Dennis J. schreef: Ha die Ben. Dat klopt ik zelf heb er een van 97 Dus ook met standaart alarm. Tot eind 98 werkte de alarm alleen via het lampie in de dash.
Heb ik ook, weer wat opgetoken! Weet iemand dan ook welke klasse dit (standaard) alarm heeft en of dit zwaar genoeg is voor de verzekering?
Voor de verzekering wordt mijn alarm als klasse 2 geclassificeerd. Hij heeft alleen geen officieel keurmerk.
Overigens is het alarm weinig effectief tegen inbrekers, want die hebben doorgaans geen boodschap aan toeters. De startonderbreking daarentegen is dan weer uitermate effectief omdat-ie direct op het motormanagement werkt. Die weigert dienst namelijk als het alarm geen veiligheidscode heeft gestuurd.
Ingediend door Mini Martin op wo, 27-08-2003 22:54
Ik heb hier ook een fabrieksalarm liggen en vroeg mij af of er iemand daar toevallig een stroomschema van heeft.
Tzt wil ik dit alarm gaan inbouwen in de Mini van Marianne.
Ik heb het schema van het fabrieks alarm kunnen bemachtigen en zal dit binnenkort eens uitwerken naar een overzichtelijk lijstje zodat je voor iedere aansluiten de draadkleur en aansluiting weet.
Binnenkort ga ik samen met Dennis J. eens proberen om bij zijn 97er de richtingaanwijzers aan te sluiten zodat hij tijdens het in- en uitschakelen aan de knipperlichies kan zien wat er gebeurt.
justyuser schreef: je kan relaitjes kopen bij b.v. de conrad voor deze doeleinden
Mja, misschien wel, maar wat zou daar het nu van zijn ? Volgens het elektrisch schema zijn de aansluitingen reeds aanwezig op de alarm-module alleen zullen deze waarschijnlijk niet bedraad zijn. In het ergste geval moeten we dus 2 nieuwe draadjes trekken.
Maar we zullen het vanmiddag weten als het goed is..
Er blijken (bij nader onderzoek aan de auto van Dennis J.)2 verschillende alarmunits te zijn. Die van Dennis (97er) heeft 1 stekkeraansluiting, en de latere types hebben (blijkbaar) 2 stekkeraansluitingen. De sturing van de kniperlichten werkt via de 2e stekker, die dus bij Dennis niet aanwezig is. Ook op de printplaat zijn deze aansluitingen niet aanwezig. De enige mogelijkheid zou zijn om de *wel* aanwezige sturing van de centrale vergrendeling hiervoor te gebruiken. Het vervelende hiervan is echter dat dit 2 aansluitingen zijn, 1 voor open en 1 voor dicht. Met behulp van een batterij diodes zou dit best aan te sluiten zijn, maar dan werken de knipperlichten alleen bij het in- en uitschakelen en niet wanneer het alarm afgaat.
Ik ga Maandag maar weer eens contact opnemen met een ex-Rover electricien, om te kijken of we dit op een andere manier op kunnen lossen.
Wellicht is het mogelijk om de alarm module van een 98er (of van een Rover 200, die heeft hetzelfde alarm) om te wissel, maar ik heb geen idee hoe dat gaat werken met de startblokkering en met de afstandbedieningen. Maar daar komen we wel achter
Tussen de bedrijven dor ook maar meteen even de kachelradiateur van Dennis doorgespoeld, die bleek verstopt te zitten met allerlei smurrie.. Hij kan nu weer lekker warm zitten de komende winter
Een kronkel in mijn hooft had op een gegeven moment ook het idee om de knipperlichten te laten werken als ik mijn alarm aan doe. ik heb en 96 mini kensington. Ikwilde bij het aan doen een geleids signaal + knipperlichten. en bij het uit doen van het alarm alleen de knipperlichten..... tja.; Het werkt nu wel. Dus net echt. . Op de grote alarm stekker zitten twee aan sluitingen. de ene geeft een stroompje bij inschakelen en de ander een stroompje bij het uitschakelen. Makkelijk achter te komen door een test lampje er op aan te sluiten. . ik heb vervolgens 1 draadje naar mijn geluidsboxs gelijdt. en 1 naar de schakelaar van de alarm lichten. hier zitten vier aan sluitingen. je kan hem op 1 van de vier ansluiten (ik dacht de bovenste) en je moet een brugje maken na een andere. hiertussen moet je een diode maken (stroom heen maar niet terug). en je kan een draad vanaf het geleuidskastje naar de alarm licht schakelaar laten lopen. ook hier een diode. Eigenlijk moeten tussen alle draden die je aan legt een diode plaatsten. anders wat het een zooitje. Ik had eerst als ik de knipperlichten aan deed. ging alles meeknipperen. dat kwam omdat hij kontact makaate met het brugje. Alles werkt bij mij. alleen als ik nu toeter met mijn 35 tonirig geluiden boxje. dan gaan alle alarm lichten ook mee. Maar ja dat neem ik voor lief. Ik ben geen electricien. maar hoe ik het gedaan heb kan messchien ook anders maar het werkt. heb je vragen mail me.
