heeft niemand classic kuipjes , geen ervaringen te delen, zoals zitpositie enz.. ?
- Login of registreer om te reageren
heeft niemand classic kuipjes , geen ervaringen te delen, zoals zitpositie enz.. ?
Ingediend door blackmini1976 op zo, 29-08-2004 22:42
het enige wat ik kan zeggen is dat je gordels met een rolautomaat moet hebben, omdat je anders niet bij de verlichting en dergelijke kan komen.
dit is dan specifiek voor mij, mijn 4 punts (vast) gaat naar de bijrijders zijde, voor mezelf haal ik een gordel van Schroth met rolautomaat, dit is danwel een 3 punts maar een 4 punts met rolautomaat ben ik nog niet tegengekomen.
en de classic seats zitten heerlijk vind ik, wel een beetje ver achterover, maar das een kwestie van wennen.
ik zal wel eens kijken of ik een leuk fotootje kan maken en plaatsen.
Ik heb er goede ervaringen mee (zonder rugpijn naar Italie), heb voor m'n huidige project ook de classic kuipjes staan en twijfel vanwege het comfort nog of ik er niet toch normale gordels in ga zetten.
3/4-punts gordels passen prima. Als je niet al te dik bent kun je ze niet zo heel vast aantrekken, maar dat zou alleen maar oncomfortabel zijn. De gordels kun je mooi tussen stoel en hoofdsteun door leiden.
ik zal wel eens kijken of ik een leuk fotootje kan maken en plaatsen.
graag, ik zit namelijk nog een beetje te twijfelen tussen de moderne kuipstoelen en de classic met hoofdsteun, mijn voorkeur trekt natuurlijk wel naar de classics , die staan zo mooi...., hoort eigenlijk wel bij een mini.
(CMC) welk bedrijf heb jij je classics gekocht?
Ik heb ze bij Somerford in Engeland gekocht (laten opsturen, samen met nog meer onderdelen), maar ik las laatst dat Must be Mini ze ook redelijk voordelig aanbiedt.
In m'n andere Mini heb ik Sparco kuipstoelen, maar door de hoogte daarvan kun je eigenlijk niet meer achterin komen (niet zozeer om te zitten, maar als bagageruimte). Wat dat betreft zijn de lage stoelen handiger.
Ingediend door blackmini1976 op ma, 30-08-2004 18:33
enige nadeel van de lage stoelen die ik tot nu toe kan verzinnen is de de eiegnlijk vrij nutteloze hoofdsteun.
deze is zo laag dat met of zonder niet uitmaakt.
nou, positieve verhalen, ik ga het doen
als het laswerk gunstig is dan staan ze binnenkort in mijn mini
bedankt voor de reacties
groeten,
Maarten
hee wat leuk ik wil ook classic kuipjes!! en ik kan ze zelk nog in mijn kleuren krijgen zwart met een creme wit randje
maar je kan dus net zo goed die hoofdsteun weg laten.. of mag dat dan weer niet van de wet??
Geen hoofdsteun lijkt me geen probleem, het gaat om deugdelijke bevestiging van de stoel (en met het juiste frame is dat in orde).
Maarre, de (al erg mooie en goed zittende) stoelen van een MPi vervangen voor classic kuipjes ? Dat zou ik niet zomaar doen. Mijn advies: ga eens het verschil proberen voor je dat besluit.
hey cmc, de leren stoelen van een MPI zitten goed ik weet het, maar als ik een bocht strak instuur dan poleur ik van die stoelen af!!! en dat vind ik toch zo super irritant... dus die classic kuipjes vind ik een mooie vervanger.. als ze goed zitten dat is..
Aha, duidelijk ! De MPi mag dan wel een 'comfortabele' Mini zijn (daar is ergens een topic over), maar bochtenwerk moet er natuurlijk nog wel mee kunnen
En dan zijn de kuipjes idd veel beter.
Ik kan de mijne trouwens binnenkort eindelijk zelf proberen (de Mini is bijna klaar).
ik wil foto's zien!!!!
en oh ik heb nog een rede waarom ik kuipjes wil... ik wil me mini classic retro maken en in combinatie met het sportpack verhaal.. du nieuw meets old..
dus retro kuipjes...
foto's foto's foto's
ik wil foto's zien, kan ik alvast ff kwijlen
Mijn klassieke kuipjes zijn ook besteld. Ik ga voor de Speedwell variant van Minispares, omdat de zittingen daarvan lager zijn dan de klassieke Cobra's.
