Achtersub frame

default

RE: Achtersub frame

Hallo,

Ik ben mijn mini aan het restaureren (opknappen;)).En ik heb 2 Vragen
mijn 1ste vraag
Ik wil het achter subframe los hebben. Mijn vraag is nu zit het op 6 plekken vast ??

Boven de Schok brekers 2 keer

Voor het achter wiel met 2 bouten 2 keer

Achter het achter wiel met 2 bouten die ik in de kofferbak los kan draaien ook 2 keer

Mijn 2de vraag is welke maat is die bouten in de
kofferbak, mijn 13 draait er namelijk over heen. Is dit een engelse maat of moet ik mijn sleutel weg gooien.

Gr Tom

RE: Achtersub frame

Originele bouten krijg je met een 1/2" dop los. Als je de draagarmen etc ook los wil gaan halen kom je nog veel meer engelse maten tegen, geen slecht idee om in een engelse doppenset te investeren.

Subframe zit 4 plaatsen vast. Verder opletten dat je de schokbrekers, handremkabel, remleidingen, +kabel, uitlaat en benzine leiding loshaalt.

default

RE: Achtersub frame

Nou ja zie onderwerp,

Waar haal ik een engelse doppen set en uit hoeveel dopen bestaat die

Gr Tom

RE: Achtersub frame

Ik heb in de loop der jaren toch aan heel wat Mini's gesleuteld oud en nieuwer en heb nog nooit een speciale doppenset hoeven te gebruiken. Het meeste is toch wel metrisch of iets wat met metrisch wel los te krijgen is.

Dennis

RE: Achtersub frame

bij het loshalen van mijn achtersubframe draaide toch alles kapot |:( , dus nu alles vervangen door rvs metrische bouten en moeren.
Verder heb ik wel een setje steeksleutels gekocht, voor al die andere moertjes waar de 13 alles kapot draait.

mvg robert

RE: Achtersub frame

Dat is wel heel stom om RVS bouten te gebruiken, als iets snel roest is het wel de combinatie Staal en RVS.
Die krijg je dus nooit meer los.

Groet ron

RE: Achtersub frame

gewoon bij het monteren kopervet gebruiken en dan krijg je het altijd terug los.

Want je dorpel eraf moetne halen om dan andere moer aan dat gat te lassen is een grote klus.

Gewoon kalm loshalen en hopen dat die niet breekt en dan bij het monteren kopervet. ZO heb ik het gedaan.

RE: Achtersub frame

Ach, ik zou zeggen draai er een RVS bout in met een kilo kopervet en probeer hem over een jaar eens los te halen.

Sterkte ron

RE: Achtersub frame

Ik bedoel dus de gewone bouten gebruiken met kopervet he ?

Niet de RVS bouten met kopervet:D

Kwestie van niet verkeerd begrepen te worden

RE: Achtersub frame

wat ik dus was vergeten te melden:
bouten en moeren allebij van RVS, anders was ik wel dom geweest ;)

mvg robert

RE: Achtersub frame

Hij bedoelt het contact wat de bouen maken met de rest van de auto. dat is gewoon staal. Reken maar dat dat gaat 'binden'. Ga je aardige problemen va krijgen, zoals bouten die afbreken of niet los te krijgen zijn KOpervet helpt, maar voor dat soort dingen ook niet altijd. Ik ga het liefste voor gegalvaniseerd staal. Dat 'bind' niet....

default

RE: Achtersub frame

Gegalvaniseerd staal bindt ook als het beschadigd is.

RE: Achtersub frame

Staal op staal bind niet, dus ook al beschadig je het galvanische gedeelte, het zal niet met elkaar gaan binden. maar je voorkomt ook op die manier dat het metaal van de kop niet gaat roesten....

default

RE: Achtersub frame

Het grootste probleem met RVS bouten/moeren is dat ze veel minder stevig zijn dan normale. Je kunt op veel plaatsen RVS gebruiken, maar zeker niet voor de montage van je subframe.

RE: Achtersub frame

idd, ik wil nooit meer ergens rvs bouten/moeren in hebben. die dingen kunnen echt helemaal niks hebben. :(

RE: Achtersub frame

heb nog wel materiaalkunde gehad op school, toch blijkbaar niet zoveel van opgestoken |:(

bedankt voor de info mensen :+)

mvg robert

default

RE: Achtersub frame

Ik heb ook een nieuw subframe onder mijn mini gezet te bescherming heb ik dit laten poedercoaten zodat het de komende tien jaar geen omkijken meer nodig heeft. Was niet echt duur, was veertig euro kwijt. Hiervoor is het eerst gestraald en daarna gepoedercoat in het zwart. Denk dat je meer kwijt bent als je het zelf gaat schuren en dan gaat verven.

Groeten Tijn

default

RE: Achtersub frame

de 2 bouten die het dichts bij de voorkant zit moet je absoluut niet afbreken, want dan moet je uitboren.
de overige 4 boutje's in de kofferbak mogen afbreken want die kan je dan er nog uit slaan.

mijn sub staat nog in de garage, maar nou blijkt dat de linker trommel best stevig vastzit maar de stelmoer staat helemaal open, heeft iemand een idee hoe dit kan :?

grtzz robin

default

RE: Achtersub frame

Vandaag had ik ook het probleem dat de trommel er niet af wilde. Heb eerst de stelnok helemaal open gedraait en daarna een aantal klappen met een hamer op de trommel gegeven. Daarna heb ik hem voorzichtig met een schroevendraaier vanuit het midden los gewipt.

