K&N heeft een tijdje iets in hun programma gehad dat Torque Master heette en bestond uit een airbox op de carbuateur, een lange pijp naar voren en een K&N filter aan het uiteinde. Dit is een feite een lange rampipe, en het wordt beschreven in het boek van David Vizard. Ik weet niet meer precies wat het probleem was, ik geloof dat de lengte nogal nauw kwam en niet bepaald een "erop-schroeven-en-gaan" mod was. Daarnaast is er natuurlijk het standaard Cooper filterhuis van '91 Coopers, die heeft ook een lange slurf, maar daar zal geen ram-effect optreden vanwege de grote trommel waarin het luchtfilter zit. Het hangt er een beetje om wat nou meer nadeel geeft, alle bochten in dat filterhuis, maar wel relateif koude lucht, of weinig restricties door een cone maar wat warmere lucht. Maar over dat vraagstuk zijn al topics vol geschreven.
- Login of registreer om te reageren
RE: Airbox i.p.v. sportfilter?
Ingediend door Sjimmie op di, 26-10-2004 14:30
Even een vraagje over de luchttoevoer; Bij elk minicentre en op elke website kan je luchtfilters kopen ter vervanging van je standaard luchtfilter. Dit kunnen sportluchtfilters zijn voor in je originele filterhuis, maar ook bijvoorbeeld een cone-filter of een pipercross filter.
Zit er nou echt rendement in die dingen? Zo'n filter zuigt toch puur de warme lucht aan die er in de motorruimte aanwezig is?
Is het niet beter om een soort airbox te plaatsen met een aanzuigslang naar de grille? Zijn die er uberhaupt voor een mini?
Jimmy