Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Mijn vraag staat eigenlijk al min of meer in de onderwerpregel vermeld: Moet ik bij het lassen van de banaan de benzinetank verwijderen? En zoniet, is het dan veiliger om buiten te lassen (ivm met de dampen die nog vrij mochten komen dat die sneller wegtrekken)?

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

ik ben groot voorstander van tank eruit!!

in principe hoeft het niet voor een banaan als je een goede massa bij je miglas gebruikt, maar nogmaals veiligheid voor alles.

die tank heb je r toch zo uit en als je meer moet bakken is het alleen maar veilig...

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Tja, het is niet altijd veiliger... Als je de slang los haalt heb je een open leiding waar dus brandstof in zit. Die moet je dan dus wel afdichten!

Ikzelf haal er niet altijd de tank uit, maar wel kijken hoe de staat van de slangen zijn.

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

zoals bart al zei, tank eruit. Is een kleine moeite of je moet graag een cabrio willen :)

Het zal op zich wel kunnen met de tank erin maar het risico word gewoon kleiner als je de tank eruit haalt.

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Inmiddels is de tank eruit, nu de komende dagen het plaatwerk wat eruit moet loshalen.

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Denk ook aan de leiding!

default

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Belangrijker is om je accu los te koppelen.
Deze klapt eerder dan je tank met benzine.

grtzz MARTIN

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Mini Martin schreef:
Belangrijker is om je accu los te koppelen.


Als je gaat lassen moet je altijd je accu loskoppelen

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Zo niet wat kan er dan gebeuren. Accu kapot?
Alleen de min of ook de plus?

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Gevonden op de site van rustbuster
Mij is geleerd dat je bobine stuk kan gaan
Alleen de minpool los koppelen is voldoende maar ik koppel alle twee polen los

Lassen kan gevaarlijk zijn!

Bij het elektrisch lassen (zowel MIG/MAG als puntlassen) werken we met hoge stroomsterktes. Deze stromen kunnen onder omstandigheden (deels) door de electrische bedrading van de auto gaan lopen. Hierdoor kan schade aan de elektrische circuits en de elektronica van de auto ontstaan. Met name bij de modernere auto's is dat risico niet denkbeeldig. Zo kunnen bijvoorbeeld airbags spontaan afgaan en motormanagement systemen worden beschadigd of ontregeld.

N.B. Ook bij het verlenen van 'starthulp' met een externe accu of door middel van de accu van een tweede auto kunnen deze verschijnselen optreden.

Bij het in- en uitschakelen van de lasstroom kan door inductie een hoog oplopende spanningspiek worden opgewekt in de bedrading van de auto. Bij oudere auto's kan dit risico afdoende worden beperkt door de accu af te koppelen. Men kan volstaan met het losnemen van de massa-kabel (meestal de min-pool) die aan de accu zit. Daardoor kunnen er geen stromen meer door de bedrading gaan lopen. Er is immers geen gesloten electrisch circuit meer aanwezig. Bij moderne auto's wordt het loskoppelen van de accu echter afgeraden. Daardoor zou namelijk ook de stroom van een aantal elektronische eenheden worden afgenomen. Motormanagementcomputers etc. kunnen daardoor 'van slag' raken. Ook kunnen de voorkeursinstellingen van bijvoorbeeld radio/CD spelers, elektrische stoel- of spiegelverstelling etc. worden gewist.

De oplossing voor dit probleem wordt gevonden in een speciaal filter dat men over de accuklemmen kan zetten en waarmee de gevaarlijke spanningspieken worden weggefilterd.

default

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Kan je misschien ook direkt het gat onder de tank meenemen.

Groeten Tijn

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Hoe staat het nu met het laswerk, Beumert??

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Om heel eerlijk te zijn schiet het niet echt op. Ben net aan een nieuwe studie begonnen dus erg druk. Bovendien heb ik niet de beschikking over goed lasapparaat dus ik kan niet zomaar eventjes een middagje lassen, ik zal dan speciaal een lasapparaat moeten huren. En ja daar zit ook een prijskaartje aan.
Maar zodra ik daarvoor een oplossing of een geldboompje gevonden heb gaat het goedkomen. Al blijf ik het lastig vinden om puntlassen te verwijderen ondanks het speciale boortje.

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Hallo, Ik was aan het lezen hoe ik een tank eruit moest halen (wat ik nog steeds niet weer) en toen las ik ook over het eruit halen van je accu....dat wist ik dus niet.
Heb al een gehele bodem erin gezet met vrolijk de accu erin...heb ik nu een probleem?
Mn accu is al leeg en mn auto nog lang niet start klaar.
Iemand problemen mee gehad?
En graag antwoord op de tank verwijderen en leidingen afsluiten.