RE: Achtersub frame

Even een vraag; ik ben bezig mijn achtersubframe los te halen, maar waarop laten jullie de achterkant van de auto steunen?
Ter hoogte van de voorkant van het subframe gaat niet, want daar lopen mijn benzineleidingen..... :?

RE: Achtersub frame

Ik heb m geloof ik op de echte bodem gesteund dus niet op de "verhoging" waar het subframe inligt. En dan met een houten balkje van links naar rechts en twee assteunen eronder.

Maar ik heb alleen nog de body, dus zonder tank en ruiten enzo, dat weegt niet zoveel

RE: Achtersub frame

Bij mij staat het er nu zo bij :x:


Zoals je ziet steunt hij net niet op de leidingen :).

RE: Achtersub frame

@mini_mouse; ZO heb ik h`m nu ook staan!
Past precies en zo kun je goed aan de slag met de bodem.
Toch zit ik nog met een probleem; ik heb het frame eraf gehaald inclusief draagarmen.(zwaar!)
Zit zo`n draagarm nou alleen maar vast met een een centrale bout/moer, of moet er nog meer af?
Vlakbij de as van zo`n draagarm heb ik namelijk de kop van een bout naar de eeuwige jachtvelden gedraaid.... :x
Ik zal binnenkort wel een foto plaatsen, want dit is volgens mij niet zo duidelijk.....

RE: Achtersub frame

idd een plaatje is beter, dat is precies wat ik bedoelde

Die centrale as is idd het enige waar ie mee vast zit. Aan de buitenkant zit die as vast aan een klein plaatje wat weer los op het subframe zit met 4(?) bouten

RE: Achtersub frame

Zo, alles zit er weer op ( moet alleen m`n kofferbak nog fatsoeneren), maar weet iemand met welk Nm je de bouten moet vastdraaien waarmee je achtersubframe aan de zijkant van de dorpel vast zit?
Ik kan er namelijk niks over vinden in Haynes.

RE: Achtersub frame

Kon ff geen spec vinden voor die specifieke bout, maar: In general:
Bolt M6 10 Nm
Bolt M8 25 Nm
Bolt M10 45 Nm
Bolt M12 80 Nm
1/4 UNC/UNF 9 Nm
5/16 UNC/UNF 25 Nm
3/8 UNC/UNF 40 Nm
7/16 UNC/UNF 75 Nm
1/2 UNC/UNF 90 Nm
5/8 UNC/UNF 135 Nm
(uit mpi manual)

RE: Achtersub frame

Thanks Crispy!

Ik heb alleen nog 1 vraag;
Moet de handremkabel aan beide kanten door het subframe of moet hij onder het subframe lopen?
Momenteel heb ik het zo gedaan; vanaf de achterwielen de kabel via die halve maantjes op de draagarmen, via een gat naar het midden van het subframe en daar komt het spul weer samen.
Ht lijkt me alleen zo dat de kabel door het gat van het subframe voor een schurende werking zorgt, waardoor de kabel slijt.
Als deze uitleg niet duidelijk is, dan zal ik een foto ervan maken, maar nu regent het hier "iets"te hard....

RE: Achtersub frame

Je moet dat onderdeel gebruiken dat hier als nummer 3 staat.

Dan moeten de kabels links en rechts door het subframe, daar zitten gaatjes voor die een beetje schuin weglopen met een soort deukje. Kan ff geen plaatje vinden om het te laten zien maar hopelijk is het duidelijk :? mocht het een probleem zijn kan ik vanavond ff een foto maken?

RE: Achtersub frame

Aha, zo lukt het ook wel, Crispy.
Dat onderdeel nr 3 dat zit er nog op, maar ik moet even kijken of ik alles wel goed heb gemonteerd.
Ik denk dat ik de kabel door de verkeerde gaatjes in het subframe heb zitten.
Morgen maar op zoek naar de goeie gaatjes!( oei, dat klinkt wel heel erg fout....... ;) )

default

RE: Achtersub frame

ik moet ook mijn subframe vervangen. Helaas is de auto na een maand geleden de keuring te hebben gehad door zijn hoeven gezakt door een compleet rot achter subframe... geen idee hoe die ooit door de keuring is gekomen maarja..

Mijn vraag is nu of alle subframes het zelfde zijn van de verschillende mini`s. ik heb zelf een mini 1000 uit 1988.
Graag zou ik van jullie horen of er verschillen zijn en zo ja welke dat dan zijn?

alvast bedankt

paul engel

RE: Achtersub frame

De achterframes zijn, als ik het goed heb allemaal gelijk. Je hebt kans dat je bij de ene wel een lipje hebt aan de achterzijde en bij andere niet, maar verder zijn ze geheel gelijk.

RE: Achtersub frame

Paul, kun je een nieuw subframe niet bij de garage verhalen? Lijkt me hun fout, want dan hebben ze niet goed gekeken :| Moet er niet aan denken wat er gebeurt als hij scheurt met 120 km/h :?

RE: Achtersub frame

of ie nou goedgekeurd is of niet, het blijft jouw auto en dus jouw subframe. APK is geen garantie ofzo.