Kuipjes genomen zonder hoofdsteunen omdat die over het algemeen toch te laag zitten en wat CMC zegt, de bereikbaarheid van de achterbank wordt nogal beperkt.
Ze komen trouwens in mijn Mk2.
Dennis
Geduld, geduld...
Ik heb ze vanavond in m'n Mini gezet (in Engeland frames meegenomen i.p.v. zelf gaan prutsen), maar nog niet aan foto's maken toegekomen.
Heb trouwens zondag op Silverstone veel Mini's gezien die ze hebben in combinatie met gewone gordels. Nu ik erin gezeten heb, lijkt het dat het gewoon goed past.
kan iemand astublieft een foto plaatsen,
ik heb namelijk alleen 1 foto gezien, maar dat is in een mini magazine, maar daar staan ze niet vol in beeld, ik twijfel nog een beetje, omdat ik niet weet hoe het echt staat.(vol in beeld dan natuurlijk)
groeten,
Maarten
ziet er goed uit
Ik denk dat ik in de loop van het jaar ook maar mijn geld er aan ga spenderen!
kan je trouwens nog alle functies gebruiken, ik bedoel dus, naar voren schuiven en omhoogklappen?
Niet dat ik ze nog omhoog wil klappen, maar ben ik gewoon nieuwsgierig naar.
Ik heb net de standaard gordels gemonteerd en die kun je nog gewoon strak aantrekken.
Voor- en achteruit verstellen gaat soepel (er zitten 'normale' rails onder), omhoogklappen kan tot ze het dak raken en dan is er minder ruimte dan bij een standaard stoel (dan kun je nl. de leuning helemaal rechtop zetten en de stoel naar voren om meer ruimte te krijgen).
kom je ook op de clubdag?
dan kan ik ze in real time zien
ik zie het wel.
groetjes,
Maarten
Even een oud topic omhoog halen
Ga ook van deze cobratjes er in zetten en ik las het volgende:
over 4 punts gordels:
CMC schreef:
De gordels kun je mooi tussen stoel en hoofdsteun door leiden.
over standaard gordels:
CMC":pkiwnri6]gordels gemonteerd en die kun je nog gewoon strak aantrekken[/quote:pkiwnri6]
Nu was het de bedoeling om met de tijd ook 4 punts gordels te monteren.
Aan de bovenkant zouden ze dus tussen hoofdsteun en stoel door kunnen maar waar zet je ze dan vast? Ik zag dat mini-boy ze aan de hoedenplank vast heeft. (maar die heeft geen achterbank ) maar dat wil ik dus niet.
Hoe kun je deze bevestigen aan de onderkant?
ga volgende week op de clubdag goed rond kijken voor deze stoelen icm gordels maar misschien dat iemand zijn(haar) ervaringen hier al kan vertellen
Groeten Robbert
Ik heb ze in de c-stijl, in de draadgaten waar de gordels voor de achterbank vast zaten.
Nu daar een subwooferkist ligt, is daar geen plaats meer voor passagiers, dus hoef je ook geen gordels achterin te hebben. (volgens de RDW)
Geachte heer “ikke dus”,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Indien er geen zitplaatsen achter aanwezig zijn.
Een zitplaats is een constructie die al dan niet een integrerend onderdeel vormt van de constructie van het voertuig en die plaats biedt aan een volwassen persoon. De zitplaats kan zowel een afzonderlijke zitplaats zijn als een gedeelte van een bank dat plaats biedt aan één persoon:
Toelichting:
Deze constructie omvat het samenstel van een zitting en een rugleuning.
Dan bent u niet verplicht een autogordel te hebben in uw geval mag u deze dan ook verwijderen.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Je hebt het dus ongeveer het zelfde als wat ik zei over mini-boy.
Maar ik wil graag mn achterbank behouden en vind het dan niet netjes als mn gordels daarboven hangen.
Is het mogelijk om de gordels eerst tussen stoel en hoofdsteun door te halen en dan naar beneden om vast te zetten aan het stoel frame?
als ik de stoel dan voorover klap gaan de gordels ook gewoon mee.
