Airbox i.p.v. sportfilter?

RE: Airbox i.p.v. sportfilter?

Even een vraagje over de luchttoevoer; Bij elk minicentre en op elke website kan je luchtfilters kopen ter vervanging van je standaard luchtfilter. Dit kunnen sportluchtfilters zijn voor in je originele filterhuis, maar ook bijvoorbeeld een cone-filter of een pipercross filter.
Zit er nou echt rendement in die dingen? Zo'n filter zuigt toch puur de warme lucht aan die er in de motorruimte aanwezig is?
Is het niet beter om een soort airbox te plaatsen met een aanzuigslang naar de grille? Zijn die er uberhaupt voor een mini?

Jimmy

RE: Airbox i.p.v. sportfilter?

K&N heeft een tijdje iets in hun programma gehad dat Torque Master heette en bestond uit een airbox op de carbuateur, een lange pijp naar voren en een K&N filter aan het uiteinde. Dit is een feite een lange rampipe, en het wordt beschreven in het boek van David Vizard. Ik weet niet meer precies wat het probleem was, ik geloof dat de lengte nogal nauw kwam en niet bepaald een "erop-schroeven-en-gaan" mod was. Daarnaast is er natuurlijk het standaard Cooper filterhuis van '91 Coopers, die heeft ook een lange slurf, maar daar zal geen ram-effect optreden vanwege de grote trommel waarin het luchtfilter zit. Het hangt er een beetje om wat nou meer nadeel geeft, alle bochten in dat filterhuis, maar wel relateif koude lucht, of weinig restricties door een cone maar wat warmere lucht. Maar over dat vraagstuk zijn al topics vol geschreven.

RE: Airbox i.p.v. sportfilter?

Een vervangingsfilter met extra gaten in het luchtfilterhuis is net zo effectief als een vervangingsfilter van K&N.

Toen de mini van Chris gedyno-ed werd had hij een extra pijpje ter dikte van het standaard gat naar voren liggen. Het idee was om zo meer koude lucht naar binnen te waaien. Toen we deze weghaalden was er een significante vermogenswinst. natuurlijk geen wonderen verwachten, maar de warme lucht weegt op tegen de restrictie van de pijp.

Jaap raadde aan om een echt dikke pijp naar voren te maken, als je gebruik wil maken van de vermogenswinst van de koude(re) lucht van buiten.

Wouter

Wouter

RE: Airbox i.p.v. sportfilter?

ik heb met Keith Calver zitten mailen over airboxen..

zijn conclusie was:
als je rijdt valt het allemaal mee en je fan zuigt een hoop van de warme lucht weg.

je hebt niet echt genoeg ruimte om het goed werkend te krijgen

ik kwam uit op een 6cm diepe doos minimaal en echt lekker past dat zeker niet.

zou je je uitlaat spruitstuk inpakken dan warmt de boel ook een stuk minder op

RE: Airbox i.p.v. sportfilter?

Daarom heb ik gewoon een happer in m'n kap boven m'n filter!!
Kouder kan niet , en geen gelazer met pijpen.
Bij een bootshop hebben ze de meest gave happers met "waterslot" want dat word wel eens vergeten bij happers!!
Zondag komt er nog 1 bij , gaaf 2 happers van RVS!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Airbox i.p.v. sportfilter?

Kijk Jeroen2, das nou beter werk. Ik ben na een tip van Hugo (dank je hugo) daar ook over na gaan denken. Kun je daar een foto van op het forum zetten?? Want ik ben zeer geboeid hoe dat er uit ziet.

RE: Airbox i.p.v. sportfilter?

jeroen2 schreef:
Daarom heb ik gewoon een happer in m'n kap boven m'n filter!!



