Alarm inbouwen

RE: Alarm inbouwen

Onlangs heb ik een bedrijfje gemaild of een alarm dat zij aanbieden, ingebouwd kan worden in een Mini uit 1982.
Ik vroeg hen naar de eisen waaraan een auto moet voldoen om het alarm te laten werken.
Dit was het antwoord:

[i:3tafl3dd]"U vraagt of het mogelijk is om in te bouwen in een mini. Het alarm heeft
een bepaald aantal eisen waar het voertuig moet voldoen zoals een spanning
van 12 V., aansluiting op remlicht, aansluiting op deurcontact
(binnenverlichting), aansluiting op ACC (accesoire stand) van het contact
en een startonderbreker welke tussen het contact en de startmotor komt.
Mocht uw auto hiervan voorzien zijn zal inbouw geen verdere problemen met
zich mee brengen."[/i:3tafl3dd]

Nu wilde ik voor de zekerheid weten of dit gaat werken. Wat is bijvoorbeeld precies ACC?
En waarom moet er een aansluiting op het remlicht?

Het alarm kan ook geleverd worden in combinatie met een centrale vergrendeling. Dit is een universeel setje. Zou dit universele setje werken in een Mini of heb je voor Mini's een speciaal setje nodig. Heeft iemand hier ervaring mee (is het aan te raden of af te raden)?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze (leken-)vraagjes.

RE: Alarm inbouwen

MvG schreef:

Nu wilde ik voor de zekerheid weten of dit gaat werken. Wat is bijvoorbeeld precies ACC?
En waarom moet er een aansluiting op het remlicht?

Het alarm kan ook geleverd worden in combinatie met een centrale vergrendeling. Dit is een universeel setje. Zou dit universele setje werken in een Mini of heb je voor Mini's een speciaal setje nodig. Heeft iemand hier ervaring mee (is het aan te raden of af te raden)?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze (leken-)vraagjes.



Een alarm kan gewoon worden ingebouwd. ACC is de Accessoires stand van het contact. Een alarm heeft een constante 12volt spanning nodig en een geschakelde. Accessoires stand van het contact wil zeggen dat er op die draad 12 volt komt te staan als je het contact aanzet. Een start onderbreker zit er standaard niet op, zonder startonderbreker functioneert het alarm gewoon echter je kunt de auto gewoon starten terwijl het alarm staat te loeien. Een startonderbreker kan altijd worden ingebouwd. Waar de aansluiting voor je remlicht voor is :?. Ik heb geen flauw idee, maar het zit wel op een mini.
aansluiting op deurcontact heb je ook. Met het universele setje werken bedoelen ze waarschijnlijk alleen de 2 deurmotortjes met nog wat inbouwmateriaal. Deze motortjes kunnen gewoon worden gebruikt, je hebt alleen een setje nodig om de motortjes op het bewegingsmechanisme aan te sluiten.
Deze zijn standaard te koop, of gewoon zelf maken, kijk op het: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... t=centrale

RE: Alarm inbouwen

HOi,

Als je je alarm laat inbouwen let dan wel op of het een gekeurd alarm is en welke klasse. Ik heb zelf een alarm erin laten zetten en bevalt goed. Nu zitten er sensors in de auto voorals ze je raam intikken, sensors op achterklep en moterkap voorals ze die open krijgen en sonsors op de deuren al die open gaan. Verder zit er een hellingshoekmeter voorals die wordt weggesleept en heeft ie een dubbele startblokkering. Ook gaat het alarm af als de stroom wat veranderd, bijvoorbeeld door de stroomkables door te knippen of kortsluiting proberen te maken via je lampen. De sirene heeft eigenvoeding dus loeien doet ie. Succes met het alarm uitzoeken.

