auto spuiten, lucht ontvochtigen

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Ik ben zo goed als klaar om mijn mini in de epoxy te gaan zetten. Nu heb ik op marktplaats gezocht voor een waterafscheider en wat gevonden.



Het heet een luchtverzorgingsset. Zover ik begrepen heb is één reservoir voor het opvangen van water (welk reservoir?) en één om olie in te doen (voor smering van gereedschap. Is dit ding geschikt voor mijn toepassing (spuiten). Weet iemand waar de lucht in en uit moet? Is de lucht gegarandeerd vrij van olie (hij is dus gebruikt) Kortom, wie kan mij meer vertellen :D

Help help!

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Volgens mij wil je geen olie in je lucht bij het spuiten. Ik denk dat je beter een vriesdroger had kunnen zoeken ipv een luchtconditioneer-eenheid.

Groet ron

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Nee ik wil idd geen olie in de lucht! Dat zou toch kunnen betekenen dat ik het oliereservoir gewoon niet gebruik zodat het apparaat alleen vocht ontneemt aan de lucht?!?

ps. sorry bovenstaande had in in de 1e post moeten zeggen...

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

koop een losse ontvochtiger,dat is de helft van hetgeen je op de foto hebt staan.

zijn te koop bij een gewone praxis, deze zet je direct op je compressor waarna je gedroogde lucht hebt.

olie is voor slagmoersleutels en ander draaiend spul.

vocht is voor alle apparaten slecht, je wilt geen vocht in je spuitwerk, en ook geen vocht in je luchtratel...

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Red Flame schreef:
koop een losse ontvochtiger,dat is de helft van hetgeen je op de foto hebt staan.

zijn te koop bij een gewone praxis, deze zet je direct op je compressor waarna je gedroogde lucht hebt.

olie is voor slagmoersleutels en ander draaiend spul.

vocht is voor alle apparaten slecht, je wilt geen vocht in je spuitwerk, en ook geen vocht in je luchtratel...




I know, I know....Ik heb een aparte olievernevelaar voor luchtgereedschap.

Ik vond de normale ontvochigers er niet goed uitzien; zat één of andere crappy papier-achtige filter in.

Dit ziet er veel beter uit. Ik wil gewoon weten hoe de filters werken, hoe ik hem moet aansluiten en waar ik op moet gaan letten.

edit: waarom ik hem heb gekocht: ik had nog geen reduceerventiel en het filter schijnt echt heel goed werken. Helaas snap ik dus niet alles en heb er geen boekje bij. Als iemand zegt dat ik hiermee onmogelijk kan spuiten vind ik het ook prima...

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Mijn ervaring met deze ontvochtigers is erg slecht, het vangt het meeste wel op, echter er komt altijd wat door.
Het enige wat goed werkt (doet waar ie voor bedoeld is) is een vriesdroger.

Groet ron

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Helaas, een vriesdroger is geen optie: geen plaats en geld :( Een heel klein beetje water dat nog meekomt verdampt wel. Het is allen voor epoxy en grond. Daarnaast verwacht ik dat dit systeem ook olie opvangt die uit het compressorvat meekomt.

Maar weet iemand welk reservior waar voor is en hoe ik hem moet aansluiten?

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

zwart is voor de olie, wit vangt je vocht op...

aansluiten is simpel, gewoon ergens tussen je tank en gereedschap.

er zal een piijl op het ding staan in welke rchting de lucht erdoorheen hoort te gaan...

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Ja er staat wel een iets van een pijl op maar niet dat ik zeg: "duidelijk". Het is een driehoekje gericht van het zwarte naar het doorzichtige vat.

De filter in het zwarte vat is papierachtig, het ander lijkt op steen.

Stel dat de lucht van links naar rechts zou gaan, met het zwarte vat voor olie. Ik vind het dan vreemd omdat dat betekent er eerst olie in de lucht komt, en de lucht daarna gefilterd wordt. Toch is dit denk ik de manier, omdat de lucht dan onder hoge druk voorzien wordt door olie (logisch), en dat de druk daarna pas gereduceerd wordt.