Ben nog steeds geen voorstander van happers. Je blijft een ophoping krijgen van lucht in de motorkap. Vanuit de grille, en de luchthapper komt er continu lucht binnen wat niet wegkan (buiten hetgene wat verbrand wordt, of aangezogen door de radiateur), en dus opwarmd. Voornamelijk omdat het verbuikte volume in geen verhouding staat tot al dat toegevoegde volume.

Daarom neig ik veel meer daar stroming creeeren in de motoruimtes. Bijv. door bonnet-vents te monteren ipv luchthappers. Bonnet-vents, (motorkap louvres) werken net als venturis. De luchtstroming over de motorkap, wordt door een bult voor de louvres over de louvres heen gestuwd wat een onderdruk opleverd. Daardoor wordt er lucht uit de motorruimte gezogen. Of te wel, je krijgt een luchtstroming door de motorruimte, van grille erin, door de louvres weer weggezogen. Door die continue verversing van lucht hou je de temp laag....

Ook maar een idee hoor. Je ziet dit heel veel in de rally auto's..
zie bijv:
http://www.rsportscars.com/foto/04/escortcosy_04.jpg
of extremer:
http://www.turbocharger.co.uk/images/rs-200-01.jpg

RE: Airbox i.p.v. sportfilter?

Kouder kan niet , en geen gelazer met pijpen.



intercooler? :P

Ik vind het geen porum, maar gelukkig heeft iedereen een andere smaak :)

Wouter

default

RE: Airbox i.p.v. sportfilter?

nog een luchtfilterbox van k&n, gevonden bij mini mania, lijkt me een leuk alternatief voor een cone die een vermogensverlies schijnt op te leveren. link

default

RE: Airbox i.p.v. sportfilter?

Zoeen heb ik ook nog liggen, wat zou beter zijn, het conefilter of deze

default

RE: Airbox i.p.v. sportfilter?

Dat vraag ik me dus ook af.

RE: Airbox i.p.v. sportfilter?

Ik zet er nog een happer naast , die van mij is wat aan de kleine kant (vind ik) en het "past" beter met de grotere filter die er nu op zit!!
De downpipes van door de kap komen heel mooi uit tegen het filter aan zijkanten vanaf boven.
Nog ff wat , over de stroming van de lucht onder/over de motorkap van Bert.
Ik heb een telltail op en in m'n happertje gezet om dit verhaal te staven en......er klopt geen barst van.
De rode telltail in m'n happer bleef in m'n happer en kwam er niet uit (dat was wel gebeurd als de druk hoger zou zijn onder de kap) , dus ik heb heel veel stroming/druk door m'n happer naar m'n filter!!!
Vergeet niet dat je filter achter je blok zit en ik verdenk dat er daar een "lichte" onderdruk is door de zuiging van je bodemplaat!!
De groene op m'n happer bleef netjes in het midden , dus ook de stroming over de happer is goed en dus GEEN vortex!!!
Dan het verhaal warmer lopen van je blok klopt ook niet helemaal , vorig jaar reed ik 160 in de bergen , water netjes 90 graad alleen de olie liep af en toe op van 100graad bij 70psi (normaal) tot 140 graad bij 60psi maar heb m'n electrische extra water-fan niet 1 keer aan zien gaan.
Hierna heb ik ALLEEN een alu oliekoeler geplaatst(kost 5psi) en sindsdien is alles perfect 90 graad water (hetzelfde) , 90-110graad olie bij 65psi.
Dit heb ik ook nog ff gestaaft door zonder motorkap te rijden maar ....... helaas alle drukken en temperaturen blijven precies hetzelfde , maakt wel gaaf veel herrie!!
Kortom , een happer werkt wel , flow door je motorruimte hangt van je koelvermogen af.
Puur water (koelt het best) of zit er antivries in (neemt koelend vermogen weg) , doorlaat van je pomp , bypass dicht of open , werkt de thermostaat goed , zit er veel roest in het koelsysteem (neemt koelend vermogen af) , is de koeler groot genoeg , etc.
Greetz , Jeroen2 :D