Bij de restauratie van mijn Clubman estate kwam ik laatst nogal wat plaatjes en ingeslagen nummers tegen in de motorruimte.
Na het forum doorgespit te hebben ben ik er achter dat er enkel een chassisnummer in de auto moet staan, en op het kenteken staat waar dat nummer zich moet bevinden. In mijn geval staat het chassisnummer netjes op de passagiersvloer, zoals ook op het kenteken vermeld staat.
Nou is mijn vraag of ik alle overige nummers mag weghalen ?
volgens mij zitten de andere nummers op losse plaatjes, en worden daarom door de RDW niet gezien als officieel identificatiemiddel voor je auto.
Maar in het geval dat je nummer in de vloer niet meer leesbaar is en het opnieuw ingeslagen moet worden, kunnen ze wel gebruikt worden om aannemelijk te maken dat de auto klopt met de papieren. (heet dat niet identificatie onderzoek?)
Dus ik zou ze zeker niet weghalen!
In onze MK1 zit ook een plaatje met gestanst nummer net boven het chassisplaatje.
Volgens Mini4ever is dit een soort van "neus" nummer, iets in de fabriek gebruikt werd om de auto samen te stellen.
Volgens mij heeft dit ter identificatie voor de rdw geen meerwaarde...
Je zou het dus weg kunnen halen, maar waarom zou je het doen?
Er zaten idd 2 plaatjes gepopt op het front naast de motorkapsluiting.
Waarvan 1 met comissienummer en nog eentje. Die pop ik later weer terug, vond de plaatjes wel mooi
Dan zit er op de binnenkant van linker voorscherm , net onder de rand, een plaatje gelast en er zat nog een plaatje naast de motorkapsluiting gelast.
Ik neem aan dat ik die beide kan weghalen aangezien die nummers niet overeenkomen met chassisnummer en nergens anders op staan.
Hier staat bij mij ook een chassisnummer in denk ik. Maar mijn chassisnummer is het niet..
Maar het gaat mij meer om de 1e en de 3e foto's. Op de 1e zie je een plaatje wat met 2 proplasjes vast zat. Op de 3e foto zie je een plaatje wat aardig in de auto gebakken is en geen idee wat die nummers betekenen dus wil ze er graag uit hebben.
Ze mogen er uit, ze hebben geen nut.
MAAR ze HOREN er in!
(in de zin restauratie lees ik altijd terug brengen in orginele staat maar daar zijn meningen over verdeeld)
[size=85:13lcw3d2]Zie ik in het chassis nummer dat het een MKII estate is? Heb je een jaartal voor mij en is het laatste teken in het chassisnummer een letter? (N?)[/size:13lcw3d2]
3e foto is fabrieks nummer..
model/kleur/moterinhoud/bouwjaar enz is dit..
Waarschijnlijk zit het "FE" plaatje ook bij de linkerbodemplaat bij de voeten van de bestuurder..
(in de zin restauratie lees ik altijd terug brengen in orginele staat maar daar zijn meningen over verdeeld)
Restaureren vind ik niet per definitie het terug brengen in originele staat.
Onder restaureren versta ik het roestvrij maken etc, het conserveren, van carrosserie ed.
Mijn mini zal uiteindelijk verre van origineel worden, maar wel geheel gerestaureerd
Waarschijnlijk zit het "FE" plaatje ook bij de linkerbodemplaat bij de voeten van de bestuurder..
Nog geen plaatje of nummer ontdekt daar. Maar is volgens mij ook al eens wat aan de bodem gerommeld. Chassisnummer is denk ik ook ooit opnieuw ingeslagen. Ziet er iig te mooi uit om uit '78 te zijn.
nu heb ik hier en daar gezocht naar het Commissienummer, maar bij mijn '67 kan ik die niet vinden. ook zou hij niet staan op het mogelijk aan te vragen Heritafe certivicaat. link
Afhankelijk van de precieze bouwmaand heeft een '67er geen commission nummer. Als hij dat wel heeft, dan zit dat op zo'n rood plaatje zoals op de foto's dat bevestigd is aan de binnenkant van het rechter binnen spatbord. Pas veel later is dit verhuist naar de 'balk' waarop de motorkap rust zoals op de foto van de witte clubman en niet veel later is het komen te vervallen.
