achterwielaandrijving

default

RE: achterwielaandrijving

nadat ik zo vanlles heb gehoord of gelezen overturbo motoren, motorfietsmotoren met achterwielaandrijving, vetec enz enz
en ik was daarstraks met aandrijvingen bezig op school dat ik dacht waarom is er nog geen mini gebouwd met achterwielaandrijving?

zo moeilijk kan dit toch niet zijn?

je kan je differentieel behouden an dat vanachter zetten
de assen kan je ook behouden(mischien wel verlengen maar dit kan ook niet het grootste probleem zijn)
en je kan alles voor de rest van vooraan ook behouden je zorgt er gewoon voor dat waar je stuur om draait vast zit
het subframe van achteraan moet je dan wel gaan aanpassen enz maar dit is een kwestie van uitmeten en is volgens mij ook nog te doen daar ik al veel grotere ombouwingen heb gelezen en veel moeilijkere

ben benieuwd wat jullie ervan denken maar mij lijkt het wel een mega cool project dat met vrij weinig geld nog te verwezelijken is

laat de reacties maar komen

RE: achterwielaandrijving

Welke school doe je??
Je het lijkt mij wel een heel gaaf project inderdaad. Achterwiel aandrijving vind ik sowieso super, vooral als er wat power achter zit (stage(s) bij BMW :)" title="Evil" /> ). Maar als je een voorwiel aangedreven om gaat bouwen naar achterwielaangedreve dan lijkt het mij alles veranderd qua wegligging&sturing. Je wielstanden kloppen dan niet meer en je auto zal anders gaan reageren en waarschijnlijk gaan zwabbere. Of zit ik er helemaal naast??

het lijkt mij wel super om te hebben. Zo'n Hayabusa 1300 blok erin 175 pk!! dat lijkt mij wel wat

RE: achterwielaandrijving

nou, die dingen bestaan al wel hoor!
Mini's met motorfietsblok en achterwielaandrijving!
Deze hier heeft zelfs 2 Yamaha R1 motoren!!!



http://www.zcars.org.uk/mini/mini_main.htm

RE: achterwielaandrijving

Tja,

Ik vermoed dat hier echter de bedoeling is om het blok voorin te laten liggen, zodat de Mini niet aangetast wordt. Bij die dubbele motorfietsblokken zien de Mini's er meestal van binnen niet meer uit.

RE: achterwielaandrijving

4x4 mini cooper (twee motoren)



TWIN ENGINED
4x4 RALLY MINI

Body
shell
Extensively
modified 1965 Mk1 Cooper S

Enigines
2x
1275 Cooper S with H4 carbs, 544 cams, lightened flyweheels

Transmissions
Straight
cut gearsets, 3.44:1 diffs

Suspension
Standard
dry cone Mk1 Mini, twin front subframes

Brakes
Two sets
of Cooper S discs, no servo

Wheels
& Tires
1960s Minilites
with Goodyear 6800 Rally Special tires

Performance
Estimated
90 bhp x 2 at the flywheels 0-60 mph in an estimated seven seconds; estimated
top speed is 100 mph @ 7000 rpm in forth gear

RE: achterwielaandrijving

Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is, de motor voorin laten liggen; dat is echt niet te doen. Dat achterin kan is wel bewezen met die 4x4 Mini's. Wat dan trouwens meestal gedaan wordt is een compleet voorsubframe achterin leggen.

Wat mij nog het lastigste lijkt is de voorwielophanging aanpassen op het feit dat er geen motor meer voorin ligt. En het hele weggedrag dat natuurlijk compleet veranderd (misschien zelfs wel gevaarlijk wordt) door de verplaatsing van het blok.

RE: achterwielaandrijving

Ja er zal iets aan de motor gedaan moeten worden. Ik ken geen auto met de motor overdwars voorin en achterwielaandrijving. In het midden overdwars kan nog (Lamborghini Miura, Ferrari Dino/308), maar omdat de meest logische plek voor de aandrijfas door het midden onder de cabine door is, lijkt het mij met de standaard mini-motor-locatie geen doen. Zou er ruimte zijn om de motor in de lengte te plaatsen? Dat de radiateur aan de zijkant zit is wel een voordeel.

RE: achterwielaandrijving

Wouter Melissen schreef:
Zou er ruimte zijn om de motor in de lengte te plaatsen?