Volgens mij mag dat niet, omdat je dan in feite aan de stoel vast zit ipv aan de auto. De stoel en de bevestiging van de stoel is daar niet op berekend.
Je kan ze evt schuin naar achteren doen, tussen de rugleuning en de zitting van de achterbank maar dan kan je die ook niet meer gebruiken dus geen oplossing voor jou
hhmm, volgens het regelement moet het degelijk bevestid wezen heb al een mail gestuur met mn uitleg.
weet iemand dat misschien?
als ik ze vast wil hebben, zou ik ze dan hier vast kunnen zetten?
bevestigings bout op die punten er doorheen schroeven en met een ring de kracht verdelen..
maar ik wil dat mn stoelen nog voorover kunnen klappen dus zet de gordels het liefst niet zo vast dus..
het is echt niet slim om dat zo laag en kort achter de stoel te zetten. Bij een aanrijding schiet je naar voren dus dat 3e punt moet een eind naar boven of achter zitten om die kracht op te kunnen vangen.
Met deze oplossing kun je net zo goed alleen een heupgordel nemen.
Heb even wat vragen over de overige post:
Stelling is duidelijk:
Crispy schreef:
het is echt niet slim om dat zo laag en kort achter de stoel te zetten.
Argument is niet duidelijk:
Crispy":19uesoaw] Bij een aanrijding schiet je naar voren dus dat 3e punt moet een eind naar boven of achter zitten om die kracht op te kunnen vangen.
[/quote:19uesoaw]
bij aanrijding schiet je naar voor, dat is waar. maar waarom moet dat punt dan naar boven of achter zitten om de kracht op te vangen?
omdat je door de krachten naar voren wordt gegooit, worden je gordels worden strak getrokken en komt er kracht op de gordels en bevestigings punten.
Er zit alleen een hoek in de gordel maar de kracht op het bevestigings punt blijft hetzelfde. Misschien zelfs minder omdat je stoel ook al wat krachten opvangt..
Stelling:
Crispy":19uesoaw]
Met deze oplossing kun je net zo goed alleen een heupgordel nemen.[/quote:19uesoaw]
Hoezow dit?
Het is niet aanvallend ofzo hoor maar heb er een ander idee over en ben nog niet overtuigt door de wat matige onderbouwing
Hoi,
Die klassieke kuipjes zijn niet bedoeld voor 4 punt gordels. Die glijden de hele tijd van je schoders af omdat ze niet vast zitten in de stoel. Een normale kuipstoel heeft door voergaten voor de gordels dat ze niet weg kunnen zakken. Rij maar eens met standaard stoelen en vierpunt gordels. De eerste bocht en de gordels zijn weg. Dus ik zou gewoon de originel gordels houden of die race gordel (3punt) waar de twee bovenste gordels samen om je nek heen gaan.
Succes ermmee
Cyril
hmm, ik begin wel gewoon met de normale gordels..
eens rond kijken hoe mensen met deze stoelen hun gordels hebben..
Eventueel dan nog 3 punts.. maar dan is het zelfde probleem als hier boven staat ook weer toepassing..
bedankt voor het meedenken allemaal
Ik denk dat het niet uitmaakt of de gordel naar achteren gaat of naar onder. Het probleem is meer dat, wanneer je de gordel aan de stoel vastmaakt, de gordel zo weinig nut heeft. Hij maakt dan deel uit van de constructie van de stoel, dus in een ongeluk en de bevestiging van de stoel raakt los, zal hij niet functioneren. Je vlieg met stoel en al door de voorruit (In principe, de 2 andere bevestigingspunten zitten nog wel vast).
Waar ik nu aan zit te denken;
Als je de gordel onder de bank vastmaakt, zit hij iig niet aan de stoel en kun je toch nog passagiers meenemen. Je moet dan door de zitting van de bak een gat boren en daar een flinke bout door steken.
Kijk, wat ik bedoel is dit: (Ik heb mijn dingen in paars toegevoegd.)