Het FE nummer zit altijd op het linker binnenspatbord, juist boven de radiator lijst (op de foto van de witte clubman zit het veel te hoog). FE staat voor 'Front End' en is dus een nummer voor het voorste deel van de auto. Dit nummer is niet geregistreerd geweest in de boeken. Plaatjes op de bodem met een soortgelijk font als het FE nummer zijn er ook geweest (ik meen alleen bij Morrissen, niet bij Austins). Van deze nummers is nog minder bekend.
Het chassisnummer staat altijd op het plaatje met de zwarte print. Bij de Mk I/II zit dat boven op de radiator lijst en later is dat verhuisd naar de 'balk' waarop de motorkap rust zoals op de foto van de witte clubman. Alleen een deel van de eerste Morris Mk I Mini's hebben daadwerkelijk vanuit de fabriek het chassisnummer ingeslagen in de body. En dat is op een ietwat vreemd ogend plaatje dat zich in de motorruimte op het schutbord boven de luchjtinlaat bevindt (zo net onder het scharnier van de motorkap).
Start bij mij met: XC2W2-******A
X= not used
C= engine: 1098
2W= Estate
2= Clubman
****** = sequential build number
A= Longbridge
Pas vanaf Oct. 1980 start het met "SAX".
Bron of Bron 2, bij beiden staat ook geschreven over de opbouw van het commission number!
Je mag altijd even komen kijken om te controleren als je een voorbeeld nodig hebt [size=85:26nqlc8j](kopieën zijn daarentegen niet toegestaan )[/size:26nqlc8j]
Bedankt voor de reactie's.
Inmiddels een bedrijf in de UK gevonden wat ze maakt.
Ik heb er eigenlijk 2 gevonden,maar met 1 wil ik geen zaken meer doen,door nare ervaringen in het verleden. [bestellen,betalen en maanden wachten op je spullen..nee thanks!]
Negatief ingeslagen,en dus als origineel.
Zij maken alle modellen chasisnummer plaatjes en commissie nummer plaatjes.
Voor zover ik weet is er maar een die dat doet. Het tweede bedrijf waar je op doelt laat ze bij het andere bedrijf maken. Die zijn overigens niet altijd even snel...
Onder de motorkap van mijn Van heb ik inmiddels een aantal plaatjes geidentificeerd:
[list:10a1703i]* het chassisnummer
* het commissienummer
* het Front End nummer[/list:u:10a1703i]
Dan rest er nog 1 plaatje waarvan ik de betekenis niet weet en zoek ik nog een plaatje waaruit ik de verfkleur / trim code kan halen.
Het plaatje dat ik niet kan thuisbrengen draagt de code [V/132423 L] en zit van voren gezien rechts van de motorkapsluiting.
Waar vind ik tenslotte de kleur en trimcode? Ik verwacht eigenlijk een combinatie van twee lettercodes (vermoedelijk JNA/PMA) maar heeft het misschien een relatie met boven genoemde code? Ergens heb ik gelezen dat dit tegen het rechterbinnenscherm moet zitten, maar waar dan precies?
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door TurboTijn op vr, 22-10-2010 12:51
Bij de restauratie van mijn Clubman estate kwam ik laatst nogal wat plaatjes en ingeslagen nummers tegen in de motorruimte.
Na het forum doorgespit te hebben ben ik er achter dat er enkel een chassisnummer in de auto moet staan, en op het kenteken staat waar dat nummer zich moet bevinden. In mijn geval staat het chassisnummer netjes op de passagiersvloer, zoals ook op het kenteken vermeld staat.
Nou is mijn vraag of ik alle overige nummers mag weghalen ?
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door Crispy op vr, 22-10-2010 13:01
volgens mij zitten de andere nummers op losse plaatjes, en worden daarom door de RDW niet gezien als officieel identificatiemiddel voor je auto.
Maar in het geval dat je nummer in de vloer niet meer leesbaar is en het opnieuw ingeslagen moet worden, kunnen ze wel gebruikt worden om aannemelijk te maken dat de auto klopt met de papieren. (heet dat niet identificatie onderzoek?)
Dus ik zou ze zeker niet weghalen!
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door Peter op vr, 22-10-2010 15:01
In onze MK1 zit ook een plaatje met gestanst nummer net boven het chassisplaatje.
Volgens Mini4ever is dit een soort van "neus" nummer, iets in de fabriek gebruikt werd om de auto samen te stellen.
