als het specifiek over een dubbele HS2 vs. een HIF44 gaat, dan zal de motivatie zijn dat een enkele HIF44, ondanks dat die het principe tegen heeft, toch iets beter flowt dan twee HS2's.

Maar dat is alleen specifiek die vergelijking, en je kan er geen algemeenheid van maken. Bovendien is het verschil zo weinig dat ze (dubele HS2's) bij mij toch wel ergens op het verlanglijstje staan, voor de looks en voor de vermeende betere respons op het gaspedaal.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

2 HIF38-jes op een Weber spruitstuk is ook leuk. Nog nooit echt gezien, alleen in Vizard. Schijnt 'the best of both worlds' te zijn; toch klasieke 2 SU set-up, maar wel moderne carbs.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Wat er met mijn mini motor is gebeurd (was al toen ik hem kocht) is het volgende:

Snelle kop, grote kleppen, dubbele klepveren
- Kent MD 286 nokkenas
- RC 40 medium bore uitlaatsysteem
- LCB medium bore
- geflowde HIF 44 met K&N cone filter
- 2 core Mini Spares radiator
- dyno afgesteld, ruim 75 pk op de wielen

Wat het allemaal betekent weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat hij super snel is en menig auto eruit trekt bij het stoplicht.
Een nadeeltje (wat ik persoonlijk geen nadeel vind) is dat de motor heel onrustig is. Ofwel de mini is zeer nerveus en vind het niet leuk om laag in de toeren te rijden. Ook verbruikt hij wat meer olie door de grotere boring.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Mijn plannen:

1275 tot 1330 geboord.
· (Swiftune) Stage 3 kop
- 35,7mm inlaatkleppen
- 31,00mm uitlaatkleppen
- ongelood
· adjustable timing belt system
· Kent 286 cam
· 1.5:1 roller rockers
· dubbele klepveren
· bronzen klepgeleiders
· MG metro lightened and balanced crankshaft
· lightened and balanced flywheel
· triangulated backplate
· SU HIF4 carb op MG metro manifold
· MG Metro distributor
· Lumenition Optronic Ignition
· K&N luchtfilter
· two core radiator
· mechanical fan
· Facesilver top electric fuel pump
· maniflow LCB + 1 3/4“ uitlaatsysteem
· Lucas Sports Coil
· Lumenition leads
· 13-rij oliekoeler
· engine steady

[size=75:28pzwxxh]bron: Miniworld Januari 2001 blz. 30[/size:28pzwxxh]

Maar dit gaat nog wel ff duren...

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Liesbeth_1978 schreef:
Ook verbruikt hij wat meer olie door de grotere boring.


:? Wat voor boring heb je dan? Die van mij is uitgeboord naar 1293, gewoon de eerste overboring, en hij gebruikt nauwelijks olie. Ik moet vanmiddag weer eens peilen, maar Ik rij nu bijna 2000 km sinds de vorige keer navullen (halve liter dus). Zowiezo heeft het olieverbruik bijster weinig met de boring te maken. Er worden heel wat sprookjes verteld om olieverbruik goed te praten...

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Hugo schreef:
2 HIF38-jes op een Weber spruitstuk is ook leuk. Nog nooit echt gezien, alleen in Vizard. Schijnt 'the best of both worlds' te zijn; toch klasieke 2 SU set-up, maar wel moderne carbs.


Hif 38 is wel een stukje groter dan een HS2. HS2 is 1 1/4", terwijl een HIF 38 1 1/2" is (dezelfde doorsnede als een HS4). Lijkt mij voor een 1300-je een beetje overdreven.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Ik heb geen idee Eelke. Maar bij Boss zeiden ze dat het heel normaal is met deze motor dat hij wat meer olie verbruikt. Ik heb er geen verstand van, maar neem aan dat ze het bij Boss wel weten. Zij hebben de motor opgewaardeerd.
1 liter op 1000 km is volgens hun nog acceptabel. Die van mij verbruikt nu ongeveer 1 liter op 1400 km.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Eelke schreef:
Lijkt mij voor een 1300-je een beetje overdreven.


