Bodemrestauratie

RE: Bodemrestauratie

Ach..misschien ken je dat wel: je denkt "effe" een dorpeltje te moeten lassen, en vervolgens blijkt er toch zóveel verrot dat je niet onder een halve bodemrestauratie uitkomt....
Vol goede moed aan 'Brutus' begonnen, want de bedoeling is wèl dat we er aankomend jaar mee naar Engeland op vakantie gaan (onze eerste vakantie samen was ook per Mini (Estate) naar Albion).
Maar dan moet er wèl veilig en fatsoenlijk mee gereden kunnen worden, en de laatste APK is alweer 10 jaar geleden...
Zal morgen eens wat foto's schieten, plaatjes zeggen nu eenmaal meer dan woorden.

Toch nog een vraagje: hoe krijg je met goed fatsoen de tellerkabel weer op de bak geschroefd?
De oude was met enig aandringen nog wel een keer te verwijderen, maar de draaidop wil niet mooi recht op de baknippel.
En je komt er zo f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h bij...NOT! :((

RE: Bodemrestauratie

Toch nog een vraagje: hoe krijg je met goed fatsoen de tellerkabel weer op de bak geschroefd?
De oude was met enig aandringen nog wel een keer te verwijderen, maar de draaidop wil niet mooi recht op de baknippel.
En je komt er zo f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h bij...NOT!




Dat kan alleen met heel veel geduld, en veel |:( Zorg dat het schroefdraad aan het blok schoon en een beetje ingevet is, wil iets helpen. Verder is het gewoon een gevecht, en een kwestie van doorzetten. Als het echt niet lukt zul het blok moeten uitbouwen lijkt mij. Succes 8)
Iemand met kleine handen wil ook wel eens helpen.

RE: Bodemrestauratie

Lees deze link eens. ;)

link

Succes met het laswerk trouwens

RE: Bodemrestauratie

je kunt er van onder af enigsinds bij, via een gat in het subframe. Als het schroefdraad op de kabel al slecht is kun je misschien beter een nieuwe halen...

Maak van je roestauratie anders een showcase!

RE: Bodemrestauratie

Wat je ook kunt doen is het hele wormwiel eruit halen. Deze wordt op zijn plaats gehouden door een vorkje wat weer vastzit met een boutje. Dat boutje is is redelijk mak los te maken en weer vast te draaien.

Als je de hele boel loshaalt kun je de kabel gemakkelijk erop draaien en dan het wormwiel weer monteren. Allemaal iets eenvoudiger.

Dennis

RE: Bodemrestauratie

dat is idd kl#te.

ik kan er net bij met mijn arm zonder kleding.wordt uiteraard helemaal zwart |:(
dan moet zowel de plek waar ie komt schoon en ingevet zijn en de ring op het eind vd kabel ook.

helpt als het hondenbot los is en dan iets naar voren kantelen.

succes met pielen ;)

RE: Bodemrestauratie

Goed...de beloofde foto's dan.
Allereerst excuses voor de erbarmelijke kwaliteit die je te zien krijgt: slecht licht icm telefooncamera's staan garant voor bagger....



De linkerkant bleek toch wel erg krokant...


Na een paar uurtjes stevig slijpwerk...


Kopse plaat (spatbord onderzijde/ voetenbak) erin..


Achterste helft zit erin, tot halverwege de dwarsligger ongeveer...


Tikkeltje overbelicht, maar zo ziet m'n Mini er nu van binnen uit...


En ook op de achterbank lijkt er een bom ontploft...


Mijn werkplek...


En van voor...


Plaat inmeten...


..slijpen..


..effe passen voor de zekerheid..


..vastpikken..


..en aflassen..

Morgen ga ik verder....
tot dan!

RE: Bodemrestauratie

Het lijkt of je ook al aan de buitendorpel begonnen bent, doe je dat met gewone vlakke plaat?
Waarom pak je geen mini plaatwerk? Zelfs imitatie-plaatwerk ziet er denk ik beter uit dan plaat, en kost echt niks. Met een overzetdorpel heb je plenty vlees om aan te passen voor wat je weg slijpt.
(ik bedoel dus niet dat je een overzetdorpel over je rotte zooi heen zet, maar dat stuk plaatwerk gebruikt om een mooie dorpel van te maken)

RE: Bodemrestauratie

Ik heb er intussen een buitendorpel tegenaan gelast, een origineel Heritage stukje plaatwerk met van die uitstulpingen en een krikuitsparing.
Bovendien het broodnodige lipje/ randje onder de deur waar het sierrandje/ carrosseriebandje op gedrukt wordt tussen de wielkasten zeg maar, die is nu eigenlijk compleet weggerot (zie foto's)...
Wat je aan vlak plaatwerk ziet is louter de bodem (tot aan de eerste ribbel) en de binnendorpel.
Als ik nu links met rechts vergelijk zie ik ook wel dat origineel bodemplaatwerk er anders uitziet: die uitstulpingen zijn langer.

De koets is zoals je ziet niet al te best meer na bijna 30 jaar, bovendien is het ding al ooit eens "aangepakt"....plaatjes óver slechte plekken gelast.
Als er iets funnest is, is dát het wel.
Ik denk dat ik gewoon maar eens moet kijken hoelang ik het hiermee red, de volgende stap wordt waarschijnlijk een nieuwe koets kopen bij Heritage...

RE: Bodemrestauratie

Ah OK. Voor binnenwerk in de dorpel is het prima denk ik.
Ik zou zeggen als hij na dit werk over een paar jaar weer gaat rotten: tijd voor een andere mini... (of mag ik dat niet zeggen...)

