Voor dat geld kun je beter gelijk een v-tec of k-serie erin lepelen, het ziet er nl. hetzelfde uit wanneer je zon kop op je a-serie zet.
- Login of registreer om te reageren
Voor dat geld kun je beter gelijk een v-tec of k-serie erin lepelen, het ziet er nl. hetzelfde uit wanneer je zon kop op je a-serie zet.
Hetzelfde als wat??
in elk geval niet als een standaard a-serie moter.
Zie foto
http://www.geocities.com/minifvan/jack.jpg
zie ook:
http://www.jackknight.co.uk/minihotrod.htm
verschil van de JKD 16v kop met die van KAD is dat er met de JKD zelfs geen bobbel in de originele motorkap komt :)" title="Evil" />
geen subframe en andere wijzigingen aan het chassis/carrosserie.
.. geen ervaring mee, maar de kit gaat al een aantal jaren mee (vooral in Japan) dus eigenlijk is het:
nu ook in europa te koop !!
FWIW,
Theo van den Bogaard
Volgens mij is dat al een tijdje te koop hoor. Bij Ben van Leeuwen staat al zo'n 5 jaar, als het niet langer is,zo'n motor in de showroom.
Bij Ben van Leeuwen staat
een KAD motor ..
(zie ook: http://www.kad-uk.com/engine.htm)
....
groetjes,
Theo van den Bogaard
maar de kit gaat al een aantal jaren mee (vooral in Japan) dus eigenlijk is het:
nu ook in europa te koop !!
ff veranderd dan maar
Ik begrijp alleen nog steeds niet wat Louis bedoelde dat het er hetzelfde uitziet
Ingediend door Gruttepier op ma, 13-09-2004 16:38
Daar droom ik s'nachts al een tijdje van.........
Die hebben ze toch al langer bij W&P te koop??
Ik heb het ook maar uit de october 2004 editie van Thoroughbred & Classiccars
MiniF/Van schreef:
Ik begrijp alleen nog steeds niet wat Louis bedoelde dat het er hetzelfde uitziet
Ik denk dat hij bedoelde dat als je een 16V-kop op je A-series zet, dat er hetzelfde uitziet als wanneer je pak 'm beet een VTEC erin zet; ook dubbel kleppendeksel, eerste reactie van een beetje technisch ingesteld persoon is ook "wow, 16V".
Natuurlijk ziet het er niet exact hetzelfde uit, maar toch ook "heavily modded". En dan kun je je afvragen waarom je veel geld in een custom 16V-kop gaat steken, terwijl je voor een vergelijkbare* investering ook helemaal voor moderne techniek kunt gaan.
Hij heeft wel een punt. Die 16V-kop heeft wat mij betreft bestaansrecht als het een stuk goedkoper is dan een compleet andere motor erin hangen. Voor de originaliteit hoef je het niet echt te doen ofzo... Of toch? Want de rest blijft wel allemaal gewoon Mini.
*: Vergelijkbaar "for the sake of argument", want dat is natuurlijk wel even de vraag. Een Japans motortje uit een sloper zal een stuk goedkoper zijn dan die 16V kop, maar dan moet je weer wel je halve Mini verbouwen om dat blok erin te krijgen.
Gruttepier schreef:
Die hebben ze toch al langer bij W&P te koop??
Dan gok ik zo dat die dingen rechtstreeks van KAD komen...
Of hebben ze die dingen wel inhouse geproduceert?
dank je Eelke, dat bedoelde ik idd. Ik weet niet wat een speciaal subframe kost voor een vtec oid. en wat een motor vd sloop doet, maar dat zal niet veel schelen met die kad kop. Dr moeten dan 2 dubbele webers op, zon setje met spruitstuk kost je al meer dan een heel honda blok (liever rover k-serie trouwens)En je kan wel zeggen dat die 16 v kop zo erop past, met origineel bodywork, vergeet niet dat je hele a-serie blok uit elkaar moet om die andere zuigers te monteren!