gr. dirk
Toch vraag ik me af of je wel moet willen dat ie op de knipperlichten werkt. Als iemand je sleutels vindt, nadat je ze hebt verloren bijvoorbeeld, en deze persoon heeft kwade bedoelingen, dan maak je het hem/haar wel erg makkelijk. Hij/zij hoeft op een parkeerplaats alleen maar links en rechts op het knopje te drukken, en de mini maakt zichzelf uitbundig kenbaar...
Ik heb vandaag ook mijn knipperlichten aangesloten op m`n alarm. Hele dag bezig geweest Ook heb ik het stuursignaal van de claxon los gehaald zodat ik een ECHTE alarm claxon aan kan sluiten. Nu gaat mijn alarm signaal nog over mijn meer tonige luchthoorn
Mischien kan ik helpen, ik bouw namelijk dagelijks alarmen iun in diverse auto`s, mini heb ik nog nooit ingebouwt maar uit mijn ervaring weet ik dat bijvoorbeeld Chrijsler het merk autonorm orgineel heeft en bmw heeft orgineel serpistar of zoiets dergelijks, dus mijn vraag is wie kan er effe een foto van de alarmkast maken en eventueel een foto van de handzenders zodat ik er mischien achter kan komen welk merk alarm het is dan kan ik wel schema`s regelen en eventueel ook extra hjandzenders.
Vaak hebban namelijk automerken weer benkende alarmen met hun eigen naam bedrukt maar aan de kast en handzenders kan ik er algauw achterkomen welk merk het is.
Sander-T schreef: Voor de verzekering wordt mijn alarm als klasse 2 geclassificeerd. Hij heeft alleen geen officieel keurmerk.
Je KAN als het goed is achteraf een SCM keurmerk krijgen halen waardoor je het door kan geven aan de verzekering dat er een alarm in zit. Koste in de guldentijd nog iets van fk 50,- meen ik. Je krijgt dan zo'n mooi stickertje voor op de achterruit en 2 kleintjes voor de portierruiten.
Maar een klasse 2 alarm is voor de meeste verzekeringen geen reden om bv korting te geven op het verzekeringsgeld. Dus voor het geld hoef je het niet te doen en de inbrekers schrikt zo'n stickertje en ledje niet af...
Heb overigens nog wel een zootje van die SCM stickers liggen dus als iemand interesse heeft...
klopt inderdaad als wij namelijk een auto krijgen waar bv al een klasse 2 opzit maar niet goedgekeurd dan keuren wij het alarm en sturen een nette brief naar de verzekering dat de het alarm aan de eisen voldoet daarna krijg je meestal je alarm certificaat(rond de 25 euro). je krijgt waarschijnlijk geen premie korting maar sommige verzekeringen eisen gewoon een bepaald alarm.
alarm kun je er beter voor je zelf opzetten, dat als je snachts je alarm hoort snel naar je auto kunt als je niet te laat bent, voor de rest kijkt er geen hond naar om!
Groeten Stefan
Ps ik ben bezig met het uitzoeken wat voorn alarm het is, bedankt voor de foto!
Door al aardig wat ervaring op te doen met het mini alarm (lees @#$@%@#$!alarm/startonderbreker maar eens!) weet ik dat een kastje met een aansluiting (alleen de grijze dus) een "L" versie is van Lucas; dit was de eerste serie startonderbreker/alarm die Rover in de mini zette.
Later is dat de A serie geworden; betere zenders en inderdaad een extra uitgang.