Wat dan ook een beetje vaag is zijn de aansluitingen. De rechterkant is dan voor aansluiting van gereedschap. Dit is raar het vrouwtje van een spiraalslang komt op de luchtverzorging set, wat betekent dat het mannetjes-stuk op gereedschap aangesloten moet worden. Onmogelijk want gereedschap zelf heeft ook een mannetjesaansluiting.

Het zou kunnen dat de aansluitingen niet met hobby gebruik overeenkomen want hij komt uit een fabriek. De verkoper kon me helaas niets zinnigs vertellen.

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

de linkerkant is de ingang, rechts de uitgang, tenminste zo op de foto.

je maakt de gedachtefout om de pin aan de uitang aan te zien voor een snelkoppeling, dat is niiet zo, het is gewoon een pen waar je een slang omheen drukt om daarna vast te zetten met een slangklem.

deze pen zou je eraf kunnen draaien en vervangen voor een snelkoppeling die bij een gewone bouwmarkt te koop is.... wel opletten welke maat snelkoppeling je pakt, er zijn 2 maten, dus kies 1 maat voor al je tools

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Red Flame schreef:
de linkerkant is de ingang, rechts de uitgang, tenminste zo op de foto.

je maakt de gedachtefout om de pin aan de uitang aan te zien voor een snelkoppeling, dat is niiet zo, het is gewoon een pen waar je een slang omheen drukt om daarna vast te zetten met een slangklem.

deze pen zou je eraf kunnen draaien en vervangen voor een snelkoppeling die bij een gewone bouwmarkt te koop is.... wel opletten welke maat snelkoppeling je pakt, er zijn 2 maten, dus kies 1 maat voor al je tools




Snelkoppeliingen heb je wel in 50 verschillende maten; tip die ik je kan geven is om naar een luchtslangboer te gaan met je snelkoppeling en daar te vragen wat je het beste kan doen.
Zo heb ik het ook gedaan.

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Red Flame schreef:
de linkerkant is de ingang, rechts de uitgang, tenminste zo op de foto.

je maakt de gedachtefout om de pin aan de uitang aan te zien voor een snelkoppeling, dat is niiet zo, het is gewoon een pen waar je een slang omheen drukt om daarna vast te zetten met een slangklem.




Ik heb inderdaad niet heel goed naar de rechter aansluiting gekeken en waarschijnlijk heb je gelijk!

Red Flame":23ltw600]

deze pen zou je eraf kunnen draaien en vervangen voor een snelkoppeling die bij een gewone bouwmarkt te koop is.... wel opletten welke maat snelkoppeling je pakt, er zijn 2 maten, dus kies 1 maat voor al je tools[/quote:23ltw600]

Ja ik heb zitten kijken voor koppelingen. Er is daar geen 100% standaard in. De x300 is het meest universeel. Die past op de meeste passingen: Duitse, Italiaanse, Amerikaanse en Zweedse. http://www.overtoom.nl/bedrijfsterrein- ... 40637.html

Daarnaast zit je met verschillende schroefdraden voor de andere kant :x

Heeft iemand verder een idee over de kwaliteit van spuitresultaten op lange duur met dit soort filters?

iig bedankt voor de hulp!

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Links de ingang lijkt mij vreemd...
dan doe je eerst olie in de lucht er vervolgens ga je het filteren...???
Dus volgens mij is het logischer dat rechts de ingang zit, eerst het vocht eruit, dan olie erbij...
plus dat het reduceerventiel rechts zit...

Of heb ik het nu verkeerd?

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Zoals Bart zei is de rechter aansluiting voor een slang met klemmetje (bestemd voor lage druk). De linkerkant een zware schroefkopelling (hoge druk). Het is nu duidelijk dat de compressor links aangesloten wordt.

Mijn gok is dat het linkervat voor olie is wat zou betekenen dat idd lucht eerst vet gemaakt wordt en daarna pas ontdaan van water. In mijn ogen ook niet heel erg logisch...

Maakt me niet zoveel uit want ik gebruik toch geen olie. We zien vanzelf wel welk vat water accumuleert.