Louis schreef:
En je kan wel zeggen dat die 16 v kop zo erop past, met origineel bodywork...
Ik denk dat je motorkap die dubbele webers met luchtfilters niet leuk gaat vinden.
Ingediend door miggel op di, 14-09-2004 15:42
We zijn al een tijdje bezig een auto te bouwen die inderdaad een KAD 16v top krijgt. Om plaats te krijgen voor de Webers (Weber Alpha throttlebodies + filters)bouwen we de voorkant met een Clubman neus. Maar aangezien er helaas veel andere projekten tussendoor komen, hebben we erg weinig tijd gehad om alles nu eens te monteren.
idd, die 16V Mini's die in de bladen staan hebben óf een clubman neus óf een oerlelijke 'airbox' aan de voorkant om ruimte te maken voor die Webers en bijbehorende filters.
Ik dacht dat je met een Arden 8-port kop niet al te veel hoeft aan te passen aan de motorkap.
Ingediend door miggel op di, 14-09-2004 16:35
Ik geloof dat als je inderdaad een Arden 8-port en 4 Amal carbs gebruikt, je de voorkant niet hoeft aan te passen. Volgens mij werd dit ook in een aantal "Works" toegepast. Schijnt eigenlijk alleen goed te werken op kleinere blokken (dus niet op 1275) maar ziet er wel fantastisch uit. Minispares verkoopt de komplete setup, Arden (of Arden kopie?) en Amal carbs.
Deze foto's komen van Fokko's site:
Dat ziet er toch wel heel lekker uit
Dit is niet de versie die nu nieuw te koop is maar de oudere race versie denk ik, omdat de foto's al een paar jaar oud zijn.
Wat is dit eigenlijk voor een inlaatsysteem? Niet die weber setup waar ze het in de openingspost over hebben.
Even een andere vraag...
Past een roverkop 16v van een metro op een A+ of A blok van een Mini ? Het viel me op met mijn zoektocht naar een anderblok voor mijn mini dat er 16v uitvoeringen van zijn.
Nee, K en A serie zijn echt totaal verschillend. Denk niet dat je dat ooit passend kunt krijgen. Die 16v Mini's zijn dan of van die KAD of JK verbouwde A series waar dit topic over gaat of hele blokken uit andere auto's.
Ok dan weet ik dat, bedankt voor je reactie !
Ps. trouwens leuke site !!! Wij gaan over twee jaar drie weken rondreizen met de Motor in Zuid Africa. Ben erg benieuwd hoe het land er daar uitziet. Ben een keer in kaapstad geweest voor de jaarlijkse downhill wedstrijd van het mountainbiken.
Ingediend door miggel op wo, 15-09-2004 16:11
Over het inlaatsysteem: dit lijkt erg op het Weber Aplha systeem wat wij op ons KAD blok zetten.
miggel schreef:
Ik geloof dat als je inderdaad een Arden 8-port en 4 Amal carbs gebruikt, je de voorkant niet hoeft aan te passen.
Klopt.. Doch zoals je al zei gaat dat niet op voor de grotere cc's.. En het schijnt dat die Amal's niet zo lekker af te stellen zijn.. Als alternatief worden weer webers geadviseerd.. Doch dat past weer niet onder de motorkap... Wet van behoud van ellende...
Ik heb op de IMM ook nog een 16V-kop gezien van Deens fabrikaat, ook zonder aanpassingen aan de motorkap en schutbord e.d. Ik weet alleen de naam niet meer.
Alco
Ingediend door miggel op do, 16-09-2004 08:31
Deens fabrikaat....ik ben nu ook de naam even kwijt maar er is een bedrijfje wat in de jaren 60 en 70 ook een naam had op het gebied van tuning (in ieder geval hier in Scandinavië) Deze hebben kortgeleden nog een "nieuwe" 8 poorts kop op de markt gebracht. Zelfde bedrijfje misschien. Wel erg grappig trouwens om nu dure conversies op de markt te brengen voor een motor die niet meer in produktie is.
spraakverwarring: 'weber carbs' en 'weber alpha' het laatste is dus een injectiesysteem.