GRTNX cyril

RE: Alarm inbouwen

Een goedgekeurt alarm heeft alleen maar nu als je daardoor korting kunt krijgen op je verzekeringspremie. Sommige verzekeringsmaatschappijen stellen een goedgekeurt alarm verplicht met tot de diefstalverzekering. Een alarm dat niet is goedgekeurt wil niet zeggen dat het alarm slecht is, vaak is een niet goedgekeurt alarm een stuk goedkoper omdat het krijgen van een dergelijk certificaat voor de fabrikant van het alarm kosten met zich meebrengt. Een goedgekeurt alarm moet door een gecertificeerd bedrijf worden ingebouwd om voor een korting op je verzekeringspremie in aanraking te komen. Verder wilt het begrip klasse ook niet over de kwaliteit van het alarm, maar het geeft aan wat voor soort detectiemiddelen op het alarm zitten. Klasse 2 wilt bijvoorbeeld zeggen: spanningsval en schakelaars op de deuren, klasse 3 voegt daar bewegingsdetectoren aan toe en klasse 4 volgens mij de hellingshoekmeter. Zoiets in ieder geval, het geeft niet de kwaliteit van het alarm aan, je hebt ook zeer goedkope klasse 3 prul alarmen tekoop.

Kortom, een klasse 3 alarm is voldoende, en neem alleen maar een gecertificeerd alarm als het je een korting op de verzekeringspremie oplevert

RE: Alarm inbouwen

Ik doe het niet voor de premieverlaging...
Ik zal nog eens navragen wat er nou precies allemaal bijzit. Aan jullie verhalen te horen, lijkt het een klasse 2 te zijn. Is dit echt slecht? Misschien kan ik het alarm zelf 'upgraden' met bewegingsmelders, of werkt dit niet zo?

Weet er nog iemand waarom er een aansluiting op het remlicht moet zijn?

Tot zover alvast bedankt!

RE: Alarm inbouwen

Ik heb het nagevraagd:
radar, ultrasone of glasbreuksensor kan er ook op, zit er alleen niet bij (meerprijs).
Geldt dat dan ook voor zo'n hellingshoeksensor (zal toch wel...)?

RE: Alarm inbouwen

MvG schreef:
Ik heb het nagevraagd:
radar, ultrasone of glasbreuksensor kan er ook op, zit er alleen niet bij (meerprijs).
Geldt dat dan ook voor zo'n hellingshoeksensor (zal toch wel...)?



Als de ultrasone er niet standaard bij zit, dan zit de hellingshoek er zeker niet bij, maar zal er wel op kunnen als extra

RE: Alarm inbouwen

wat wil je precies met het alarm? m.a.w. voor de leuk of is er een keer ingebroke/ hele mini gestolen???

bedenk goed dat en mini niet snel gestolen wordt, mini's zijn immers erg smaakgevoellig en het dievengilde wet vaak niet hoe een mini te starten...

ikzelf heb in mijn vorige mini een alarm gehad dat alleen reageerde op spanningsval oftewel als een deur openging ging het alarm af...
op momenten dat ik het niet vertrouwde trok ik de bobine-kabel los (hoogspanning of een klipje).

als het gaat om je radio te beschermen voor diefstal, dan helpt een alarm op spanningsval al genoeg, immers de deur gaat open en het alarm gaat af.

voor een snelle kraak zoekt een dief al snel een auto zonder alarm, oftewel plaats een knipperledje op een plaats waar iedereen hem kan zien.

verder kan je een kabel trekken naar je bobine met een schakelaartje ertussen, dit schakelaartje zal niet snel herkent worden door een autodief, waardoor hij de auto niet van de plaats krijgt...

verder zet op je velgen een slot en neem een moterkapslot van binnenuit.

via de kofferbak de auto in, is bij mini ook geen optie...

bedenk goed wat je met je duurverdiende centen doet...

RE: Alarm inbouwen

Ik wil het alarm vooral hebben om diefstal van de Mini tegen te gaan (hier in Rotterdam jatten ze alles wat los en vast zit). Ook zaken als radio wil ik beschermen. Is het dan handiger om iets op de ruiten te zetten of een bewegingsmelder erin te bouwen. Of is zo'n standaard schoksensor al genoeg.

Ook lees ik op dit forum van die verhaaltjes over Mini's die voor de gein ff op hun kant worden gezet. Ik wil dattie flink begint te loeien op het moment dat ze hem proberen op te tillen/aan te raken.

Overigens wil ik er inderdaad niet teveel aan kwijt. Het alarm kost zonder extra's 69 euro. Leek we weinig genoeg. Ik heb veel positieve reacties over dit alarm gehad, dus echt bagger zal het wel niet zijn.