Zelf heb ik mijn "L" alarm (*****ding!) in de prullenbak gegooit en er een "A" alarm in gezet.
Dit is nu ongeveer 5 weken geleden en het werkt als een tiet!
Ligt er overigens ook nog aan wat voor draden gebruikt zijn.....als het gekleurde draden zijn krijg je er als het goed is ook geen goedkeuring voor.
Tegenwoordig worden alleen nog maar alarms gemaakt met zwarte draden die genummerd zijn en tijdens het inbouwen worden dan de nr's afgeknipt zodat het voor inbrekers niet of moeilijker te achterhalen is welke draad ze moeten hebben om de sirene uit te schakelen.
de bedrading hoeft niet zwart te zijn voor een goedkeuring, wat wel moet is dat de bedrading helemaal ingetapet moet zijn! zodat je dus niet gauw de kleuren kunt herkennen.
tevens moet je soldeer verbindingen maken (mag ook anders) en dan moet je vulcaniserende tape gebruiken bij elke verbinding.
Solderen was al een tijdje maar toen ik nog in de garage werkte hingen we er alleen alarms in met zwarte draden en werd door mijn chef beweerd dat de gekleurde draden niet meer werden gebruikt....of die regel is aangepast...? Dat het nu ook ingetaped mag worden...?
bij alarmen is het vaak toch gekleurde draden. maar bij startonderbrekers zie je ook nog wel alleen zwarte draden. maar zolang je alles hebt in getapet zodat het zwart word is het goed.
weet niet precies hoie die regels zijn, maar de draden mogen niet herkenbaar zijn en moeten orghineel lijken.
Hallo, wie kan mij helpen ik heb een mpi mini met origineel rover alarm maar de richtingaanwijzers pinken niet als je het aan of inschakeld maar bij mpi mini's vanaf '99 pinken de richtingaanwijzers wel.
Ik heb het elektriciteitschema bekeken van mpi mini en ik zie dat het alarm altijd het zelfde was van spi en mpi mini's maar dat er 4 draden meer moeten bij gekomen zijn , 2 draden die naar de massa lopen, 1 draad naar de linker richtingaanwijzer, en de andere draad naar de rechter richtingaanwijzer, dat is allemaal geen probleem.
Maar ik zou gewoon de juiste plaats moeten weten waar de 4 draden in de stekker van het alarm moeten komen. Misschien iemand met een mpi mini met het alarm met de pinkende richtingsaanwijzers, die een foto van zijn stekker kan nemen, zo kan ik zien waar de draden moeten komen , of anders kijk je zelf waar ze moeten komen , want ik heb de kleurcodes van de draden
Draad 1 = WITTE DRAAD MET GELE STREEP, loopt naar massa
Draad 2 = WITTE DRAAD MET GELE STREEP, loopt naar massa
Draad 3 = GROENE DRAAD MET WITTE STREEP, loopt naar rechts richtingaanwijzer
Draad 4 = GROENE DRAAD MET RODE STREEP, loopt naar links richtingaanwijzer
Bedankt bij voorbaat aan wie mij kan helpen of tips geven !!!!!!!!!
Bijna 18 jaar later heeft mijn MPI uit 1999 een opmerkelijk probleem met het op alarm zetten en indicatie led-lampje.
Tot op heden werkte zoals het hoort (zoals bij mijn vorige MPI van 2000):
Op alarm zetten met handzender: alle 4 clignoteurs/knipperlichten knipperen 3 keer, led-lampje midden op het dashboard gaat knipperen.
Op alarm zetten met handzender als het alarm al ingeschakeld is: led-lampje op het dashboard gaat korte tijd heel snel knipperen.
Alarm uitzetten met handzender: alle 4 clignoteurs/knipperlichten knipperen 1 keer, led-lampje midden op het dashboard gaat uit.
Nu gaat ie wel op alarm met indrukken handzender doch zonder knipperen van clignoteurs/knipperlichten/led-lampje op het dashboard. Het alarm is wel aan, want als ik dan het portier open doe, gaat het alarm af door te claxoneren en ik kan het alarm weer uitschakelen doch dan knipperen de alle 4 clignoteurs/knipperlichten knipperen 1 keer!
