Bandenkwestie

RE: Bandenkwestie

Ik sta een beetje in dubio. Mijn achterbanden moeten vervangen worden en ik weet niet goed wat ik zal doen. Daarom graag jullie raad/advies in deze. De kwestie is als volgt. Ik heb 4,5 j worstvelgen met nu nog 145/70/12 banden (voor uniroyal rally 280, achter michelin) Nu zit ik te twijfelen of ik de achterbanden zal vervangen voor 165/60/12 of dat ik het zal houden bij het originele formaat. Qua merk zit ik bij 165/60/12 dan te denken aan Falken of Bridgestone. Buiten het feit dat ik het wel stoer vindt staan en dat de kans op beschadigingen van mijn velgen dan wat minder wordt, vraag ik me af wat verder de voordelen zijn. Wat betreft nadelen heb ik wel eens iets opgevangen over het rollen over de wang (omdat de band eigenlijk te breed is voor de velg), zal het waarschijnlijk (als ik ze tzt ook voor monteer) ook zwaarder sturen en zijn de aanschafkosten hoger. Daar komt ook nog eens bij dat mijn voorbanden nog lang niet af zijn en ik niet dermate veel kilometers rij of een rijstijl heb dat ze binnenkort wel vervangen dienen te worden. Dus rij ik ook nog eens een behoorlijke tijd met 2 formaten
(dragster-kloon).

Loop je trouwens ook het risico dat als ik de 165-ers voor monteer dat ik iets moet aanpassen aan de carrosserie om aanlopen te voorkomen??

Iemand goede raad voor deze prangende kwestie???

RE: Bandenkwestie

Het rollen over de wang klopt wel, maar is niet heel heftig (ik heb alleen vergelijking met 165-op-5J, niet met 145-op-4,5J, het is wel minder, maar ik heb me er nooit bovenmatig aan gestoord; maar ik was dan ook niet anders gewend). Andere voordelen? Tja, meer grip, in theorie, of je er ook wat van merkt is natuurlijk een tweede. Ik denk dat het gewoon ff lekkerder staat, een stuk beter dan die "fietswieltjes" die het worden met 145.

Blijf je bij de standaard 4,5 J velgjes, dan hoef je je met 165 banden aan de voorkant helemaal geen zorgen te maken, dat gaat zonder enig probleem.

Heb je het ook over bredere velgen, dan kun je pech hebben, zoals ik; hoewel de "algemene" opinie is dat 12x5 velgen geen problemen opleveren weet ik toch van twee gevallen dat het wel mis ging (ikzelf en "OZ Garth" van de mailinglist). Wel zijn in beide gevallen ook Yokohama A539 banden gemonteerd, misschien dat die er ook nog wat mee te maken hebben. Ze hebben namelijk relatief diep profiel, waardoor de doorsnee van de wielen met nieuwe banden aan de grote kant is.

RE: Bandenkwestie

Maar een nadeel is toch ook wel de aanzienlijk mindere wegligging als het regent! Althans dat is bij mij wel het geval... Kan natuurlijk ook aan de bandjes liggen. Ik heb Dunlopjes 165/60. En dat is nogal een 'hoekige' band (I__I). Maar ja, het staat wel super cool!! Als je kijkt naar andere bandjes van het zelfde formaat dan vind ik ze vaak wat boller op het loopvlak, of aflopen aan de zijkant, waardoor ze weer minder breed lijken... Tja, perfect is het natuurlijk nooit.
Als je alleen je achterbanden gaat vervangen dan hoef je daar (eigenlijk) geen bredere velg voor te pakken maar als je ze vóór ook gaat vervangen dan zou ik je dat (als je budget dat toelaat) ten sterkste aanraden! Doordat je band breder is dan de velg mist hij een hoop steun van de wang en dan heb je kans dat je velg inslijt (of in het ergste geval je band van de velg loopt).

Overigens, wie weet of de originele rover-worst velgen Minilites zijn of is het wat anders? En zijn die ook in 5J te krijgen?

Groet Yman.

RE: Bandenkwestie

Doordat je band breder is dan de velg mist hij een hoop steun van de wang en dan heb je kans dat je velg inslijt (of in het ergste geval je band van de velg loopt).


Dat is volgens mij toch wel sterk overdreven, hoor (harde bewijzen wil ik zien, of een bewijs van bekwaamheid!! :D). Ik heb twee jaar met de combinatie Rover Minilite plus (Bridgestone) 165/60 rondgereden en ik ben zeker niet de enige die met deze combinatie rijd/reed. Toegegeven, qua wegligging is de huidige combo van 5J genuine Minilites en Yokohama banden wel een stuk beter - ook aanmerkelijk minder gevoelig voor spoorvorming, gewoonweg heerlijk - , maar problemen zoals jij beschrijft heb ik echt niet gehad en ook nog nooit van gehoord van anderen.

4,5J is aan de smalle kant voor 165 banden, maar zeker niet zo smal dat het gevaarlijk is. Sterker nog, ik geloof dat op de site van Dunlop een formuletje staat waarmee je de "ideale" velgbreedte voor een gegeven bandbreedte kunt uitrekenen. Voer je 165 in als bandbreedte, dan kom je bijna exact op 4,5J velgbreedte uit, als ik het me goed herinner. En nogmaals, 12x5 velgen monteren gaat niet gegarandeerd zonder slag of stoot.

Overigens, wie weet of de originele rover-worst velgen Minilites zijn of is het wat anders? En zijn die ook in 5J te krijgen?


Ik heb me laten vertellen dat ze gemaakt zijn door Minilite. In elk geval volgens mij wel speciaal voor Rover (niet een standaard modelletje uit de kast getrokken), ze zijn naar mijn weten dus ook niet in andere maten dan 12x4,5 te krijgen. Wel kun je natuurlijk andere types Minilite krijgen in allerlei andere maten, waaronder 12x5 en 13x6. Deze hebben dan wel "worstspaken", maar van een iets ander ontwerp. In het topic http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=460 kun je zien hoe 12x5 Minilite Magstyle velgen op een Mini staan. Ik vind deze persoonlijk een stuk mooier dan de Rover Minilites, vnl. door de grotere offset (staan verder naar buiten - wat mooi staat - en het velghart ligt dieper t.o.v. de buitenkant van het wiel - wat ook mooi staat).

RE: Bandenkwestie

Even ter verduidelijking het verschil tussen 145 en 165.

145 voor:


165 achter:


Alle Oohs en Aahs over hoeveel beter het achter staat kan je hier kwijt:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 121#230121
;)

RE: Bandenkwestie

Ik rij al vele jaren circa 20.000km/jaar met de standaard rover 4,5 inch worstvelgen met daarop 165 banden (meestal falken) en ik wil er echt geen 145 banden meer op hebben! In extreme regen moet je een beetje oppassen in scherpe bochten, maar naar mijn ervaring moet je dat met 145 banden bij nat én droog weer....