Nou, dat valt wel mee. De 2 x HS2 is redelijk onderbemeten, want vergeet niet dat er maar 1 cilinder tegelijk zuigt. Die 2 x HS2 set-up heeft ook een dwars-verbinding, waardoor iedere cilinder door 1,5ve HS2 zuigt, terwijl de 2 x HIF38 op een Weberspruitstuk geen dwarsverbinding heeft en iedere cilinder dus door 1 HIF38 zuigt.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Sjoerd schreef:
Mijn plannen:

[knip]
lange lijst met goodies
[/knip]

Maar dit gaat nog wel ff duren...



Ja, daar moet je wel ff voor sparen 8)

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Sjoerd schreef:
MG Metro distributor
· Lumenition Optronic Ignition


Metro verdeler is toch al electronisch ? Of heb je een vroege (van ca. '82) met wel contactpunten te pakken ? Sport-bobine is ook niet echt nodig en let erop dat die voor electronische ontsteking weer anders moet zijn dan voor puntenontsteking.
Liesbeth_1978":3h37bta0]Maar bij Boss zeiden ze dat het heel normaal is met deze motor dat hij wat meer olie verbruikt[/quote:3h37bta0]
Misschien wat ruime toleranties gehanteerd bij het opboren of al wat versleten zuigers/veren/cylinders(= minder weerstand :) )

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Heb in het verleden veel snelle motortjes gebouwd en kan je vertellen dat de investering die je moet maken om boven de 85pk te komen niet opweegt tegen het resultaat. Het moet ook (kosteloos) een aantal jaartjes heel blijven. Heb vaak gereden met orriginele 1275 en het pakketje wat ik eerder besprak en menig 1380 blok eruit gereden. Ik heb het niet over een topsnelheid van 180km/h maar over het sneller wegzijn bij het stoplicht. Alles staat of valt met de afstelling van je blokje.

Maar investeer vooral in al die dure zooi voor een paar pk's extra, goed voor de economie! En wat dubbele carb. betreft: ook daar blijf je aan het afstellen. Maarja het oog wil ook wat. Overigens vindt ik persoonlijk een 1293 blokje nog het beste rijden, maarja dat opboren kost naar verhouding toch (te) veel geld.

Groenten,

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Opboren naar 1293 doe je niet voor de extra inhoud, enkel om weer een gladde cilinderwand te krijgen. Het lijkt me sterk dat je van die 18 extra cc's wat merkt. Ik zal het wel zien, ik heb net mijn 1293 blok opgehaald. Pure noodzaak om op te boren naar 1293, probeer maar een fatsoenlijk 1275 blok te vinden, die zijn er bijna niet meer.

Vaak worden er na het opboren wel betere (snellere) zuigers ingezet dat zal je misschien wel merken, maar ook daar moet je denk ik geen wonderen verwachten.

Ik heb net voor een prikkie (via de list) dubbele HS2's gekocht. Je hoort nogal vaak dat een Hif44 (die er eerst opzat) zeker zo snel is en makkelijker af te stellen, moderner etc. Ik ga het maar gewoon proberen, wellicht binnenkort weer een setje gereviseerde HS2's te koop. :P

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Originele mini 1275 blokjes zijn redelijk zeldzaam aan het worden inderdaad. Echter metro GT blokjes zijn er voldoende te krijgen vaak met weinig km erop omdat die autootjes veel door oudere mensen wordt gereden en/of als stadsauto wordt gebruikt. Je moet dan wel 150-250 euro willen betalen en soms dat blokkie er zelf nog uit halen. Maarja dan heb je hem in ieder geval horen/zien lopen. Heb zelf altijd zo'n blokje in de garage staan.

Weet iemand toevallig een goed adres om je stoeltjes opnieuw te laten bekleden? Omgeving Tilburg?