Wat is er aan de hand? Recent nieuw achterlicht laten monteren ivm schade... en daarvoor een 72Ah accu en startonderbreker op de accupool gezet met zo’n draaiknop. Heeft het zin het systeem/boordcomputer/ECU te resetten (met contact aan gaspedaal 10 keer intrappen)? Ik denk eraan om m’n dashboard eens uit te bouwen en alle aansluitingen te controleren – laatst deed de dashboard verlichting het niet / rechter voor/achter verlichting: de zekering was doorgebrand.
Ingediend door (b)engeltje op za, 10-02-2024 13:20
Beste Jan,
Een beetje moeilijk om te zeggen waar het specifiek aan kan liggen. Bij mij knipperen de richtingaanwijzers als ik het alarm inschakel van mijn 40th. Bij de Monza van mijn vriendin doen ze het niet. Zijn onderhuids toch compleet dezelfde mini's. Daarnaast heeft de indicator bij mij in al die jaren ook al verschillende signalen afgegeven. Wel snel knipperen, niet snel knipperen maar gewoon uit, .... Ik denk dat je ermee zult moeten leren leven. Zolang het alarm het doet is er toch geen probleem?
Het led-lampje op het dashboard doet het als ie op alarm gaat en staat, doch snel knipperen als ie al op alarm staat en de handzender wordt ingedrukt, doet ie niet. Als de handzender ingedrukt wordt om de alarm en startonderbreker uit te zetten gaat het led-lampje uit. Als de startonderbreker er nog/weer op zit als je nadat je de alarm hebt uitgezet of helemaal niet aan en je dus kon instappen en je probeert te starten, dan gaat het led-lampje onophoudelijk branden - dat is normaal en dat doet ie nu ook.
Ik dacht dat er een schakelaar bij de achterklep zat, die zorgt dat het alarm afgaat als ie op alarm geopend wordt. Die zie ik niet meer...
Ergens op het forum lees ik dat er 3 relais zijn om de knipperlichten te bedienen, waar zitten die dan en welke is voor de alarm?
Morgen ook eens achter het dashboard kijken of alle connectors nog goed aangesloten zijn.
Ingediend door (b)engeltje op za, 17-02-2024 23:23
Hoi Jan,
Bij de kofferklep en de motorkap horen idd een sensor te zitten. Die voor de kofferklep zit op een klein plaatje aan de zijkant, bovenin.
Voor de posities van alle elektra kun je eventueel hier kijken, als je lid bent van FB. https://www.facebook.com/groups/456668241042401/files/files Daar staat een compleet handboek van een Mpi en ook de uitgebreidere elektrische schema's. Uitgebreider dan die in de laatste Haynes.
het laatste dat was veranderd was: de (de)montage van het achterlicht en kofferklepschakelaar (eigenlijk een deurschakelaar) door de uitdeuker/spuiter
die schakelaar is verdwenen en het kabeltje was gewoon ergens op een aardpen geschoven, gelukkig is er niks doorgebrand
die kabel heb ik losgehaald die aardpen was voor m’n derde remlicht
het derde remlicht en alarm met knipperlichten en ledlampje werkt weer, behalve natuurlijk dat als de kofferklep opengaat terwijl het alarm aanstaat er niks gebeurt…
evt nog zo’n schakelaar van m’n oude mini afhalen en monteren
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door benzwirs op zo, 24-08-2003 12:10
Als ik op mijn 1998 MPI (af fabriek 16-12-1997) het (fabrieks)alarm aan zet, doen mij knipperlichten het niet.
Op die van mijn vrienden 1999 MPI doen ze het wel.
hoort dit zo ????
Is dit bij latere modellen aangepast ?
Ben
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Dennis J. op zo, 24-08-2003 12:13
Ha die Ben. Dat klopt ik zelf heb er een van 97 Dus ook met standaart alarm. Tot eind 98 werkte de alarm alleen via het lampie in de dash.
En ja dat is duz bij latere modellen aan gepast.
Heb ik er een gelijk een vraag over aan de andere kan je het nog aan passen zo dat ie wel via je knipperlichten ook gaat knipperen
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Bijou op di, 26-08-2003 23:55
Heb ik ook, weer wat opgetoken! Weet iemand dan ook welke klasse dit (standaard) alarm heeft en of dit zwaar genoeg is voor de verzekering?
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Sander-T op wo, 27-08-2003 18:33
Voor de verzekering wordt mijn alarm als klasse 2 geclassificeerd. Hij heeft alleen geen officieel keurmerk.
