Wat je zou kunnen proberen is met een staalborstel op een boormachine. Daar gaan de meeste gebruikssporen er wel mee af.
- Login of registreer om te reageren
Wat je zou kunnen proberen is met een staalborstel op een boormachine. Daar gaan de meeste gebruikssporen er wel mee af.
Valt wel mee. Je moet ook geen groffe borstel gebruiken. Ik heb er goede ervaringen mee.
Zou absoluut geen staalborstel (hoe fijn ook) gebruiken. Ontvet hem gewoon met thinner, benzine of wat dan ook. Ga daarna aan de gang met polijstpaste (commandant oid). Als de krassen wat diepen zijn kun je eerst 1200 waterproof schuurpapier gebruiken. Je ben dan vervolgens wel een paar uur met commandant zoet om alle fijne krasje er weer uit te halen..
en eventuele roestschade??? Want dat heeft die van mij, roest beschadigingen
Roestschade is een stalen kleppendeksel en dat is toch heel anders dan een alu kleppendeksel. Ik zou zeggen, de ergste roest verwijderen, beetje schuren en een vers laklaagje erover.
Ik heb precies eenzelfde kleppendeksel als Robbert-Jan. Mijne was helemaal paars geverft, even met afbijt ingekwast en er kwam een nieuwe onderuit. Ik heb met een dremel met een roze steentje HEEL voorzichtig hier en daar in de hoekjes wat vuiligheid verwijderd. Ik wilde er eigenlijk niet te veel aan verkloten. Gewoon in afwassop schoonmaken en oppoetsen.
Hij wordt toch weer viezig, en hij oxideert vanzelf weer ietsjes mat na verloop van tijd.
okee een hint
verander chrome klepdeksel in allu klepdeksel in de TT
en je krijgt een stuk nuttigere info
want wat je hebt is een allu klepdeksel
prima glimmend te krijgen met polijst middel een lappen (of eerst wat grover touw) schijf op de boormachine hier voor zijn bij de beter DHZ zaken prima setjes te koop
het nadeel is dat het vanzelf weer dof word (allu he) dus als je het blinkend wil houden moet je het daar na spuiten met een hitte bestendige blanke lak
Mijne was niet zo erg vuil onder de verf (waarschijnlijk juist daarom!). Ik heb hem opgepoetst met Mer Car polish wat je ook gewoon voor het lakwerk van de auto gebruiken kan.
Wat mij betreft hoeft ie ook niet super-hoogglans te zijn, anders lijkt het net een chromen plastic prul ofzo. Beetje mattig is juist mooi, dan zie je dat het echt alu is.
@ Donkie
Ik ben zelf net klaar met het polijsten van mijn aluminium kleppendeksel.
Ik kwam er achter dat de ingetrokken olievlekken enigzinds 'ingekankerd' waren in het aluminium en een stuk dieper zaten dan dat je kunt wegpoetsen met welk polijstmiddel dan ook.
Wat ik heb gedaan is met grof schuurpapier (240!!...en ja dan krijg je volluit krassen...diepe ook) net zo lang geschuurd totdat het aluminium weer helemaal 'aluminium kleurig' was.
Wat je onderweg tegenkomt zijn gietgalletjes (blaasjes met gevangen lucht in het gietsel die je openschuurd)
Daarna is het een kwestie van met waterproof schuurpapier (beginnen bij 400...dan 600, 800 als laatste) het aluminium 'uitschuren'. Uitschuren houdt in dat je steeds in een haakse richting op de vorige richting schuurt. Als je dat met elke 'grofheid' (400, 600 en 800) lang genoeg doet komt het helemaal goed.
Vuistregel is dat, als je bijvoorbeeld bent begonnen met 400...je nadat je alles in 1 richting hebt geschuurd, klaar bent met die grofheid als je in 1 schuurbeweging in de andere richting op die plek alleen maar krassen in de laatste schuurrichting hebt. Dan ben je toe aan een minder grof stuk schuurpapier. Daarmee doe je hetzelfde tot je uiteindelijk de finishing touch doet met 800. Na 800 'uitgeschuurd' te hebben pak je een flesje RVS polish en een flanellen doek. Dan nog een minuut of 20 poetsen en je hebt een spiegeltje!
Waterproof schuurpapier moet je in combi met water of terpentine gebruiken als slijpsel-afvoermiddel. Gebruik je het droog, krijg je door het zich ophopende slijpsel in je papier krassen die dieper zijn dan de korrel van je papier en blijf je bezig.
Dit is zo'n beetje de beste manier waarop ik het kan uitleggen. Als je wilt zien wat het resultaat bij mij is zal ik een foto posten van de week op mijn hyves en een link geven.
Laatste tip. Hoe grover het papier, hoe langer je moet schuren. Het begin is het belangrijkste. Dingen die je met het grovere papier niet weg krijgt, blijven daarna hoe dan ook zitten. Wees niet te bang om erin te duiken! Het langste zal je grofheid 400 vasthebben... maar daar kom je vanzelf achter. Zorg trouwens ook dat je (als je het bijvoorbeeld in je douche doet zoals ik ) tussentijds voldoende het natte aluminium-slijpsel wegspoelt. Het koekt erg goed aan aan je mooie witte tegels namelijk.
Mvg, Mart
Voor de aluminium onderdelen van mijn motor gebruik ik belgom alu. werkt perfect, eerst voorbereiden met watervast schuurpapier in diverse korrel. Daarna flink poetsen met belgom alu. kan met de hand of met de machine worden gebruikt, kleine hoekjes en gaatjes de dremel
RE: Alu kleppendeksel opknappen
Ingediend door Donkie op zo, 18-11-2007 16:22
Gisteren een mooi kleppendeksel gekocht, maar heeft een beetje gebruikerssporen.
Hoe krijg ik deze weer helemaal schoon en blinkend? Polijsten met commandant neem ik aan? Maar ik denk dat ik daarvoor nog wel een paar stappen moet ondernemen, maar welke? Hoe krijg ik die gekke vlekken en viese randjes eraf?
Hij voelt ook erg vettig aan. In de benzine leggen?
Alvast bedankt voor de tips en tricks!