Niet zonder zeer ingrijpende aanpassingen. Je kunt er natuurlijk de aandrijflijn van bijboorbeeld een MG Midget (A-H Sprite) in leggen; ook A-series. (Overigens kom je dan denk ik ook behoorlijk in de knoei met het stuurmechaniek). Maar de configuratie zoals in de Mini gebruikt is nu net bedacht om zo min mogelijk ruimte in te nemen; als zo'n conventionele aandrijflijn er zomaar in had gepast hadden ze heel wat ontwikkelingskosten kunnen besparen :)

Soms droom ik wel eens van een Mini Speedster, inderdaad met de complete motor en aandrijflijn verplaatst naar de achterwielen. Een roadster-achtig wagentje met midden-motor en achterwielaandrijving, maar dan op Mini-basis, lijkt me echt kicken. Maar zoals ik al eerder zei lijkt mij het verplaatsen van de motor het allerminste probleem.

RE: achterwielaandrijving

Mijn broer en ik hebben hier ook over nagedachtt en het is puur nog niet grond gekomen omdat we er niet de tijd voor hebben.

Het idee wat wij hadden was idd een MG midget te halen en daar het blok + aandrijflijn te gebruiken. als het goed is is een midget ongeveer net zo lang als een mini en is de techniek aan een midgetblok ongeveer ook het zelfde.
In canada hebben ze dit consept al meerdere malen uitgehaald. Ze racen er nl mee. ook een overdwars blok past in een minineus (mits je deze aanpast). Ik heb hier zelfs foto's van. alleen geen scanner :'(

eerste grote project wat we waarschijnlijk gaan doen is 2 voorkanten van mini's aan elkaar lassen zodat je beide kanten op kan rijden :> :)" title="Evil" /> met een lock op 1 van de sturen zodat je ook ergens heen kan. moet lukken. maarja...... tijd he |:(

RE: achterwielaandrijving

Chrizz schreef:
eerste grote project wat we waarschijnlijk gaan doen is 2 voorkanten van mini's aan elkaar lassen zodat je beide kanten op kan rijden :> :)" title="Evil" /> met een lock op 1 van de sturen zodat je ook ergens heen kan. moet lukken. maarja...... tijd he |:(



Ik geloof dat dit el een keertje gedaan is met een Fiatje 500. Heb eens een filmpje gezien van internet waar ze dit deden. Het autootje kon vor EN achter sturen, dit geef rare beelden weer als ie dwars je voorbij komt gereden ;) hehehe
vond ik dit filmpje maar, konde jullie het ook zien... :?

RE: achterwielaandrijving

Ik geloof dat dit el een keertje gedaan is met een Fiatje 500.



Met de mini ook.

RE: achterwielaandrijving

Ik ken geen auto met de motor overdwars voorin en achterwielaandrijving.



Ik wel, echter geen klassiekers. De meeste zware bakwagens hebben een dwars gelegen motor voorin, met een hele grote as naar achter toe. Werkt prima, zal echter nooit in een Mini passen.

Daarnaast meen ik dat de Ford Sierra (ja ja zeer oude auto, maar reed wel lekker) diesel ook een dwarsgelegen motor had, met achteraandrijving.

Het zijn er echter niet veel.

RE: achterwielaandrijving

Dag,

Een MG midget heeft achterwiel aandrijving en heeft overigens ook nog een 1275cc BMC-motor er in zitten alleen met een ander soort krukas dan een mini.

Mv.gr Tom

RE: achterwielaandrijving

Een Midgetmotor kan passen als je de voorstoelen en de gehele bediening een stuk naar achteren haalt.

OP LTB een keer een Mini gezien met een V8 (Range Rover) in het vooronder. De voorstoelen zaten ongeveer op de plaats van de achterbank, de versnellingspook zat op een kardantunnel die ophield ter hoogte van de voorruit. Instappen ging zeer moeilijk omdat de ruimte voor het motorblok het halve interieur in beslag nam. Zeer provisorisch uitgevoerd waardoor ik toen niet de moeite heb genomen er een foto van te nemen. :( Waarschijnlijk gebouwd voor het evenement en daarna weer op de sloop beland.

Een Midgetmotor is iets minder groot is dus iets minder opoffering van het interieur.

RE: achterwielaandrijving

Ooit een een foto gezien van een mini met mazda RX-7 motor voorin en achterwielaandrijving. Het past "makkelijk" want zo'n wankelmotor is erg compact. Een een mini met een honda Vtec voorin en 4x4 aandrijving www.ringmini.de

Maar wat bedoelt stijn 2000 nu eigenlijk achterwielaandrijving met de motor voor of achterin.

Wil hij nu een A serie achterin zetten? want anders snap ik de opmerking: "en je kan alles voor de rest van vooraan ook behouden je zorgt er gewoon voor dat waar je stuur om draait vast zit". niet

In ieders geval moet hij toch nog maar eens nadenken over de opmerking "zo moeilijk kan dit toch niet zijn".