Overigens is het alarm weinig effectief tegen inbrekers, want die hebben doorgaans geen boodschap aan toeters. De startonderbreking daarentegen is dan weer uitermate effectief omdat-ie direct op het motormanagement werkt. Die weigert dienst namelijk als het alarm geen veiligheidscode heeft gestuurd.
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Mini Martin op wo, 27-08-2003 22:54
Ik heb hier ook een fabrieksalarm liggen en vroeg mij af of er iemand daar toevallig een stroomschema van heeft.
Tzt wil ik dit alarm gaan inbouwen in de Mini van Marianne.
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Bartje op vr, 19-09-2003 21:37
Ik heb het schema van het fabrieks alarm kunnen bemachtigen en zal dit binnenkort eens uitwerken naar een overzichtelijk lijstje zodat je voor iedere aansluiten de draadkleur en aansluiting weet.
Binnenkort ga ik samen met Dennis J. eens proberen om bij zijn 97er de richtingaanwijzers aan te sluiten zodat hij tijdens het in- en uitschakelen aan de knipperlichies kan zien wat er gebeurt.
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door justyuser op za, 20-09-2003 09:29
je kan relaitjes kopen bij b.v. de conrad voor deze doeleinden
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Bartje op za, 20-09-2003 13:16
Mja, misschien wel, maar wat zou daar het nu van zijn ? Volgens het elektrisch schema zijn de aansluitingen reeds aanwezig op de alarm-module alleen zullen deze waarschijnlijk niet bedraad zijn. In het ergste geval moeten we dus 2 nieuwe draadjes trekken.
Maar we zullen het vanmiddag weten als het goed is..
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Bartje op za, 20-09-2003 20:28
Er blijken (bij nader onderzoek aan de auto van Dennis J.)2 verschillende alarmunits te zijn. Die van Dennis (97er) heeft 1 stekkeraansluiting, en de latere types hebben (blijkbaar) 2 stekkeraansluitingen. De sturing van de kniperlichten werkt via de 2e stekker, die dus bij Dennis niet aanwezig is. Ook op de printplaat zijn deze aansluitingen niet aanwezig. De enige mogelijkheid zou zijn om de *wel* aanwezige sturing van de centrale vergrendeling hiervoor te gebruiken. Het vervelende hiervan is echter dat dit 2 aansluitingen zijn, 1 voor open en 1 voor dicht. Met behulp van een batterij diodes zou dit best aan te sluiten zijn, maar dan werken de knipperlichten alleen bij het in- en uitschakelen en niet wanneer het alarm afgaat.
Ik ga Maandag maar weer eens contact opnemen met een ex-Rover electricien, om te kijken of we dit op een andere manier op kunnen lossen.
Wellicht is het mogelijk om de alarm module van een 98er (of van een Rover 200, die heeft hetzelfde alarm) om te wissel, maar ik heb geen idee hoe dat gaat werken met de startblokkering en met de afstandbedieningen. Maar daar komen we wel achter
Tussen de bedrijven dor ook maar meteen even de kachelradiateur van Dennis doorgespoeld, die bleek verstopt te zitten met allerlei smurrie.. Hij kan nu weer lekker warm zitten de komende winter
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Dirk op wo, 17-12-2003 16:28
Een kronkel in mijn hooft had op een gegeven moment ook het idee om de knipperlichten te laten werken als ik mijn alarm aan doe. ik heb en 96 mini kensington. Ikwilde bij het aan doen een geleids signaal + knipperlichten. en bij het uit doen van het alarm alleen de knipperlichten..... tja.; Het werkt nu wel. Dus net echt. . Op de grote alarm stekker zitten twee aan sluitingen. de ene geeft een stroompje bij inschakelen en de ander een stroompje bij het uitschakelen. Makkelijk achter te komen door een test lampje er op aan te sluiten. . ik heb vervolgens 1 draadje naar mijn geluidsboxs gelijdt. en 1 naar de schakelaar van de alarm lichten. hier zitten vier aan sluitingen. je kan hem op 1 van de vier ansluiten (ik dacht de bovenste) en je moet een brugje maken na een andere. hiertussen moet je een diode maken (stroom heen maar niet terug). en je kan een draad vanaf het geleuidskastje naar de alarm licht schakelaar laten lopen. ook hier een diode. Eigenlijk moeten tussen alle draden die je aan legt een diode plaatsten. anders wat het een zooitje. Ik had eerst als ik de knipperlichten aan deed. ging alles meeknipperen. dat kwam omdat hij kontact makaate met het brugje. Alles werkt bij mij. alleen als ik nu toeter met mijn 35 tonirig geluiden boxje. dan gaan alle alarm lichten ook mee. Maar ja dat neem ik voor lief. Ik ben geen electricien. maar hoe ik het gedaan heb kan messchien ook anders maar het werkt. heb je vragen mail me.