Volgens mij heeft dit ter identificatie voor de rdw geen meerwaarde...
Je zou het dus weg kunnen halen, maar waarom zou je het doen?
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door TurboTijn op vr, 22-10-2010 16:56
Er zaten idd 2 plaatjes gepopt op het front naast de motorkapsluiting.
Waarvan 1 met comissienummer en nog eentje. Die pop ik later weer terug, vond de plaatjes wel mooi
Dan zit er op de binnenkant van linker voorscherm , net onder de rand, een plaatje gelast en er zat nog een plaatje naast de motorkapsluiting gelast.
Ik neem aan dat ik die beide kan weghalen aangezien die nummers niet overeenkomen met chassisnummer en nergens anders op staan.
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door Carlien op vr, 22-10-2010 17:04
onze mk1 heeft het chassisnummer staan op het zwarte ovale plaatje wat bij jou op foto 2 te zien is.
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door TurboTijn op vr, 22-10-2010 17:30
Hier staat bij mij ook een chassisnummer in denk ik. Maar mijn chassisnummer is het niet..
Maar het gaat mij meer om de 1e en de 3e foto's. Op de 1e zie je een plaatje wat met 2 proplasjes vast zat. Op de 3e foto zie je een plaatje wat aardig in de auto gebakken is en geen idee wat die nummers betekenen dus wil ze er graag uit hebben.
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door bakel op vr, 22-10-2010 18:55
naar mijn weten is de 3e foto van de kleur code zeker weten doe ik het niet.
groet. pim
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door vlassie op vr, 22-10-2010 19:45
Ze mogen er uit, ze hebben geen nut.
MAAR ze HOREN er in!
(in de zin restauratie lees ik altijd terug brengen in orginele staat maar daar zijn meningen over verdeeld)
[size=85:13lcw3d2]Zie ik in het chassis nummer dat het een MKII estate is? Heb je een jaartal voor mij en is het laatste teken in het chassisnummer een letter? (N?)[/size:13lcw3d2]
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door clubbie op vr, 22-10-2010 19:47
3e foto is fabrieks nummer..
model/kleur/moterinhoud/bouwjaar enz is dit..
Waarschijnlijk zit het "FE" plaatje ook bij de linkerbodemplaat bij de voeten van de bestuurder..
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door vlassie op vr, 22-10-2010 19:53
Heb je topic (weer) gevonden!
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door TurboTijn op vr, 22-10-2010 20:52
Restaureren vind ik niet per definitie het terug brengen in originele staat.
Onder restaureren versta ik het roestvrij maken etc, het conserveren, van carrosserie ed.
Mijn mini zal uiteindelijk verre van origineel worden, maar wel geheel gerestaureerd
Nog geen plaatje of nummer ontdekt daar. Maar is volgens mij ook al eens wat aan de bodem gerommeld. Chassisnummer is denk ik ook ooit opnieuw ingeslagen. Ziet er iig te mooi uit om uit '78 te zijn.
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door minivo op za, 24-09-2011 09:56
He hoi
nu heb ik hier en daar gezocht naar het Commissienummer, maar bij mijn '67 kan ik die niet vinden. ook zou hij niet staan op het mogelijk aan te vragen Heritafe certivicaat. link
weet iemand hoe ik hier achter kom?
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door minivo op za, 24-09-2011 10:40
ok heb het denk ik al gevonden. nu alleen nog even uitzoeken waar mijn mini gebouwd is
link
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door clubbie op do, 26-01-2012 17:24
Even een oud topic omhoog halen en iemand anders zijn foto misbruiken,waarvoor dank.
Wie kan mij vertellen wat er exact op het rechter [zwarte] plaatje hoort te staan ?
Chassis nummer ?
Motornummer ?
Of iets anders?
Ik zoek het voor een 1980 clubman esate.
Begin combinatie gaat het me om. Laatste speciefieke nummers hoef ik niet te weten.
Bedankt.
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door TurboTijn op do, 26-01-2012 17:32
100% zeker dat daar het chassisnummer staat. Tenminste bij mij wel..
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door LimitedSjoerd op do, 26-01-2012 19:03
Klopt chassisnummer!