Ik kreeg op het 16v forum nog een tip om de lucht eerst door 3 meter pijp (omhoog) te laten lopen om hem af te laten koelen, en daarna te ontvochtigen. Might give it a try!

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Die 3 meter is niet echt genoeg om het te laten afkoelen, bedenk maar eens hoeveel lucht er doorheen gaat als je lekker aan het spuiten bent.
Dan kan je beter iets van een extra vat erachter zetten, met hieronder een aftap (net zoiets als je compressor zelf).

Groet ron

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Ja ik heb ook een tweede 150 (?) liter vat dat in serie wordt aangesloten.

Ik vraag me alleen nog af hoe ik kan meten of/hoeveel vocht nog in de lucht zit na alle trucjes

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

het zal nog steed te vochtig zijn omdat je geen condensdroger gebruikt zoals ron al eerder zij

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

maaike schreef:
het zal nog steed [u:zmn57r5s]te[/u:zmn57r5s] vochtig zijn omdat je geen condensdroger gebruikt zoals ron al eerder zij




Hmm dat geloof ik eigenlijk niet O:). Ik zou dit soort stellingen graag 'onderbouwd' zien door praktijkervaring...

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Daan schreef:
Zoals Bart zei is de rechter aansluiting voor een slang met klemmetje (bestemd voor lage druk). De linkerkant een zware schroefkopelling (hoge druk). Het is nu duidelijk dat de compressor links aangesloten wordt.

Mijn gok is dat het linkervat voor olie is wat zou betekenen dat idd lucht eerst vet gemaakt wordt en daarna pas ontdaan van water. In mijn ogen ook niet heel erg logisch...

Maakt me niet zoveel uit want ik gebruik toch geen olie. We zien vanzelf wel welk vat water accumuleert.

Ik kreeg op het 16v forum nog een tip om de lucht eerst door 3 meter pijp (omhoog) te laten lopen om hem af te laten koelen, en daarna te ontvochtigen. Might give it a try!




Ik zou toch echt rechts als ingang gebruiken. ik weet 100% zeker dat het geen nut heeft om er eerst olie in te doen en dan het eruit te halen. Maar je gebruikt de olie niet dus dat maakt niet uit, ben ik het mee eens.
Maar dit betekend wel dat het olievat onder HOGE druk staat. wat best gevaarlijk kan zijn want hier is het niet voor gemaakt, het hoort niet voor niks achter een reduceerventiel te zitten. Nou ligt het eraan hoe sterk je compressor is en hoe hoog de max. druk van je regelspul is natuurlijk. Maar hou er rekening mee dat het soeppie uit elkaar kan klappen.

En die aansluitingen zeggen niets, kwestie van eruit draaien en omdraaien.
Ik wil niet vervelend doen maar ik zeg het toch maar ff :P

verder succes met spuiten!!! :) wil het zelf over een half jaar ook gaan doen dus ben benieuwd of je een mooi resultaat krijgt als je het zelf doet!

Groetjes!
Mars

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

MARS schreef:


Ik zou toch echt rechts als ingang gebruiken. ik weet 100% zeker dat het geen nut heeft om er eerst olie in te doen en dan het eruit te halen. Maar je gebruikt de olie niet dus dat maakt niet uit, ben ik het mee eens.
Maar dit betekend wel dat het olievat onder HOGE druk staat. wat best gevaarlijk kan zijn want hier is het niet voor gemaakt, het hoort niet voor niks achter een reduceerventiel te zitten.




Nee, ik vind het ook niet logisch om eerst olie aan lucht toe te voegen en het daarna door een filter te halen. Het staat nog steeds niet voor 100% vast welk vat er voor olie is (heb de vraag ook op 16v forum gepost), en zelfs [u:23dgvtxv]of[/u:23dgvtxv] er wel één voor olie is.
Daarbaast weet ik niet precies hoe het filter werkt dat water uit de lucht haalt. Misschien is de verklaring logisch als de werking duidelijk wordt.

De oliedispenser die nu op mijn compressor zit staat ook onder hoge druk (10 bar). Hij is hier voor gemaakt en er is niets gevaarlijks aan.