gr. dirk
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Sander-T op za, 20-12-2003 11:10
Toch vraag ik me af of je wel moet willen dat ie op de knipperlichten werkt. Als iemand je sleutels vindt, nadat je ze hebt verloren bijvoorbeeld, en deze persoon heeft kwade bedoelingen, dan maak je het hem/haar wel erg makkelijk. Hij/zij hoeft op een parkeerplaats alleen maar links en rechts op het knopje te drukken, en de mini maakt zichzelf uitbundig kenbaar...
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Mini me op za, 05-06-2004 17:51
Ik heb vandaag ook mijn knipperlichten aangesloten op m`n alarm. Hele dag bezig geweest Ook heb ik het stuursignaal van de claxon los gehaald zodat ik een ECHTE alarm claxon aan kan sluiten. Nu gaat mijn alarm signaal nog over mijn meer tonige luchthoorn
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Bustuh op wo, 30-06-2004 22:13
Hoi,
Mischien kan ik helpen, ik bouw namelijk dagelijks alarmen iun in diverse auto`s, mini heb ik nog nooit ingebouwt maar uit mijn ervaring weet ik dat bijvoorbeeld Chrijsler het merk autonorm orgineel heeft en bmw heeft orgineel serpistar of zoiets dergelijks, dus mijn vraag is wie kan er effe een foto van de alarmkast maken en eventueel een foto van de handzenders zodat ik er mischien achter kan komen welk merk alarm het is dan kan ik wel schema`s regelen en eventueel ook extra hjandzenders.
Vaak hebban namelijk automerken weer benkende alarmen met hun eigen naam bedrukt maar aan de kast en handzenders kan ik er algauw achterkomen welk merk het is.
Dus mocht ik kunnen helpen plaats dan de foto`s
Groeten Stefan
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Rene op do, 01-07-2004 07:31
Je KAN als het goed is achteraf een SCM keurmerk krijgen halen waardoor je het door kan geven aan de verzekering dat er een alarm in zit. Koste in de guldentijd nog iets van fk 50,- meen ik. Je krijgt dan zo'n mooi stickertje voor op de achterruit en 2 kleintjes voor de portierruiten.
Maar een klasse 2 alarm is voor de meeste verzekeringen geen reden om bv korting te geven op het verzekeringsgeld. Dus voor het geld hoef je het niet te doen en de inbrekers schrikt zo'n stickertje en ledje niet af...
Heb overigens nog wel een zootje van die SCM stickers liggen dus als iemand interesse heeft...
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Mini me op do, 01-07-2004 18:09
Dit is het alarmkastje [/img]
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Bustuh op do, 01-07-2004 18:20
klopt inderdaad als wij namelijk een auto krijgen waar bv al een klasse 2 opzit maar niet goedgekeurd dan keuren wij het alarm en sturen een nette brief naar de verzekering dat de het alarm aan de eisen voldoet daarna krijg je meestal je alarm certificaat(rond de 25 euro). je krijgt waarschijnlijk geen premie korting maar sommige verzekeringen eisen gewoon een bepaald alarm.
alarm kun je er beter voor je zelf opzetten, dat als je snachts je alarm hoort snel naar je auto kunt als je niet te laat bent, voor de rest kijkt er geen hond naar om!
Groeten Stefan
Ps ik ben bezig met het uitzoeken wat voorn alarm het is, bedankt voor de foto!
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Thijmen op do, 01-07-2004 19:26
Hand zenbers zijn deze als die van de rovers en Landrovers....
ok ok mini is/was ook rover. Maar misschien is het daar makkelijker op te vinden.
ciao
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Fazerray op do, 01-07-2004 19:33
Door al aardig wat ervaring op te doen met het mini alarm (lees @#$@%@#$!alarm/startonderbreker maar eens!) weet ik dat een kastje met een aansluiting (alleen de grijze dus) een "L" versie is van Lucas; dit was de eerste serie startonderbreker/alarm die Rover in de mini zette.