RE: Alarm inbouwen

MvG schreef:
Ik wil het alarm vooral hebben om diefstal van de Mini tegen te gaan (hier in Rotterdam jatten ze alles wat los en vast zit). Ook zaken als radio wil ik beschermen. Is het dan handiger om iets op de ruiten te zetten of een bewegingsmelder erin te bouwen. Of is zo'n standaard schoksensor al genoeg.



Om diefstal van de Mini tegen te gaan zul je dus in ieder geval een alarm met een startblokkering nodig hebben (hebben alle alarmen volgens mij).
Om diefstal van de radio tegen te gaan zou ik geen alarm kopen, de gemiddelde junk heeft aan 10 seconden genoeg om een radio uit een auto te slopen. De kans dat jij of iemand anders binnen 10 seconden na afgaan van het alarm "ter plaatse" is, lijkt mij erg klein. Om de radio desondanks toch enigszins te beschermen zul je een interieurbeveiliging nodig hebben in de vorm van (meestal) ultrasoonsensoren. Deze reageren op het inslaan van een ruit. Helaas reageren ze ook op bewegende dingen in de auto (poppetje aan je binnenspiegel?) of op (de wat grotere) bromvliegen en andere vliegende wezens. (been there..). Bovendien kun je de auto in de zomer niet met de ramen op een kiertje parkeren, tenzij je de utlrasoonsensoren afzonderlijk kunt uitschakelen. Een alternatief is een (duurdere) radarsensor zoals vaak bij een cabriolet wordt toegepast. Deze reageren niet op vliegende wezens of een beetje wind.

MvG":2exg56ug]
Ook lees ik op dit forum van die verhaaltjes over Mini's die voor de gein ff op hun kant worden gezet. Ik wil dattie flink begint te loeien op het moment dat ze hem proberen op te tillen/aan te raken.
[/quote:2exg56ug]

Hiervoor zul je dus een schokdetector en/of hellingshoek-detector nodig hebben.
Let er met een schokdetector wel op dat je een elektronische aanschaft en niet zo'n simpel plastic trilcontactje. Met zo'n plastic geval kun je iedere keer naar buiten rennen zodra er een vrachtwagen langsrijdt, een windvlaag opkomt, of iemand met een dikke stereo-installatie voorbijrijdt.
De elektronische detectoren herkennen een aanrijding of mishandeling met bijvoorbeeld een honkbalknuppel aan de frequentie van de trilling, en zullen niet afgaan door wind of een vrachtwagen.

MvG":2exg56ug]
Overigens wil ik er inderdaad niet teveel aan kwijt. Het alarm kost zonder extra's 69 euro. Leek we weinig genoeg. Ik heb veel positieve reacties over dit alarm gehad, dus echt bagger zal het wel niet zijn.[/quote:2exg56ug]

Met alle respect, je wilt wel een goede beveiliging maar het mag niet veel geld kosten? Mijn ervaring met de goedkope alarmen (zoals bijv. Hapé) is dat deze *erg* vaak een vals alarm geven, waardoor de betrouwbaarheid van het systeem te wensen over laat. Nadat je 10 keer naar buiten gerend bent omdat je alarm nodeloos afging, blijf je de 11e keer wel binnen zitten.

Mijn advies: koop een alarm van een gerenomeerd merk (GT of Cobra bijvoorbeeld). Kost iets meer maar is wel stukken betrouwbaarder en je kunt zo'n alarm altijd weer over (laten) bouwen naar een volgende auto. Een SCM goedgekeurd alarm is leuk maar niet noodzakelijk, GT en Cobra leveren ook mooie systemen zonder SCM goekeuring die minstens even goed werken en soms nog leuke gadgets hebben die voor de SCM keuring niet zijn toegestaan. Bijv. het af laten gaan van het alarm dmv. je afstandsbediening, kun je de buurjongetjes mee laten schrikken als ze te dicht bij je Mini in de buurt komen ;)

RE: Alarm inbouwen

Nog even een antwoord op je vraag over aansluiting op de remlichten: Wat doe jij als je je Mini start.......? Juist: sleutel in het contact, koppeling indrukken, REM indrukken en sleutel omdraaien. Zodra jij je rem indrukt gaan je remlichten aan en je alarm af. Maar jij kan natuurlijk van te voren je alarm uitschakelen en de dief niet.

