achter subframe vastlassen aan carrosserie??

default

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Hoi

Ik ben mijn mini uit '89 aan het opknappen en zag dat het achtersubframe aan beide zijden met maar 1 bout vasthangt (links 1 bout en rechts 1 bout. Allebei de bovenste. Simpele gedachte van mij was om een ander bout te monteren, maar er zit geen moer meer.Grrrr

Aangezien ik deze mini gekocht heb, omdat de carrosserie roetsvrij is (op 2 plekjes in de bodem na) en hij al geheel overgespoten is, vind ik het geen optie om de dorpels los te halen/stuk uit te slijpen. Van binnenuit kan het schijnbaar ook, maar dat is ook zo'n gedoe.

Nu is mijn vraag: Waarom kan ik die steunen niet gewoon vastlassen, las netjes afvlakken en tectyleren? Bij andere vraagstellingen werd dat geen een keer uitgebreid besproken.

Het lassen is mijn inziens sterk genoeg. Ik weet dat het subfram dan niet zo gemakkelijk meer te demonteren is, maar dat ziet er nog zo strak uit, dat ik niet de verwachting heb dat dat binnekort moet gebeuren.

Heeft iemand hier een advies over. Ook APK kenners zijn welkom, aangezien dat ook nog moet gebeuren (hij is nu geschorst).

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Het is gietijzer meen ik, en of het verstandig is omdat te lassen aan je body weet ik niet.

Wat je denk ik beter kan doen is gewoon nieuwe bouten er in lassen. Als je niet te veel los haal hoef je niet in de buurt te lassen waar lak op zit.
Als je nu een vierkant stuk er uit slijp waar de bout zit, dan kan je een nieuw stuk er in lassen met een bout.

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Het is geen gietijzer, gewoon pisbakkenstaal.

Ik zou toch een gat in de dorpel slijpen, moer erin lassen, dorpel dicht en de lasnaad ff wegslijpen. Niemand die er wat van ziet.

Eventueel kan je ook zoeken naar een blindklinkmoer....Die zou ik echter nog wel ff 2 hechtjes geven aan de buitenkant (is maar een tip).

Groet ron

default

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Zou het een APK afkeurpunt zijn als ik het gewoon vastlas? Auto is namelijk net mooi afgewerkt en zoek een manier van de minste weerstand, maar wel veilig en apk technisch ok?

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

ik zou het echt nooit doen...


maarja ik weet ook niet wat ik doe aan mini's...

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

ik zou het lassen uit je hoofd laten als ik jou was.
ga je dat vastlassen ben je een heel nieuw probleem aan het creeëren.
wat als je een keer je subframe krom hebt of het is gewoon verrot dan moet je alles los gaan slijpen van je body.
aangezien je die stalen pin die in die beugels zit ook vaak niet fatsoenlijk los krijgt word het denk ik al gauw weer een slijp festijn.
beter maak je het gewoon op een degelekijke manier de snelle optie is namelijk niet altijd het beste.

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Haal subframe eronder weg en las er nieuwe bouten in.. dat is beter dan een vastgelast frame

Jaapio

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Verplaatst uit Standaard Techniek

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Bulletje75 schreef:
Waarom kan ik die steunen niet gewoon vastlassen, las netjes afvlakken en tectyleren



ayla":3i90ghos]Het is geen gietijzer, gewoon pisbakkenstaal.[/quote:3i90ghos]

Die steun is toch echt van gietijzer...

Lassen is inderdaad geen optie! Gegarandeerd APK afkeur als ze het zien... Kun je er beter 2 bouten in lijmen... |:(

Beste oplossing is inderdaad om even de dorpel open te slijpen en daarna weer dicht te lassen.

Subframe hoef er daarvoor niet onderuit trouwens... ;)

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Misschien dat je er nu een klein beetje tijd mee wint maar je haalt er jezelf een hoop problemen mee op de nek. Zowel de APK afkeur als bij het moeten vervangen van je subframe.

Meteen goed doen dus!

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

:x :x

Ik moet enkelen (mini power) toch gelijk geven.

Ik heb het bij twijfel ff nagekeken, echter ik heb het verward met de buitenste beugels. Deze zijn wel van gezette plaat (en daarna gelast).

Blijft echter mijn mening van dorpel openslijpen staan.

Groet ron

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Je kunt ook via de achterste bakken aan de binnenkant de bodem wegslijpen..en dan ( wel met 2 personen ) de 1 houd met een tang de moer ( binnenkant )vast en de ander duwt de moer er doorheen ( via subframe in bestaand gat ), en dan zachtjesaan vastdraaien. Zorg wel dat je er een sluitring tussen doet.

Dan heb je zonder zichtbare las toch je subframe goed vast. dit kun je dan gewoon met een metrische bout doen ( M6 dacht ik uit m`n hoofd ) Tis wel friemelen ;)

Groetjes,

Maurice

default

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Hoi

Bedankt voor jullie tips en ik ga het toch maar goed doen. Julie hebben het alleen over het openslijpen van d dorpels en daarna terugplaatsen dmv lassen. Nu zitten er alleen al overzetdorpels op en ben dus bang heel wat roest tegen te komen, waardoor het terugplaatsen niet zo gemakkelijk meer gaat. Iemand ervaring mee? Kan iemand er misschien een paar foto's plaatsen waarop staat aangegeven waar een stuk weg te slijpen en hoe groot ongeveer?
Het is erg fijn als ik wat meer gedetailleerde info krijg zodat ik ongeveer weet wat ik kna verwachten.

Alvast bedankt.

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Misschien stom gedacht hoor... maar als je roest tegenkomt is dat toch meteen de gelegenheid dat te fiksen? Doen alsof het er niet zit en het zo laten maakt het alleen maar erger... toch?

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Open slijpen die handel en de roest goed behandelen, anders ben je over een jaar weer aan het kloten en dan heb je er veel meer werk aan.

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Gewoon openslijpen, dan kan je zien wat er achter zit,
Als je een stuk uit de overzetdorpel slijp kan je misschien de achterliggende dorpel wel zo door steken met een schroevendraaier :x
Beste is om dan gewoon de dorpel helemaal te vervangen nu je toch bezig ben. Of een minder goede methode, dorpel via het gat goed vol gieten met olie zodat minder snel roest, maar dit is niet aan te raden.

Als je hier kijk zie je wat je ongeveer tegen kom,link

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Of kijk in het algemeen maar eens naar de Mini showcase.

Ik ben zelf nu ook bijna klaar. ( mijn link hieronder )

Er is altijd een manier, maar doe het goed is mijn devies ;)

Groetjes,

Maurice

default

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Bedankt voor de reacties en heb beide links ook goed doorgekeken, maar zou graag meer gedetailleerde foto's aanwijzingen willen hebben. "Gewoon openslijpen" is voor mij een iets te groot risico. Alles is namelijk de eerste keer voor mij. Tot op heden loopt het ook allemaal prima, doordat ikeerst goed uitzoek en navraag wat en hoe ik het moet doen.

Daarom graag gedetailleerde tips en evt foto's over waar ik precies moet slijpen, hoe groot en wat ik daarachter kan verwachten.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

default

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Bovenstaande link is een leuk topic. Helaas zijn de foto's verlopen. Dus ik heb nog steeds hulp nodig.

RE: achter subframe vastlassen aan carrosserie??

Ze doen het weer... Sorry voor het ongemak :P