Later is dat de A serie geworden; betere zenders en inderdaad een extra uitgang.
Zelf heb ik mijn "L" alarm (*****ding!) in de prullenbak gegooit en er een "A" alarm in gezet.
Dit is nu ongeveer 5 weken geleden en het werkt als een tiet!
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Rene op do, 01-07-2004 21:16
Ligt er overigens ook nog aan wat voor draden gebruikt zijn.....als het gekleurde draden zijn krijg je er als het goed is ook geen goedkeuring voor.
Tegenwoordig worden alleen nog maar alarms gemaakt met zwarte draden die genummerd zijn en tijdens het inbouwen worden dan de nr's afgeknipt zodat het voor inbrekers niet of moeilijker te achterhalen is welke draad ze moeten hebben om de sirene uit te schakelen.
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Bustuh op do, 01-07-2004 21:44
de bedrading hoeft niet zwart te zijn voor een goedkeuring, wat wel moet is dat de bedrading helemaal ingetapet moet zijn! zodat je dus niet gauw de kleuren kunt herkennen.
tevens moet je soldeer verbindingen maken (mag ook anders) en dan moet je vulcaniserende tape gebruiken bij elke verbinding.
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Rene op vr, 02-07-2004 11:52
Solderen was al een tijdje maar toen ik nog in de garage werkte hingen we er alleen alarms in met zwarte draden en werd door mijn chef beweerd dat de gekleurde draden niet meer werden gebruikt....of die regel is aangepast...? Dat het nu ook ingetaped mag worden...?
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door Bustuh op vr, 02-07-2004 20:30
bij alarmen is het vaak toch gekleurde draden. maar bij startonderbrekers zie je ook nog wel alleen zwarte draden. maar zolang je alles hebt in getapet zodat het zwart word is het goed.
weet niet precies hoie die regels zijn, maar de draden mogen niet herkenbaar zijn en moeten orghineel lijken.
Groeten Stefan
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door hbuyck op vr, 28-04-2006 23:32
[size=75:18iyxt2g][Post toegevoegd-Demelza][/size:18iyxt2g]
Hallo, wie kan mij helpen ik heb een mpi mini met origineel rover alarm maar de richtingaanwijzers pinken niet als je het aan of inschakeld maar bij mpi mini's vanaf '99 pinken de richtingaanwijzers wel.
Ik heb het elektriciteitschema bekeken van mpi mini en ik zie dat het alarm altijd het zelfde was van spi en mpi mini's maar dat er 4 draden meer moeten bij gekomen zijn , 2 draden die naar de massa lopen, 1 draad naar de linker richtingaanwijzer, en de andere draad naar de rechter richtingaanwijzer, dat is allemaal geen probleem.
Maar ik zou gewoon de juiste plaats moeten weten waar de 4 draden in de stekker van het alarm moeten komen. Misschien iemand met een mpi mini met het alarm met de pinkende richtingsaanwijzers, die een foto van zijn stekker kan nemen, zo kan ik zien waar de draden moeten komen , of anders kijk je zelf waar ze moeten komen , want ik heb de kleurcodes van de draden
Draad 1 = WITTE DRAAD MET GELE STREEP, loopt naar massa
Draad 2 = WITTE DRAAD MET GELE STREEP, loopt naar massa
Draad 3 = GROENE DRAAD MET WITTE STREEP, loopt naar rechts richtingaanwijzer
Draad 4 = GROENE DRAAD MET RODE STREEP, loopt naar links richtingaanwijzer
Bedankt bij voorbaat aan wie mij kan helpen of tips geven !!!!!!!!!
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door JanB op vr, 09-02-2024 11:53
Bijna 18 jaar later heeft mijn MPI uit 1999 een opmerkelijk probleem met het op alarm zetten en indicatie led-lampje.
Tot op heden werkte zoals het hoort (zoals bij mijn vorige MPI van 2000):
Op alarm zetten met handzender: alle 4 clignoteurs/knipperlichten knipperen 3 keer, led-lampje midden op het dashboard gaat knipperen.
