Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Mijn dorpels zijn rot zoals zovele mini's. Heel de carosserie is kaal, ook geen motor, en leunt met heel de buik op een karretje, dus in principe beweegt er niets.
Als ik nu de buiten en binnendorpel eruit slijp, maar de deurstap laat zitten. Is dat dan nog stevig genoeg tegen het inzakken? Ik wil dat mijn deurtje nog past nadien 8)
Misschien toch een balk tijdelijk tussenvijzen?

En waarvoor dienen deze 4 plaatjes op de binnendorpel? Is dat om het tapijt te bevestigen?

link

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Hoi,

volgens mij zijn de 4 indeukjes gewoon ivm de stevigheid. :?

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Harderwijker schreef:
Hoi,

volgens mij zijn de 4 indeukjes gewoon ivm de stevigheid. :?



zou goed kunnen ja, alleen zitten er zo'n busjes op. Ik dacht dat dat ergens voor zou dienen.

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Ja dat vroeg ik me laatst dus ook af maar vergeten het op het forum te posten. Ik kan ook geen andere reden verzinnen dan tapijt oid. Voor de stevigheid zitten ze er iig niet....

Ik heb een stuk van de vloer vervangen en twee van die maffe dingetjes verwijderd. Ik heb ze niet teruggeplaatst...

Je kan de buitendorpel er idd gewoon afhalen, geen zorgen maken over doorzakken...

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

De rechter binnendorpel heb ik dit weekend vervangen:


Nu ga ik een deel van het schutbord vervangen:


Dan de deurdorpel:


en dan de buitendorpel:


dit lijkt mij de beste volgorde :?

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Ik moet bij mij zowel de binnendorpel als een stukje bodem en de "doorstep" eruit gaan slijpen.
Ik ga er vanuit dat ik dan een constructie moet maken in de auto om het verbuigen e.d. tegen te gaan.
Is dit onderstaande voldoende of moeten er meer buizen worden geplaatst?


Ik heb geen spit maar bij mij ligt hij op z'n kant.
Ook een vraag of ik dat stuk waar officieel de krik in gaat kan verwijderen eveneens als al die andere hoekjes tegen de binnendorpel die tegen de buitendorpel gaan.
Of beïnvloed dit de stevigheid?
Zoals hier.

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Zolang er geen motorblok aan de auto hangt zijn 'dorpeljobs' veilig...Ook niet in de auto gaan zitten dus... De krikpunten zou ik weglaten. De profielen aan je binnendorpel, die je buitendorpel ondersteunen zou ik voor de zekerheid terug plaatsen...

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Ook zonder motor kan je body vervormen, ik zou dus 1 van de 2 delen weghalen en de ander laten zitten, weet je zeker dat je maatvoering in orde blijft.

Groet ron

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Precies, zoals ayla zegt. Als je geen stang tussen de deurposten gebruikt (zoals Joey dus wel gedaan heeft), kun je beter niet binnen en buiten dorpel tegelijk vervangen...

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Ok,
Maar deze foto's heb ik opgezocht. Ik heb deze constructie nog niet gedaan. Al zeker bedankt voor de reacties maar ik moet dus binnendorpel-buitendorpel en drempel vervangen.
Dus een stang tussen de deurpost....MAAR moet ik ook een stang zetten van links naar rechts. Dus zeg maar van deurpost naar deurpost? Of is dat alleen als je de dwarsbalk vervangt?

joey

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Niet nodig. Maar als je de plaatdelen dus 1 voor 1 vervangt, (en de auto verder niet belast!) hoef je helemaal geen verstevigingen aan te brengen...

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

ik zou heel simpel, eerts buiten vervangen.
Dan binnendorpel. En daarna de instap.

En dan bedoel ik echt vervangen, oude eruit, nieuwe erin, dan oude binnendorpel eruit, dan nieuwe erin, daarna instap....

Hebben we geleerd van een ervaren restaurateur.

Groet ron

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

zo heb ik het ook gedaan, ging prima. In de deuropening heb ik wel met een houten balk gewerkt voor de zekerheid.

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Tja ik snap het principe van alles 1 voor 1 doen.
MAAR is dat wel makkelijk werken. Want je zet je buitendorpel toch voornamelijk tegen de binnendorpel en de instap?
Ik heb mijn buiten dorpel eral af. En mijn instap wordt compleet met achterkant vervangen (dus tot aan het spatbord).
iig bedankt voor de tips en zal straks even foto's posten van mijn mini zoals hij er nu bij staat voor de duidelijkheid.

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Ja, tuurlijk is het makkelijker werken als je alles eraf haalt.
Maar je wil toch ook een goed eindresultaat hebben? Of ben je zo ervaren dat je het allemaal wel kan?

Als je alles eraf haalt, heb je toch geen referentie punten of delen meer? En moet je je in allerlei bochten gaan wringen om het weer perfect te krijgen.

Groet ron

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Dat klopt. Ik ben absoluut niet ervaren ik heb het nog NOOIT gedaan. Het is in eerste opzicht ook niet zo logische om het laatste eerst te doen. MAAR inderdaad. Ik zal het op deze manier dus gaan proberen.
Bedankt.

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

succes !!!!

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

thanks. Alles is te volgen in mini chat onder project minijoey

RE: Beide dorpels tegelijk vervangen? Stevigheid?

Ik heb het zelfde probleem met die dorpels etc.
maar daar heb ik geen apparatuur voor.
dus ik breng hem weg. zoals ik gepost heb ik het gastenboek van onze Mini Freaks!

Succes ermee Joey