(volgens mij passen trouwens beide onder de normale motorkap - zie ook: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/hotrod/hotrod.htm )
Van een Deens-fabrikaat 16 klepper heb ik nog niet gehoord; wel van AKM - een 7 poorts cross-flow kop; vergelijkbaar met de Arden 8 poorter, maar aan de achterkant voorzien van standaard Mini uitlaat-configuratie (middelste poorten op 1 pijp).
zie ook: http://www.akmracing.dk/
HTH,
Theo van den Bogaard
Hier een Jack Knight 16v toegepast in een Van (in Japan of China)
Grtz,
Carel
Mooi blok, zal ongetwijfeld heel snel zijn maar die uitstekende luchtfilters zien er niet uit op deze manier, ook handig in de regen
Ergens eens gelezen dat die pipercross moes filters niet echt ideaal zijn. Op zo een opgefokt motortje durven die webers wel al eens backfiren. En als ze in de fik vliegen ...
Pipercorss filtertjes zijn ook niet ideaal. Ze lveren wel het meeste vermogen. Maar ze zijn minder goed voor je motor als een katoenen van K&N. Dit omdat de foam filters een grotere stofdeeltjes doorlaten. Levensduur wrdt dus wel wat verkort....
Ingediend door MiniNRG op ma, 03-01-2005 23:36
sorry maar ik heb er niet echt veel verstand van, voor wat voor motor is deze 16v kop nou bedoeld .
ik vind het wel een leuk idee en wil dus ook gaan kijken voor een mini(van) met motor waar dit op kan. :)" title="Evil" />
de 16V koppen zowel van KAD als JKD zijn voor de 1275 A(+)-series motor .. let wel op dat je dan gelijk in de buurt van de 100 pk komt en dus de remmerij daar ook op berekend moet zijn (als ook de rest van je blok).
groetjes,
Theo van den Bogaard
Mag ik nog wel ff erop wijzen dat zo'n 16v gebeuren wel ongeveer 3000 pond kost en dan heb je nog niet eens een goede mini om 'm op te zetten.
Maar als je het toch gaat doen wens ik je erg veel succes en ben ik errug benieuwd om het resultaat (en inbouwproces) te zien.
Grtz,
Carel
Ingediend door MiniNRG op di, 04-01-2005 14:00
owkeej tnx.
ja ik weet dat het niet goedkoop is en dat er wel meer aanpassingen aan moeten komen het is ook geen project dat ik morgen af wil hebben. (eigenlijk wel natuurlijk )
ik moet realistisch blijven en eerst eens mijn studie afmaken, een baan zoeken en sparen. maar ik weet iig naar wat voor mini ik moet zoeken nu. en tegen de tijd dat ik aan het project bezig ben laat ik zeker wat van me horen
RE: A-series 16-valve head
Ingediend door MiniF/Van op zo, 12-09-2004 17:18
Er is nu ook in Europa een conversie kit te koop om van je A serie moter een 16 klepper te maken
Hij bestond al alleen dan voor race gebruik maar nu ook voor weggebruik!!
JACK KNIGHT Development's successful 16-valve A-series engine conversion is now available for road use. The race-proven design has been redeveloped to road and rally specification and is supplied in kit form. The cylinderhead is designed to bolt onto a standard 1275cc engine block with no changes to the bottom end components, except for modified pistons, which are included in the kit. The head features cambelt-driven 28mm inlet and 24mm exhaust valves and is suitable for use with Weber DCOE carburettos or throttle body fuel injection. Power is around 100bhp, depending on final specification, but customers can also select a range of additional performance upgrades from a 125 bhp, 1380cc version to an all-steel 1460cc, 185bhp unit. Costs standard kit: 2937 pounds. phone: 01483 764326
Klinkt erg goed heeft iemand ervaring met dit systeem?