MARS":23dgvtxv] En die aansluitingen zeggen niets, kwestie van eruit draaien en omdraaien.
Ik wil niet vervelend doen maar ik zeg het toch maar ff :P [/quote:23dgvtxv]

Nou die aansluitingen zeggen eigenlijk genoeg. Ze zeggen duidelijk (nu blijk dat rechts geen hogedruk snelkoppeling is) hoe het zaakje aangesloten heeft gezeten. Daarnaast staat er iets van een pijl op. Ik ben er voor 100% van overtuigd dat de lucht van links naar rechts gaat.

Toch bedankt voor het meedenken!

Over het spuitresultaat maak ik me geen zorgen. Met de juiste voorbereidingen en een overbuurjongen in die brache gaat het goedkomen!

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Nou dan kan je je eigen theorie onderbouwen.

Groet ron

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

ayla schreef:
Nou dan kan je je eigen theorie onderbouwen.

Groet ron




:?

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

MARS schreef:

Ik zou toch echt rechts als ingang gebruiken. ik weet 100% zeker dat het geen nut heeft om er eerst olie in te doen en dan het eruit te halen. Maar je gebruikt de olie niet dus dat maakt niet uit, ben ik het mee eens.


En die aansluitingen zeggen niets, kwestie van eruit draaien en omdraaien.
Ik wil niet vervelend doen maar ik zeg het toch maar ff :P

Groetjes!
Mars




Nou Mars, ik moet toch terugkomen van mijn standpunt. Ik denk inderdaad dat het verkeerd om aangesloten heeft gezeten.

Het is geen "air-care" systeem. DWZ er is geen olievernevelaar bij. Het zijn twee condensvaten/filters. Ik ben heel blij want dit systeem is waarschijnlijk puur gebruikt om perslucht te ontdoen van verontreinigingen. Het rechterfilter is voor grove deeltjes (5 mircon), het linker 3 micron.

De verkoper heeft me op het verkeerde been gezet :x, hij wist [u:2o0bndh4]totaal[/u:2o0bndh4] niet wat hij verkocht...

edit: dit was voor mij de doorslag. De olievernevelaars hebben geen filter... http://www.kenwtools.nl/Catalogus/PDF/c.pdf (8mb pfd document)

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

gelukkig! ik dacht ff dat t aan mij lag :P

Maar dit is een nog beter systeem dan!

link hier staat trouwens ook hoe het werkt!

Groetjes,

Mars.

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Er bestaan ook systemen die vloeistof absorberen door korrels. Dit is volgens mij een goed alternatief voor een vriesdroger.

BTW. Dit filter houdt AFIAK geen oliedeeltjes en verdere verontreiniging tegen. Het is op den duur duurder dan een vriesdroger...

Een vriesdroger alleen is ook niet voldoende trouwens. Er moeten nog elementen aangekoppeld worden om olie en andere deeltjes (dan water) tegen te houden.

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

maar is er dan ook geen redelijk resultaat te halen zonder zo'n vriesdrooggebeuren? of is er nog wel redelijk mee te spuiten?
Als je het perfect wil hebben zul je het toch altijd moeten laten doen...

RE: auto spuiten, lucht ontvochtigen

Ja hoor, ik weet nu zeker dat er een perfect resultaat te behalen is zonder vriesdroger! Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je echt "alles" (wat je in je financiele macht hebt) doet om de omstandigheden optimaal te hebben. Hier hoort naast de kwaliteit van de perslucht het vochtgehalte en temperatuur van de ruimte bij.

Voor minder dan perfect doe ik het niet. Vergeet niet dat ik alleen de eerste lagen van de auto doe. Ik begin bij de onderkant (beetje oefenen). Mocht het misgaan, doe ik het gewoon opnieuw.

Nadat de auto strak is gaat hij naar een professionele spuiter. Hij kan mijn werk nog verbeteren voordat het uiteindelijke jasje erop wordt gezet.

Ik vind het leuk om zelf te doen, ik heb de spullen in huis en ik moet nodig geld sparen. De optimale omstandigheden voor DIY (gedeeltelijk dan :D )