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Dat vind ik wel erg optimistisch, een tijdje terug was dat nog mogelijk, maar de A-blokje met wegwerpverpakking (metro) liggen op niet meer voor het oprapen op straat.

De laatste metros (met A series) zijn begin jaren negentig van de band gerold. Dat is inmiddels 14 jaar geleden. Als je een metro kan vinden met minder dan een ton op de teller voor 150-250 EUR dan kan je beter zoeken dan ik. Een snelle uitvoering (72PK) is al helemaal niet te vinden. Voor 200 EUR mag je blij zijn als je een kop van een 72PK blokje kan vinden.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Stoelen bekleden ?
Zoeken !

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Liesbeth: 1 liter op 1400 is nog redelijk netjes, afhankelijk van de kilometerstand. Maar "normaal voor zo'n motor" vind ik toch een twijfelachtige uitspraak. Ik heb zelf gisteren weer een half litertje olie in het blokje gegooid, dat er nu een dikke 3000 km op heeft zitten. Dat was 1992 km na het vorige halve litertje, en dat was weer het eerste halve litertje sinds revisie (ik heb me laten vertellen dat het normaal is dat na de eerste paar 1000 km het verbruik nog iets verder afneemt). Dus dat betekent grofweg 1 liter op 4000 km. Zo kan het dus ook (en het is een wereld van verschil met de setup die ik hiervoor had, zie mijn verhaal daarover). Toch is mijn motor erg vergelijkbaar met de jouw. Ik dacht me te herinneren dat je ooit op het forum hebt gezet dat het in jouw geval ook om een 1293 ging. Ik heb alleen een iets minder wilde nokkenas dan jij (276). En wat voor kop je precies hebt heb je er ook niet bijgezet, maar ook dat mag eigenlijk voor olieverbuik niet uitmaken.

Anyway, 1400 km is netjes voor een motortje dat er al wat kilometertjes op heeft zitten, en aan de volgende revisie hoef je nog lang niet te denken.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Die 72pk blokjes zijn goed te krijgen. Wel vanuit engeland overigens. Er adverteerd regelmatig een zekere Maurice uit R'-dam op marktplaats. Hij heeft veel connecties met sloperijen in engeland, is betrouwbaar en leverd goeie blokjes voor 250 euro, vaak met verpakking (metro) eromheen. Als je goed zoekt en weet waar heb je zo een 72pk blokje, zonder gekheid. Maarja dat is met al het mini-spul.

groenten,
Oja, overigens is 1ltr. olie op 1000km. voor een origineel cooper s blokje en/of inno-cooper blokje normaal. Bij sportief gebruik.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Dank je voor de uitleg Eelke.
De motor is in 2002 gereviseerd en na die tijd heeft hij ongeveer 17000 km bij de vorige eigenaar gelopen en zo'n 8000 km bij mij. Dus in totaal na zo'n 25000 km verbuikt hij ongeveer 1 liter olie op 1400 km.

Ik heb nog nooit iets over deze mini verteld dus ik denk niet dat ik het was die zei dat mijn mini een 1293 is.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Toen je hem kocht heb je dat wel verteld in de huiskamer van KAN, dacht ik. Maar het kan ook dat ik erbij heb verzonnen dat het een 1293 was hoor.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Zou kunnen. Kan ik me niet meer herinneren. Het is in ieder geval een opgevoerde mini cooper uit 1991. Hij is van Eric Lange geweest.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Zo, ik ben al weer iets verder! Teneerste staat het onderblok in de hammerite :D. Lijkt ie teminste al snel :x. En ik heb een paar onderdeeltjes gescoort :9, een MGmetro cilinderkop+nokkenas!

Dus mijn standaard metroblokje word opgewaardeerd tot MG power :P.

