bij mijn minit zat het ook vastgekit, ben nu aan het restaureren en hij kwam er vrij makkelijk af. maar het verschilt natuurlijk per kit.
- Login of registreer om te reageren
bij mijn minit zat het ook vastgekit, ben nu aan het restaureren en hij kwam er vrij makkelijk af. maar het verschilt natuurlijk per kit.
Ingediend door lexx_flexxx op za, 09-01-2010 13:48
je kan ze ook met de orginele klemmetjes vast zette en lekker dik vet wat niet smelt als het warm wordt er tussen doen krijg je de stripjes er wel makkelijk af
Bij mij zaten ze gekit....
Wat een geklooi om ze eraf te krijgen!!
En er zat wel degelijk roest en water onder.
Ik zet ze weer terug met de originele klemmen.
Groet ron
Ron heb je ook kunnen zien waar het water er tussen is gekomen?
Frans
Ja, door het bewegen van de carroserie was het tussen de kit en narigheid heen gekomen.
Ik heb ook het idee dat het van binnenaf er doorheen gekomen is (condenswater).
Groet ron
PS, voorzijde zat met kit en bruislijm, beide hielp niet...
ayla schreef:
PS, voorzijde zat met kit en bruislijm, beide hielp niet...
Wat is bruislijm?
Bruislijm is een soort champagne lijm uit de hout-industrie.
Je smeert het op en na verloop van tijd gaat het idd bruisen en uitzetten (je kan het een beetje vergelijken met PUR-schuim, maar dan meer hechtende krachten).
Groet ron
ayla schreef:
Ja, door het bewegen van de carroserie was het tussen de kit en narigheid heen gekomen.
Ik heb ook het idee dat het van binnenaf er doorheen gekomen is (condenswater).
Hebben we het wel over de zelfde strips? want de carosserie van een mini is bewegelijk, maar volgens mijn niet op die punten
En als het van binnenuit komt helpt het ook niet om er geen kit tussen te doen. Maar lijkt me sterk dat daar vocht van binnenuit naar buiten komt. Misschien bij de eerste mini's. Maar bij de mini's (vooral modernere, vanaf midden '80) die ik gezien heb zitten de flensen goed op elkaar....
gr. Frans
Ja, we hebben het over dezelfde strips.
Het water is condenswater van binnenuit (meestal van het dak (kan ook van de zijkant), komt door warm binnen en koud buiten).
Je ziet het ook niet echt bewegen (is misschien een te heftig woord voor dit 'bewegen'), je spreekt echter over 0,00001.... Eigenlijk kan je beter zeggen; het sijpelt er langzaam tussendoor....
En ja, mijn carroserie is uit '71, maar zit ook goed op elkaar.
Groet ron
Nee, wel RVS.. Als je die monteert nadat je ze eerst in de tectyl hebt gedoopt, houd je roest wel enige tijd tegen..
De klemmetjes "snijden" door de laklaag in het blanke metaal. Als je dat niet behandelt, roest niet alleen het klemmetje, maar daarmee het plaatstaal langzaam weg..
Ik heb ze eraf gelaten na spuiten, die klemmetjes maken direct weer diepe krassen in de mooie laklaag! Zonde als het daar weer gaat roesten
Hoe heb je ze dan vastgezet? Ik heb laatst ook een set nieuwe strips gekocht voor de voorkant. Deze wou ik met de nieuwe klemmetjes en een kleine las 'tag' boven en onderaan vastzetten?
miniminded schreef:
Hoe heb je ze dan vastgezet? Ik heb laatst ook een set nieuwe strips gekocht voor de voorkant. Deze wou ik met de nieuwe klemmetjes en een kleine las 'tag' boven en onderaan vastzetten?
Als het RVS strips zijn kan je ze zoiezo niet lassen ivm verschillende metaalspanning.
Ik heb ze zelf gelijmd, en dat heeft een aantal jaar gewoon goed vast gezeten.
Tijdens de restau zal k wel zien hoe het er verder uitziet eronder..
Het zijn gewoon te lassen metalen strips. Wou het zo behandelen; Zwarte transportlak goed opschuren, anti-roest laag, aantal lagen primer, eventueel klein laagje strijkkit, met klemmetjes erop zetten, kleine las 'tag' boven en onder, strak maken en dan het geheel (laten) spuiten.
Tja... als je al strijkkit ed gaat gebruiken en ook klemmetjes.. waarom dan nog een lasje(waardoor de lak los brand en daardoor onbehandeld metaal vrijkomt wat juist weer kan gaan roesten...)
RE: Afwerkstrips carosserie naden vast kitten
Ingediend door franske op za, 09-01-2010 09:26
Hoi,
af fabriek zitten de afwerkstrips met een aantal klemmetjes vast aan de carrosserie. En dan zijn ze alleen boven bij de dakrand afgekit.
Maar nu was ik me aan het bedenken, kan ik ze niet gewoon helemaal in de kit zetten? Dan is de kans op roest onder de strips ook direct een stuk kleiner.
Wel kun je ze er dan moeilijker af bij een evt. volgende restauratie, maar of je daar nu al over moet nadenken
Iemand misschien meer voors en tegens voor mijn idee?
gr. Frans