roest schuur je niet weg, maar straal je weg. of nieuw materiaal erinlassen.
als je het alleen wegschuurd krijg je het snel weer terug. zonde van je spuitwerk later
- Login of registreer om te reageren
roest schuur je niet weg, maar straal je weg. of nieuw materiaal erinlassen.
als je het alleen wegschuurd krijg je het snel weer terug. zonde van je spuitwerk later
Als je roest alleen maar kan stralen i.p.v. schuren, heb je dan ook klein 'straal-gereedschap', zonder gelijk naar een professioneel schade-herstelbedrijf te moeten gaan?
Ik vermoed dat heel hard zand op de auto gooien niet het gewenste effect heeft. :)" title="Evil" />
Barbapappa schreef:
Als je roest alleen maar kan stralen i.p.v. schuren, heb je dan ook klein 'straal-gereedschap', zonder gelijk naar een professioneel schade-herstelbedrijf te moeten gaan?
Ik vermoed dat heel hard zand op de auto gooien niet het gewenste effect heeft. :)" title="Evil" />
ik heb het geluk dat ik bij een professioneel schade-herstelbedrijf werk . maar ik weet dat er kleine straal pistooltjes zijn waar je goed mee kan werken. compressor wat slangen en straalpistool en je komt een heel eind. beter blijft altijd gewoon vervangen, dus lassen . ben je het roestmonster zeker kwijt.
Kleine roestplekjes kun je (welliswaar tijdelijk) wel wegwerken door goed te schuren en dan middelen gebruiken die de roest uitharden. Reken er niet op dat het jaren goed blijft maar voor een tijdelijke vooral esthetische verbetering kan je dat wel gebruiken. De Mini ziet er weer beter uit en mogelijk wordt het verder roesteren ook wat geremd. Het blijft natuurlijk wel een lapmiddel maar wel prima als je bijvoorbeeld over een x aantal jaren de Mini toch een grote behandeling wil laten ondergaan (zoals ik).
Eerst zoveel mogelijk ale roest verwijderen met een staalborseltje en schuurpapier, dan goed ontvetten en de roest en blanke delen voorzien van een middeltje (soort roestjager) dat heel dun is en in de roest trekt dat vervolgens zwart wordt. Geen idee meer hoe het heette maar een goede automaterialenzaak kan je met uitleg vast verder helpen. Erna kun je het oppervlakte weer voorzien van eventueel plamuur en ventueel de carosserie kleur. Kost niet veel tijd en je bent wel even van de bruine plekjes af.
Echt supermooi wordt het niet en zal het ook niet worden voor lange tijd zonder stralen, lassen en andere grondige acties maar als lapmiddeltje om je Mini beter voor de dag te laten komen is het prima. Ik heb het toegepast op een roestende naad tussen frontpaneel en spatbord en dat ziet er 2 jaar erna nog steeds redelijk uit en verder roesten heb ik nog niet kunnen waarnemen.
@ Mini-Philiph: weet je toevallig hoeveel dat middeltje mag kosten? arm studentje he
het heet stop rust (wat orgineel)
klein blikje en werkt geniaal.
ALs je echt goed de tijd er voor neemt en alles goed doet idd ook ontvetten dan lukt het je wel om het voor jaren goed te houden (ligt ook aan de roest aantasting)
Maar kleine blaasjes onder je lak kun je heel goed bewerken en prima na spuiten.
Na het uitharden van de stop rust (24 uur)
Gewoon door gaan met ontvetten primer ect.
succes ik ga binnekort ook weer beginnen.
edit(stop rust is ***)
Je moet Fertan gebruiken. Goed prijzig, maar een 2e x spuiten kost je meer
Ingediend door vincenthabt op ma, 22-05-2006 20:29
ik ben fosforzuur aant uitproberen, de roest wordt ook zwart en hard, en stopt roesten, is bij de welkoop en dergelijke zaken te koop. Het spul is van het merk hg ik geloof dat een halve liter centraat 10 euro kost ofzo (ik kan me ook vergissen...)
RE: afwerking roestplekken
Ingediend door paul engel op do, 29-12-2005 15:05
hallo medeboarders,
ik ben bezig met mijn mini om de roest plekken weg te schuren. op sommige plekken heb ik dit gedaan en ben nu benieuwd hoe ik dit af moet werken. volgens mij is alleen een laag spuitwerk niet voldoende.
ik hoor het graag van jullie.
mvg
paul engel