RE: Alarm inbouwen

Als je een beetje een zinnig alarm hebt, staat dat al lang en breed te loeien voordat een dief zover komt dat hij/zij (hmm.. hoeveel autokrakers zouden eigenlijk vrouwelijk zijn ? ;-) )het rempedaal intrapt.

Ten eerste al doordat de deur opengaat, of als hij/zij het raam heeft ingemept.
Ten tweede al zodra hij/zij in de auto gaat zitten (ultrasoonsensors)
Ten derde al zodra hij/zij het contact probeert in te schakelen.

Dat laatste is overigens ook meteen een verklaring waarom er een ACC stand beschikbaar moet zijn (niet echt noodzakelijk, de "On" stand kan ook). Dit zorgt ervoor dat het onbevoegd inschakelen van het contact gedetecteerd wordt, en tevens dat je het alarm niet onder het rijden kunt inschakelen, dit zou nl. erg vervelend zijn ivm de startblokkering ;-)

Het nut van de aanwezigheid van een remlichtschakelaar ontgaat mij geheel, nog afgezien van het feit dat ALLE auto's voorzien dienen te zijn van 2 remlichten (1 indien de auto van vóór 1 Juli 1967 is) Misschien was de verkoper in de war met een cruise control ? ;-)

RE: Alarm inbouwen

sorry maarre...ik trap nooit m'n rem in als ik de Mini start en van een aansluiting op je remschakelaar heb ik nog nooit gehoord...... :?

RE: Alarm inbouwen

HOi,

ik heb van de week een cool alarm gezien. Zat wel niet in een mini maar goed! Dit alarm kon praten en deed ie ook als je te dicht in de buurt kwam. Je kon de teksten zelf opnemen. Ook ging als het alarm afging een soort pager af. Werkte wel maar tot 1000 meter van de auto vandaan. Die jongen had het gekocht in Dubai. Maar is oookwel hier te krijgen volgens hem. Het mer CLIFFORD. Zoals iedereen weet is dit ook het beste spul op het gebied van beveiliging van auto's.

GRTNX cyril

RE: Alarm inbouwen

Bedankt voor alle tips tot zover. Ik zal er zeker rekening mee houden en wellicht een duurder alarm aanschaffen. Overigens heeft de radio wel een afneembaar frontje...

Bartje schreef:
** Find a Better Way of Life @ Marillion.com **



En meneer heeft nog verstand van muziek ook ;)

RE: Alarm inbouwen

Hahaha, mja, en als member van het Marillion Street team dien ik een beetje te promoten natuurlijk :-)

Overigens... Als je een GT of Cobra alarm wilt hebben, kan ik misschien wel een mooie prijs voor je regelen, vooral voor een GT alarm.

En voor hulp bij de inbouw ervan mag je ook wel even een gil geven.. ;) Zeker als mede Marillion fan (?) :P

RE: Alarm inbouwen

Bartje schreef:
Hahaha, mja, en als member van het Marillion Street team dien ik een beetje te promoten natuurlijk :-)



Sjemig, bestaat dat ook al...

Overigens... Als je een GT of Cobra alarm wilt hebben, kan ik misschien wel een mooie prijs voor je regelen, vooral voor een GT alarm.




In wat voor prijsklasse zitten we dan en wat krijg je ervoor (website o.i.d.)?

En voor hulp bij de inbouw ervan mag je ook wel even een gil geven.. ;)



Thnx, als ik een vraag tegen de tijd van inbouwen heb, dan stuur ik je wel ff een berichtje.

Zeker als mede Marillion fan (?) :P



:D Het aantal CD's thuis is niet meer te tellen (is eigenlijk de verdienste van m'n broertje), binnenkort (februari of maart dacht ik...) m'n 2e concert (zijn 8e ofzo). Heb er zin an.

RE: Alarm inbouwen

MvG schreef:

Bartje":1jlcf6t4]
Overigens... Als je een GT of Cobra alarm wilt hebben, kan ik misschien wel een mooie prijs voor je regelen, vooral voor een GT alarm.