De kracht naar voren kun je verplaatsen naar de ophangpunten met invoering van een moment. Ik heb het ophangpunt van de heupband er ook ingetekend. Wat je ziet is dat het moment opgevangen moet worden door twee punten die heel dicht bijelkaar liggen, waardoor de krachten heel hoog worden. Waar je ook geen rekening mee houdt is dat de kracht in jouw geval overgebracht wordt met een reaktiekracht op de rugleuning van de stoel die dus sterk genoeg moet zijn. Ook mogen ze er dan niet vanaf glijden zoals cyril al zegt. Zelf heb ik Schroth gordels en die hebben vrij duidelijke richtlijnen. Kijk hier voor een voorbeeldje
overtuigt
hou het in eerste instantie wel bij de standaard gordels..
Groeten Robbert!
ter info:
had voordat ik hier poste een mail naar de rdw gestuurt en heb nu antwoord gekregen:
Mail schreef:
Ik heb een vraag over de bevestiging van de autogordels.
In het regelement staat:"De autogordels moeten deugdelijk bevestigd
zijn en een goed werkende sluiting,
blokkering en oprolmechanisme hebben."
Nu krijg ik kuipstoelen waarbij ik vierpunts gordels wil monteren.
Deze zou ik dan tussen de stoel en hoofdsteun door laten lopen en onder aan het stoel frame bevestigen. Op het moment dat ik dan de stoel voorover wil klappen gaan de gordels mee.
Is dit "deugdelijk" ?
Antwoord":kuvto253]Geachte heer/mevrouw,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Dat is deugdelijk! De gordel is dan goed bevestigd op de aangewezen stoel.
We praten niet in het APK boek over het niet kunnen omklappen van stoelen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
[/quote:kuvto253]
Zie net dat er door mijn vraagstelling toch nog wel ruimte was voor interpretatie.. Maar de gordels mogen dus aan het stoelframe bevestigd worden volgens dit verhaal.
Groeten Robbert
Ik geloof dat de gordel en stoel fabrikanten het er niet mee eens zijn. Maar goed, leef je uit! (het zou niet mijn oplossing zijn)
mijnes ook niet maar voor apk zou het mogen..
Ik heb jullie meningen en die van de link, die je eerder had gepost, gelezen. Aangezien ik dus alleen maar aan het brainstormen was is deze optie dus afgevallen.
Hou het bij de standaard belts in 1e instantie..
Groeten Robbert
Ingediend door CptRogier op di, 15-01-2008 17:06
sorry dat ik een oud topic maar heb de 3 links gelezen die demelza me gestuurd had waaronder deze maar heb geen antwoord kunnen vinden. Ik wil zelf kuipstoelen met gaten waar 4 punts gordels doorheen lopen. maar nog wel zoo dat er mensen achterin kunnen zitten of spullen kwijt kan weet iemand hoe dat moet en het liefst heeft iemand er foto's van. Het moet ook zeker veilig wezen. Alvast Bedankt.
Groet Rogier Stallinga
Ik had ze aan de C stijl bevestigd, waar de bovenste bevestiging van de achtergordel ook aan zit. Vierpunts gordels hebben geen spanmechanisme dus het is wel zaak ze vrij strak aan te trekken voor het rijden. Ik heb ze getest... Het werkte blijkbaar, ik leef nog.
Ik had aan de passagierskant een 3 puntsgordel zitten wegens het instappen achterin... Kijk eventjes bij de link van crsipy, daar zag ik een 'Quick Fit' voor een New Mini, een dergelijke constructie zou ideaal zijn als je af en toe toch mensen achterin wilt meenemen.
Nogmaals deze link voor de volledigheid:
http://www.soloracer.com/harnschrothfaq.html
RE: combinatie classic seats en 3-4 punts gordels
Ingediend door tuftufpug op vr, 27-08-2004 13:34
zoals het kopje al doet vermoeden heb ik dus een vraagje over de classic seats, die ouderwetse kuipjes (kan je wel nieuw kopen) met hoofsteun, de classic seat wordt bij een x bedrijf aangeboden maar er zitten geen gaten in voor de 3-4 puntsgordels, staan de zijkanten niet zo ver omhoog of hoe zit dat?
ik wil ze graag kopen maar wel in combinatie met die gordels, als het past dan natuurlijk
groeten,
Maarten
(de zoekmachine heb ik ook geraadpleegd, zonder succes, ff voor de duidelijkheid, graag ervaringen over deze stoelen ! )