Het rollen over de wang klopt wel, maar is niet heel heftig (ik heb alleen vergelijking met 165-op-5J, niet met 145-op-4,5J, het is wel minder, maar ik heb me er nooit bovenmatig aan gestoord; maar ik was dan ook niet anders gewend). Andere voordelen? Tja, meer grip, in theorie, of je er ook wat van merkt is natuurlijk een tweede. Ik denk dat het gewoon ff lekkerder staat, een stuk beter dan die "fietswieltjes" die het worden met 145.
Blijf je bij de standaard 4,5 J velgjes, dan hoef je je met 165 banden aan de voorkant helemaal geen zorgen te maken, dat gaat zonder enig probleem.
Heb je het ook over bredere velgen, dan kun je pech hebben, zoals ik; hoewel de "algemene" opinie is dat 12x5 velgen geen problemen opleveren weet ik toch van twee gevallen dat het wel mis ging (ikzelf en "OZ Garth" van de mailinglist). Wel zijn in beide gevallen ook Yokohama A539 banden gemonteerd, misschien dat die er ook nog wat mee te maken hebben. Ze hebben namelijk relatief diep profiel, waardoor de doorsnee van de wielen met nieuwe banden aan de grote kant is.
- Login of registreer om te reageren
RE: Bandenkwestie
Ingediend door Patrick op vr, 21-06-2002 00:23
Ik sta een beetje in dubio. Mijn achterbanden moeten vervangen worden en ik weet niet goed wat ik zal doen. Daarom graag jullie raad/advies in deze. De kwestie is als volgt. Ik heb 4,5 j worstvelgen met nu nog 145/70/12 banden (voor uniroyal rally 280, achter michelin) Nu zit ik te twijfelen of ik de achterbanden zal vervangen voor 165/60/12 of dat ik het zal houden bij het originele formaat. Qua merk zit ik bij 165/60/12 dan te denken aan Falken of Bridgestone. Buiten het feit dat ik het wel stoer vindt staan en dat de kans op beschadigingen van mijn velgen dan wat minder wordt, vraag ik me af wat verder de voordelen zijn. Wat betreft nadelen heb ik wel eens iets opgevangen over het rollen over de wang (omdat de band eigenlijk te breed is voor de velg), zal het waarschijnlijk (als ik ze tzt ook voor monteer) ook zwaarder sturen en zijn de aanschafkosten hoger. Daar komt ook nog eens bij dat mijn voorbanden nog lang niet af zijn en ik niet dermate veel kilometers rij of een rijstijl heb dat ze binnenkort wel vervangen dienen te worden. Dus rij ik ook nog eens een behoorlijke tijd met 2 formaten
(dragster-kloon).
Loop je trouwens ook het risico dat als ik de 165-ers voor monteer dat ik iets moet aanpassen aan de carrosserie om aanlopen te voorkomen??
Iemand goede raad voor deze prangende kwestie???