Heb ik nog een vraagje, als je de nokkenas vervangt en je laat de nokkenvolgers zitten, kan dat kwaad? [size=75:27z5y3x0]Heb namelijk geen zin om het blok uitelkaar te gaan halen[/size:27z5y3x0]

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Ideaal is: nieuwe nokvolgers plaatsen. Het is nl. meer regel dan uitzondering dat de nokvolgers iets zijn ingevreten. Als je ze niet vernieuwt, moet je ze in ieder geval in dezelfde volgorde terugplaatsen (bij dezelfde nokkenas). Maar zo te lezen heb je een losse MG nokkenas zonder de volgers gescoord ?
Als de nokkenas eruit is, kun je de nokvolgers er meteen uitvissen [size=75:113t4hln](tenzij het blok rechtop staat, dan vallen er er vanzelf uit)[/size:113t4hln]. Daar hoef je verder geen extra dingen voor te demonteren als je het blok al los hebt.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

mini_mouse schreef:
Heb ik nog een vraagje, als je de nokkenas vervangt en je laat de nokkenvolgers zitten, kan dat kwaad? [size=75:o0h1uqys]Heb namelijk geen zin om het blok uitelkaar te gaan halen[/size:o0h1uqys]



Kan op zich geen kwaad, maar mijn motto is als je toch bezig bent doe het dan goed.
Die nokkenvolgers kosten nou ook niet zoveel.

En vergeet niet; je gaat voor extra pk's dus alles gaat extra hard slijten en dan wil je toch wel voor duurzaamheid gaan. Anders blijf je sleutelen.

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Kijk, ik snap natuurlijk dat vervangen beter is, maar dan moet het blok uitelkaar, en dat is voor de rest niet nodig. Blokje liep goed toen die nog in de witte zat!

Dus ik wou eigenlijk het blok op zijn kop zetten en dan de nokkenas verwisselen. Dit met de wetenschap dat de nokkenas en de oude volgers op elkaar moeten inslijten. Als dit niet kan heb ik twee opties, de oude nokkenas laten zitten en dus alleen de mg kop gebruiken, of de zooi toch maar uitelkaar halen.

Zowiezo eerst maar de cilinderkop een opfris beurt geven, Kleppen opnieuw laten slijpen en laten vlakken :)

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Ik heb gisteren de kop van het motorblok gehaalt en deze eens vergeleken met die MG kop, en nu lijkt de verbrandingskamer inhoud van de MG kop groter te zijn dan die van standaard metro kop :?. Heefd een MG blokje soms vlakke zuigers ipv. kom zuigers?
Ik geloof dat er tussen die berg onderdelen van dat mg blok vlakke zuigers zitten, vandaar!

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Ik las oude nokkenvolgers met nieuwe nokkenas


HEEEL SLECHT IDEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

GEBRUIK ALTIJD NIEUWE VOLGERS EN OOK EEN NIEUWE THRUSTPLATE

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

SirYun schreef:
Ik las oude nokkenvolgers met nieuwe nokkenas



nokkenvolgers zijn van gehard staal, da's lastig lassen. Hoe las jij ze met een nieuwe nokkenas??? :D :)

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

SirYun schreef:
Ik las oude nokkenvolgers met nieuwe nokkenas


HEEEL SLECHT IDEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

GEBRUIK ALTIJD NIEUWE VOLGERS EN OOK EEN NIEUWE THRUSTPLATE



Nou, het blok moet toch uitelkaar. Dat asje wat de onsteking aandrijft wil er met geen mogenlijkheid uit :(. Dus dan kan ik die nokkenvolgers ook vervangen, en als ik dan toch bezig ben, ook maar ff gelijk de singromeschringen vervangen.
Die trustplate, is dat dat driehoekig ding?

RE: [1300 tunen] wat zouden jullie doen?

Jep,

dat driekhoekige ding is de trustplate.

En de zgn spindle krijg je er makkelijk uit met een tapeindje waarmee je kleppendeksel vastzit; past precies!

Even vastdraaien en dan linksom terugdraaien en een beetje trekken en hij moet eruitkomen.