Joey

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

het is beter om je accu los te koppelen maar aangezien je al klaar bent niks aan de hand. ik koppel altijd de min los en ga aan de slag. of als het moeilijk is om hem lostegooien hebben we op werk speciale klemmen die je eropzet . dan vangen die de piekspanningen op.

benzinetank: maak de beugel los, maak de stekkertjes los van de vlotter, benzinedop eraf en kantel hem naar binnen toe. onderaan slangentej losmaken en voila. 1 benzinetank in uw handen met een stroompje benzine onderuit. vinger op houden en basta....

succes ermee :D

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Bedankt! Hoop inderdaad dat mn ecu alles heeft overleefd.
Mn tank is eruit en misschien handige tips voor de volgende. 2 kurken doorboren M5 en dan kun je die op de pomp zetten als ie los is.
En 2 m8 boutjes kun je in de leidingen draaien en daarna de klemmetjes erop.

Zo kun je veilig werken

default

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Ik ga dit weekend (hoop ik) voor het eerst aan de Mini lassen :9 . Er zijn een aantal ophangpunten van de voor-bumper door gerot. Dus die wil ik wegslijpen, en opnieuw maken :+) .
Sowiezo haal ik de min-pool van de accu eraf.
Moet je de benzine tank er ook uithalen?
(het gaat om een elektroden-lasaparaat)

grt Stefan

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

als je alleen aan de voorbumper gaat lassen kan je hem wel laten zitten. Het gaat er puur om dat je niet benzine dampen en vloeistof in de buurt heb van je las.

de accu er gewoon even helemaal af halen.

ik weet niet of dat je ervaring hebt met lassen, anders succes met het lassen met elektrode ;)

default

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

bedankt voor de reactie d:)b ,

Oke, ik haal dan de accu uit de auto. Ik heb wel is een keertje op school gelast (3 jaar geleden.. :+) ). Het is niet zoveel werk, dus ik oefen gelijk even.
Het gaat om een paar ''uitsteeksels waar de chromen voorbumper op rust''.
Dit kan toch prima met een elektroden-lasaparaat? want de overtollige lasproppen kan je toch altijd weer wegslijpen :P

grt Stefan

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

De proppen zijn niet het grootste probleem, eerder dat je door het dunne plaatmateriaal heen brandt

default

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

nog een vraagje; Ik ga (hopelijk deze week als het weer meezit) in het motorruim van de Mini lassen..de motorsteun bevestiging op het schutbord (of hoe die balk heet..).
Kan ik gewoon een paar doeken/dekens over de carb leggen om zo benzine dampen te vermijden? Of nog andere dingen die ik moet doen (accu en dynamo stekker eruit :P )
grt Stefan

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Ik zou je carburateur er wel afhalen. Daarna de benzineleiding/spruitstuk afdoppen en eventueel schoonmaken van het lekken. En als je nog isolatie bij je schutbord hebt zou ik die ook gelijk weghalen..

Heb je geen branddeken of lederen mat of iets liggen? Want 1 spetter op een doek en er brandt een gat in.

Veiligheid voorop d:)b

default

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Schutbord isolatie heb ik gelukkig niet meer (vieze-vocht-aantrekkende-mat :+) ). Carburateur er af halen is wel veel werk, kan toch geen kwaad als ik de motor+carb goed afdek met plastic folie (hetzelfde folie-spul waar ringbanden van worden gemaakt), dekens en een ouden leren motorjas van mijn vader? en dan nog als extra de benzineleiding afknijp met een griptang ofzo.

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Veel werk? O:) zit met 4 bouten vast en een paar slangen en kabels. Hooguit half uurtje werk.. Maar als jij denkt dat dat voldoende is wie ben ik dan om te zeggen dat je je carb er beter af kunt halen :P

Is je steun gescheurd/weggeroest?

default

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

maarja, de moertjes van mijn inlaatspruitstuk zijn vrij moeilijk vast en los te draaien (ik geloof een half uur per moer :x ). Ik vroeg me af of ik het ook gewoon kon laten zitten, maar ik denk dan dat ik hem toch loshaal..straks is de Mini weg :? .

Ja de bevestiging van dat hoekprofieltje is losgescheurd (waar ook de koppeling leiding doorheen gaat). Ik ben van plan om deze te verwijderen en een dikker en steviger stuk hoekstaal te lassen. Heb trouwens ook al een extra motorsteun voor op het thermostaathuis gekocht, maar ik wil dat deze hoofdsteun gewoon in orde is.

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

je spruitstuk hoeft er niet af, alleen je carb van je spruitstuk afhalen...

je hondebot los en dan trek je je blok naar voren terwijl je de carb van de draadeinden afhaald...

succes!!

default

RE: Banaan lassen, benzinetank verwijderen?

Oke ik snap het :) gaat idd wat makkelijker als het hele spruitstuk eraf. Dit ga ik doen.
thnx voor de tips!