RE: achterwielaandrijving

Markos schreef:
.....


http://www.zcars.org.uk/mini/mini_main.htm



Deze staat te koop! Voor 'slechts' 32,000 pond. :x

Er is er nog 1tje, met een Suzuki Hayabusa motor met turbo erop. Die staat op hetzelfde chassis als die rode. Heeft iets van 380 pk! :x
Staat in de MiniWorld van Juni.

default

RE: achterwielaandrijving

mazda RX-7 motor

die dingen hebben ook egt ziekelijk veel kracht das egt nie normaal :P :P :P :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" />

default

RE: achterwielaandrijving

zo moeilijk kan het toch niet zijn bedoel ik mee dat er hier al veel moeilijker dingens zijn gemaakt dan dit


ik bedoel wel de motor voorin gewoon laten zitten en een cardanas maken naar achteren.
dan achteraan de assen en lagers en differentieel van vooraan gebruiken.
dus een aangepast vorm eigenlijk van het voorsubframe maken dat achteraan past

dit lijkt me precies haalbaar of kijk ik nu zoveel over het hoofd

het zal vooral toch een kwestie van passen en meten worden dat de boel achter fatsoenlijk op zijn plaats zit.

de veering van vooraan moet normaal toch tegen dezelfde krachten bestand zijn als achteraan?

een cardanas maken van vooraan naar achteraan moet toch mogelijk zijn. het stuurhuis zit toch niet in de weg zo eventjes uit het hoofd nagedacht?

het is voor de rest meten meten meten lassen lassen lassen

RE: achterwielaandrijving

het is meer een probleem om de cardan as op een bestaand mini blok vast te maken. het is er nietr voor gemaakt dus je moet echt het wiel uitvinden. En hier is het afhankelijk hoever jouw kennis en handigheid strekt.
Het is denk ik makkelijker om een niet-mini blok te pakken met een achteraandrijving en dat pas te maken op een mini (of de mini pas te maken aah te blok/as).
Het voordeel hiervan is, is dat het al is gedaan en je misschien hiervan bouwtekeningen kan krijgen. Scheeld je het wiel uit te vinden.

RE: achterwielaandrijving

Hoe zie je dat dan voor je? Wat wil je behouden? Als je zover gaat als de versnellinsbak, dan moet je dus op de een of andere manier de zijdelingse richting van de aandrijfassen omzetten naar een beweging in de lengterichting. Dit lijkt mij extreem inefficient en dan zie ik absoluut niet waarom achterwielaandrijving opweegt tegen al die overbrengingen die je hebt. Als je versnellingsbak niet wil overnemen en het blok in de lengerichting wil plaatsen, dan kun je zoals gezegd net zo goed een MG Midget/A-H Sprite aandrijflijn nemen, dat is ook een A-series, maar dan in de lengterichting opgesteld.

RE: achterwielaandrijving

en het voordeel wat je dan krijgt is dat je meteen keuze voor meer cc's hebt/krijgt :)" title="Evil" /> .
dat zou voor mij de enige reden zijn om het te doen.
maarja...... ieder zijn eigen reden :D

default

RE: achterwielaandrijving

Het beste is een compleet blok met aandrijflijn aan te schaffen, maar die tevens ook in een Mini past.
Ze zijn er wel, maar dan moet je op sloperijen zoeken.

Wat betreft het ombouwen van een Minibak naar aandrijflijn. Is onbegonnen werk. De bak is er niet voor geschikt en zoals Eelke ook al opmerkte; achterwielaandrijving weegt niet op tegen het bestaande.

grtzz Martin

RE: achterwielaandrijving

mocht je aan een komplete aandrijflijn denken is het vaak interessant om een complete auto te halen, die strippen en alles wat je niet nodig hebt weer verkopen.
Wees niet bang om over de grenzen te kijken. Bv een gare midget met goed blok in engeland te kopen en ophalen kun je al voor een paar honder euro's klaar zijn (500tot1000 euro overtocht is waarschijnlijk het duurste omdat je een trailer meeneemt).
voordeel wat je dan ook nog hebt is dat je veel extra onderdelen hebt die je kan gebruiken zoals de schakelstangen enz.

RE: achterwielaandrijving

Eelke schreef:
, dan moet je dus op de een of andere manier de zijdelingse richting van de aandrijfassen omzetten naar een beweging in de lengterichting.



Dat hoeft volgens mij niet, als je een aandrijfas naar achteren aan het A blok wilt maken, sloop je volgens mij wel je differentiel eraf. Differentieel komt op je achteras te zitten, en niet meer aan het blok. Hoe je nu de aansluiting van de aandrijfas op je blok maakt is voor mij dan nog steeds een raadsel :? , maar daar moet stijn2000 wel wat op weten,

default

RE: achterwielaandrijving

Deze ziet er ook wel vet uit.
Zal beslist een hoop werk zijn geweest om dit te realiseren.



grtzz Martin