In wat voor prijsklasse zitten we dan en wat krijg je ervoor (website o.i.d.)?[/quote:1jlcf6t4]

Ik denk dat je voor een goed GT alarm zonder SCM goedkeuring moet rekenen op zo'n 175 euro.. Als je het exact wilt weten zou ik even de prijs op moeten vragen voor je, wellicht kan het nog voor wat minder.. Ik weet niet of er een site van GT zelf bestaat, maar als je in een zoekmachine zoekt op "alarm" en "GT", vind je er vast wel een paar links naartoe :)
MvG":1jlcf6t4]Bartje":1jlcf6t4]
Zeker als mede Marillion fan (?) :P[/quote:1jlcf6t4]

:D Het aantal CD's thuis is niet meer te tellen (is eigenlijk de verdienste van m'n broertje), binnenkort (februari of maart dacht ik...) m'n 2e concert (zijn 8e ofzo). Heb er zin an.[/quote:1jlcf6t4]

In februari of maart ? zal waarschijnlijk Mei zijn, 2 Mei om precies te zijn, dat is tenminste de datum waarop ik naar het concert in 013 in Tilburg ga..

RE: Alarm inbouwen

Bartje schreef:

Ik denk dat je voor een goed GT alarm zonder SCM goedkeuring moet rekenen op zo'n 175 euro.. Als je het exact wilt weten zou ik even de prijs op moeten vragen voor je, wellicht kan het nog voor wat minder..


Natuurlijk ga ik voor de bodemprijs ;)


Ik weet niet of er een site van GT zelf bestaat, maar als je in een zoekmachine zoekt op "alarm" en "GT", vind je er vast wel een paar links naartoe :)


OK, even op www.gtalarm.it gekeken. Over welk typenummer hebben we het dan?


In februari of maart ? zal waarschijnlijk Mei zijn, 2 Mei om precies te zijn, dat is tenminste de datum waarop ik naar het concert in 013 in Tilburg ga..


Klopt, die was het volgens mij (en anders daarna in Utrecht)!
Oh, en ik heb even z'n CD's en LP's geteld: zijn er zo'n 50 (+ nog een of andere box met 12 singles etc.).

RE: Alarm inbouwen

Is al dat gequote nodig :? Ik heb het niet echt gevolgd, maar alles staat toch in principe er al, dus die enorme quote-blokken maken het volgens mij vooral onoverzichtelijk.

RE: Alarm inbouwen

Eelke schreef:
Is al dat gequote nodig :? Ik heb het niet echt gevolgd, maar alles staat toch in principe er al, dus die enorme quote-blokken maken het volgens mij vooral onoverzichtelijk.


Beter?

RE: Alarm inbouwen

Scheelt al, ja.

RE: Alarm inbouwen

Beste anti-inbraak systeem dat ik ooit gezien heb: grote Rottweiler op e achterbank. Werkt ideaal..... Wel duur in aanschaf en onderhoud......

RE: Alarm inbouwen

HOi,

Een vriend van me had zo'n mooie grote rotweiler. Alleen zat die achterin op de achtrerbank van een BMW 5 serie! Deze was geheel voor hem! Dus hoe krijg je hem dan op de achterbank van de mini. Volgens mij past dat niet!
Hij is een keer in de mini geweest en toen zat ie voor de passagierstoel op de grond.

GRTNX Cyril

RE: Alarm inbouwen

cyril schreef:
Een vriend van me had zo'n mooie grote rotweiler. Alleen zat die achterin op de achtrerbank van een BMW 5 serie! Deze was geheel voor hem! Dus hoe krijg je hem dan op de achterbank van de mini.



Het gaat best, alleen slobbert'ie wat tegen de klapraampljes. Maar dat voorkomt wel dat ze beslaan. Alleen als'tie tijdens het rijden op schoot komt zitten (is al eens gebeurt) is het wat onhandig..... Overigens niet mijn eigen hond (heb er helaas geen) nog mijn eigen mini, maar ik reed wel toen hij op schoot wou. Nu ligt'ie "aan te ketting" achterin.

Hugo