Op alarm zetten met handzender als het alarm al ingeschakeld is: led-lampje op het dashboard gaat korte tijd heel snel knipperen.
Alarm uitzetten met handzender: alle 4 clignoteurs/knipperlichten knipperen 1 keer, led-lampje midden op het dashboard gaat uit.
Nu gaat ie wel op alarm met indrukken handzender doch zonder knipperen van clignoteurs/knipperlichten/led-lampje op het dashboard. Het alarm is wel aan, want als ik dan het portier open doe, gaat het alarm af door te claxoneren en ik kan het alarm weer uitschakelen doch dan knipperen de alle 4 clignoteurs/knipperlichten knipperen 1 keer!
Wat is er aan de hand? Recent nieuw achterlicht laten monteren ivm schade... en daarvoor een 72Ah accu en startonderbreker op de accupool gezet met zo’n draaiknop. Heeft het zin het systeem/boordcomputer/ECU te resetten (met contact aan gaspedaal 10 keer intrappen)? Ik denk eraan om m’n dashboard eens uit te bouwen en alle aansluitingen te controleren – laatst deed de dashboard verlichting het niet / rechter voor/achter verlichting: de zekering was doorgebrand.
Bij voorbaat dank voor de suggesties.
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door (b)engeltje op za, 10-02-2024 13:20
Beste Jan,
Een beetje moeilijk om te zeggen waar het specifiek aan kan liggen. Bij mij knipperen de richtingaanwijzers als ik het alarm inschakel van mijn 40th. Bij de Monza van mijn vriendin doen ze het niet. Zijn onderhuids toch compleet dezelfde mini's. Daarnaast heeft de indicator bij mij in al die jaren ook al verschillende signalen afgegeven. Wel snel knipperen, niet snel knipperen maar gewoon uit, .... Ik denk dat je ermee zult moeten leren leven. Zolang het alarm het doet is er toch geen probleem?
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door JanB op ma, 12-02-2024 18:32
Alle zekeringen zijn intact.
Het led-lampje op het dashboard doet het als ie op alarm gaat en staat, doch snel knipperen als ie al op alarm staat en de handzender wordt ingedrukt, doet ie niet. Als de handzender ingedrukt wordt om de alarm en startonderbreker uit te zetten gaat het led-lampje uit. Als de startonderbreker er nog/weer op zit als je nadat je de alarm hebt uitgezet of helemaal niet aan en je dus kon instappen en je probeert te starten, dan gaat het led-lampje onophoudelijk branden - dat is normaal en dat doet ie nu ook.
Ik dacht dat er een schakelaar bij de achterklep zat, die zorgt dat het alarm afgaat als ie op alarm geopend wordt. Die zie ik niet meer...
Ergens op het forum lees ik dat er 3 relais zijn om de knipperlichten te bedienen, waar zitten die dan en welke is voor de alarm?
Morgen ook eens achter het dashboard kijken of alle connectors nog goed aangesloten zijn.
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door (b)engeltje op za, 17-02-2024 23:23
Hoi Jan,
Bij de kofferklep en de motorkap horen idd een sensor te zitten. Die voor de kofferklep zit op een klein plaatje aan de zijkant, bovenin.
Voor de posities van alle elektra kun je eventueel hier kijken, als je lid bent van FB. https://www.facebook.com/groups/456668241042401/files/files Daar staat een compleet handboek van een Mpi en ook de uitgebreidere elektrische schema's. Uitgebreider dan die in de laatste Haynes.
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door JanB op zo, 18-02-2024 00:14
het laatste dat was veranderd was: de (de)montage van het achterlicht en kofferklepschakelaar (eigenlijk een deurschakelaar) door de uitdeuker/spuiter
die schakelaar is verdwenen en het kabeltje was gewoon ergens op een aardpen geschoven, gelukkig is er niks doorgebrand
die kabel heb ik losgehaald
die aardpen was voor m’n derde remlicht
het derde remlicht en alarm met knipperlichten en ledlampje werkt weer, behalve natuurlijk dat als de kofferklep opengaat terwijl het alarm aanstaat er niks gebeurt…
evt nog zo’n schakelaar van m’n oude mini afhalen en monteren
RE: Alarm inschakkelen (knipperlichten)
Ingediend door (b)engeltje op zo, 18-02-2024 22:43
Als je wilt kan ik je een foto sturen met de positie van de originele schakelaar.