RE: Bodemrestauratie

Neuh...denk het niet: de HLE is officiëel maar een half jaar geleverd, van april tot november 1982.
'Brutus' is op 11 november 1982 op een Nederlands kenteken gezet.
Vind maar eens een ander..!
Dan denk ik dat uiteindelijk een nieuwe koets goedkoper is èn meer zekerheid biedt (want electrostatisch gegrond en (nog) roestvrij).
De jongste Mini (de èchte uiteraard..) is alweer 10 jaar oud, als we even niet naar die 50 nieuwe-'oude' Mini's kijken die voor het 50-jarig bestaan door W&P zijn gemaakt, dus roest zal z'n vernietigende werk intussen her en der onder de laatste Mini's hebben verricht.
Dan ga ik voor zekerheid; voor 4500 euro heppie een nieuwe koets.

RE: Bodemrestauratie

OK

overigens maar eens verplaatst uit Standaard Techniek....

RE: Bodemrestauratie

nieuwe body is wel nice idd..5000E Ex verzenden kom je dan op

Jaapio

RE: Bodemrestauratie

Brutus schreef:
Neuh...denk het niet: de HLE is officiëel maar een half jaar geleverd, van april tot november 1982.
'Brutus' is op 11 november 1982 op een Nederlands kenteken gezet.
Vind maar eens een ander..!




Een nieuwe koest is dan toch ook geen HLE meer? als we dan toch op de orginaliteits-toer gaan... :?

RE: Bodemrestauratie

Het gaat niet zozeer om originaliteit Peter, maar om het autootje ansich...
Ik heb er intussen een leren stoelenset in en een "eitje"-dash, dus dat wijkt al af van de originele HLE-uitvoering.

Goed..verder met de laatste foto's:


Lasjes afgewerkt, carrosseriepasta erop en gegrond..


Zó ziet het er nu van onder uit, originele buitendorpel-plaat gebruikt...


Naar achteren toe...


Na het drogen van de kit een paar lagen Tectyl steenslag...


..en weer afbouwen!

Nu nog een paar kleine dingen en dan APK!
YES!!

RE: Bodemrestauratie

Oh ja: tijdens het weer inbouwen van de stoel en stuur etc kwam ik erachter dat de beide stuurhendels wel heel losjes om de stuurstang heen zaten....
Nu blijkt de knelring waarmee het complete ding om de stang vastzit geknapt...merde.
Wie heeft er nog eentje liggen, liefst compleet met hendels en stekkers??

RE: Bodemrestauratie

Ik heb er geen meer liggen...

Maar ziet er weer netjes uit d:)b

RE: Bodemrestauratie

Misschien kunnen we het hier houden op wat er in de titel staat: bodemrestauratie?
Voor 2e hands onderdelen hebben we de markt sectie ;)

RE: Bodemrestauratie

Ik ben zo goed als klaar met 'Brutus': na het laten zakken van het achtersub om een plaat op de kopse kant van de voetenbak/ bodem te lassen en nog een plaat op het subframe zelf, heb ik de hele onderkant opnieuw in de tectyl gespoten.
Nog een paar kleine dingetjes, en dan voor het eerst in alweer 7 jaar...APK!
Ben benieuwd wat daar nog uit rolt, kan de wereld nu niet meer zijn.
Morgen meer foto's.
De stuurhendel-naaf heb ik met een ijzerzaagje voorzien van twee sleufjes; nu past er een slangeklem om de naaf en kan ik het geheel weer vastzetten om de stuurkolom.
Werkt prima!

RE: Bodemrestauratie

Goed nieuws! mag hij in de wintermaanden wel gewoon rijden? ;)
En goede tip voor de stuurhendels! moet ik onthouden, die dingen knappen nogal eens af...

RE: Bodemrestauratie

Glad vergeten foto's te maken vandaag... |:(
Ennieweejz: even wat 'i'-puntjes gezet vandaag.
Wat plamuur- en schuurwerk, wielmoeren van staalvelg-exemplaren naar "Mini Special"-velg-exemplaren verwisseld (deze velgjes dus) en remmetjes ontlucht nadat ik het reservoir heb schoongemaakt en doorgespoeld en gevuld met nieuwe DOT4.
Slave-koppelingscylinderlekkage verholpen, d.w.z. gedemonteerd, schoongemaakt, lichtjes gehoond en van nieuwe rubbers voorzien -> weg lekkage.
Uiteraard weer gemonteerd en ontlucht, weer een puntje van de lijst.
Verlichting afgesteld, ik heb door het hendelverhaal nu alleen geen grootlicht-signaal meer en geen claxon, dus even zien wat er loos is.
Nog de spatbordrandjes monteren en de carrosserieband tussen de wielkasten/ dorpelrand en dan maar eens een APK-afspraak maken.
Zodra de aPK erop zit druk ik het duveltje maar weer de garage in, want met pekel komt de Mini niet buiten uiteraard...ga geen goden verzoeken.

RE: Bodemrestauratie

Brutus schreef:
Ik ben zo goed als klaar met 'Brutus': na het laten zakken van het achtersub om een plaat op de kopse kant van de voetenbak/ bodem te lassen en nog een plaat op het subframe zelf, heb ik de hele onderkant opnieuw in de tectyl gespoten.




Vraagje, heb je de nieuwe Tectyl gewoon over de oude laag gespoten? zo ja, ging dat goed? ik moet ook nog tectyleren maar heb echt geen zin om alles kaal t ehalen :P