Lowrida poste dit in dit topic
LowRida schreef:
Het ene schuurpapier is het andere niet, maar men gaat
van de 3M standaarden uit als het om korrel gaat.
Ligt er ook aan hoe goed wil je je mini uit de lak
laten komen. Neem je genoegen met een mooi nieuw lakje
of wil je hem echt superglad!!
Ikzelf ben een miereneuker wat dat betreft, dus ik ga
voor het supergladde (mijn stoelbalk)
Dat wil zeggen, alle ouwe lak eraf tot op het blanke plaat.
1) Blank schuren dus. De zijkanten van een deur zijn
niet zo belangrijk, dus om die helemaal kaal te maken
is dan ook geen echte noodzaak. Alle delen die op het
eerste gezicht te zien zijn schuur je met korrel 80 kaal.
Liefst met een schuurmachine op lucht.
2) Roest kun je maar op 1 manier behandelen en dat is
met de slijptol (liefst met een luchtzaag) eruit
slijpen en nieuw plaat inlassen! Gebruik bij de te
lassen delen ook een INOX spray als bescherming (technolit ofzo)
Maar als je een straalpistool hebt kun je het roest
monster ook goed te lijf gaan. En ff nabehandelen
met de INOX.
3) Nu is het zaak om met een beetje cement (liefst
alu cement omdat je op blank plaat werkt) alle
deukjes en oneffenheden weg te werken.
De kunst is het schuren! Rechte delen met een schuurplank
en ronde delen met een plamuur rubbertje.
(het schuurpapier om een plamuur rubber vouwen).
Als je leek bent op dit gebied moet je vooral niet
zomaar met de hand schuren, dit vereist echt enige ervaring!!
Voordat je het weet schuur je je vingers in het
plamuur en als de auto gespoten is heb je een mooie lachspiegel!
De eerste keer dat je de plamuur opzet schuur je met 80
de grove vormen en voel je met je HELE hand, dus
vingers en palm plat op het plaat, of je de deuk nog
voelt. Als je te lang loopt te voelen word het plaatwerk
warm en is het moeilijker te voelen als dat het koud
is. (raar maar waar) Wacht even tot het afgekoeld is
en voel nog een keer.. meestal voel je dan ineens
wel die oneffenheid.
Zorg ervoor dat de plamuur netjes overloopt in het
metaal. (dus geen verlopen)
En zorg ervoor dat je minimaal plamuur op je koets hebt zitten.
Dikke koeken plamuur breken op den duur van je koets
af en dan heb je een legpuzzel!
Schuur als het kan diagonaal kruislings!
Dus van linksboven naar rechts beneden gelijkmatig
over de hele plamuurplek van de ene kant naar de andere kant.
Daarna andersom. (dit blijf je afwisselen)
Nooit rechte lijnen maken, want je schuurt gegarandeerd
randen en oneffenheden in je werk!!
Komt er in het midden van je plamuurplek een deel
metaal doorheen en het geplamuurde deel is nog niet
strak, dan wil dat zeggen dat je moet stoppen.
Nu kun je 2 dingen doen, een nog dikkere laag opzetten
en verder uitschuren, maar je kan beter met veel
beleid een paar tikjes op het deel metaal geven wat
door je plamuur heenkomt. (liefst op de zelfde dag
dat je het geplamuurt hebt, dan is het nog redelijk flexibel
en uiteraard de achterkant dragen met een tas!!)
Nu schuur je gewoon verder tot het deel er weer
doorheen komt en je een nieuw laagje op moet zetten
of tot het strak is.
De laatste laag plamuur kun je het beste met korrel
150 schuren ivm te diepe schuurkrassen.
Tip: Als je een nieuwe plamuurplek wil gaan schuren,
pak dan eerst een stuk gebruikt schuurpapier en schuur
de toplaag er vanaf. Verse plamuur is vettig en daardoor
slibt je schuurpapier snel dicht. Nu de toplaag eraf
is zal je papiertje langer meegaan!
4) We nemen aan dat je alles netjes strak hebt gekregen.
Nu kun je zeggen, ik bespaar en spuit hem direct in
de grondverf, maar dat zal je bezuren!
Grondverf heeft nl niet zo'n hoog vullings capaciteit
en zal de schuurkrassen niet echt weg kunnen werken.
Dus zetten we eerst alles in de spuitplamuur (poly).
Als je dat doet, kun je deze het beste minimaal 2 dagen
goed uit laten harden, maar ook vooral na laten zakken!
(nare eigenschap van de meeste poly's)
Deze schuur je met een plank en niet te hard drukken,
want het is zachter als gewone plamuur. Met korrel 150
en daarna met 240 naschuren.
Tip: Spuit met een zwarte spuitbus een dunne nevel
over alle delen waar de spuitplamuur gespoten is, dit
om makkelijker te zien of het schuren goed glad verloopt. (zoals hier)
5) De grondverf! Belangrijk met grondverf is dat je
van te voren moet weten welke kleur er op je karretje
komt. Aangezien je voor een gele kleur een witte
grondverf nodig hebt en voor een bruine kleur (zoals
die van mij) er een zwarte grondverf op moet komen.
Anders heb je zeker meer lak nodig om de kleur dekkend
te krijgen. (ff navragen bij de spuiter)
Deze schuur je dood met korrel 320 en strak met 600.
(evt. met 1000 nog eens na)
Maar dat is ook weer een beetje afhankelijk van wat
voor grondverf je gebruikt. En uiteraard welke lak er
op je mini komt. Metallic vraagt een fijnere korrel
dan een gewone lak.
Maar jouw spuiter kan je dat haarfijn uitleggen..
Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Ik zal in de
snelligheid best nog wat vergeten zijn, maar ik MOET
nu naar een verjaardag!!
Succes!
PS: Anders blader hier eens doorheen, heb je een idee.
- Login of registreer om te reageren
RE: basis principe spuiten?
Ingediend door tmftom op do, 05-01-2006 13:23
Hallo,
ik heb mijn mini nu bijna helemaal gestript.
Als dat klaar is komt er een nieuwe lak laag overheen.
Alleen na lang zoek op dit forum kan ik niet echt een duidelijk antwoord vinden?
Dit ben ik te weten gekomen zouden jullie willen kijken of het goed is en waar nodig aanvullen/verbeteren.
- eerst schuren ( met schuurpapier fijnheid) / stralen tot een witte laag.
- grondlaag aanbrengen (epox wat is dit)
- spuitplamuur aanbrengen (is hier ook een merk voor wat aan te raden is)
- schuren (met schuurpapier fijnheid)
- kleur aanbrengen (merk verf, hoeveel lagen)
- blanke lak aanbrengen (merk verf, hoeveel lagen)
Al vast bedankt voor jullie reactie`s
Gr Tom