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door Mini4Ever op do, 26-01-2012 21:47
Afhankelijk van de precieze bouwmaand heeft een '67er geen commission nummer. Als hij dat wel heeft, dan zit dat op zo'n rood plaatje zoals op de foto's dat bevestigd is aan de binnenkant van het rechter binnen spatbord. Pas veel later is dit verhuist naar de 'balk' waarop de motorkap rust zoals op de foto van de witte clubman en niet veel later is het komen te vervallen.
Het FE nummer zit altijd op het linker binnenspatbord, juist boven de radiator lijst (op de foto van de witte clubman zit het veel te hoog). FE staat voor 'Front End' en is dus een nummer voor het voorste deel van de auto. Dit nummer is niet geregistreerd geweest in de boeken. Plaatjes op de bodem met een soortgelijk font als het FE nummer zijn er ook geweest (ik meen alleen bij Morrissen, niet bij Austins). Van deze nummers is nog minder bekend.
Het chassisnummer staat altijd op het plaatje met de zwarte print. Bij de Mk I/II zit dat boven op de radiator lijst en later is dat verhuisd naar de 'balk' waarop de motorkap rust zoals op de foto van de witte clubman. Alleen een deel van de eerste Morris Mk I Mini's hebben daadwerkelijk vanuit de fabriek het chassisnummer ingeslagen in de body. En dat is op een ietwat vreemd ogend plaatje dat zich in de motorruimte op het schutbord boven de luchjtinlaat bevindt (zo net onder het scharnier van de motorkap).
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door vlassie op do, 26-01-2012 22:03
Start bij mij met: XC2W2-******A
X= not used
C= engine: 1098
2W= Estate
2= Clubman
****** = sequential build number
A= Longbridge
Pas vanaf Oct. 1980 start het met "SAX".
Bron of Bron 2, bij beiden staat ook geschreven over de opbouw van het commission number!
Je mag altijd even komen kijken om te controleren als je een voorbeeld nodig hebt [size=85:26nqlc8j](kopieën zijn daarentegen niet toegestaan )[/size:26nqlc8j]
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door riley elf op vr, 27-01-2012 17:14
Chassis nummer en dan negatiev ingeslagen
hilbert
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door clubbie op ma, 06-02-2012 18:12
Bedankt voor de reactie's.
Inmiddels een bedrijf in de UK gevonden wat ze maakt.
Ik heb er eigenlijk 2 gevonden,maar met 1 wil ik geen zaken meer doen,door nare ervaringen in het verleden. [bestellen,betalen en maanden wachten op je spullen..nee thanks!]
Negatief ingeslagen,en dus als origineel.
Zij maken alle modellen chasisnummer plaatjes en commissie nummer plaatjes.
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door Mini4Ever op ma, 06-02-2012 21:40
Voor zover ik weet is er maar een die dat doet. Het tweede bedrijf waar je op doelt laat ze bij het andere bedrijf maken. Die zijn overigens niet altijd even snel...
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door DHG500 op wo, 06-11-2013 13:30
Toch maar aanhaken op dit -inmiddels oude- topic.
Onder de motorkap van mijn Van heb ik inmiddels een aantal plaatjes geidentificeerd:
[list:10a1703i]* het chassisnummer
* het commissienummer
* het Front End nummer[/list:u:10a1703i]
Dan rest er nog 1 plaatje waarvan ik de betekenis niet weet en zoek ik nog een plaatje waaruit ik de verfkleur / trim code kan halen.
Het plaatje dat ik niet kan thuisbrengen draagt de code [V/132423 L] en zit van voren gezien rechts van de motorkapsluiting.
Waar vind ik tenslotte de kleur en trimcode? Ik verwacht eigenlijk een combinatie van twee lettercodes (vermoedelijk JNA/PMA) maar heeft het misschien een relatie met boven genoemde code? Ergens heb ik gelezen dat dit tegen het rechterbinnenscherm moet zitten, maar waar dan precies?
Alvast bedankt voor het meedenken!
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 06-11-2013 14:48
kleurcode zou je op een VIN plaatje verwachten .. alleen werden die pas in 1980 geintroduceerd ..
zie ook:
https://www.somerfordmini.co.uk/eshop/i ... age&id=140
FWIW,
Theo van den Bogaard
RE: Commissienummer, identificatie, chassisnummer etc
Ingediend door DHG500 op wo, 06-11-2013 15:15
Tja Theo,
wat deed de fabrikant daarvoor dan om de kleur/trimcode aan te geven?